علت سردی پاها در شب چیست و بهترین روش درمان آن

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
علت سردی پاها در شب

همه‌ی ما سردی دست، پاها و به طور کلی سردی بدن را به طور متناوب در زندگی تجربه می‌کنیم. اما اگر این اتفاق بخواهد به یک روند روتین تبدیل شود، می‌تواند آزاردهنده باشد. سوالی که پیش می‌آید این است که علت این سرد شدن چیست؟ آیا ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری باشد؟ در این مقاله از گهواره قصد داریم به علت سردی پاها در شب بپردازیم و توضیح دهیم چطور می‌توانید آن را کنترل و برطرف کنید.

علت احساس سردی در پاها در شب

دلایل زیادی برای احساس سرما در پا وجود دارد. سرد شدن بدن و احساس یخ زدگی گاهی به دلایل بسیار ساده‌ای در محیط رخ می‌دهند و گاهی دیگر، دلایل درونی در کار است که باید به آنها رسیدگی شود. در ادامه در مورد چند مورد رایج از علت سردی پاها در شب توضیح داده‌ایم. 

دمای سرد محیط

ساده‌ترین علت سرد شدن پاها در شب، سردن شدن دمای محیط است. در بسیری از مواقع محیط از دمای مناسبی برخوردار نیست و پاها به دلیل آنکه عضو بدون پوشش هستند، سریع‌تر و بیشتر این سرد شدن را نشان می‌دهند. همچنین وقتی محیط سرد باشد، رگ‌های خونی اندام‌های بیرونی مانند دست و پا منقبض می‌شوند. این بدین دلیل است که روند رسیدن جریان خون به اندام‌های حیاتی درونی مانند قلب و ریه و کبد و ... حفظ شود. بنابراین طبیعی است که خون کمتری به پاها برسد و شما احساس سردی بیشتری در کف پا و انگشتان پا کنید.

استرس یا اضطراب

استرس و اضطراب می‌تواند دیگر دلیل سردی پاها در شب باشد. بیشتر اوقات شب‌ها زمانی ست که اطراف ما آرامش بیشتری دارد و از این رو شما زمان بیشتری برای فکر کردن در مورد مسائل روزانه دارید و همین موضوع می‌تواند منجر به بروز اضطراب شود. 

وقتی دچار استرس می‌شوید، آدرنالین به جریان خونتان ترشح می‌شود که بدن را برای مقابه با شرایط آماده می‌کند. آدرنالین روی عروق خونی اثر گذشته و باعث انقباضشان می‌شود. این کار را در راستای حفظ انرژی بدن انجام می‌شود. و مشابه علت بالا، احساس سردی در پاها می‌کنید. 

* حتما بخوانید: علت سردی پاها از زانو به پایین چیست+درمان آن 

مشکلات گردش خون

اما شایع‌ترین علت سردی پاها در شب، مربوط به مشکلات گردش خون در بدن است که علاوه بر این می‌تواند منجر به بی حسی، گزگز، مور مور شدن، سوزش و ... نیز شود. شدت این مشکلات در افراد می‌تواند از کم تا زیاد متغیر باشد. به طور کلی گردش خون ضعیف می‌تواند مانع از رسیدن خون گرم به بخش‌های خارجی‌تری مانند پاها و در نتیجه احساس سردی شود. 

دلایل زیادی برای مشکلات گردش خون وجود دارد. گاهی دلایل بیرونی مانند کم تحرکی و استعمال زیاد دخانیات و مصرف چربی زیاد در میان است و گاهی دیگر، دلایلی مانند گرفتگی قلب و عروقی مطرح است که باید بررسی شود. وجود مشکلات قلبی و عروقی در سایر اعضای خانواده می‌تواند احتمال وجود این مشکل در شما را نیز افزایش دهد. این مشکلات می‌توانند اصلی‌ترین علت سردی پاها از زانو به پایین یا علت سردی ساق پا در شب نیز باشند.

اصلی‌ترین علت سردی پاها در زنان جریان خون ضعیف (گردش خون) در پاها ست. جریان خون ضعیف به این معنی است که زمان بیشتری طول می‌کشد تا خون به پاهای شما برسد. خون شما از طریق مسیرها (رگ های خونی) در سیستم گردش خون شما حرکت می‌کند. این مسیرها می توانند بسته، سفت و باریک شوند و جریان خون را با مشکل مواجه کنند که منجر به احساس سرما در دست و پا می‌شوند.

سایر مسائل پزشکی

مشکلات پزشکی دیگری به جز مشکلات گردش خون وجود دارد که می‌تواند علت سردی پاها در شب باشد. مشکلاتی نظیر کم خونی، دیابت، آسیب عصبی، بیماری رینود، کم کاری تیروئید و ... از جمله‌ی این دلایل هستند. (در مورد علائم اولیه کم کاری تیروئید در این مقاله بیشتر بخوانید) در صورتی که از یکی از این مشکلات رنج می‌برید بهتر است پزشکتان را از شرایط مطلع کنید زیرا این موارد می‌تواند روند درمانی را تحت تاثیر قرار دهند.

بارداری از علل سرد شدن پا در شب

در دوران بارداری شما می‌توانید به طور ویژه دچار سردی در دست و پا شوید. گلبول‌های قرمز حاوی هموگلوبین، پروتئینی است که اکسیژن را به بدن و جنین منتقل می‌کند. به دلیل الویت قرار گرفتن تامین نیازهای جنین، کم خونی می‌تواند در بارداری شایع باشد و علائم آن می‌تواند شامل سردی دست و پا باشد. علائم همچنین می‌تواند شامل: خستگی و کمبود انرژی نیز باشد. اگر علت سردی پاها در شب به دلیل بارداری باشد، بعد از زایمان به طور طبیعی به روند سابق خود بازگشته و برطرف می‌شود.

کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی

تغذیه‌ی نامناسب و عدم دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای بدن، تاثیرات مختلفی دارد. یک علت سردی پاها در شب می‌تواند ناشی از دریافت ناکافی همین مواد باشد. به طور کلی کمبود ویتامین B-12 می‌تواند علائم عصبی مانند احساس سردی دست‌ها و پاها، بی‌حسی یا گز گز را برای شما ایجاد کند. ویتامین B-12 به طور طبیعی در گوشت و لبنیات یافت می‌شود و برای حفظ سلامت گلبول‌های قرمز و جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی ضروری است.

مصرف بعضی داروها

مهم نیست برای چه دلیل و چه داروهایی مصرف می‌کنید، داروها ضمن اینکه می‌توانند بعضی از مشکلات شما را حل کنند، عوارض جانبی نیز به همراه دارند که سردن شدن دست و پ می‌تواند یکی از آنها باشد. برخی از داروها بر اساس نحوه‌ی تداخل دارو با جریان خون شما می‌توانند باعث سردی پا به عنوان یک عارضه‌ی جانبی شوند. داروهایی که می‌توانند باعث سردی پا شوند عبارتند از: بتا بلوکرهای فشار خون بالا یا ارگوتامین که برای سردرد مصرف می‌شود.

علت سردی پاها در طب سنتی

طب سنتی نیز مسائل را همیشه از نقطه نظر خود مورد بررسی قرار می‌دهد. از نظر این طب؛ اصلی‌ترین علت سردی پاها در شب، مشکلات مربوط به گردش خون و بیماری‌های ارثی مانند دیابت هستند. همچنین مشکلات تغذیه‌ای مانند کمبود بعضی ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز می‌توانند منجر به بروز احساس سرما شوند. بعلاوه وقتی این احساس را دارید می‌تواند نشان دهنده‌ی غلبه‌ی طبع سودا و بلغم در بدن باشد که در این صورت شما به اصلاح مزاج نیاز خواهید داشت.

درمان سردی پاها در شب

با توجه به علت سردی پاها در شب، روش‌های درمانی خاصی وجود دارند که باید از آنها کمک بگیرید. به طور کلی اگر با این مشکل رو به رو هستید، می‌توانید از دستورالعمل‌های زیر استفاده کنید:

  • بررسی دمای محیط: اگر سردی دست و پای شما به این دلیل باشد یک درمان فوری سردی پا بررسی دمای محیط است. اگر با پوشیدن یک جوراب یا بالا بردن دمای محیط احساس بهتری دارید، احتمالاً مشکل شما به همین سادگی ست و می‌توانید آن را به همین راحتی برطرف کنید.
  • غلبه بر استرس: در حالی که اضطراب و استرس مشکلاتی جدایی ناپذیر هستند، شما می‌توانید این شرایط را کنترل کنید. سعی کنید مسائل استرس زا را از در زندگی‌تان حل کرده و از بین ببرید و اگر در برخورد با این مسائل مشکل دارید می‌توانید از یک روانشناس کمک بگیرید. همچنین یک سری کارهای ساده مانند استفاده از اسپری منیزیم روی بالش موقع خواب یا نوشیدن بعضی دمنوش‌ها می‌تواند به تمدد اعصاب شما کمک کرده و کاری کند خواب عمیق‌تری داشته باشید. در این مقاله می توانید در مورد انواع خوراکی‌های مفید برای خواب راحت بیشتر بخوانید.
  • بررسی مشکلات گردش خون و دیگر بیماری‌ها: حتی بدون مراجعه به پزشک خود شما نیز احتمال ابتلا به بعضی بیماری‌ها را می‌دهید. بسیاری از بیماری‌های عامل و علت سردی پاها در شب جنبه‌ی ارثی داشته یا با انجام یک آزمایش ساده مشخص می‌شوند. بنابراین می‌توانید حدس بزنید برای سردی پا به چه پزشکی مراجعه کنیم. بسته به مشکل موجود پزشک می‌تواند قرص برای سردی پا شما تجویز کند.
  • اصلاح سبک زندگی یا شیوه‌های تغذیه‌ای: با کمک انجام یک آزمایش چکاپ می‌توانید از کمبودهای بدنتان مطلع شوید. پزشک می‌تواند به شما کمک کند رژیم غذایی خود را به شیوه درستی اصلاح کرده و مواد معدنی و ویتامین‌های لازم را دریافت کنید. همچنین داشتن تحرک و دوری از دخانیات نیز می‌تواند کمک کننده باشد.