علت ضخیم شدن پوست صورت و درمان آن

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
علت ضخیم شدن پوست صورت

پوست همه افراد با افزایش سن، مصرف برخی از داروها، سبک زندگی اشتباه و متفاوت، آسیب‌های ناشی از نور خورشید و ابتلا به برخی از بیماری‌ها می‌تواند دست خوش تغییرات شود. یکی از مشکلات پوستی که برخی از افراد آن را تجربه می‌کنند، ضخیم و سفت شدن پوست صورت است. این تغییرات بیشتر در نواجی، بینی، روی چانه، پیشانی و اطراف پلک‌ها و یا در کل صورت دیده می‌شود. بیماری‌های مختلفی ممکن است باعث ایجاد مشکل در پوست صورت شوند که در ادامه این مطلب از گهواره به آنها می‌پردازیم. همچنین میتوانید مقاله مشابه علت نازکی پوست صورت را نیز مطالعه بفرمایید.

علت ضخیم شدن پوست صورت چیست؟

ضخیم شدن پوست به معنای از بین رفتن نرمی، لطافت و طراوت پوست انسان در ناحیه صورت است. در طی این فرآیند به مرور زمان بافت‌های صورت کم‌کم دچار تحلیل شده و قسمت‌هایی از آن ضخیم و سفت می‌شود. یکی از بیماری‌هایی که منجربه بروز این مشکل در پوست صورت می‌شود، بیماری اسکلرودرمی است. بیماری اسکلرودرمی یک بیماری نادر و پیشرنده روماتیسمی است که در آن پوست انسان شروع به سفت شدن، براق شدن، خشک شدن و گاهی باعث زخم شدن می‌شود. تخمین‌ها نشان می‌دهد که در سال هرگز بیشتر از 3 نفر به این بیماری مبتلا نمی‌شوند که بیشتر در کودکان و اغلب در دختران دیده می‌شود.

این بیماری بصورت موضعی و یا سیستمیک در انسان بروز پیدا می‌کند. در اسکلرودرمی موضعی، بیماری تنها به پوست و بافت‌های زیرین آن آسیب وارد می‌کند. که در این صورت کلاژن و سایر فیبرها در قسمتی از پوست جمع شده و باعث سفت شدن و سخت آن ناحیه از پوست می‌شود که خود را بصورت لکه یا یک نوار سخت نشان می‌دهد.

اما در اسکلرودرمی سیستمیک، فرآیند بیماری گسترش یافته و به اندام‌های دیگر مانند مفاصل دست و پا، ریه، کلیه و دستگاه گوارش به خصوص مری راه پیدا می‌کند و باعث اختلالاتی در بلع غذا، مشکلاتی در جذب غذا، ایجاد نفخ پس از صرف غذا، پایین آمدن وزن، زخم و کرختی در انگشتان دست، ضعف بدنی، تورم برخی از مفاصل و بی‌حالی و خستگی می‌شود.

اگر دلیل ضخیم شدن و سفت شدن پوست صورت بیماری اسکلرودرمی باشد، هنوز تا به امروز دلیلی بر بروز این بیماری تشخیص داده نشده است. علت این بیماری التهابی تاکنون ناشناخته است. البته احتمال دارد که این بیماری یک بیماری خود التهابی بوده بدین معنا که سیستم ایمنی افراد را درگیر می‌کند. 

* بیشتر بخوانید: برای شادابی پوست صورت چه کنیم؟ 

تشخیص افزایش ضخامت پوست صورت 

برای تشخیص بیماری اسکلرودرمی و پیدا کردن راه‌های درمان مناسب، اولین قدم مراجعه به پزشک و انجام آزمایش‌های ضروری است. این آزمایشات شامل بررسی وقوع کم خونی، بررسی میزان پادتن‌ها، آزمایش ادرار جهت وجود یا عدم وجود گلبول‌های قرمز در ادرار، نوار قلب، تست‌های عملکرد ریه و گرفتن رادیوگرافی از مری، قفسه سینه و دست‌ها می‌شود. علاوه بر آن نمونه برداری از پوست نیز یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای تشخیص این بیماری است.

افزایش علائم بیماری اسکلرودرمی بسته به نوع آن نیز متفاوت است. پیشرفت این بیماری در نوع موضعی محدود به سال‌های اول است. اغلب اوقات سفت شدن و ضخیم شدن پوست بعد از گذشت چند سال از شروع بیماری کم شده و در نهایت متوقف می‌شود، اگرچه ممکن است سال‌ها ادامه داشته باشد. اسکلرودرمی لکه‌ای سفت شده در ابتدا تنها ممکن است مشکل زیبایی برای افراد ایجاد کنند، اما به مرور زمان و با کاهش سختی پوست، پس از مدتی به نمای طبیعی خود بازمی‌گردند. اما اسکلرودرمی سیستمیک یک بیماری تهدیدکننده حیات است. البته میزان درگیری اعضای داخلی بدن مانند قلب، کلیه و ریه در افراد مبتلا نیز متفاوت است و البته تعیین کننده اساسی در حیات آنها است. در برخی از افراد این بیماری ممکن است سالها ادامه پیدا کند. 

بنابراین با برخی از درمان‌ها می‌توان سخت شدن و ضخیم شدن پوست را کنترل کرد و روند آنها را کند کرد. بنابراین اگر درمانی صورت نگیرد، این بیماری پیشرونده بوده و می‌تواند روز به روز بدتر شود.

علت ضخیم بودن پوست صورت

درمان خانگی ضخیم شدن پوست صورت

معمولا پیشرفت اسکلرودرمی برای چند سال نخست بیماری است که پوست صورت بصورت لکه و یا نواری سخت و ضخیم می‌شود. اما با گذشت چند سال از شروع بیماری، علائم بیماری فروکش شده و پوست نرم‌تر می‌شود و تنها در بخش‌هایی که پوست سخت شده بود تغییرات رنگی واضحی دیده می‌شود. اسکلرودرمی می‌تواند گاهی تا 5-6 سال ادامه پیدا کند. البته اسکلرودرمی سیستمیک طولانی‌تر و سخت‌تر خواهد بود.

باید بدانید که در این بیماری در کودکان اغلب بهبود پیدا می‌کند و حتی پوست در قسمت‌های سخت کاملا نرم شده و تنها رنگدانه‌های آن بیشتر است. احتمال بهبودی در اسکلرودرمی سیستمیک کمتر است، اما در برخی مواقع ممکن است بیمار کاملا بهبود پیدا کند و یا حداقل بیماری آن به ثبات برسد و اجازه یک زندگی با کیفیت مناسب را به بیمار بدهد.

درمان اسکلرودرمی بسته به اینکه کدام ارگان‌های بدن درگیر بیماری شده‌اند، متفاوت است. بنابراین پس از تشخیص این بیماری و آزمایشات انجام شده، داروها مطابق با آن تجویز می‌شود. معمولا درمان‌ها و روند بهبود بیماران مبتلا به اسکلرودرمی در منزل انجام می‌شود، مگر اینکه ارگان‌های حیاتی مانند قلب، ریه و کلیه درگیر این بیماری شده باشند. درمان‌های غیر متعارف و سنتی بسیاری وجود دارد که می‌تواند بیماران را بسیار گیج کند و باعث اتلاف وقت و پول شوند. بنابراین توصیه می‌شود تا قبل از شروع هرگونه درمان و یا استفاده از هرگونه دارو حتما با پزشک روماتولوژیست خود مشورت کنید. ممکن است برخی از این درمان‌های سنتی با درمان اصلی شما تداخل داشته باشد و نه تنها باعث بهبودی شما نشود بلکه روند درمان را سخت‌تر و طولانی‌تر کند.

برخی از فعالیت‌هایی که می‌تواند به بهبود ضخیم شدن پوست کمک کند عبارتند از:

  • بهتر است تا برای جلوگیری از خشک شدن پوست آن را گرم و مرطوب نگه دارید. البته برای استفاده از مرطوب کننده حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  • از استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی خودداری کنید.
  • هنگام خواب از 2 الی 3 بالش زیر سر خود استفاده کنید تا از ورود اسید معده به مری خودداری کنید.
  • توصیه می‌شود که یک رژیم غذایی سالم و متعادل حاوی پروتئین، کلسیم و ویتامین کافی داشته باشید.
  • به دلیل امکان درگیری دیگر عضوها به این بیماری، بسیار مهم است که درمان‌های دارویی که پزشک تجویز کرده است طبق دستوران او به درستی رعایت شود.
  • از آنجایی که بیمار برای مدت طولانی با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کند، پس بسیار مهم است که کادر درمانی مشخصی داشته باشد و در صورت لزوم برای حفظ روحیه خود به روانکاو مراجعه کند.

پماد برای ضخیم شدن پوست

این بیماری مانند هر بیماری مزمن دیگر می‌تواند زندگی روزمره فرد مبتلا و خانواده او را تحت تاثیر قرار بدهد. اگر بیماری مزمن باشد، به دفعات زندگی روزمره نیز نرمال‌تر سپری خواهد شد. به هرحال لازم و ضروری است که بیمار طبق دستورات پزشک داروها را مصرف کند و چک‌آپ‌های دوره‌ای را برای ارزیابی بیماری و یا نیاز به تعدلی داروها، به موقع انجام دهد. به دلیل امکان درگیر شدن سایر اعضای بدن به این بیماری بسیار مهم است که دارو درمانی‌ها و چک‌آپ‌ها درست و به موقع انجام شود.

درمان خانگی ضخیم شدن پوست صورت

از آنجایی که ممکن است شما علائم دیگری هم همراه با سخت شدن پوست صورت مانند برگشت اسید معده به مری و یا درد مفاصل داشته باشید، پزشک برای شما داروهای آنتی اسید و یا داروهایی مانند ایبوبروفن و آسپرین برای کاهش درد تجویز می‌کند. همچنین برای کاهش التهابات ممکن است بصورت موقت کورتنی و برای مبارزه با عفونت‌های احتمالی از آنتی بیوتیک مصرف کنید.

برای نرم شدن و جلوگیری از پیشرفت ضخیم شدن پوست صورت، پزشک برای شما پمادها، محلول‌ها و کرم‌های نرم کننده‌ای در این رابطه تجویز خواهد کرد. داروی آنژی پارس که با فرمولاسیون جدید برای بیماران مبتلا به اسکلرودرمی تولید شده است، می‌تواند به ترمیم زخم‌ها و بافت‌های از دست رفته کمک کند و همچنین باعث نرمی پوست و تغییر رنگ آن شود. با این حال توصیه می‌شود تا قبل از استفاده از هر محصول درمانی با پزشک خود مشورت کنید.

* حتما بخوانید: مراحل پاکسازی پوست صورت کدام است؟+ مزایای آن 

درمان گیاهی و خانگی نازک شدن پوست صورت

پوست از لایه‌های زیادی تشکیل شده است که به لایه میانی آن درم گفته می‌شود. این لایه 90 درصد ضخامت پوست را تشکیل می‌دهد. این بافت ضخیم و فیبردار از کلاژن و الاستین ساخته شده و قدرت، انعطاف پذیری و خاصیت ارتجاعی پوست را فراهم می‌آورد. حال زمانی که این لایه نازک شود، پوست نیز نازک می‌شود و مشکلاتی همچون کبودی و پارگی پوست را به همراه دارد. دلایل مختلفی همچون پیری پوست، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، استفاده از برخی داروها، استعمال دخانیات، مصرف مشروبات الکلی، رژیم غذایی نادرست و نداشتن فعالیت ورزشی منظم می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. 

از راه‌های درمان این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میکرونیدلینگ (مراقبتهای بعد از میکرونیدلینگ)
  • پرکننده‌های پوستی تزریق
  • روش جوان سازی پوست با لیزر
  • درمان فوتودینامیک
  • روش‌های درمان خانگی و گیاهی عبارتند از:
  • استفاده از رتینوئیدهای موضعی تجویزی
  • داشتن رژیم غذایی و مکمل‌های تغذیه‌ای
  • استفاده از کرم ضد آفتاب
  • اجتناب از برنزه شدن در مقابل نور خورشید یا سولاریوم
  • داشتن روتین فعالیت ورزشی
  • استفاده از مرطوب کننده
  • ترک سیگار و مشروبات الکلی