درمان کیست تخمدان با قرص روکین و بهبود باروری

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان کیست تخمدان با قرص روکین

کیست تخمدان یکی از مشکلات بسیار شایعی است که اگرچه بسیار خطرناک نیست با این حال می‌تواند در چرخه‌ی تولید مثلی و پریود‌های شما اختلال ایجاد کند و بنابراین باید درمان شود. با وجود آنکه روش‌های درمانی مختلفی برای درمان این عارضه وجود دارد – چه دارویی و چه جراحی- با این حال انواع قرص در بازار وجود دارد که شاید انتخاب در بین آنها را دشوار کند. یکی از این قرص‌ها که گاهاً توصیه می‌شود، قرص روکین است. در این مقاله قصد داریم به نحوه‌ی درمان کیست تخمدان با قرص روکین و عوارض احتمالی آن بپردازیم.

کیست تخمدان چیست و چرا ایجاد می‌شود؟

فولیکول حاوی مایعی است که از تخمک در حین رشد محافظت می‌کند و زمانی که تخمک آزاد می‌شود می‌ترکد. اما گاهی اوقات یک فولیکول تخمک را آزاد نمی‌کند یا مایع خود را تخلیه نمی‌کند و پس از آزاد شدن تخمک منقبض می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد، فولیکول می‌تواند متورم شده و به کیست تبدیل شود. کیست‌هایی که بزرگ می‌شوند می‌توانند باعث حرکت تخمدان شوند. این امر احتمال پیچ خوردگی دردناک تخمدان (پیچ خوردگی تخمدان) را افزایش می‌دهد. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است درد ناگهانی و شدید لگن و حالت تهوع و استفراغ داشته باشید. پیچ خوردگی تخمدان همچنین می‌تواند جریان خون به تخمدان را کاهش یا متوقف کند. بنابراین باید بلافاصله به فکر درمان آن باشید. در حالی که کیست‌های بزرگ را با جراحی درمان می‌کنند برای کیست‌های کوچکتر درمان‌های دارویی ترجیح می‌دهند. گروهی از قرص‌هایی که برای درمان کیست پیشنهاد می‌شوند، قرصهاي ضدبارداري مانند قرص ال دی، قرص یاسمین، قرص سيبل و .. هستند. قرص جلوگیری روکین نیز یکی دیگر از قرص‌های ضدبارداری ست که برای این مشکل تجویز می‌شود. در ادامه در مورد نحوه درمان کیست تخمدان با قرص روکین بیشتر توضیح داده‌ایم.

قرص ضد بارداری روکین چیست

* نحوه مصرف قرص سیبل برای پیشگیری از بارداری و کیست تخمدان 

قرص ضد بارداری روکین چیست؟

قرص روکین یا ترکیب دروسپیرنون + اتینیل استرادیول از انواع قرص‌های هورمونی و ضدبارداری ست. که برای مواردی مانند تنظیم چرخه‌ی قاعدگی، کاهش خونریزی و متعاقب آن کاهش کم خونی و دیسمنوره، مهار تخمک گذاری، پیشگیری از بارداری، کاهش بروز کیست‌های فانکشنال تخمدان و درمان تنبلی تخمدان استفاده می‌شود.

مصرف این قرص برای کیست تخمدان بسیار رایج است و چون ترکیبی از دو هورمون استروژن و پروژسترون است می‌تواند با تنظیم سیکل قاعدگی مانع از بروز کیست‌ها شود. استفاده از قرص ضد بارداری برای تخمدان پلی کیستیک باید با تجویز پزشک باشد و از آنجایی که یک قرص هورمونی ست مصرف خودسرانه‌ی آن می‌تواند تاثیر معکوس داشته و سیکل شما را بهم بزند. روکین شاید بهترین قرص برای کیست تخمدان نباید و گزینه‌های درمانی دیگری نیز وجود دارد. 

برای اطلاع از بهترین دارو برای کیست تخمدان حتماً باید زیر نظر پزشک قرار بگیرید و نوع و وضعیت کیست‌های شما تعیین شود و براساس آن داروهای مربوطه تجویز گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این قرص به مقاله قرص روکین جلوگیری از بارداری مراجعه کنید.

میزان و نحوه مصرف قرص روکین برای کیست؟

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، وضعیت هر کیست با کیست‌های دیگر تفاوت دارد و باید توسط متخصص بررسی شده و قرص مناسب تجویز شود. چه در مورد درمان کیست تخمدان با قرص روکین و چه در مورد دیگر قرص‌ها، شیوه‌ی مصرف روشی ست که پزشک برایتان تجویز می‌کند و باید طبق همان پیش بروید. اما به طور کلی مصرف این قرص در اولین روز قاعدگی آغاز می‌شود. و در یک دوره‌ی 21 روزه، روزی یک عدد قرص مصرف کنید. 

بعد از پایان قرص‌ها باید بین 5 تا 7 روز دارویی مصرف نکنید تا پریود بعدی آغاز شود و دوباره بسته به تشیص پزشک؛ بسته‌ی بعدی آغاز شود یا درمان متوقف شود.

موضوع کیلیدی در مورد قرص‌های هورمونی، این است که آنها یک سیکل خاص را در بدن ایجاد می‌کنند و اگرچه مصرفشان شب و روز ندارد، اما توصیه می‌شود از یک زمان بخصوص استفاده کنید. مثلاً هر روز آنها را آخر شب یا صبح مصرف کنید و به همین روند پایبند باشید. قرص روکین را هم می‌توان همراه غذا و هم بدون آن مصرف کرد.

قرص روکین بهتر است یا ال دی؟

قرص روکین و ال دی هر دو از انواع قرص‌های ضد بارداری هستند که می‌توانند در درمان کیست‌های تخمدانی موثر باشند. اما سوال مهم این است که درمان کیست تخمدان با قرص ال دی بهتر است یا درمان کیست تخمدان با قرص روکین؟ تشخیص این مسئله به نوع کیست، اندازه‌ی آن و دیگر مسائل فیزیکی و شخصی بستگی دارد. شما به عنوان یک فرد غیر متخصص نمی‌توانید بین این دو قرص انتخاب کنید و لزوماً باید متخصص آنها را برایتان تجویز کند. 

عوارض قرص روکین چیست؟

درست است که درمان کیست تخمدان با قرص روکین موثر است اما می‌تواند عوارضی نیز داشته باشد که باید به آنها توجه داشته باشید. بعضی از شایع‌ترین عوارض قرص روکین عبارتند از:

  • حالت تهوع و استفراغ
  • سردرد
  • نفخ
  • حساس شدن نوک سینه‌ها
  • ورم مچ پا
  • تغییر وزن
  • بر هم خوردن عادت ماهانه
  • افزایش فشار خون
  • تغییرات غیر طبیعی در خونریزی واژن
  • بالابودن سطح پتاسیم خون که خود منجر به ضعف ماهیچه و کاهش ضربان قلب می‌شود.
  • تنگی نفس ناگهانی
  • و...

عوارض قرص روکین

در صورتی که عوارض مصرف قرص برایتان آزاردهنده شده است، حتماً با پزشک متخصص تماس بگیرید.

درمان گیاهی کیست تخمدان یا درمان با روکین؟

برای درمان کیست تخمدان در طب سنتی روش‌ها و دستورالعمل‌های زیادی وجود دارد که می‌توانند به همان اندازه موثر باشند. با این حال نکته‌ای در مورد درمان‌های گیاهی وجود دارد: آنها به مراتب از درمان‌های شیمیایی دیرتر اثر می‌کنند بنابراین شاید برای بعضی از انواع کیست‌های بدخیم مناسب نباشند و شاید دکتر تشخیص دهد بهتر است که درمان کیست تخمدان با قرص روکین یا دیگر قرص‌های شیمیایی و حتی جراحی انجام شود.

قرص روکین برای کیست؟ 

همانطور که در بالا توضیح دادیم، قرص‌های ضد بارداری تنها یکی از انواع روش‌های درمانی برای از بین بردن کیست‌های تخمدان هستند. قرص‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند. اما یک نکته را باید توجه داشت کیست‌های تخمدانی می‌توانند روند بارداری را به تاخیر بیاندازند زیرا نشانه‌ای از یک تخمک گذاری معیوب هستند که باید درمان شوند.

اما وقتی آنها را با قرص‌های ضدبارداری درمان می‌کنید، نمی‌توانید در همان دوره برای بارداری اقدام کنید. بعلاوه قرص‌های ضد بارداری وقتی در طولانی مدت مصرف شوند، تاثیر سو بر شانس بارداری شما دارند. بهتر است در این باره و قبل از شروع مصرف قرص‌ها یا درمان کیست تخمدان با قرص روکین با پزشک مربوطه مشورت کنید.