خوردن رازیانه در دوران بارداری و مزایای آن

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن رازیانه در دوران بارداری

خوردن رازیانه در دوران بارداری شاید چندان شایع نباشد اما ممکن است برخی از زنان باردار بخواهند از خواص این سبزی پرخاصیت بهره‌مند شوند. در دوران بارداری احتمالا می‌دانید که از مواد غذایی ممنوعه در بارداری پرهیز کنید و باید غذاهای مغذی‌تری بخورید و این شامل مصرف سبزیجات بیشتر از جمله رازیانه است. رازیانه می‌تواند به رو‌ش‌های مختلفی مصرف شود. این ماده به صورت چای رازیانه، اسانس مواد غذایی و یک مکمل قابل استفاده است. پیاز رازیانه‌ی تازه اگر به میزان متعادل مصرف شود بی‌خطر است. اما از آنجایی که این ماده‌ی غذایی حاوی استروژن است باید در خوردن آن احتیاط شود. بنابراین مصرف متعادل و محدود این گیاه دارویی در بارداری تحت نظر پزشک توصیه می شود

مزایای خوردن رازیانه در بارداری

  1. از دانه‌های رازیانه به عنوان یک داروی گیاهی برای درمان برخی از بیماری‌های خاص استفاده می‌کنند.
  2. رازیانه می‌تواند برای رفع حالت تهوع و بیماری صبحگاهی استفاده شود که در دوران بارداری مخصوصاً در سه ماهه‌ی اول رایج است.
  3. خاصیت ضد نفخ دانه‌های رازیانه ماهیچه‌های روده را آرام می‌کند. بنابراین در رفع سوء هاضمه و نفخ مفید است. از رازیانه برای تحریک کبد برای تولید صفرا، بهبود هضم و در نتیجه افزایش اشتها استفاده می‌کنند.
  4. رازیانه در کاهش درد ناشی از احتباس گاز و سوزش سر دل در دوران بارداری نیز موثر است. 
  5. بی اشتهایی برای برخی از مادران ممکن است سبب کاهش وزن شود که با جویدن دانه‌های رازیانه در اکثر موارد رفع خواهد شد

چای رازیانه برای درمان تهوع بارداری

مواد لازم

  • یک قاشق غذاخوری دانه رازیانه
  • یک فنجان آب
  • شکرزرد یا عسل برای طعم دادن

 دانه رازیانه را در مخلوط کن ریخته و آن را پودر کنید. آب را در کاسه ای به جوش بیاورید و پودر رازیانه را به آن اضافه کنید و درپوشی روی آن گذاشته و شعله گاز را خاموش کنید. به مدت پنج دقیقه صبر کنید و سپس چای را از صافی یا فیلتر رد کنید و بر اساس ذائقه خود چای را با شکرزرد یا عسل شیرین کنید و سپس تا هنگامیکه گرم است جرعه جرعه بنوشید. مصرف کردن دانه رازیانه به مقدارکم هیچ ضرری ندارد اما قبل از وارد کردن آن در رژیم بارداری خود احتیاط کنید.

*در مورد طرز تهیه انواع جوشانده سرماخوردگی در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید.

مضرات خوردن رازیانه در دوران بارداری

خوردن رازیانه در دوران بارداری بصورت افراطی به این دلیل که حاوی استراگول -ترکیبی مانند استروژن- است می‌تواند خطرناک باشد. همچنین ممکن است باعث افزایش سطح پروژسترون و پرولاکتین در بدن نیز شود. مصرف مقادیر زیادی رازیانه، مانند آنهایی که در چای یا مکمل‌ها یافت می‌شود، ممکن است منجر به زایمان زودرس شود. خوردن رازیانه در دوران بارداری، توانایی لخته شدن خون را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. اگر به اختلالات مربوط به خونریزی مبتلا هستید از خوردن رازیانه خودداری کنید زیرا این کار کبودی و خونریزی را افزایش می‌دهد.

تخم رازیانه باعث خشک کردن پوست می‌شود و در صورت داشتن پوست حساس باید از خوردن آن خودداری کنید. افرادی که به بعضی از سبزیجات/گیاهان مانند هویج، کرفس و ماگورت حساسیت دارند، نسبت به گیاه رازیانه نیز واکنش آلرژی نشان می‌دهند. رازیانه دارای خاصیت قاعده‌آور است و باعث تحریک جریان قاعدگی خونریزی واژن می‌شود که در نهایت می‌تواند منجر به سقط جنین گردد.

بنابراین توصیه می‌شود قبل از برنامه‌ریزی برای افزودن دانه‌های رازیانه به رژیم غذایی خود، با پزشک مشورت کنید. برای ایمنی بیشتر، حتی اگر به شما اجازه‌ی مصرف داد، از این دانه‌ها در حد اعتدال استفاده کنید. خواص فیتواستروژنی ، ضد اسپاسم و همچنین ضد التهاب موجود در دانه رازیانه باعث تحریک رحم می‌شود که منجر به انقباض زودرس نیز می‌گردد.

شرایط مصرف رازیانه در‌بارداری

  • چون گیاه بسیار گرمی است. اگر بخواهید از خاصیت مسهل بودن آن بهره مند شوید، باید آن را با ماده ای مصرف کنید که حرارت گیاه را کم کند و بهترین گزینه ما برای همراهی با آن سکنجبین و عسل است.
  • اگر رازیانه را تهیه نموده و به صورت دم کرده استفاده نمائید از خواص بیشتری برخوردار خواهید بود تا اینکه عرق را تهیه نمائید .

میزان مصرف رازیانه در بارداری

 مقدار مصرف روزانه رازیانه، به طور متوسط حداکثر 5 گرم یا یک تا سه استکان عرق آن توصیه می شود. البته خانم های باردار می توانند مقدار کمی از این دانه ها را مصرف کنند، به عنوان مثال، 1 قاشق چای خوری دانه رازیانه در بعضی روزها و نه هر روز مشکلی ایجاد نمی کند. در کل با وجود اینکه مصرف کردن دانه رازیانه به مقدارکم هیچ ضرری ندارد اما قبل از وارد کردن آن در رژیم بارداری خود باید احتیاط کنید.

آیا رازیانه باعث سقط جنین می‌شود؟

میزان تاثیر رازیانه بر سقط جنین هنوز مشخص نشده است. اما این باور وجود دارد که مصرف رازیانه زیاد ممکن است اثرات جبران ناپذیری را بر روی جنین داشته باشد، زیرا این گیاه جز گیاهان قاعده آور است. در زمان های طبیعی خوردن رازیانه باعث پریود شدن زودتر شما می شود. بنابراین ممکن است در بارداری تهدیدی برای سقط جنین باشد، اگرچه واقعا سند علمی برای این قضیه وجود ندارد، اما بهتر است برای کاهش احتمال خطرات ممکنه از مصرف رازیانه در دوران بارداری پرهیز کنید. 
بسیاری از مردم دانه های رازیانه را پس از وعده غذایی می خورند، زیرا به هضم غذا کمک می کند. بهتر است این ماده را در حد اعتدال مصرف کنید و اگر پزشک شما مصرف آن را توصیه نمی کند، از مصرف آن کاملا اجتناب کنید.
اگر از بیماری صبحگاهی و سوء هاضمه رنج می برید، می توانید مقدار بسیار کمی رازیانه برای تسکین این بیماری ها مصرف کنید. با این حال، قبل از این که این ماده را در رژیم غذایی خود جای دهید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

چطور می توانیم رازیانه را در رژیم غذایی خود بگنجانیم؟

شما می‌‌توانید با نوشیدن چای رازیانه، خوردن آن به عنوان سبزیجات یا استفاده از آن به عنوان ادویه‌ای برای طعم دادن به غذا، رازیانه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. در اینجا برخی از روش های استفاده از رازیانه آورده شده است.

  • به عنوان یک سبزی: قسمت گیاهی گیاه رازیانه را می‌توان به صورت خام یا پخته مصرف کرد. به راحتی می‌توانید آن را به سوپ یا غذاهای مفید در بارداری دیگر اضافه کنید.
  • به عنوان یک ادویه: تخم رازیانه که از ادویه‌ مناسب بارداری است را می‌توان در بسیاری از غذاها، از جمله ماهی، سالاد و سس اضافه کرد.
  • تخم رازیانه: می‌توانید بذرهای خام کامل را بجوید. همچنین می‌توانید برای طعم بیشتر آن‌ها را سرخ کرده یا کباب کنید.
  • کپسول: مکمل‌های رازیانه در سوپر مارکت‌ها، داروخانه‌ها، فروشگاه‌ها و به صورت آنلاین موجود است.
  •  خوشبو کننده دهان بعد از مصرف غذا
  • گیاهی که با چای آن به رفع تهوع کمک می کند.

رازیانه در بارداری از نظر طب سنتی

در طب سنتی آورده شده است که خوردن رازیانه در دوران بارداری می‌تواند سبب زیبایی چشم نوزاد شود. رازیانه طبع گرمی دارد و تری و رطوبت را از بین می‌برد از این رو مصرف آن برای افراد سرد مزاج توصیه می‌شود.

تاثیر رازیانه در باردار شدن

 یکی از عواملی که در ناباروری زنان تاثیر زیادی دارد تنظیم نبودن هورمونهای بدن است. از عرق رازیانه برای باردار شدن به منظور تنظیم هورمون‌ها قبل از بارداری استفاده می‌شود. عوامل زیادی مثل تغذیه و مصرف دارو باعث به هم خوردن تنظیم هورمون ها در بدن زنان می شوند. به هم ریختن تنظیم هورمون ها در بدن زنان باعث ایجاد کیست تخمدان می‌شود که یکی از دلایل اصلی ناباروری است. البته کیست تخمدان در زنان علل و عوامل مختلفی دارد، اما یکی از دلایل مهم آن، عدم تنظیم هورمون ها در بدن است. درمان کیست تخمدان و تنظیم هورمون های زنانه می تواند راه را برای باردار شدن هموار کند. مصرف رازیانه و عرق آن می تواند هورمون های زنانه را تنظیم کرده و کیست تخمدان ناشی از عدم تنظیم هورمون ها را درمان کند. خوردن رازیانه در دوران بارداری برای یک مدت چهل روزه می‌تواند احتمال باروری را افزایش دهد.

منبع:

https://www.pregnancyfoodchecker.com/is-fennel-safe-in-pregnancy-fennel-tea-seeds-bulb/

https://www.momjunction.com/articles/fennel-seeds-during-pregnancy_00392798/

https://www.beingtheparent.com/fennel-seeds-during-pregnancy/

https://www.verywellfamily.com/fennel-breastfeeding-and-increasing-breast-milk-supply-431838