ماسک زرده تخم مرغ برای جوش موثر است؟

دی ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ماسک زرده تخم مرغ برای جوش،

استفاده از ماسک زرده تخم مرغ برای جوش یکی از روش‌های خانگی است که بسیاری از افراد از آن استفاده می‌کنند. اینکه این ماسک چه اندازه برای از بین بردن جوش‌ها تاثیرگذار است، در این مطلب شرح داده خواهد شد. معمولا استفاده از روش‌های خانگی و طبیعی اگر به هر دلیل موثر واقع نشود، آسیب‌رسان هم نیست. با این وجود اگر می‌‌خواهید از این ماسک برای از بین بردن جای جوش یا جوش‌های سرسیاه استفاده کنید، حتما نوع پوست خود را بشناسید.  

انواع ماسک زرده تخم مرغ برای جوش

ترکیبات ماسک زرده تخم مرغ برای جوش، ترکیبات متفاوت و مختلفی است. معمولا بر اساس جنس پوست توصیه می‌شود که از ترکیبات خاصی همراه با تخم مرغ استفاده شود. در ادامه تعدادی از ماسک‌هایی که با تخم مرغ تهیه می‌شود، شرح می‌دهیم؛

  • ماسک زرده تخم مرغ و زردچوبه

ماسک زرده تخم مرغ و زردچوبه

تخم مرغ در بهبود رنگ پوست، بافت و به حداقل رساندن چین و چروک‌ها معجزه می‌کند. زردچوبه نیز خاصیت ضد باکتریایی، ضد عفونی و ضد‌ التهابی دارد. به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های قوی در زردچوبه می‌تواند در کند شدن روند پیری بسیار موثر باشد. ترکیب زردچوبه با زرده تخم مرغ، خواص ماسک زرده تخم مرغ را دو برابر می‌کند. 

روش تهیه ماسک زرده تخم مرغ با زردچوبه

زرده تخم مرغ را با زردچوبه اصل مخلوط کنید. زردچوبه را از عطاری‌ها تهیه کنید. بعد از ترکیب این دو، به کمک یک قلمو، ماسک را روی صورت و گردن خود بمالید. سپس روی آن را با یک لایه دستمال کاغذی بپوشانید. دوباره روی دستمال را با مواد ماسک بپوشانید، اجازه دهید تا به خوبی ماسک روی صورتتان خشک شود.

هنگامی که ماسک روی صورتتان است، صحبت نکنید و نخندید. بعد از اینکه ماسک کاملا روی صورت شما خشک شد، آن را به آرامی از روی صورت جدا کنید. به این ترتیب جوش‌های سر سیاه و پوست‌های مرده به راحتی از صورت جدا می‌شوند و پوست پاکسازی می‌شود. بعد از استفاده از این ماسک ممکن است صورتتان کمی زرد ‌شود، اما نگران نباشید! می‌توانید یک پد را با گلاب یا شیر خیس کنید و روی صورتتان بکشید، این کار زردی صورت را برطرف می‌کند.

فواید استفاده از ماسک زرده تخم مرغ و زردچوبه برای پوست

  • زردچوبه در حفظ شادابی و زیبایی پوست موثر است.
  •  زردچوبه باعث روشنایی هر چه بیشتر پوست می‌شود.
  • زردچوبه با خاصیت ضدعفونی خود در کاهش عارضه‌های پوستی نظیر آکنه، جوش، لک و کک و مک بسیار تاثیرگذار است.
  • زردچوبه دارای خاصیت ضد التهابی است؛ از همین جهت اگر پوست دچار صدمه از جمله کبودی یا جای جوش باشد، به رفع آن کمک می‌کند از این رو بهترین گزینه برای ماسک خانگی درمان جای جوش است.
  • زردچوبه می‌تواند چین و چروک صورت را تا حد زیادی بهبود دهد.
  • زردچوبه می‌تواند در فعالیت غدد چربی تعادل ایجاد کند و از این رو بهترین گزینه برای ماسک خانگی برای جوش صورت چرب است.
  • ماسک زرده تخم مرغ برای پوست چرب

ماسک زرده تخم مرغ برای پوست چرب

توجه داشته باشید، اگرچه زرده تخم مرغ به طور ویژه ای پوست را تغذیه می کند، زیرا غنی از آب، چربی سالم، مولتی ویتامین ها و همچنین مواد معدنی است؛ اما این بخش از تخم مرغ برای پوست چرب مناسب نیست و باید از سفید تخم مرغ برای پوست چرب استفاده شود. بنابراین اگرچه زرده تخم مرغ این ماده یک آبرسان کامل و حاوی مقادیر قابل توجهی از اسیدهای چرب و آب است؛ اما بهتر است برای پوست‌های خشک استفاده شود و از سفیده تخم مرغ برای تهیه ماسک صورت پوست‌های چرب کمک گرفته شود. 

مالیدن سفیده تخم مرغ روی پوست چرب باعث می‌شود که چربی پوست کنترل شود. 

  • ماسک قهوه و زرده تخم مرغ برای صورت

توجه داشته باشید که عمدتا مساک تخم مرغ با قهوه، با سفیده تخم مرغ تهیه می‌شود و نه زرده آن. 

قهوه برای شاداب کردن پوست فوق العاده است. کافئین موجود در قهوه نیز مانند یک عامل دیورتیک عمل می‌کند و تورم و پف کردگی را کاهش می‌دهد. آنتی اکسیدان‌های قهوه نیز با رادیکال‌های آزاد که باعث پیری پوست می‌شوند، مبارزه می‌کند. قهوه به همراه ویتامین‌ها و پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ ، پوست را سفت و جمع می کند.

فقط کافی است سفیده تخم مرغ و قهوه را با هم مخلوط کنید و آنقدر هم بزنید که ترکیب فوق کف کند. سپس ماسک فوق را به صورت و دور و زیر چشم‌ها بزنید. بعد از خشک شدن ماسک روی صورت، ماسک را با یک حوله نرم و خیس به آرامی از روی پوست پاک کنید. وقتی صورت کاملا تمیز شد، از مرطوب کننده استفاده کنید. 

  • ماسک سفیده تخم مرغ و عسل برای صورت

ماسک سفیده تخم مرغ برای چروک صورت همیشه مورد استفاده قرار می‌گرفته است. یکی از ترکیباتی که با سفیده تخم مرغ برای شاداب کردن پوست استفاده می‌شود، عسل است. 

سفیده تخم مرغ یکی از آن موادی است که در زیباترشدن پوست‌ کمک می‌کند. ضد چروک است و باعث می‌شود پوست یک‌دست و صاف بماند و در درمان آکنه پوستی نیز موثر است. ماسک سفیده تخم مرغ با ترکیب عسل یک معجزه زیبایی است و به پوست‌ درخشندگی و سلامتی می‌بخشد. 

تنها کافی است سفیده تخم مرغ را هم بزنید و یک قاشق چای‌خوری عسل به آن اضافه کنید. برای این که عسل رقیق‌تر شود آن را برای مدت کوتاهی روی بخار آب یا حرارت غیر مستقیم قرار دهید. مدت زمان لازم برای ماندن این ماسک روی صورت ۱۵ دقیقه است. می‌توانید به این ترکیب مقداری روغن زیتون هم اضافه کنید. 

حتما هنگام استفاده از این ماسک مواظب قسمت‌های حساس صورت مانند دور چشم‌ها و دهان باشید؛ زیرا پوست در این نواحی خشک است و قرار گرفتن ماسکی که خاصیت ضد چروک دارد روی این قسمت‌ها، باعث چروک‌تر شدن‌ می‌شود.

این ماسک برای پوست‌های خشک مناسب نیست؛ زیرا سفیده تخم مرغ دارد. 

خواص عسل برای پوست

  • آنزیم‌های عسل باعث از بین رفتن آلودگی از روی پوست و لایه برداری می‌شود.
  • آنزیم‌ها و آنتی اکسیدان‌های عسل باعث تغذیه پوست نیز می‌شود.
  • خواص ضد التهابی عسل به مرور باعث از بین رفتن جای زخم می‌شود.
  • خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی عسل باعث می‌شود تا باکتری‌های ایجاد‌کننده جوش و آکنه غیر فعال شوند.
  • عسل دارای خاصیت مرطوب‌کنندگی هم هست.
  • ماسک سفیده تخم مرغ و شکر

استفاده منظم از ماسک سفیده تخم مرغ و شکر، منافذ پوست را از بین می‌برد و از پوست در برابر ایجاد آکنه و جوش جدید محافظت می کند؛ زیرا تخم مرغ حاوی پروتئین و ویتامین E است و به روشن شدن پوست، کوچک شدن منافذ و سفت شدن پوست کمک می کند و شکر نیز حاوی اسید گلیکولیک (AHA) است و باعث زدودن سلول‌های مرده و تولید سلول‌های جدید می‌شود.

همچون سایر ماسک‌ها، بعد از ترکیب سفیده تخم مرغ و شکر، آن را روی صورت بمالید و بعد از حداکثر نیم ساعت، صورت را بشویید و مرطوب کننده بزنید. 

کلام آخر

برای تهیه ماسک زرده تخم مرغ برای جوش، به جز ترکیبات یاد شده از ترکیبات دیگری نظیر نشاسته ذرت، آبلیموی تازه، روغن نارگیل و ... نیز استفاده می‌شود. (در مورد ماسک نشاسته برای لک صورت در این مقاله بیشتر بخوانید) بسته به اینکه هدف استفاده از ماسک چه چیزی باشد، ترکیبات آن متفاوت خواهد بود. معمولا استفاده از ماسک‌های خانگی بی‌ضرر است؛ البته به شرطی که جنس پوست خود را بشناسید و ترکیب مناسبی از ماسک را بر اساس جنس پوست انتخاب و استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد داشتن پوستی شاداب به مقاله «برای شادابی پوست صورت چه کنیم» و مراحل پاکسازی پوست صورت مراجعه کنید.