نحوه از شیر گرفتن در طب سنتی چگونه است؟

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
از شیر گرفتن طب سنتی

طب سنتی نیز مانند طب مدرن توصیه‌های بسیار خوبی برای از شیر گرفتن کودکان دارد. فرایند از شیر گرفتن چه در مورد شیر مادر و چه در مورد شیر خشک می‌تواند روندی دشوار و حساس در زندگی کودک باشد و بنابراین باید به دقت و درستی انجام شود. در این مقاله قصد داریم توصیه طب سنتی برای از شیر گرفتن کودک را برایتان توضیح دهیم. اما پیشنهاد می‌کنیم که روش از شیر گرفتن طب سنتی را در کنار روش‌های مدرن انجام دهید و برای احتیاط به ویژه در مورد توصیه‌های تغذیه‌ای این طب با پزشک خود مشورت کنید.

بهترین زمان از شیر گرفتن کودک در طب سنتی

زمان مناسب از شیر گرفتن طب سنتی همان توصیه‌ی ائمه‌ی اطهار در مورد از شیر گرفتن کودک در اسلام است که حدود 2 سالگی را تعیین کرده‌اند. اگرچه کودک از سن شش ماهگی و شروع غذای کمکی آماده‌ی از شیر گرفتن است اما نیازهای تغذیه‌ای که به شیر مادر دارد باعث می‌شود متخصصین طب سنتی و مدرن هر دو تاکید داشته باشند که شیردهی باید تا دو سالگی ادامه پیدا کند. در از شیر گرفتن نوزاد در طب اسلامی آمده است که بهترین زمان برای این کار از نظر دوره‌ی فصلی، انتهای فصل بهار است که هوا معتدل است. زیرا بروز مشکلاتی مانند اسهال بعد از شیر گرفتن کودک بسیار رایج است و انتخاب فصل مناسب به بهبود سریعتر حال نوزاد کمک می‌کند.

همچنین در شرایط از شیر گرفتن کودک در طب سنتی تاکید شده است که حتی بعد از انتخاب زمان مناسب این کار نباید یکباره انجام شود. از شیر گرفتن یهویی کودک پیامدهای بسیار ناگواری هم برای مادر و هم برای کودک به همراه دارد. به عنوان مثال ضربه‌ی عاطفی شدیدی که به کودک وارد می‌شود مانع از همکاری او در این روند می‌شود. یا قطع یکباره‌ی شیردهی منجر به تجمع شیر در سینه و درد شدید آن می‌شود. 

نحوه از شیر گرفتن کودک در طب سنتی

طریقه از شیر گرفتن کودک در طب سنتی بسیار مشابه با طب مدرن است و از مادران خواسته شده تا مراحل زیر را به ترتیب طی کنند:

  • ابتدا شیردهی شبانه را کم کرده تا به طور کامل حذف شود.
  • بعد از آن نوبت به کاهش شیردهی در طول روز می‌شود. ابتدا باید طول نوبت‌های شیردهی را کم کنی و بعد از آن باید تعداد دفعات شیردهی را کاهش دهید.

اگر واقعاً یک روش اصولی را برای از شیر گرفتن کودک به روش طب سنتی رعایت کردید اما کودک دچار مشکلات جسمی و روحی شد یا واکنش‌های شدید نشان داد شاید زمان مناسب آن نرسیده باشد و بهتر است کمی آن را به تعویق بیاندازید و سپس بعد از مدتی دوباره از سر بگیرید. 

از شیر گرفتن کودک با صبر زرد

بسیاری از متون منسوب به طب سنتی به از شیر گرفتن کودک با صبر زرد اشاره داشته‌اند. صبر زرد همان گیاه چاودار است که در عطاری‌ها نیز به فروش می‌رسد و طعم تلخی دارد. مادران این داروی گیاهی برای از شیر گرفتن بچه را به نوک سینه می‌زنند و بعد از شیر خوردن کودک طعم آن با طعم شیر مخلوط شده و منجر به زدگی کودک می‌شوند. اگرچه صبر زرد به عنوان یکی از راههای از شیر گرفتن کودک در طب سنتی بیان شده است اما طب مدرن مخالف استفاده از این داروهای گیاهی برای نوزادان کم سن و سال است. همچنین این گیاه عوارضی مانند اسهال دارد که می‌تواند برای نوزاد خطرناک باشد و منجر به بی‌آبی بدنش شود.

از شیر گرفتن کودک با صبر زرد

غذاهای جایگزین در طب سنتی و از شیر گرفتن کودک 

در اصول از شیر گرفتن بچه در طب سنتی آمده است که باید غذاهای مقوی را به کودک خود معرفی کنید که جایگزین نیازهای بدنشان شود و فرایند از شیر گرفتن نیز آسانتر شود. خوراکی‌های مناسب برای این دوران عبارتند از انواع حریره، سوپ‌های مقوی در عین حال روان، گوشتی که به خوبی پخته شده باشد، حلیم، فرنی، شیر برنج و .... دقت داشته باشید که غذا با فصلی که از شیر می‌گیرد تناسب داشته باشد. غذاهای با طبع گرم برای زمستان و غذاهای با طبع سرد برای تابستان.

قطع شیردهی در طب سنتی و توصیه به مادران

عوارض از شیر گرفتن کودک برای مادر نیز بخشی طبیعی از فرایند است. همانطور که نکات زیادی در مورد از شیر گرفتن کودک از نظر طب سنتی آمده است به مادران نیز توصیه‌های زیادی شده است که به صورت زیر است:

  • در درجه‌ی اول به تاکید از شیر گرفتن نوزاد در طب سنتی نسبت به انجام تدریجی فرایند توجه داشته باشید تا عوارض جسمی مانند درد سینه یا افسردگی گریبانگیرتان نشود. 
  • برای جلوگیری از درد سینه و ایجاد عقده در آن شیر را بدوشید اما کامل تخلیه نکنید. فقط پستان را سبک کنید. همیشه هم این کار را نکنید فقط در مواردی که درد زیاد بود. اگر مدام شیر بدوشید یا به طور کامل سینه را خالی کنید تولید شیر در بدنتان همچنان ادامه خواهد داشت. 

از شیر گرفتن با صبر زرد

  • در این دوران به هیچ وجه بدون سوتین نباشید زیرا دچار افتادگی سینه بعد از شیر گرفتن می‌شوید.
  • برای کم شدن شانس احتباس در سینه مصرف نمک را محدود کنید.
  • از خوردن غذاهای شیرساز مانند رازیانه، شوید، آویشن، سیاهدانه، زیره سبز، زعفران و ... خودداری کنید. در عوض غذاهایی که شیر را خشک می‌کنند مانند نعنا را بیشتر مصرف کنید.
  • گذاشتن برگ کلم خنک دور پستان به کاهش انقباض سینه و ورم آن کمک می‌کند.
  • ترکیب سرکه و عدس هم با انقباض سینه و کاهش خونرسانی به آن تولید شیر را کاهش می‌دهد.
  • سینه‌های خود را تحریک نکنید.
  • کمپرس سرد نیز درد سینه را کاهش می‌دهد.

همچنین می‌توانید برای اطلاع از اصول و دعای از شیر گرفتن کودک در کتاب ریحانه بهشتی به مقاله دعای از شیر گرفتن کودک مراجعه کنید.