غذای نونی زمستانی خوشمزه و سریع+طرز تهیه

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
غذای نونی زمستانی

زمستان در بیشتر مناطق کشور هوا سرد است و از این رو بیشتر افراد میل به غذاهای گرم دارند که در عین حال مقوی نیز باشد و بدن را در برابر بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی مقاوم کند. در این مقاله از وبسایت گهواره قصد داریم لیستی از چندین غذای نونی زمستانی به شما پینشهاد دهیم که بتوانید در این فصل از آنها بهره بگیرید. 

انواع آش

مسلما یکی از بهترین انواع غذای زمستانی ایرانی، آش‌ها هستند. این غذاها اگرچه یک غذای نونی سریع محسوب نمی‌شوند و باید اجازه دهید آش کامل جا بیفتد، اما نتیجه غذایی مقوی و بسیار پرخاصیت است. انواع آش اگرچه در ترکیبات با هم متفاوت‌اند اما کلیات آنها یکسان است. به طور کلی آش‌ها از گروهی سبزیجات، نخود و لوبیا و دیگر حبوبات و ترکیبات کناری دیگری مانند رشته، کشک، رب، ماست و ... تهیه می‌شوند. این ترکیبات همگی دارای مواد معدنی بسیار مفیدی هستند که بدن را در برابر انواع بیماری‌ها مقاوم می‌کند. 

غذای نونی زمستانی ساده

آش اگرچه غذایی ست که به طور کلی گرم سرو می‌شود، اما بعضی از انواع آش مانند آش ماست به صورت سرد نیز سرو می‌شوند. نکته مهم در تهیه آش این است که اولاً حبوبات به طور کامل خیسانده شود تا نفخ آن گرفته شود. ثانیاً سبزی‌ها خوب شسته و ضدعفونی شوند. شما می‌توانید این غذای ساده را در انواعی از مهمانی‌های خودمانی تهیه و به عنوان شام یا ناهار سرو کنید. حتی گزینه‌ی بسیار مناسبی برای تفریحات بیرون از منزل زمستانی نیز هست. از بهترین آش‌های زمستانی می‌توان به آش کشک، آش جو، آش بلغور، آش ترخینه، آش گندم و ... اشاره کرد. 

انواع سوپ

یکی دیگر از انواع غذای بدون برنج و آبکی، سوپ‌ها هستند که می‌توانند بهترین غذای نونی زمستانی باشند. بسیاری از سوپ برای سرماخوردگی و بیماریهای مشابه استفاده میکنند. از نظر ترکیبات آنها تفاوت‌هایی با آش دارند. به عنوان مثال اگرچه از حبوباتی مانند جو، لپه یا حتی عدس در انواع سوپ استفاده می‌شود، اما به ندرت شامل نخود و لوبیا هستند. بعلاوه نسبت به آش‌ها رقیق‌تراند.

سوپ به طور کلی یک غذای بدون گوشت است اما در بعضی از انواع آن برای بهتر شدن طعم از گوشت مرغ یا چرخ کرده نیز استفاده می‌شود. این غذای نونی زمستانی ساده می‌تواند حتی شامل سه تا چهار ترکیب باشد و نیازی به استفاده از مواد مختلف نیست. با این حال دست شما در اضافه کردن انواع سبزیجات مانند ذرت، هویج، کرفس، نخودفرنگی و .... باز است. ترکیبات مقوی درون این سوپ‌ها آنها را به گزینه‌ی مناسبی برای شام و ناهار بیماران تبدیل می‌کند. به خصوص افرادی که معده‌ی آنها تحمل غذاهای سنگین را ندارند. از بهترین انواع سوپ برای سرماخوردگی و گلودرد می‌توان به سوپ جو، سوپ عدس، سوپ شیر، سوپ ورمیشل، سوپ سبزیجات، سوپ قارچ و ... اشاره کرد. 

غذای نونی با سیب زمینی

انواع غذای نونی سریع با سیب زمینی نیز می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای زمستان باشند. غذاهایی مانند کوکو سیب زمینی، گراتن سیب زمینی، سیب زمینی شکم پر، سیب زمینی سرخ کرده و سوخاری و ... اگر به دنبال این هستید که شام چی درست کنم، این غذاها نه تنها بسیار سریع آماده می‌شوند، بلکه عموماً به صرفه هستند و جزو غذای نونی کم هزینه محسوب می‌شوند. حتی برای یک وعده‌ی سبک می‌توانید سیب زمینی و تخم مرغ آبپز نیز داشته باشید که یک غذای ساده و ارزان برای شام است. برای اطلاع بیشتر میتوانید به مقاله غذاهای ایران کم هزینه مراجعه کنید.

خوراک لوبیا یا عدسی

انواعی از غذاهای زمستانی گرم همین غذاهای ایرانی ساده هستند که پایه‌ی اصلی آنها ترکیب یک نوع حبوبات با پیاز داغ، رب و سیب زمینی ست. خوراک لوبیا و عدسی بهترین غذای نونی زمستانی هستند زیرا هم از ترکیبات کمی تشکیل می‌شوند و هم در سرمای زمستان بسیار دلچسب‌اند. این غذاهای نونی بدون گوشت، به راحتی تهیه می‌شوند و نه تنها برای شام و ناهار بلکه حتی برای وعده‌ی صبحانه نیز قابل استفاده‌اند. 

غذای نونی ساده

فرنی و شیر برنج

اگر به دنبال یک غذای فوری زمستانی هستید، فرنی و شیربرنج گزینه‌های مناسبی برای شما هستند. درحالی که بسیاری از آنها به عنوان یک وعده شام یا ناهار استفاده می‌کنند، آنها عموماً به عنوان انواع پیش غذای زمستانی استفاده می‌شوند. ترکیب شیر با برنج نیم دانه یا آرد برنج به همراه شکر، گلاب، زعفران و مغزها، اساس کلی این دو غذاست که هر دو با نان سرو می‌شوند و از غذاهای ایرانی غیربرنجی هستند. وجود شیر موجود در این غذا آن را به یک غذای مقوی و پرخاصیت تبدیل می‌کند.

کشک بادمجان

یکی دیگر از انواع غذای نونی سریع ایرانی، کشک بادمجان است. که به طور کلی از کشک، بادمجان، سیر، پیاز، نعنا و گردو تهیه می‌شود. هرکس روش خاصی برای طبخ این غذا دارد. در بعضی از شهرها در ترکیب آن از گوجه نیز استفاده می‌شود و برخی آن را روان و آبکی می‌پزند و در آن نان تلیت می‌کند. در هر حال کشک یک غذای نونی زمستانی مقوی و پرخاصیت است که هم حس سیر کنندگی زیادی دارد و هم در شب‌های سرد زمستانی کنار سبزی خوردن تازه می‌تواند بسیار دلچسب باشد. 

آبگوشت

آبگوشت یکی از غذاهای اصیل ایرانی و غذاهای مناسب زمستان طب سنتی ست که از ترکیبات پرخاصیت زیادی تهیه شده است. مانند آش، آبگوشت نیز انواع مختلفی دارد اما نوع دیزی آن که شامل نخود، گوشت، سیب زمینی، پیاز و رب است از باقی انواع محبوب‌تر و شناخته شده‌تر است. با این حال سایر انواع آبگوشت مانند آبگوشت سبزی‌جات یا آبگوشت بزباش نیز در شهرهای مختلف طبخ می‌شود. اگر به دنبال آن هستید که ناهار چی بپزم یا حتی یک وعده شام حسابی و سنگین تهیه کنید، آبگوشت همان گزینه‌ی مناسب شماست.

کوکو و شامی

البته کوکو و شامی یک غذای نونی زمستانی صرف نیستند و می‌توان در دیگر فصل‌ها نیز از آن استفاده کرد. تنوع این دسته از غذاها بسیار زیاد است. انواع کوکو سبزی، کوکو سیب زمینی، کوکو بادمجان، کوکو عدس، کوکو هویج و ... در گروه غذاهای نونی و ساندویچی قرار می‌گیرند که می‌توانید آن را با کاهو و گوجه و خیارشور سرو کنید. شامی نیز انوع مختلفی دارد مانند شامی رشتی، شامی بابلی، شامی لپه، شامی مرغ و .... ناگت‌ها از غذاهای نونی جدید هستند که اگرچه یک غذای ایرانی محسوب نمی‌شوند اما سبکی شبیه شامی‌ها دارند. این غذای نونی زمستانی با مرغ و با گوشت در بازار به صورت یخ زده آماده‌ی سرخ شدن به فروش می‌رسد. فلافل نیز ساختاری شبیه به همینها دارد.

غذای نونی زمستانی جدید

میرزاقاسمی

یکی از غذاهای شمالی معروف میرزاقاسمی ست که ترکیبات ساده و ارزانی دارد و به راحتی می‌توانید در خانه تهیه کنید. این غذا از بادمجان، گوجه، تخم مرغ و سیر تهیه شده و شامی سبک و ساده محسوب می‌شود. اگر به دنبال یک غذای نونی زمستانی جدید هستید، حتماً این گزینه را امتحان کنید. البته میرزاقاسمی را می‌توانید با برنج نیز سرو کنید. 

یتیمچه

یک غذای نونی زمستانی ارزان دیگر یتیمچه است که بسیار سریع نیز آماده می‌شود. اساس اصلی این غذا شامل گوجه و بادمجان است اما در شهرهای مختلف به شیوه‌های مختلفی تهیه می‌شود. برای مثال در یتیمچه‌ی تهرانی، از بادمجان و سیر در این ترکیب استفاده می‌شود.

املت‌ها

همیشه نباید غذای شما پر از ترکیبات مختلف باشد. گاهی می‌تواند به اندازه‌ی یک املت ساده اما خوشمزه باشد. املت‌ها انواع مختلفی دارند اما کلیت آنها ترکیب سبزیجات مختلف با تخم مرغ است که در روغن سرخ می‌شود و می‌تواند یک غذای نونی زمستانی ساده باشد. شما املت را می‌توانید هم در وعده‌ی شام و هم در وعده‌ی ناهار استفاده کنید.

الویه

اگر هوس یک غذای سرد کردید، الویه نیز می‌تواند گزینه‌ی خوشمزه و مناسبی برایتان باشد. الویه از سیب زمینی، مرغ، هویج، خیارشور، تخم مرغ، نخود فرنگی و سس مایونز تهیه می‌شود. که می‌توان آن را به صورت ساندویچی سرو کرد. شبیه این سالاد سرد، سالاد ماکارونی، سالاد سیب زمینی یا سالاد تن ماهی نیز گروه دیگری از سالادهای خوشمزه هستند که می‌توانید در شب‌های زمستانی تهیه و سرو کنید.

کیک مرغ

اگر به دنبال یک شام زمستانی پرتجمل‌تری هستید، کیک مرغ یک گزینه‌ی خوشمزه و ساده است. این غذا را نیز می‌تواند در دسته‌ی غذای نونی زمستانی قرار داد که نان در ترکیبش استفاده می‌شود. کیک مرغ از مرغ، خیارشور، سیب زمینی، پیازچه و سس مایونز تهیه می‌شود که روی لایه‌های نان تست به صورت طبق به طبق قرار می‌دهند. این غذا گزینه‌ی بسیار مناسبی برای مهمانی‌های تولد است. 

کله پاچه

یکی از غذاهای سنتی ایرانی که شاید برای وعده‌ی شام بسیار سنگین هم باشد، کله پاچه است که ترکیبات اصلی آن سر و پاچه‌ی گوسفند به همراه پیاز و ادویه ست که می‌تواند بسیار چرب باشد. خوردن آن به افرادی که فشار خون دارند به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود اما سایر افراد می‌توانند از این وعده‌ی غذایی سیر کننده و خوشمزه بسیار لذت ببرند. خوراک سیرابی که به تنهایی سرو می‌شود نیز گزینه‌ی دیگری ست که نسبت به دیگر بخش‌های کله پاچه چربی کمتری دارد و می‌تواند به عنوان یک شام خوشمزه استفاده شود.

غذای نونی برای زمستان

تاس کباب

آخرین گزینه در لیسا غذای نونی زمستانی ما، تاس کباب است که یک غذای سنتی ایرانی دیگر است که طعم بسیار خوبی دارد. تاس کباب در شهرهای مختلف به شیوه‌های متفاوتی تهیه شود. اما به طور کلی از بادمجان، سیب زمینی، پیاز، هویج، گوجه و دیگر سبزیجات دلخواه مانند به یا سیر تهیه می‌شود. اشکنه نوعی دیگری از غذاهای زمستانی ترکیباتی بسیار نزدیک به تاس کباب دارد با این حال آبکی ست و مانند آبگوشت در آن نان تلیت می‌کنند.