علت پرش پا در خواب چیست؟| درمان پرش پا در خواب

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
علت پرش پا در خواب چیست

آیا تا بحال تکان یا انقباض ماهیچه‌های بدن در خواب را تجربه کرده‌اید؟ آیا تا به حال شده است که پایتان در خواب بپرد یا به هنگام خواب کودک ببینید که دست و پایش مدام تکان می‌خورد؟ پرش پا در خواب یک اتفاق بسیار شایع است که افراد زیادی آن را تجربه می‌کنند.شاید ندانید که این اتفاق یکه عارضه‌ی پزشکی کاملاً شناخته شده است و دلایل مشخصی دارد بنابراین به راحتی قابل درمان است. در ادامه در مورد علت پرش پا در خواب و روش‌های درمانی موثر بیشتر توضیح می‌دهیم.

میوکلونوس، سندروم تکان خوردن پا در خواب

پای شما می‌تواند به دلایل مختلفی دچار لرزش‌های ناگهانی شود. برای مثال عارضه‌ی شایعی به نام سندروم پای بی‌قرار وجود دارد که معمولاً به دلیل یک احساس ناراحت کننده، باعث میل غیرقابل کنترل برای حرکت دادن پاها می‌شود. حرکت دادن پا احساس ناخوشایند به وجود آمده را به طور موقت کاهش می‌دهد. اما سندرم پای بی‌قرار معمولاً در ساعات عصر یا شب هنگام نشستن یا دراز کشیدن رخ می‌دهد بنابراین نمی‌توان آن را علت پرش پا در خواب دانست و بیشتر علت پرش پا قبل از خواب است. عارضه‌ای که به طور ویژه دلیل پرش پا در خواب در نظر گرفته می‌شود، میوکلونوس نام دارد.

علت پریدن پا در خواب یا میوکلونوس، یک انقباض غیرارادی و غیرریتمیک عضلات است که علت پرش پا در ابتدای خواب یا هنگامی که در خواب عمیق هستید در نظر گرفته می‌شود. میوکلونوس یک بیماری نیست، بلکه نشانه ای از بیماری‌های دیگر است که در ادامه در موردش بیشتر توضیح خواهیم داد. فرد مبتلا به میوکلونوس ممکن است در طول خواب دچار انقباضات غیرریتمیک عضلانی شود. این حرکات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تکان ناگهانی دست‌ها، پاها یا تنه
  • انقباضات عضلانی شبیه شوک که برای مدت کوتاهی طول می‌کشد
  • اسپاسم عضلانی موضعی یا گسترده
  • اسپاسم عضلانی که در پاسخ به محرک‌های خارجی رخ می‌دهد

دو نوع میوکلونوس یا علت پریدن پا در خواب وجود دارد: مثبت و منفی. میوکلونوس مثبت شامل انقباضات عضلانی است، در حالی که میوکلونوس منفی شامل شل شدن عضلات و از دست دادن تون عضلانی است. اشکال ساده میوکلونوس در افراد سالم بدون ایجاد عوارض جدی رخ دهد. با این حال، میوکلونوس مکرر یا گسترده ممکن است نشان دهنده یک اختلال زمینه‌ای در اعصاب بدن باشد. افراد مبتلا به میوکلونوس خواب ممکن است در به خواب رفتن مشکل داشته باشند یا کیفیت خواب ضعیفی داشته باشند که می‌تواند منجر به خستگی مفرط در طول روز شود. حالا که با علت پرش پاها در خواب آشنا شدید، نوبت به گزینه‌های درمانی می‌رسد.

* حتما بخوانید: علت سردی پاها از زانو به پایین چیست+درمان آن 

علت بروز میوکلونوس چیست؟

پرش پا یا لرزش بدن در خواب نشانه چیست؟ متاسفانه علت دقیق میوکلونوس ناشناخته است. با این حال، در بیشتر موارد، میوکلونوس با مشکلاتی به مغز و نخاع مربوط می‌شود.  این دلیل پریدن پا در خواب می‌تواند به تنهایی یا در کنار سایر علائم اختلالات سیستم عصبی رخ دهد. علل احتمالی میوکلونوس بسته به سن افراد می‌تواند متفاوت باشد.

علت پرش پا موقع خواب

نوزادان و کودکان

علت پرش دست و پا کودک در خواب چیست:

  • اختلالات خواب که به عنوان یک علت اصلی پرش دست و پا کودکان در خواب نوزاد در نظر گرفته می‌شود که بسیاری از آنها با گذر زمان و بزرگتر شدن و تنظیم جدول زمانی خواب کودک رفع می‌شوند.
  • اختلال حرکت دوره‌ای اندام (PLMD) کودکان که یک وضعیت حرکتی خواب است که کودکان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. PLMD باعث پرش دست نوزاد در خواب و اسپاسم مختصر عضلانی در پاها در هنگام خواب می‌شود.
  • اختلال حرکات ریتمیک (RMD) که اغلب در کنار اختلالات رشدی مانند اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD)، اختلالات طیف اوتیسم و سندرم تورت نوزادان و کودکان رخ می‌دهد و می‌تواند علت پرش پا در خواب باشد.
  • صرع: با توجه به منبع مورد اعتماد مؤسسه ملی بهداشت (NIH)، میوکلونوس اغلب در افراد مبتلا به صرع رخ می‌دهد. صرع میوکلونیک نوجوانان (JME) شکلی از صرع است که شامل تشنج میوکلونیک بوده و از مهمترین دلایل پرش پا در خواب کودک محسوب می‌شود. شروع علائم آن معمولاً در کودکان بین 12 تا 18 سال رخ می‌دهد.

بزرگسالان

علل میوکلونوس یا علت پرش هنگام خواب در بزرگسالان عبارت است از:

  • مولتیپل اسکلروزیس (MS) یا ام اس. مشخص نیست که آیا ام اس می‌تواند مستقیماً باعث ایجاد میوکلونوس خواب شود یا به عنوان علت پرش پا در خواب در نظر گرفته شود یا خیر. با این حال، این بیماری با اختلالات خواب متعددی از جمله اسپاسم شبانه پا و سندروم پای بی قرار ارتباط دارد. متاسفانه علت بیماری ام اس در زنان و مردان هنوز کاملاً شناخته نشده است و به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. در این مقاله بخوانید که بیماری ام اس چگونه شروع می‌شود.
  • بیماری هانتینگتون که می‌تواند یک علت تکان خوردن پا در خواب یا تکان‌های غیرارادی عضلانی و همچنین تغییرات در خواب شود. با پیشرفت بیماری، حرکات غیرارادی عضلات ممکن است روی خواب فرد تأثیر بگذارد.

درمان پرش پا در خواب

در افراد مسن

علت پرش عضلات پا در خواب در افراد 60 ساله یا بالاتر ممکن است موارد زیر باشد:

  • بیماری آلزایمر: علاوه بر تغییرات شناختی، افراد مبتلا به بیماری آلزایمر ممکن است از دست دادن هماهنگی و کنترل حرکتی را تجربه کنند. طبق یک مطالعه در سال 2017، افراد مبتلا به بیماری آلزایمر در معرض افزایش خطر تشنج و میوکلونوس هستند و این بیماری می‌تواند یک علت پرش پا در خواب در نظر گرفته شود.
  • بیماری پارکینسون: یک اختلال نورودژنراتیو که به عنوان دلیل پریدن دست و پا در خواب در افراد بالای 70 سال رخ می‌دهد. 
  • بیماری کروتسفلد جاکوب (CJD) یک اختلال مغزی پیشرونده است که منجر به تغییرات شناختی و رفتاری و همچنین تکان‌های غیرارادی عضلات و از دست دادن هماهنگی می‌شود. این بیماری در بزرگسالان 60 سال یا بالاتر ظاهر می‌شود. علت دقیق CJD ناشناخته باقی مانده است.

راه های درمان پرش پا در شب

روش درمان پرش پا هنگام خواب یا علت لرزش بسته به سن و سال و علت بروز آن می‌تواند متفاوت باشد. درمان هر گونه بیماری زمینه‌ای که به میوکلونوس کمک می‌کند منجر به کاهش اسپاسم عضلانی ناخواسته می‌شود. اگر علت پرش دست یا پا در خواب ناشناخته باشد، پزشک می‌تواند برای کنترل علائم آن دستور العملی به شما بدهد. نمونه هایی از داروهایی که می‌توانند به درمان میوکلونوس خواب کمک کنند عبارتند از:

  • داروهای ضد تشنج  یا انواع قرص برای پرش پا مانند کلونازپام (کلونوپین)، فنی توئین (دیلانتین) و لوتیراستام (کپرا)
  • آرام بخش‌ها مانند باربیتورات‌ها
  • 5-هیدروکسی تریپتوفان
  • و ...

درمان‌های خانگی پرش پا

شما می‌توانید درمان خانگی پرش پا در خواب را نیز تجربه کنید زیرا می‌توانند به سهم خود موثر باشند. اگرچه تحقیقات در مورد درمان‌های جایگزین برای میوکلونوس محدود است، با این حال کشش و ماساژ نواحی مشکل ساز عضلانی ممکن است به جلوگیری از اسپاسم خفیف عضلانی یا کاهش شدت اسپاسم متوسط تا درمان علت پرش شدید پا در خواب یا تیک پا در خواب کمک کند.

درمان خانگی پرش پا

درمان سنتی پرش پا در خواب

علت پرش پا در خواب در طب سنتی، سردی مغز در نظر گرفته می‌شود. از این رو انواع درمان گیاهی پرش پا در خواب توسط متخصصان آن توصیه شده است. بعضی از آنها عبارتند از:

  • دمکرده‌ی اسطوخودوس و سنبل الطیب با کمی عسل
  • ۱۴ عدد بادام درختی در روز
  • کاهش مصرف سردی‌ها به خصوص در وعده‌ی شام

همچنین توصیه شده است که از استرس و اضطراب دوری کنید زیرا یک علت پرش پا موقع خواب در نظر گرفته می‌شود.

سخن پایانی

دليل پرش اعضاي بدن یا پرش پا در خواب با تشنج در خواب یا احساس سقوط در خواب متفاوت بوده و می‌تواند بسته به سن و سال و بیماری‌های زمینه‌ای فرد متفاوت باشد. همچنین شدت آن نیز در افراد مختلف متفاوت است و می‌تواند از تکان خوردن ناگهانی تا لرزش در کف پا یا مچ پا متغیر باشد. اگر این اتفاق گاهاً رخ می‌دهد ایرادی ندارد و می‌تواند یک اسپاسم لحظه‌ای و بی‌خطر باشد. اما اگر تکرار می‌شود باید به فکر درمان پرش اعضاي بدن خود زیر نظر متخصص باشید.