برای شادابی پوست صورت چه کنیم؟

دی ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
برای شادابی پوست صورت چه کنیم

یکی از دغدغه‌های اغلب افراد به ویژه خانم‌ها درخشانی پوست صورت و جلوگیری از پیری زودرس است. با رسیدن به مرز 30 سالگی تغییرات زیادی در بدن اتفاق می‌افتد که یکی از آنها چروک شدن پوست است. بسیاری از افراد برای جوانسازی و شادابی پوست خود به انواع پزشک‌‌های متخصص پوست و جراح پلاستیک مراجعه می‌کنند و به دنبال اسم بهترین روغن برای جوانی پوست، انواع روغن روشن کننده پوست، انواع ماسک خانگی برای لک صورت و ... هستند. اما باید بدانید که راه کم هزینه و راحت‌تری هم وجود دارد که به کمک آن می‌توانید شادابی پوست خود را حفظ کنید. با گهواره همراه باشید.

برای شادابی پوست صورت چه کنیم؟

باید بدانید که شادابی پوست صورت تا حد زیادی به سلامت روان، تغذیه، شیوه زندگی و سلامت جسمی بستگی دارد. پوست صورت یکی از بخش‌هایی از بدن است که بیشتر از هرجای دیگر در معرض نور خورشید و گرما قرار دارد. بنابراین بیشتر در معرض آسیب می‌باشد. در این بخش چند نکته کلی و بسیار مهم را برای سلامتی و شادابی پوست صورت با شما در میان میگذاریم.

  • ورزش کردن

ورزش کردن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود جریان خون می‌شود. ورزش کردن برای سالم ماندن و جوان ماندن پوست شما بسیار مهم و حیاتی است. 15 دقیقه ورزش در روز باعث می‌شود تا بدن از سموم دور نگه داشته شود و پوست شما شفاف و جوان بماند.

  • تغذیه

رژیم غذایی شما تاثیر بسیار و مستقیم بر روی پوست شما دارد. یکی از راه‌ها برای تشخیص درست بودن رژیم غذایی بررسی پوست افراد است. افرادی که پوست ناسالم، پر از جوش و آکنه دارند نشان می‌دهد که تغذیه مناسبی ندارند. برای داشتن پوستی شاداب و سالم، یک رژیم غذایی بدون قند، کم چربی همراه با مقدار آب کافی، میوه‌جات، سبزیجات، پروتئین کافی و ویتامین داشته باشید.

  • دوری از استرس و خواب کافی

همانطور که گفته شد، سلامت روان تاثیر بسیار زیادی بر سلامت پوست دارد. داشتن استرس و اضطراب می‌تواند تاثیر بسیار مخربی بر روی شادابی پوست داشته باشد. بنابراین اولین قدم برای داشتن پوست شاداب، رسیدگی به مشکلات و دغدغه‌های ذهنی است. علاوه بر آن خواب و استراحت کافی باعث بهبود پوست شما خواهد شد. بنابراین سعی کنید هر شب حداقل 8 ساعت خواب مفید داشته باشید.

برای شادابی پوست صورت چه کنیم؟

برای صاف شدن پوست صورت چه باید کرد؟

در این قسمت از گهواره شما را با 10 نکته طلایی برای داشتن پوستی صاف و شاداب آشنا می‌کنیم.

  • پاک کردن آرایش

از مهم‌ترین نکات برای داشتن پوستی سالم و صاف تمیز کردن صورت از هرگونه آلودگی و آرایش، قبل از خواب است. به هیچ عنوان با آرایش نخوابید. زیرا پوست نیاز به نفس کشیدن دارد و آرایش با مسدود کردن منافذ پوست مانع از آن می‌شود. نتیجه آن پوستی همراه با آکنه و پیری زودرس است.

  • استفاده از کرم از ضد آفتاب

همانطور که گفته شد، پوست صورت بیشتر از هر قسمت از بدن در معرض نور خورشید قرار دارد در نتیجه آسیب بیشتری هم خواهد خورد. بنابراین حتما از کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 15 استفاده کنید تا از هر دو اشعه UVA و UVB جلوگیری کند. در هر شرایطی حتی در هوای ابری و بارانی نیز ضد آفتاب را فراموش نکنید.

  • ماساژ دادن

برای پوست خود یک رژیم مناسب در نظر بگیرید. منظور از رژیم، رژیم غذایی نیست. با توجه به نوع پوستتان از ماسک‌های طبیعی استافاده کنید و روزانه به مدت 15 دقیقه صورت خود را با آنها ماساژ دهید. ماساژ درمانی از پوست شما در برابر خشکی جلوگیری کرده و باعث باز شدن منافذ پوست و خروج آلودگی‌ها می‌شود.

برای صاف شدن پوست صورت چه باید کرد؟

  • نوع پوست خود را بشناسید!

این نکته مهم را فراموش نکنید! بسیار مهم است که نوع و جنس پوست خود را بشناسید تا با توجه به نوع آن به پوستتان رسیدگی کنید. زیرا رسیدگی و درمان به هر نوع پوست متفاوت است. برای مثال اگر پوست چربی دارید، باید از لوسیون‌های بدون چربی استفاده کنید و یا اگر پوست خشکی دارید باید از کرم‌های دارای چربی استفاده کنید.

  • حذف عادات بد

شیوه زندگی و داشتن برخی از عادات می‌تواند تاثیر مستقیمی بر روی پوست داشته باشد. ورزش نکردن، رژیم غذایی نادرست، مصرف الکل و مواد مخدر، داشتن اضطراب و استرس می‌تواند بسیار زیاد بر شادابی صورت شما تاثیر بگذارد. بنابراین توصیه می‌شود تا اول از همه سبک زندگی سالم برای خودتان داشته باشید.

سریع ترین راه جوانسازی پوست

روش‌های متعددی برای جوانسازی پوست صورت وجود دارد که هر بسته به نوع پوست و میزان چروک آن برای هر فرد متفاوت است. برخی از این روش‌ها ممکن است مزایا و معایبی داشته باشند و در عین حال که هزینه زیادی دارند، اما مدت زمان ماندگاری آنها بیشتر است. یکی از بهترین و موثرترین روش‌های جوانسازی هایفوتراپی است که به کمک امواج فراصوت و تمرکز آن بر روی یک نقطه، می‌توان باعث جوانسازی پوست شد. حرارت ایجاد شده توسط این امواج موجب تخریب قسمتی از بافت شده و در اثر این شوک حرارتی بافت در حال فرسایش از بین می‌رود. افرادی که دارای پوست شل و کرکی هستند و یا دچار ضایعات پوستی و عفونت شده‌اند، می‌توانند از این روش استفاده کنند.

لیزر درمانی یکی دیگر از روش‌های جوانسازی پوست است که انواع مختلفی دارد. این روش در کاهش چین و چروک‌ها، افزایش خاصیت کشسانی صورت، روشن سازی پوست و پیشگیری از بروز ضایعات پوستی بسیار موثر است. از انواع لیزردرمانی‌ها که بر اساس مشکل شما تجویز می‌شود عبارتند از: لیزر فرکشنال RF، لیزر فرکشنال CO2، لیزر فرکشنال فوتونا، لیزر اربیوم و یو لیزر کوانتا است.

سریع ترین راه جوانسازی پوست

رسیدگی به پوست صورت در منزل

امروزه بسیاری از پزشکان روش‌های خانگی و سنتی را برای بهبود مشکلات پوستی پیشنهاد می‌دهند. اگر این روش‌ها نتیجه بخش باشند دیگر نیازی به استفاده از روش‌های مدرن و پر هزینه نخواهد بود. تنها با کمی صبر و حوصله می‌توانید با استفاده از روش‌های خانگی از پیری پوست خود جلوگیری کرده و پوستی شاداب و صاف داشته باشید.

ماسک فوری برای شادابی صورت

اگر به دنبال ماسک‌های راحت و کم هزینه برای شادابی پوست خود هستید و زمان کافی برای تهیه آن ندارید این 3 ماسک را در برنامه هفتگی خود قرار دهید.

بهتر است قبل از استفاده از هرگونه ماسک و داشتن یک فیشیال خوب در منزل، ابتدا صورت خود را با آب ولرم شسته و از هرگونه آلودگی و لوازم آرایش پاک کنید. ماسک را داخل ظرفی تمیز درست کرده و حداقل 15 دقیقه (بسته به نوع ماسک) روی صورت خود قرار دهید و سپس با آب ولرم بشویید.

  • روغن نارگیل

روغن نارگیل باعث تمیز شدن منافذ پوست، نرم شدن آن، روشنی و شفافیت پوست، جلوگیری از پیری زودرس و رطوبت رسانی به پوست می‌شود. می‌توانید روغن نارگیل را با مقداری عسل و لیمو ترش تازه مخلوط کرده و 15 دقیقه روی پوست خود قرار دهید. سپس کمی آن را ماساژ داده و با آب ولرم بشویید.

  • روغن بادام شیرین

روغن بادام یکی از عالی‌ترین مواد برای لایه برداری پوست به شمار می‌آید. کافیست مقداری روغن بادام شیرین را با کمی جوش شیرین و یک سوم یک موز خوب مخلوط کرده و 15 دقیقه روی پوست خود قرار دهید.

  • آلوئه‌ورا

این گیاه حاوی اسید آمینه‌های ضروری بوده و خاصیت ضد باکتریایی دارد. بنابراین بسیار برای رطوبت رسانی و جلوگیری از اثرات پیری موثر است. تنها کافیست مقداری از ژل این گیاه را در مخلوط کن مخلوط کرده تا یک ژل یکدست بوجود آید. سپس آن را به مدت 15 دقیقه روی پوست خود ماساژ دهید.

ماسک فوری برای شادابی صورت

بهترین بخور برای شادابی پوست صورت

برای داشتن پوستی سالم و شاداب و پاک کردن صورت از آلودگی‌ها بهترین روش، بخور دادن صورت است. برای این کار یک ظرف را پر از آب کنید و اجازه دهید تا جوش بیاید. قبل از استفاده از بخور صورت خود را کاملا تمیز کرده و با آب ولرم بشویید. آب جوش آمده را درون یک کاسه ریخته و در صورت تمایل می‌توانید از مقداری گیاه تازه یا روغن مناسب به آن اضافه کنید. می‌توانید در آب بخور از چای سبز، نعنا تازه، روغن بابونه، روغن اسطوخودوس، اکالیپتوس یا مقداری ترنج تازه اضافه کنید. سپس یک حوله را روی سر خود انداخته و به مدت 10 دقیقه بخور دهید. پس از بخور از یک ماسک مناسب برای پوست خود استفاده کنید. 

بهترین چیز برای برق انداختن پوست صورت

برای آنکه پوستی براق و شفاف داشته باشید، توصیه می‌شود تا نکات زیر را رعایت کنید.

  • شناخت نوع پوست
  • استفاده از لوازم آرایش مناسب با پوست
  • استفاده از کرم ضد آفتاب
  • داشتن یک رژیم غذایی مناسب همراه با سبزیجات و میوه
  • مصرف روزانه 8 لیوان آب
  • استفاده از ویتامین C
  • تمیز کرده صورت قبل از خواب
  • ماساژ درمانی و استفاده از ماسک‌های مناسب با پوست صورت ( در مورد ماسک نشاسته برای لک صورت در این مقاله بیشتر بخوانید.)
  • لایه برداری
  • دوری از استرس و اضطراب
  • داشتن خوابی کافی
  • تمیز کردن مرتب وسایلی که بطور مستقیم با پوست شما در تماس هستند. (تعویض مرتب روبالشتی)

نگهداری از پوست باید تحت شرایط خاص و زیر نظر افراد کارشناس انجام شود. در مورد عوارض پاکسازی پوست صورت در آرایشگاه به مقاله مرتبط مراجعه کنید.