رشد قد کودکان تا چند سالگی ادامه دارد؟

آذر ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
رشد قد کودکان تا چند سالگی ادامه دارد؟

رشد قد کودکان تا چند سالگی ادامه دارد؟ اگر می‌خواهید بدانید که رشد قد کودکان تا چند سالگی ادامه دارد؟ و بلوغ چگونه قد کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ در ادامه با ما همراه باشید.

رشد قد دختران تا چند سالگی ادامه دارد؟

در ارتباط با موضوع رشد قد کودکان تا چند سالگی ادامه دارد؟ و این موضوع که رشد قد کودکان تا چند سالگی ادامه دارد؟ لازم است بدانید دختران در تمام دوران کودکی با سرعت خوبی رشد می‌کنند. در سال‌های بلوغ سرعت رشد آن‌ها افزایش داشته و تحت عنوان جهش رشدی تعبیر می‌شود. یک تا دو سال پیش از اولین قاعدگی جهش رشدی رخ می‌دهد و پس قاعدگی نیز رشد دختران معمولاً بین 2.5 تا 5 سانتی‌متر ادامه می‌یابد.

به طور کلی قد دختران یک تا دو سال پس از اولین قاعدگی به قد بزرگسالی خود می‌رسند؛ اگرچه این زمان با توجه به زمان اولین قاعدگی و بلوغ متفاوت است، امّا بیشتر دختران تا سن 15 سالگی به قد دوران بزرگسالی خود می‌رسند. پس در پاسخ به این سوال که رشد قدی دختران تا چندسالگی ادامه دارد، باید بگوییم که رشد قدی بیشتر دختران تا 15 سالگی ادامه دارد. توجه داشته باشید که اولین نشانه بلوغ دختران رشد سینه‌ها است. رشد سینه معمولاً 2 تا 2.5 سال پیش از اولین قاعدگی رخ می‌دهد. که در واقع همزمان با رشد سینه‌ها، جهش رشد قدی رخ می‌دهد.

رشد قد دختران تا چند سالگی ادامه دارد؟

رشد قد پسران تا چند سالگی ادامه دارد؟

در ارتباط با رشد قد کودکان تا چند سالگی ادامه دارد؟ لازم است بدانید اگر پسری به بیماری‌ای مثل بیماری کوتولگی دچار نباشد در دوران بلوغ دچار جهش رشدی می‌شود. با این حال، میزان رشد می‌تواند بسیار متفاوت باشد زیرا پسران در سنین مختلف بلوغ را تجربه می‌کنند. به طور متوسط، قد پسران در دوره بلوغ سالانه حدود 7.6 سانتی‌متر ( یا 3 اینچ) رشد می‌کند. 

به طور کلی پسران از نظر زمان سن بلوغ به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند. توجه داشته باشید که معمولاً هر دو گروه به یک میانگین قدی می‌رسند و زمان شروع بلوغ تاثیری بر حداکثر رشد قدی آن‌ها ندارد. امّا پسرانی که دیرتر و نزدیک به بزرگسالی خود بلوغ را شروع می‌کنند، معمولاً سرعت رشد بیشتری را در دوران بلوغ تجربه می‌کنند:

  • بلوغ زودرس، بلوغ را از حدود 11 یا 12 سالگی شروع می‌کنند.
  • بلوغ دیررس، بلوغ را از حدود 13 یا 14 سالگی شروع می‌کنند.

با توجه به مطالب بالا بیشتر پسران در 16 سالگی به 92% رشد قدی خود می‌رسند. حتی اگر رشد قدی پسران دیرتر شروع شود، بعید است که پس از 20 سالگی رشد قدی قابل‌توجهی رخ دهد.

رشد قد پسران تا چند سالگی ادامه دارد؟

در این مقاله به موضوع رشد قد کودکان تا چند سالگی ادامه دارد؟ پرداخته شد. اگر می‌خواهید درباره‌ی قد استاندارد کودکان بر حسب سن و همچنین غذا‌ها و ورزش‌های موثر بر افزایش قد بدانید، ما در مقالات دیگری کامل درباره‌ی آن‌ها توضیح داده‌ایم؛ به آن‌ها مراجعه کنید. لازم است بدانید چه ورزشی قد کودکان را بلند می‌کند؟ و چه غذاهایی قد کودکان را بلند می‌کند؟