خواص بومادران برای رحم و طریقه مصرف آن

تاریخ انتشار: اردیبهشت ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خواص بومادران برای رحم

امروزه خواص داروهای گیاهی در درمان امراض و مشکلات مختلف بر کسی پوشیده نیست. همچنین از آنجایی که عوارض مصرف داروهای شیمیایی می‌تواند گاهی بسیار زیاد و مشکل‌ساز باشد لذا روی آوردن به مصرف داروهای گیاهی در سراسر دنیا رواج پیدا کرده است. یکی از این گیاهان پرخاصیت گیاه بومادران است که در این مقاله قصد داریم در مورد خواص بومادران برای رحم و تخمدان بیشتر توضیح دهیم پس در ادامه همراه ما باشید.

 

در اپلیکیشن گهواره ابزارهای اقدام به بارداری زیر نظر متخصصین، تبادل نظر با سایر کاربران همراه با پیام مشاور در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. اپلیکیشن را از اینجا نصب کنید.

گیاه بومادران چیست؟

بومادران، گیاهی گلدار است که بعد از رشد کامل به 1 متر  می‌رسد. گل‌های کوچک سفید رنگ، ساقه بلند از برگ‌های سرخس مانند، و بوی تند از ویژگی‌های بارز این گیاه هستند. از سرشاخه‌های گل‌دار و برگ این گیاه برای خواص دارویی استفاده می‌شود.

به طور کلی بومادران  یک عفونت‌کش حرفه‌ای است و  برای دفع کرم‌های معده و روده بسیار موثر عمل می‌کند.  همچنین مشکلات گوارشی و سو هاضمه را نیز بهبود می‌بخشد. بعلاوه خواص بومادران برای قند خون و درمان یا کنترل دیابت نیز تایید شده است. از این گیاه به صورت ترکیبی با برخی گیاهان برای درمان امراض زیر استفاده می‌شود: 

  • در ترکیب با بذر کرفس برای افزایش دفع اسید اوریک و درمان نقرس
  • در ترکیب با آقطی و نعناع برای بهبود سرماخوردگی و آنفلوآنزا
  • در ترکیب با زیژفول یا بداغ برفی برای درمان فشار خون بالا
  • در ترکیب با افشره‌ی دم اسب و بارهنگ نیزه‌ای برای درمان شکنندگی مویرگ‌ها
  • در ترکیب با سپرک و دم شیر برای درمان علائم پیش از قاعدگی یا PMS و کاهش درد قاعدگی‌های دردناک

اما در این مقاله می‌خواهیم بر خواص گیاه بومادران برای رحم و بر اندام تناسل زنانه تاکید کنیم.

خواص دمنوش بومادران برای رحم و ضمائم آن

خواص بومادران برای رحم و ضمائم آن به کمک تحقیقات علمی کاملاً اثبات شده است. این در حالی است که در طب سنتی ما از سال‌ها قبل در مورد این خواص صحبت شده بود. در ادامه در مورد چند مورد از خواص فوق‌العاده این گیاه توضیح خواهیم داد.

خواص بومادران برای باز شدن قاعدگی

آیا بومادران باعث قاعدگی می‌شود؟ بله گیاه بومادران با تحریک ماهیچه‌های رحم منجر به شروع قاعدگی می‌شود اما قاعدگی که با مصرف این گیاه آغاز می‌شود از شدت معتدلی برخوردار است. شروع یک قاعدگی آرام معتدل و سالم از اصلی‌ترین خواص گیاه بومادران است. به طور ویژه از این گیاه برای شروع قاعدگی در افرادی که دوره‌های از دست رفته دارند استفاده می‌شود.

 پاکسازی رحم با بومادران

بومادران برای پاکسازی رحم فوق العاده است. همونطور که گفتیم خواص عفونت کشی و باکتری ستیزی در بومادران آن را به یک ماده بسیار عالی برای پاکسازی رحم تبدیل کرده است.

خواص بومادران برای کیست تخمدان

کیست تخمدان یکی از مشکلات شایع در زنان است و علت اصلی آن عفونت و سایر دلایل آن عبارتند از ژنتیک تغییرات هورمونی آندومتریوز و ... این کیست منجر به بروز پریودهای نامنظم و درد و گرفتگی در ناحیه رحم می‌شود. داشتن پریودهای نامنظم شانس باربری را کاهش می‌دهد. یکی از روش‌های گیاهی موثر برای درمان کیست تخمدان، استفاده از دمنوش بومادران است. گیاه بومادران با خاصیت عفونت‌کشی که دارد می‌تواند کیست‌های تخمدانی را از بین ببرد. همچنین به طور کلی از خواص بومادران برای عفونت رحم نیز استفاده می‌شود. 

* برای اطلاع از روش درمان کیست تخمدان با قرص روکین در این مقاله بیشتر بخوانید.

خواص بومادران برای پاکسازی رحم

خواص بومادران برای زخم دهانه رحم

زخم دهانه رحم معمولاً به دلیل سرطان دهانه رحم و بیماری‌های مقاربتی ایجاد می‌شود، با این حال، زخم دهانه رحم می‌تواند در بیماران مبتلا به سندرم بهجت یا سل نیز ایجاد شود. همچنین یک مورد نادر از زخم دهانه رحم ناشی از استرپتوکوک گروه B (GBS) همراه با واژینوز باکتریایی (BV) نیز وجود دارد. گیاه بومادران از طریق مبارزه با این باکتری‌ها به درمان زخم دهانه رحم کمک میکند.

*علائم سرطان دهانه رحم چیست + روشهای درمان

درمان فیبروم رحمی

فیبروم رحم رشد بیش از حد بافت رحمی است که منجر به ایجاد یک توده خوش خیم سرطانی می‌شود. این توده با درد و نازایی همراه است. در این مورد عرق بومادران برای پاکسازی رحم موثر است. عرق این گیاه می‌تواند به کاهش اندازه این فیبروم‌ها کمک کند.

طرز مصرف بومادران برای رحم

برای بهره‌مندی از خواص بومادران برای رحم یا دیگر اندام‌ها می‌توانید آن را به صورت دمنوش تهیه کنید. دو تا سه گرم از سرشاخه‌های گلدار را با حدود یک لیوان آب به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت بجوشانید. سپس صاف کرده و پس از سرد شدن در صورت تمایل با نبات یا عسل مصرف کنید. بسته به توصیه پزشک روزانه می‌توانید یک تا سه فنجان از این دمنوش مصرف کنید. همچنین ترکیب این جوشانده با اسانس یا عرق نعنا نیز ترکیب دلچسبی است.

روش دیگر برای استفاده از خواص بومادران برای رحم، نشستن در لگن حاوی این ماده است. از خواص نشستن در جوشانده بومادران میتوان به درمان عفونت رحم و از بین بردن عفونت واژن اشاره کرد.

گروه خطر برای مصرف بومادران 

با وجود خواص بومادران برای رحم و دیگر بخش‌های بدن، توجه داشته باشید که گروه‌های زیر نباید از این گیاه استفاده کنند:

  • افراد دارای حساسیت‌های فصلی  
  • زنان حامله
  • زنان شیرده
  • کودکان زیر دو سال

همچنین باید از مصرف عصاره این گیاه در  اطراف و داخل چشم خودداری شود.

حد مجاز مصرف گیاه بومادران

بسته به کاربرد خاص شما میزان مصرف این گیاه باید توسط متخصص طب سنتی تعیین شود زیرا استفاده بیش از حد منجر به بروز عوارض می‌شود. اما به طور کلی برای افراد بالغ توصیه می‌شود روزانه بیش از ۲۵ گرم مصرف نکنند.

عوارض مصرف بومادران چیست؟

در مورد خواص بومادران برای رحم و ضمائم آن گفتیم اما بهتر است در مورد عوارض مصرف این گیاه نیز بدانید. گیاه بومادران از جمله گیاهان دارویی است که عوارض بسیار اندکی دارد و اگر در دوز صحیح استفاده شود به ندرت دچار عوارض مصرف می‌شوید. با این حال از عوارض سوء مصرف این گیاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  خواب‌آلودگی
  •  تهوع و استفراغ
  • کاهش اشتهایی
  •  حساسیت به نور (در صورت سو مصرف دراز مدت)
  •  درماتیت تماسی نوعی حساسیت پوستی

عوارض بومادران

تداخلات دارویی بومادران 

اگر قصد استفاده از خواص بومادران برای رحم را دارید تداخلات دارویی این گیاه را نیز بشناسید. منظور از تداخل دارویی چیست؟ منظور از تداخلات دارویی این است که اگر یک ماده با بعضی داروهای خاص مصرف می‌شود اثر آن داروها را از بین می‌برد یا تشدید می‌کند یا کاهش می‌دهد. بومادران با چه داروهایی تداخل دارد:

  •  آنتی اسیدها 
  • H2 Blockers 
  • مهارکننده‌های پمپ پروتون 
  • کاهش اثرات داروها با آنتی کواگولانت‌ها و ضد پلاکت‌ها
  • افزایش ریسک خونریزی  در مصرف با داروهای ضد فشار خون 
  • کاهش بیش از حد فشار خون با CNS (مسکن- خواب‌آورها، الکل، باربیتورات‌ها) 
  •  کاهش جذب املاح مانند آهن (مصرف با فاصله‌یذ ۲ ساعته از هم مجاز است)