طول عمر بیماران هاشیموتو چقدر است؟

بهمن ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
طول عمر بیماران هاشیموتو

بیماری هاشیموتو یک اختلال خود ایمنی است که بر غده تیروئید تأثیر می‌گذارد. در این بیماری سیستم ایمنی بدن به غده تیروئید حمله کرده و منجربه کم کاری تیروئید می‌شود. غده تیروئید بخشی از سیستم غده درون ریز است و هورمون‌هایی تولید می‌کند که به تنظیم بسیاری از عملکردهای بدن کمک می‌کند. هاشیموتو یکی از شایع‌ترین علل بیماری کم کاری تیروئید است که باعث حضور آنتی بادی‌ها، افزایش TSH و یا پایین آمدن سطح هورمون‌های تیروئید می‌شود. این بیماری عمدتا زنان میانسال را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما می‌تواند در مردان و زنان در هر سنی رخ دهد. در این مطلب از گهواره به بیماری هاشیموتو و طول عمر این بیماران می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به مقاله عوارض کم‌کاری تیروئید در کودکان و علائم اولیه کم کاری تیروئید مراجعه کنید. 

بیماری هاشیموتو چیست؟

بیماری هاشیموتو یک اختلال خود ایمنی و از جمله بیماری‌های غده تیروئید است که باعث کم کاری تیروئید می‌شود. غده تیروئید، یک غده کوچک پروانه‌ای شکل است که در زیر سیب گلو و در جلو گردن قرار دارد. این غده درون ریز تولید برخی از هورمون‌ها و ترشح آنها در خون به عهده دارد.

سیستم ایمنی بدن با کمک گلبول‌های سفید خون و عملکرد دفاعی که در برابر عوامل خارجی مانند ویروس‌ها، باکتری‌ها، آلودگی‌ها و غیره دارد، باعث سلامتی بدن و بهبودی بدن در مقابل عوامل خارجی می‌شود. حال این سیستم دفاعی که باعث بهبودی بدن می‌شود می‌تواند در برخی اوقات دردسرساز باشد. در بیماری هاشیموتو سیستم ایمنی بدن آنتی بادی‌های زیادی تولید می‌کند و تعداد زیادی گلبول سفید را که بخشی از سیستم ایمنی بدن است را در غده تیروئید انباشته کرده و به آن آسیب وارد می‌کند. نتیجه این بیماری باعث می‌شود تا در تولید هورمون تیروئید اختلال ایجاد شود و باعث کم کاری تیروئید می‌شود. هورمون‌های تیروئید نحوه استفاده بدن از انرژی را کنترل می‌کنند، بنابراین تقریباً بر تمام اندام‌های بدن تأثیر می‌گذارند، حتی بر نحوه ضربان قلب.

طبق مطالعات انجام شده، هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن به غده تیروئید حمله کند. برخی از دانشمندان بر این باورند که یک ویروس یا یک باکتری ممکن است باعث این عارضه شود، در حالیکه برخی دیگر معتقدند که ممکن است یک نقص ژنتیکی در ایجاد این اختلال دخیل باشد. این بیماری بسیار کند پیشرفت می‌کند و منجربه علائم زیر می‌شود:

  • خستگی و سستی
  • عدم تحمل سرما
  • پوست خشک و زبر
  • درد و ضعف عضلانی
  • خونریزی بیش از حد در دوران قاعدگی
  • یبوست
  • اضافه وزن
  • گواتر
  • ریزش و شکنندگی مو
  • افسردگی و مشکلات حافظه
  • تورم چشم‌ها و صورت

فرق کم کاری تیروئید و هاشیموتو چیست؟

غده تیروئید، یک غده پروانه‌ای شکل در قسمت جلویی گلو است که دو هورمون تیروکسین و تری یودوتیرونین را تولید کرده و در خون ترشح می‌کند. این دو هورمون برای عملکرد طبیعی تمام سلول‌های بدن ضروری هستند. کم کاری تیروئید زمانی رخ می‌دهد که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نکرده و یا در تولید هورمون‌ها به اندازه کافی فعالیت نداشته باشد. دلایل مختلفی برای بروز این بیماری وجود دارد که یکی از آنها بیماری هاشیموتو است.

بیماری هاشیموتو یک بیماری خودایمنی بوده که در آن سیستم ایمنی بدن و گلبول‌های سفید، غده تیروئید را یک عامل خارجی در نظر گرفته و آن را مورد حمله قرار می‌دهد. نتیجه این آسیب کم کاری تیروئید است. به ندرت این بیماری می‌تواند منجربه پرکاری تیروئید شود. بنابراین بیماری کم کاری تیروئید می‌تواند با دلایل دیگر هم رخ دهد، اما نتیجه بیماری هاشیموتو، کم کاری تیروئید است.

بیماری هاشیموتو

هاشیموتو و تپش قلب

غده تیروئید کنترل بسیاری از قسمت‌های بدن و چگونگی مصرف انرژی در کل بدن را به عهده دارد و تا حدودی بر تمام اندام‌های بدن تاثیر می‌گذارد. این غده به دلیل تاثیری که دارد به روش‌های مختلف بر عملکرد قلب شما تاثیر می‌گذارد. بنابراین چه کم کاری تیروئید و چه پرکاری تیروئید می‌تواند در سلامت قلب شما تاثیر بگذارد.

شایع‌ترین نوع بیماری کم کاری تیروئید، هاشیموتو است که منجربه به کاهش تولید هورمون‌های تیروئید می‌شود. این بیماری به ندرت منجربه پرکاری تیروئید می‌شود. این غده با تولید هورمون‌ها t3 و t4 به سلول‌های می‌گوید که با چه سرعتی کار کنند. در صورتی که غده تیروئید مقدار هورمون کمتری تولید کند می‌تواند منجربه کاهش ضربان قلب، افزایش میزان کلسترول، نارسایی قلبی، جمع شدن مایع در اطراف قلب و در برخی اوقات تپش قلب شود که البته تپش قلب در بیشتر اوقات نتیجه پرکاری تیروئید است. 

رابطه میان هاشیموتو و سرطان

موسسات تحقیقاتی زیادی رابطه بین سرطان و تیروئیدیت هاشیموتو را بررسی کرده‌اند. اخیرا یک مطالعه نشان داده است که عملکرد غیر طبیعی غده تیروئید با ایجاد سرطان رابطه مستقیم دارد. پس از تحقیقات و مطالعات انجام شده، بیماران مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو درصد بالایی خطر ابتلا به سرطان سینه، سرطان دستگاه تناسلی، سرطان اندام‌های گوارشی، سرطان تیروئید، سرطان ریه، سرطان خون و خطر کم سرطان‌های تنفسی را دارند. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که امکان بروز سرطان در افراد مبتلا به هاشیموتو بسیار بالا است.

ارتباط تیروئید هاشیموتو و کهیر

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا مشکلات پوستی مانند کهیر می‌توانند از علائم بیماری هاشیموتو باشند؟ در جواب باید بدانید که، کم کاری تیروئید تنها خطری نیست که بیماری هاشیموتو ایجاد می‌کند، بلکه عوارض دیگری هم دارد. از جمله عوارض بیماری هاشیموتو، مشکلات پوستی است. یکی از علائم این بیماری، زبری و ضمخت شدن پوست است که به مرور زمان و با پیشرفت بیماری تبدیل به حملات کهیر می‌شود. کهیر اغلب بخشی از واکنش‌های آلرژیک است، اما در برخی اوقات بیماری‌های دیگر نیز می‌توانند دلیل بروز آن باشند. در واقع، در یک مطالعه، 30 درصد از افرادی که کهیر مزمن را تجربه کردند، به بیماری هاشیموتو مبتلا بودند. خصوصیات کهیرهای مزمن ناشی از بیماری هاشیموتو مشابه کهیرهای ناشی از عوامل دیگر است.

کهیرها بصورت متورم، صورتی رنگ و جوش مانند هستند که معمولا با خارش و یا احساس سوزش همراه است. آنها در پشت، سینه، باسن، صورت و گردن ایجاد می شوند. گاهی کهیر ممکن است روی بازوها یا پاها، به ویژه بالای بازوها و ران ها تاثیر بگذارد. آنها به طور ناگهانی رشد می کنند، در عرض چند ساعت به حداکثر اندازه خود می‌رسند، در عرض چند روز ناپدید می‌شوند یا اگر مزمن شوند بیش از شش هفته باقی می‌مانند.

کهیر و بیماری هاشیموتو در چندین عامل مشترک هستند. در هر دو مورد، سطوح بالای پروتئین تقویت کننده سیستم ایمنی و سلول‌های TH17 و سطوح پایین سلول‌های تی سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن، مسئول فعال سازی علائم هر دو بیماری هستند و هر دو این موارد وجود آنتی‌بادی‌های ضد تیروئید را نشان می‌دهند که به تیروئید حمله می‌کنند. در مورد کهیر در کودکان در این مقاله بیشتر بخوانید.

هاشیموتو و کهیر

درمان قطعی بیماری هاشیموتو

همانطور که گفته شد، بیماری هاشیموتو نوعی بیماری خود ایمنی است، بنابراین هیچ درمان قطعی برای آن وجود ندارد. با این حال با روش‌های درمانی زیر می‌توان تا حد زیادی بیماری را کنترل کرد و جلوی پیشرفت آن را گرفت:

  • درمان جایگزینی هورمون T-4

کم کاری تیروئید مرتبط با هاشیموتو را می‌توان با هورمون درمانی و هورمون مصنوعی لووتیروکسین درمان کرد. هورمون مصنوعی مانند هورمون T-4 که به طور طبیعی توسط تیروئید تولید می شود، عمل می‌کند. هدف درمان بازیابی و حفظ سطح کافی هورمون T-4 و بهبود علائم کم کاری تیروئید است. در این روش درمانی از هورمون مصنوعی تیروئید تحت عنوان قرص لووتیروکسین استفاده می‌شود. فرد بیمار تا آخر عمر به این درمان نیاز خواهید داشت.

  • تغییر سبک زندگی

بیماری هاشیموتو همیشه با کم کاری تیروئید همراه نیست. اکثر افراد مبتلا به ایماری آنتی بادی راکسیداز تیروئید (TPO) در خون خود دارند. در صورتی‌که سطح هورمون‌ تیروئید (T4) و هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) نرمال و طبیعی است. در این شرایط با رعایت موارد زیر می‌توان شرایط را بهبود بخشید:

  1. حذف گلوتن از مواد غذایی
  2. رعایت رژیم غذایی سالم
  3. پرهیز از مواد غذایی فرآوری شده
  4. مدیریت استرس
  5. انجام حرکات ورزشی و یوگا
  6. مصرف روزانه ۱۰۰-۲۰۰ میکروگرم سلنیوم
  7. افزایش مصرف اسیدهای چرب امگا ۳
  8. نگهداشتن سطح نرمال ویتامین D
  9. پرهیز از مصرف یا قرار گرفتن در معرض دخانیات و نیکوتین

درمان قطعی هاشیموتو

طول عمر بیماران هاشیموتو چند سال است؟

تیروئیدیت هاشیموتو باعث آسیب تدریجی تیروئید شما می‌شود و حفظ یک سبک زندگی سالم می‌تواند به روند بیماری شما کمک کند. با درمان مناسب، چشم انداز بیماری هاشیموتو خوب است. اکثر مردم تا زمانی که داروهای خود را به طور منظم مصرف کنند، زندگی عادی دارند.

کیا هاشیموتو دارن

علائم بیماری هاشیموتو می‌تواند زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. خستگی، افسردگی و اضطراب هر کدام می توانند اجتماعی شدن را به یک چالش تبدیل کنند. در صورتیکه این افسردگی، ضعف عضلانی و درد، مه مغزی و از این قبیل علائم را فرد داشته باشد، ممکن است شرایط برای او غیر قابل تحمل بوده و کم‌کم فعالیت‌های اجتماعی خود را قطع کند. اما با دارو درمانی و رعایت سبک زندگی سالم می‌توان ابسیاری از این علائم را کنترل کرد.