روغن بادام تلخ برای ابرو و مژه چه فوایدی دارد؟+طرز استفاده

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
روغن بادام تلخ برای ابرو

فواید روغن بادام تلخ برای ابرو و مژه و مو بر کسی پوشیده نیست؛ البته قطعا همه از این روش برای تقویت مو، ابرو و مژه‌های خود استفاده نمی‌کنند، اما اگر همت داشته باشید و از روغن بادام تلخ (almond oil) برای مصارف بهداشتی پوست و موی خود استفاده کنید، حتما از نتایج این کار شگفت‌زده خواهید شد. به طور کلی روغن بادام به دو نوع روغن بادام تلخ و روغن بادام شیرین تقسیم می‌شود. روغن بادام تلخ به دلیل داشتن ترکیبات سمی در فرمولاسیون خود، قابلیت مصرف خوراکی ندارد؛ اما برای پوست و مو بسیار پر خاصیت است.  استفاده از روغن بادام تلخ، ساده‌ترین راه برای داشتن پوستی درخشان و جوان است. علاوه بر این، روغن بادام تلخ برای تقویت مو، درمان وز وز گوش، آرتروز، هموروئید، درد مفاصل و بسیاری از موارد دیگر نیز استفاده می‌شود. 

روغن بادام تلخ چیست؟

روغن بادام تلخ چیست؟

روغن بادام تلخ، روغن فراری است که از تقطیر بخار مغزهای خشک شده و رسیده بادام تلخ، هلو، زردآلو و سایر هسته‌های حاوی آمیگدالین به دست می‌آید.

گلوکوزید آمیگدالین، که در حدود 2-4٪ در بادام خشک وجود دارد، به صورت امولسیون آنزیمی برای تولید بنزآلدئید، اسید هیدروسیانیک و d-گلوکز استفاده می‌شود. سپس روغن بادام تلخ، خشک شده و بلافاصله تحت نیتروژن نگهداری می‌شود. این روغن FFPA یا عاری از اسید پروسیک است. 

فواید روغن بادام تلخ برای بدن بسیار زیاد است و یکی از مفیدترین روغن‌های طبیعی به حساب می‌آید. از جمله فواید آن عبارتند از:

  •  ضدباکتری
  • ضدقارچ
  • آرام‌بخش
  • بی‌حس‌کننده
  • ادرارآور
  • ضدسرطان
  • ضداسپاسم
  • مناسب برای تقویت پوست و مو ( در مورد خواص روغن بادام تلخ برای مو و ابرو در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد)
  • ضددرد

*حتما بخوانید: خواص روغن کرچک برای ابرو و تقویت بی‌نظیر آن 

خواص روغن بادام تلخ چیست؟

  • حاوی ویتامین‌های A، D، E، B1، B2، B6 و همچنین روی، کلسیم، پتاسیم 
  • جذب راحت توسط پوست 
  • حاوی اسیدهای چرب کمیاب، مانند امگا 3، 6 و 9 
  • دارای رایحه مطبوع 
  • چربی کم و سبک
  • غنی از مواد مغذی

خواص روغن بادام تلخ برای مژه و ابرو و مو

خواص روغن بادام تلخ برای ابرو، مژه و مو

مهمترین فواید روغن بادام تلخ برای ابرو عبارتند از:

جلوگیری از ریزش مو

شاخص‌ترین خاصیت روغن بادام تلخ برای ابرو و مژه، جلوگیری از ریزش موها در این نواحی است. با استفاده مدام، پیوسته و منظم از روغن بادام تلخ، ریزش ابروها و مژه‌ها متوقف می‌شود. 

البته نتیجه مطلوب تنها زمانی به دست می‌آید که به طور پیوسته و منظم از روغن بادام تلخ استفاده کنید و با طرز استفاده از روغن بادام تلخ برای مو به اندازه کافی آشنا باشید. بنابراین با یک بار استفاده از روغن بادام تلخ، نمی‌توانید انتظار تاثیر مثبت روی رشد مژه یا ابروها و موهای خود داشته باشید. 

پرپشت کردن ابرو و مژه‌ ها

بعد از دوره توقف ریزش موها، نوبت به فاز افزایش رشد مو می‌رسد. این روغن گیاهی به پرپشت کردن ابرو و مژه‌ها و همچنین، به تسریع فرآیند رشد آن‌ها کمک می‌کند. بعد از گذشت مدتی، مشاهده می‌کنید که ابروهای شما پرپشت‌تر شده و مژه‌ها نیز پرتراکم‌تر و بلندتر به چشم می‌آیند. بنابراین روغن بادام تلخ برای پر شدن موی ابرو و مژه بسیار موثر است؛ البته به شرطی که به طور مداوم استفاده شود. 

تقویت رنگ ابروها و مژه‌ ها

روغن بادام تلخ، موجب تقویت رنگ ابرو و مژه‌ها شده و می‌تواند برق و طراوت جوانی ‌آنها را حفظ کند. در واقع، جلا و جلوه بخشیدن به تار موها، از دیگر خواص این روغن گیاهی است.

تغذیه موها

بادام تلخ دارای مقادیر فراوانی منیزیم است و این باعث می شود که موها را به خوبی تغذیه کند. در نتیجه، ریزش مو پس از یک دوره کامل استفاده از این روغن، کاهش پیدا کرده و رفته‌رفته متوقف می‌شود. 

جوانسازی فولیکول‌ های مو

یکی دیگر از فواید بادام تلخ برای ابرو، مژه و حتی موهای سر، جوانسازی فولیکول‌های مو است. این روغن به بازیابی توان فولیکول‌ها کمک بسیاری می‌کند. به این صورت که موجب تحریک بیش‌تر فولیکول‌ها شده و در نتیجه، رشد سریع‌تر موها در نقاط مختلف را ممکن می‌کند. این روغن دارای آنتی اکسیدان‌های فعال نیز بوده و کمک بسیار زیادی در راستای حفظ سلامت موها می‌کند.

آیا روغن بادام تلخ برای ابروی کاشته شده کارایی دارد؟

بله؛ روغن بادام تلخ محبوب‌ترین روغن طبیعی است که در چرب کردن ابروها بعد از کاشت کاربرد دارد. روغن بادام تلخ نه تنها پوست را مرطوب می‌کند و التهاب آن را کاهش می‌دهد، بلکه برای تغذیه ریشه مو نیز بسیار مفید است. این روغن پس از ماه پنجم الی ششم بعد از کاشت ابرو استفاده می‌شود. البته روغن بادام شیرین بعد از کاشت ابرو نیز دارای خواص مشابهی است.

روغن طبیعی بادام تلخ را می‌توان برای ملایم نمودن ابروها و درمان سیخ شدن موهای تازه رسته شده از فولیکول‌های پیوندی نیز مورد استفاده قرار داد.

با توجه به اینکه پوست ناحیه ابرو در روند بهبودی پس از کاشت دچار خشکی می‌شود، یکی از بهترین راه‌ها برای رفع این حالت چرب کردن پوست این نواحی است؛ البته به شرطی که زمان مجاز چرب کردن ابروها و نوع روغن‌ها و پماد مجاز برای این کار را بدانیم و به این نکات توجه کنیم.

حداقل زمان لازم جهت جذب و تاثیر انواع روغن‌ها بعد از کاشت ابرو حدود ۳ تا ۶ ساعت است. بعد از این مدت می‌توان ابروها را با آب لوله‌کشی شهر و شامپو بچه یا صابون شستشو داد، البته محبوب‌ترین زمان چرب کردن ابروها قبل از خواب شبانه و شستشو پس از بیدار شدن از خواب است.

پس بهترین روغن که بعد از کاشت ابرو می‌توان از آن استفاده کرد، روغن بادام است، این روغن نه تنها به رفع خشکی پوست و بهبود کیفیت موهای ابرو کمک می‌کند؛ بلکه تا حدودی نیز در التیام و رفع التهاب ناحیه کاشت ابرو موثر است. با توجه به این که این روغن از نوع روغن‌های سبک گیاهی است، به راحتی نیز بعد از استفاده پاک و شسته می‌شود. 

به یاد داشته باشید که تا قبل از اتمام یک هفته از کاشت ابرو طبیعی نباید هیچ چیزی روی ابروها کشیده شود. چرب کردن ابروها ممکن است باعث کشیده شدن اجسام خارجی چه زمان چرب کردن و چه زمان پاک کردن چربی ابروها شود، لذا قبل از گذشت یک هفته کامل از کاشت ابرو به هیچ عنوان اقدام به چرب کردن ابروها نکنید.

مضرات روغن بادام برای ابرو

مضرات روغن بادام تلخ برای ابرو

روغن بادام تلخ به علت داشتن ماده‌ای شیمیایی به نام هیدروسیانیک اسید (HCN) سمی بوده و اصلا نباید خورده شود. این روغن فقط برای مصارف خارجی توصیه می شود و برای دوران بارداری و شیردهی ممنوع است.

هر چند روغن بادام تلخ را می‌توان برای جلوگیری از ترکیدگی و خطوط پوستی ران‌ها استفاده کرد، اما استفاده از آن برای زنان باردار و پوست حساس کودکان توصیه نمی‌شود، زیرا این ماده اثر مستقیمی بر پوست نوزاد دارد و آلرژی را در او بالا می‌برد.

خواص روغن بادام تلخ برای لک صورت

روغن بادام تلخ حاوی اسید اولئیک، نوعی اسید اشباع شده منفرد و  اسید چرب امگا 9، است که به این روغن طبیعی خاصیت مرطوب کنندگی قوی بخشیده‌اند. روغن بادام تلخ به راحتی جذب می‌شود، به همین دلیل می‌تواند مواد مغذی و ویتامین‌های خود را در عمق لایه‌های درم پوست وارد کند تا به سلامت و تغذیه  پوست کمک کند. یکی از ویتامین‌های روغن بادام تلخ ویتامین E است. این ویتامین توانایی مبارزه با رادیکال‌های آزاد را دارد و باعث کم کردن یا حتی از بین بردن علائم پیری مانند چین و چروک و خطوط ریز می‌شود. به همین دلایل است که روغن بادام تلخ برای صورت کاربرد بسیار زیادی دارد. 

یکی دیگر از خواص بادام تلخ این است که ضد باکتری و ضد میکروب است و می‌تواند باعث از بین رفتن باکتری‌های ایجاد کننده‌ آکنه شود و از طرف دیگر برای درمان بریدگی، خراش و زخم نیز مفید است.  روغن بادام می‌تواند موجب روشن شدن پوست شود. از این روغن می‌توانید برای محو شدن لکه‌های پوستی و تیرگی زیر چشم استفاده کنید. همچنین روغن بادام تلخ می‌تواند تا حدی از آسیب اشعه ماورای بنفش به پوست جلوگیری کند. روغن بادام تلخ دارای اسید‌های چرب است که از طریق آنها می‌تواند چربی پوست را کنترل کند و به درمان جوش و آکنه کمک کند.

دیگر خواص روغن بادام تلخ درمان چین و چروک و پیری پوست است‌. روغن بادام تلخ موجب جوان‌سازی پوست می‌شود. روغن بادام تلخ برای تولید سلول‌های بیشتر به پوست کمک می‌کند و از این طریق موجب جوان سازی پوست می‌شود. روغن بادام تلخ حاوی مواد مغذی برای پوست است. روغن بادام تلخ با داشتن ویتامین‌های E و A باعث تحریک تولید سلول های پوستی جدید شده و موجب از بین رفتن چین و چروک‌های صورت می‌شود. روغن بادام به عنوان یک لوسیون طبیعی صورت موجب افزایش رطوبت پوست شده و از ایجاد چروک صورت جلوگیری می‌کند.

خواص روغن بادام تلخ برای لک صورت نیز کاملا شناخته شده است؛ روغن بادام تلخ سرشار از مواد مغذی است که یکی از این مواد روی (زینک) است. روی ماده مغذی اساسی برای درمان لک صورت، آکنه، جای جوش و زخم ‌های قدیمی است. ویتامین A موجود در روغن بادام تلخ موجب تحریک تولید سلول‌های پوستی جدید و صاف شدن پوست می‌شود و همچنین می تواند در درمان لک صورت نیز موثر باشد. ویتامین E موجود در این روغن می‌تواند پوست را از آسیب اشعه UV خورشید مصون نگه دارد و نیز از ایجاد چین و چروک‌های پوستی در اثر استرس و بالا رفتن سن بکاهد.

از جمله دیگر خواص روغن بادام پاکسازی عمیق پوست صورت و بدن است، این روغن به راحتی به لایه‌های درونی پوست نفوذ کرده، آلودگی‌ها و مواد التهاب‌زا را از بین می‌برد.

افرادی که دارای جوش‌ های سرسیاه یا آکنه‌های پوستی هستند می‌توانند از روغن بادام به عنوان یک پاک کننده طبیعی پوست استفاده کنند.

برای پاک کردن مواد آرایشی از سطح پوست و حتی نزدیک چشم نیز می‌توانید از روغن بادام استفاده کنید.

می‌توانید از روغن بادام تلخ به عنوان پاک کننده آرایش استفاده کنید. در واقع، این یک عنصر رایج در بسیاری از محصولات پاک کننده آرایش طبیعی است.

برای استفاده به عنوان پاک کننده آرایش، مقدار کمی از روغن بادام تلخ را در کف دست خود بمالید و با استفاده از نوک انگشتان خود، روغن را به آرامی به صورت خود بمالید.

سپس از پنبه یا آب گرم برای پاک کردن روغن استفاده کنید. در نهایت صورت خود را با پاک کننده مناسب بشویید.

روغن بادام به عنوان روغن حامل شناخته می شود، به این معنی که توانایی حمل روغن های ضروری دیگر را به عمق پوست دارد. از همین جهت می‌توانید روغن بادام را با یک روغن ضروری که برای پوست مفید است، مانند گل رز، اسطوخودوس، شمعدانی رز یا روغن لیمو مخلوط کنید. قبل از مالیدن روی صورت، حتما اسانس را در قسمت داخلی آرنج یا مچ دست خود تست کنید.

همچنین می توانید از روغن بادام به عنوان یک روغن مرطوب کننده استفاده کنید.

آیا استفاده از روغن بادام تلخ برای واژن خوب است؟

بله؛ روغن بادام تلخ باعث نرمی پوست واژن می‌شود. یکی از خواص بادام تلخ جوان‌سازی پوست است در نتیجه می‌تواند موجب ترمیم پوست واژن و روشن شدن رنگ پوست ناحیه واژن شود. به خانم‌هایی که در هنگام نزدیکی دچار خشکی می‌شوند، توصیه می‌شود که از روغن بادام که از روان‌کننده‌های طبیعی است، استفاده کنند. از دیگر خواص  بادام تلخ درمان عفونت‌های زنانه  است که بوی بد ، درد، خارش و سوزش دارد. 

روغن بادام تلخ برای عفونت واژن، سبب کاهش یا جلوگیری از بروز عفونت‎های زنانه می‌شود. این روغن گیاهی، علاوه بر درمان درد و خارش، مانند یک ژل روان کننده طبیعی عمل می‌کند و درد هنگام رابطه جنسی را کاهش می‌دهد. روغن بادام تلخ از خشکی بیش از اندازه واژن نیز جلوگیری می‌کند.

تفاوت روغن بادام تلخ با روغن بادام شیرین

درخت بادام شیرین متفاوت از بادام تلخ است و گل‌های سفیدرنگی دارد. رنگ این گل‌ها را می‌توان مهمترین تفاوت این درخت با درخت بادام تلخ دانست. روغن بادام شیرین خوراکی و بسیار مغذی است و معمولا در درمان‌های خانگی و لوازم آرایشی استفاده می‌شود. این روغن فواید زیادی برای سلامتی و پوست و مو داشته و حاوی ویتامین‌ها و اسیدهای چرب است. روغن بادام شیرین، روغن حامل یا پایه‌ای است که از قسمت چرب گیاه بادام یعنی مغز و دانه‌های آن به دست می‌آید. روغن بادام شیرین برای ابرو مفید است و می‌تواند بافت ابرو را ترمیم کند. 

این در حالی است که گل‌های درخت بادام تلخ صورتی رنگ بوده و میوه‌های آن نسبتا کوتاه‌تر و پهن‌تر از بادام شیرین است. این دانه‌ها اگر به درستی پردازش نشوند می‌توانند بسیار سمی باشند. بادام تلخ تنها حاوی 50 درصد روغن حامل یا ثابت موجود در بادام شیرین است. ویژگی‌های روغن بادام تلخ با نوع شیرین آن بسیار متفاوت است. این روغن دارای گلیکوزید آمیگدالین است که ترکیبات شیمیایی بسیار سمی مثل اسید پروسیک و بنزآلدئید را آزاد می‌کند. 

کلام آخر

استفاده از روغن بادام تلخ برای ابرو در صورتی می‌تواند شما را به نتیجه مطلوب برساند که مدام و منظم از آن استفاده شود. در بالا در مورد تاثیر روغن بادام تلخ بر ابرو و مژه مفصل توضیح دادیم. با توجه به اینکه زیبایی ابروها، مژه‌ها، موها و پوست در زیبایی ظاهری تاثیر بسیار زیادی دارد، بدیهی است که استفاده از روغن بادام به صورت مداوم و به عنوان یک عادت خوب و سالم در سبک زندگی می‌تواند در دراز مدت نتایج عالی و قابل قبولی داشته باشد و بسیار رضایت بخش باشد.