پاره شدن کیست تخمدان در بارداری و درمان آن

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
کیست تخمدان در بارداری

باید بدانید این غیر ممکن نیست که یک مادر در دوران بارداری متوجه وجود کیست تخمدان شود. بیشتر کیست‌ها بی ضرر هستند، اما در مقابل برخی از آنها مشکلاتی مانند درد و خونریزی در حین پاره شدن را به همراه دارند. پاره شدن کیست تخمدان اتفاقی طبیعی است که ممکن است در خانم‌ها در سن بارداری اتفاق بیفتد. البته باید بدانید کیست تخمدان در زنان باردار خوش خیم است و معمولا نیاز به درمان و یا مراقبت خاصی ندارد، مگر در شرایطی که اندازه کیست بزرگتر از 10 سانتی‌متر باشد که با توجه به شرایط بیمار مراقبت‌های خاصی باید انجام شود.

سوالات کاربران

مامانای گل کیا تو بارداری کیست تخمدان گرفتن اونم تخمدان چپ من هیچوقت کیست نداشتم حالا ک باردارم کیست دارم خیلی ناراحتم کیست لوتئال چیه کسی میدونه
خانما علایم کیست چیه؟ کیا کیست داشتن و چطوری متوجه شدن؟؟؟

کیست تخمدان و انواع آن

کیست تخمدان که یکی از شایع‌ترین مشکلات در زنان به حساب می‌آید، در واقع کیسه‌ای پر از مایع در تخمدان است. این کیست‌ها ابعاد و انواع و دلایل بروز مختلفی دارند. برخی از آنها بی خطر بوده و بدون نیاز به درمان و بدون درد بر طرف می‌شوند. اما برخی دیگر از انواع آن مشکل ساز هستند و ممکن است برای شما دردسر ایجاد کنند.

  • کیست فولیکولی یا ساده

این نوع از کیست‌ها زمانی بوجود می‌آیند که فولیکول تخمدان، برای آزاد شدن تخمک پاره نشود و همچنان به رشد خود ادامه دهد و در نهایت به کیست تبدیل شود.

  • کیست جسم زرد یا کورپوس لوتئوم

فولیکول پس از آزاد کردن تخمک در حین تخمک گذاری، بقایایی به نام جسم زرد از خود به جای می‌گذارد. جسم زرد با ترشح هورمون‌های پروژسترون و استرادیول از دوره قاعدگی حمایت کرده و یا در صورت آغاز مراحل لقاح به حفظ و دوام مراحل اولیه بارداری کمک می‌کند. حال در صورتی که مایع در فولیکول خالی باقی بماند و جسم زرد کوچک نشود این نوع کیست بوجود می‌آید.

  • کیست درموئید یا تراتوم

این نوع کیست‌ها از زایای تخمدان تشکیل شده‌اند و می‌توانند دارای بافت‌هایی همچون مو، پوست، دندان و یا چربی باشند.

  • کیست شکلاتی یا آندومتریوما

این نوع کیست در زنانی که آندومتریوز دارند شایع است و از خون قدیمی پر می‌شوند. به همین دلیل تیره رنگ هستند.

  • کیست آدنوما

این نوع کیست‌ها در سطح تخمدان و مانند یک گلوله عضله ایجاد می‌شوند. اگرچه بیشتر آنها خوش خیم هستند اما قابلیت تبدیل به سرطان را دارند.

کیست تخمدان در بارداری و لکه بینی

کیست‌های تخمدان در دوران بارداری بیشتر از نوع جسم زرد هستند. هرچند که ممکن است کیست تخمدان از قبل از بارداری وجود داشته باشد، اما یکی از دلایل آن در دوران بارداری پر شدن جسم زرد از مایع و عدم عقب نشینی و کوچک شدن آن است. تا هفته 10 تا 12 بارداری که جفت کار خود شروع می‌کند، جسم زرد مسئول تولید هورمون‌هایی برای تغذیه و حمایت از جنین و رحم است. پس از شروع کار جفت، جسم زرد کوچک شده و از بین می‌رود. اما در تعداد کمی از بارداری‌ها این جسم به کیست تبدیل می‌شود.

دلایل پاره شدن کیست تخمدان

بطور کلی با بزرگ شدن کیست، احتمال پاره شدن آن بسیار زیاد است، اما عوامل دیگری وجود دارد که باعث پاره شدن کیست می‌شود:

  • بارداری: خطر پاره شدن کیست در طی دوران بارداری افزایش پیدا می‌کند.
  • نوسانات هورمونی: سیکل قاعدگی و نوسانات هورمونهای بارداری از معمول‌ترین دلایل پارگی کیست تخمدان هستند.
  • مقاربت: در برخی موارد، کیست‌های بزرگ در حین نزدیکی ممکن است نشتی پیدا کرده و در نهایت پاره شوند.
  • یبوست: زور زدن در هنگام یبوست در بارداری برای دفع مدفوع به کیست فشار آورده و باعث ترکیدن آن می‌شود.
  • ضربه و حرکت ناگهانی: ورزش و انجام فعالیت‌ای خاص یکی دیگر دلایل برای پاره شدن کیست است.

پاره شدن کیست تخمدان در بارداری 

در صورتی که کیست تخمدان به رشد خود ادامه دهد، ممکن است پاره شود و باعث درد، نفخ و خونریزی شود. این درد معمولا در ناحیه کف لگن و زیر شکم است. احتمال پاره شدن کیست تخمدان در دوران بارداری، حین زایمان و یا پس از زایمان و جراحی وجود دارد. باید بدانید با پاره شدن کیست تخمدان حتی در زمان بارداری، مایع درون کیست از بین می‌رود و کیست پاره شده خود به خد بهبود پیدا می‌کند. در واقع در صورت پاره شدن کیست در دوران بارداری شما می‌توانید با استراحت بهبود پیدا کرده و درد خود را کنترل کنید.

تنها ممکن است پزشک از شما بخواهد برای بررسی پارگی کیست و احتمال ایجاد عفونت ناشی از پارگی کیست، مراقبت‌هایی شامل سونوگرافی، معاینه و نظارت را انجام دهید. با این حال در صورتی که عفونت وجود داشته باشد و یا دچار خونریزی شده باشید در این صورت ممکن است پزشک عمل جراحی را به شما توصیه کند.

پارگی کیست تخمدان چه خطری دارد؟

خوشبختانه بیشتر کیست‌های تخمدانی که در دوران بارداری وجود دارند، از نوع جسم زرد بوده که به خودی خود در سه ماهه دوم بارداری از بین رفته و بر سلامت بارداری شما تاثیی نخواهد گذاشت. اما انواع دیگری از کیست‌ها در دوران بارداری ممکن است در هنگام پاره شدن مشکلاتی از قبیل: درد شدید در ناحیه لگن یا شکم، تب، سر درد و سرگیجه، تهوع و استفراغ را به همراه داشته باشد. در صورت مشاهده هر کدام از  این علائم باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

آیا پارگی کیست هموراژیک خطرناک است؟

این نوع کیست در حین تخمک گذاری ایجاد می‌شود و هنوز دلیل مشخصی برای علت ایجاد آن پیدا نشده است. این کیست‌ها جزو کیست‌های خوش خیم بوده و معمولا خطر خاصی برای شما نخواهند داشت و شما می‌توانید با مصرف قرص‌های جلوگیری و داروهای دیگر آنها را از بین ببرید. با مصرف دارو خون داخل این کیست‌ها جذب شده و در نهایت از بین می‌روند. اما در صورتی که این کیست‌ها بزرگ شوند ممکن است در معرض پارگی و یا پیچ خوردگی تخمدان قرار بگیرند که موجب خونریزی داخل شکمی می‌شوند. در این صورت بیمار باید تحت کنترل و بررسی قرار گرفته و در صورت لزوم تحت عمل جراحی انجام قرار بگیرد.

خونریزی کیست تخمدان چند روز طول می‌کشد؟

احتمال پاره شدن کیست‌ها در دوران قاعدگی بسیار زیاد است، بنابراین اغلب خونریزی ناشی از پارگی کیست در دوران قاعدگی قابل تشخیص نیست. خونریزی ناشی از پاره شدن کیست یکی از شایع‌ترین علائم پارگی کیست است که در صورت طولانی شدن آن به خودی خود می‌تواند فاجع بار باشد.

جراحی کیست تخمدان در بارداری

کیست‌های ساده و در سایز کمتر از 5 سانتی متر معمولا تا ماه چهارم بارداری خود به خود از بین می‌روند. اما در صورتی که اندازه این کیست‌ها بزرگ شود و تا ماه چهارم از بین نرود و در طی دوران بارداری رشد کند، پزشک متخصص با انجام بررسی‌های مکرر و با در نظر گرفتن سن بارداری و شرایط مادر اقدام به عمل جراحی می‌کند. بعد از انجام عمل جراحی مادر باید تحت مراقبت ویژه زیر نظر پزشک متخصص باشد تا از سقط جنین و زایمان زودرس جلوگیری شود.

درمان خانگی پاره شدن کیست تخمدان

باید بدانید درمان خانگی کیست تخمدان، از راه‌های درمانی کیست محسوب نمی‌شود، اما می‌تواند بر روند رشد آن تاثیر بگذارد. این نوع درمان باعث کاهش استروژن اضافی در بدن، تنظیم هورمون‌های بدن، کاهش رشد و اندازه کیست‌ها شود. از انواع این درمان خانگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نوشیدن چای بابونه

این گیاه به درمان کیست تخمدان و درد ناشی از آن بسیار کمک می‌کند. به دلیل داشتن اثر آرامش بخش و طبع گرم باعث تسکین درد و تحریک جریان خون در ناحیه لگن می‌شود.

  • سبزیجات سبز رنگ

سبزیجات با برگ سبز مانند کلم پیچ، اسفناج، کلم بروکلی و جوانه بروکسل دارای دی ایندولیل متان هستند که در کاهش استروژن اضافی بدن بسیار موثر هستند.

  • کاهش وزن

چاقی یکی از علت‌های اصلی انواع کیست‌های تخمدان به شمار می‌آید. کاهش وزن باعث تنظیم هورمون‌ها و پیشگیری از ایجاد کیست و بهبود درد می‌شود. کاهش وزن از طریق رژیم‌های لاغری برای افرادی که مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک یا تب=نبلی تخمدان دارند بسیار سخت است بنابراین حتما ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید.