از چه سنی می توان به کودک کله پاچه داد؟

اردیبهشت ۱۴۰۰ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
از چه سنی می توان به کودک کله پاچه داد؟

وقتی دادن غذاهای جامد به کودکتان را شروع می‌کنید احتمالاً شنیده‌اید که اطرافیانتان می‌گویند یکی از بهترین غذا برای وزن گیری نوزاد، کله پاچه است و بهتر است آن را به نوزاد بدهید. اما این حرف تا چه حد صحیح است و آیا ممکن است خوردن کله پاچه برای نوزاد ضرر داشته باشد و اگر ایرادی ندارد از چه سنی می‌توان به کودک کله پاچه داد؟ 

در واقع وقتی بدانید که غذا دادن به کودک از چند ماهگی و با چه ترکیباتی شروع می شود و ادامه پیدا می کند، به این معنی است که به رژیم غذایی کودک خود اهمیت می دهید و صد در صد او را از دل دردهای احتمالی در امان می دارید. 

آیا کله پاچه برای نوزاد مضر است

اولین غذای کودک شما شیر مادر یا شیر خشک است. چربی موجود در شیر برای رشد او ضروری است. چربی انرژی و مواد مغذی ضروری برای رشد و فعالیت بدنی نوزاد را تأمین می‌کند. فواید مصرف چربی برای نوزاد عبارتند از:

آیا کله پاچه مضر است

  • رشد مغز، اعصاب و چشم‌ها
  • عملکرد درست سلول‌ها
  • داشتن پوست سالم
  • دریافت کافی ویتامین‌ها

اما چربی بیش از حد، نوزاد را در معرض خطر بیماری‌های قلبی، سکته‌ی مغزی و مشکلات عروقی در دوران بزرگسالی‌ قرار می‌دهد. کله پاچه یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که درصد بالایی چربی دارد و خوردن آن می‌تواند برای نوزادانی که سیستم هاضمه‌ی آنها هنوز در حال رشد است خطرناک باشد. مصرف آن می‌تواند باعث دل درد شدید، تهوع و استفراغ شود. شاید شنیده باشید که خیلی از والدین در هشت ماهگی یا حتی کمتر به کودکشان کله پاچه داده و هیچ اتفاقی نیافتده است. اما اولاً همه‌ی کودکان شبیه به هم نیستند و ثانیاً مشخص شدن برخی از آسیب‌ها به گذر زمان نیاز دارد.

سن مناسب خوردن کله پاچه

کله پاچه در لیست ممنوعات غذایی نوزاد قبل از یک سالگی قرار دارد و حتی پزشکان توصیه کرده‌اند تا دو سالگی از دادن غذاهای پرچرب به نوزاد خودداری کنید و تنها مواد غذایی کم چرب را تا این سن به او بدهید. در کودکان 1 تا 3 ساله، کالری چربی رژیم روزانه باید 30 تا 40 درصد کل کالری را تشکیل دهد.

سن مناسب خوردن کله پاچه

در کودکان 4 سال به بالا، کالری چربی باید 25 تا 35 درصد کل کالری را تشکیل دهد. بیشتر چربی‌هایی که در رژیم نوزاد قرار می‌دهید باید از چربی‌های اشباع نشده و غیر اشباع تامین شوند. اینها شامل چربی‌های موجود در ماهی، آجیل و روغن‌های گیاهی است. غذاهای با چربی های اشباع و ترانس (مانند گوشت، لبنیات پرچرب و غذاهای فرآوری شده) را محدود کنید. هرچه از سنین پایین‌تری عادت‌های غذایی سالم را در نوزادتان نهادینه کنید، احتمال اینکه آن را در باقی عمر نیز رعایت کنند بیشتر است.

چربی کله پاچه 

حالا که گفته شد از چه سنی می‌توان به کودک کله پاچه داد، بهتر است بیشتر با نوع چربی موجود در کله پاچه آشنا شوید. چربی موجود در گوشت از نوع چربی‌های اشباع شده است. مقادیر کم این گروه از چربی‌ها به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم، مشکلی برای کودک ایجاد نمی‌کند و مواد مغذی مهمی در اختیار او قرار می‌دهد. اما مصرف چربی اشباع بیش از حد می‌تواند خطر بیماری قلبی و سایر مشکلات را افزایش دهد. چشم و مغز پرچرب‌ترن قسمت‌های کله پاچه هستند و درصد بالایی از چربی‌های اشباع شده دارند و بهتر است از دادن آنها به کودک خودداری کرد.