گریپ فروت در بارداری مفید است یا مضر؟ تاثیر آن بر زیبایی جنین

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
گریپ فروت در بارداری

گریپ فروت می‌تواند برای بارداری مفید باشد. گریپ فروت نه تنها کالری کمی دارد بلکه سرشار از مواد مغذی ضروری است. گریپ فروت حاوی انواع مواد معدنی مانند پتاسیم، آهن، کلسیم، فسفر، منیزیم، سدیم و روی است که از سلامت مادر و جنین حمایت می‌کنند.

علاوه بر این، گریپ فروت ویتامین‌های مفیدی مانند ویتامین‌های B، اسید فولیک، نیاسین و تیامین و همچنین مقادیر کافی پروتئین، فیبر و چربی‌های سالم را فراهم می‌کنند.

بنابراین مصرف گریپ فروت در بارداری بی خطر است. این یک میوه کم کالری و غنی از مواد مغذی است که دارای تراکم مواد مغذی نسبتاً بالاتری نسبت به سیب، موز و هلو تازه است و می‌تواند برای سلامت دوران بارداری مفید باشد.

تنها چیزی که باید در مورد آن نگران باشید نحوه رشد میوه است؛ انواع گریپ فروت ارگانیک باید ترجیح داده شود و میوه حتما قبل از مصرف به درستی شسته شود. محصولات شسته نشده ممکن است حاوی میکروب‌های مضری باشند که می‌تواند منجر به بیماری‌های ناشی از غذا شود.

البته مهم است که گریپ فروت را در حد اعتدال مصرف کنید و قبل از ایجاد هر گونه تغییر در برنامه غذایی خود با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

آیا خوردن گریپ فروت در دوران بارداری بی خطر است؟

باید بدانید که انواع ارگانیک موجود در طیف گریپ فروت برای مصرف در دوران بارداری بهترین گزینه هستند، زیرا عاری از انواع آفت کش‌ها و مواد شیمیایی هستند. این میوه سرشار از مواد مغذی است که باعث می‌شود در دوران بارداری برای شما مفید باشد. البته حتما باید این میوه را قبل از مصرف به درستی بشویید. به این ترتیب قطعاً هیچ ضرری برای مادر باردار یا جنین داخل بدن ندارد.

ارزش غذایی گریپ فروت در دوران بارداری

مطمئنا گریپ فروت برای بارداری مفید است. این میوه سرشار از مواد مغذی است که آن را به یکی از بهترین میوه‌ها برای مصرف در دوران بارداری تبدیل می‌کند. دارای مواد مغذی مانند پروتئین، فیبر، چربی‌های سالم، ویتامین C، ویتامین A، اسید فولیک، نیاسین، تیامین و مواد معدنی مانند پتاسیم، آهن، کلسیم، منیزیم و روی به مقدار زیاد است. بنابراین اگر کسی بپرسد که آیا گریپ فروت برای زنان باردار مفید است، پاسخ این سوال قطعا بله است. این  میوه با چنین تنوع عظیمی از مواد مغذی به حفظ وزن کمک می کند و کلسترول را نیز کاهش می‌دهد.

فواید خوردن گریپ فروت در دوران بارداری

فواید خوردن گریپ فروت در دوران بارداری

در دوران بارداری، داشتن یک رژیم غذایی سالم سرشار از میوه‌ها و سبزیجات برای اطمینان از سلامت کلی مادر و جنین ضروری است. متخصصان زنان و زایمان دوز مناسب ویتامین C را برای زنان باردار توصیه می‌کنند. گریپ فروت نیروگاه ویتامین C است و همچنین دارای محتوای ویتامین A، ویتامین B5، فولات، پتاسیم، لیمونوئیدها، لیکوپن و فیبرهای زیادی است. از این رو  خوردن گریپ فروت در بارداری بسیار مفید است. در ادامه به فواید شگفت انگیز خوردن گریپ فروت در دوران بارداری توجه کنید:

تقویت ایمنی

در دوران بارداری، سیستم ایمنی بدن آسیب پذیر و ضعیف می‌شود. همانطور که کودک در داخل رحم رشد می‌کند، مقاومت بدن کاهش می‌یابد؛ از همین جهت بدن به محافظت بیشتری نیاز دارد. محتوای بالای ویتامین C موجود در گریپ فروت سیستم ایمنی بدن را در مبارزه با هرگونه عفونت خارجی تقویت می کند.

با ادم مبارزه می کند

اثر ادرارآور گریپ فروت به درمان بیماری ادم کمک می کند. در دوران بارداری نوشیدن یک لیوان آب گریپ فروت به دفع مایعات همراه با سموم و نمک اضافی از بدن کمک می کند.

پیشگیری از دیابت

خوردن گریپ فروت در دوران بارداری نیز به پیشگیری از ابتلا به دیابت در مادر باردار کمک می کند. گریپ فروت با تنظیم سطح انسولین در خون، به نوبه خود به عملکرد صحیح سایر اندام‌های بدن کمک می کند.

بی خوابی را برطرف می کند

در دوران بارداری، شب‌های بی‌خوابی یکی از نگرانی‌های رایج در میان زنان است. اگر در دوران بارداری از بی خوابی رنج می برید، خوردن چند تکه میوه قبل از رفتن به رختخواب تا حدودی می‌تواند این مشکل را حل کند؛ زیرا مواد مغذی موجود در میوه به آرام شدن اعصاب و آرامش بدن و ذهن برای به خواب رفتن کمک می کند.

از پره اکلامپسی جلوگیری می کند

ارتباط گریپ فروت و فشار خون بارداری از این جهت استکه این میوه می‌تواند به کنترل فشار خون بالا در بارداری کمک کند. پره اکلامپسی وضعیتی است که به فشار خون بالا و وجود پروتئین در ادرار در هفته بیستم بارداری اشاره دارد. اگر کنترل نشود می‌تواند منجر به خونریزی شدید و قطع شدن زودرس جفت از رحم شود. مشخص شده است که خوردن گریپ فروت در دوران بارداری به کنترل پره اکلامپسی کمک می‌کند. 

مسائل ایمنی

اگرچه خوردن گریپ فروت برای زنان باردار مفید است، اما محدودیت هایی وجود دارد که باید بدانید. متخصصان زنان و زایمان توصیه می کنند برای جلوگیری از بیماری هایپرویتامینوز، فقط نصف گریپ فروت در روز بخورید. طبق تحقیقات، ویتامین C بیش از حد حتی می تواند باعث سقط جنین شود. همچنین خانم‌های باردار مبتلا به بیماری‌های کلیوی یا کبدی برای جلوگیری از هرگونه عارضه از خوردن گریپ فروت اجتناب کنند. این یک باور رایج است که نوشیدن آب گریپ فروت می تواند اسیدیته را افزایش دهد. با این حال، شما باید از نوشیدن آب میوه با معده خالی خودداری کنید.

عوارض گریپ فروت در بارداری

همیشه توصیه می شود که مقدار محدودی گریپ فروت در رژیم غذایی خود داشته باشید. به این دلیل که این میوه ممکن است سطح فروکتوز را افزایش دهد که می‌تواند به جفت آسیب برساند. علاوه بر این، مصرف این میوه در صورتی که از مشکلات کلیوی، سیستیت، زخم معده یا آلرژی رنج می برید، توصیه نمی‌شود. به طور کلی خوردن منظم این میوه در مقادیر محدود عالی است. همیشه توصیه می‌شود قبل از مصرف این میوه با پزشک خود صحبت کنید تا تصویر کاملی از سلامت و رژیم غذایی خود بدانید.

آیا آب گریپ فروت برای بارداری مفید است؟

آیا آب گریپ فروت برای بارداری مفید است؟

می توانید آب گریپ فروت را در دوران بارداری بنوشید. با این حال، توصیه می شود که صد در صد آب گریپ فروت واقعی داشته باشید تا بیرون از خانه، که ممکن است حاوی مواد نگهدارنده باشد. علاوه بر این، همیشه بهتر است آب گریپ فروت را در خانه تهیه و مصرف کنید. از آب‌میوه‌های بطری‌های بسته‌بندی شده خودداری کنید، زیرا ممکن است تمام مواد مغذی در آنها وجود نداشته باشد. از این رو شما نیز پاسخ این سوال را می دانید که آیا می توان در دوران بارداری آب گریپ فروت مصرف کرد؟ بدون شک بله!

راه های استفاده از گریپ فروت در رژیم غذایی بارداری

اگر در دوران بارداری هوس گریپ داری، به راحتی می توانید این میوه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. با این میوه می توانید اسموتی، آب میوه تازه یا سالاد درست کنید. آنها به راحتی می توانند آماده شوند و نیازهای غذایی شما را برآورده کنند. 

می توانید با گریپ فروت یک سالاد خوشمزه درست کنید. گریپ فروت، هلو، شهد، آب شکوفه پرتقال، برگ نعناع تازه و آجیل را مصرف کنید. ابتدا شهد و آب شکوفه پرتقال را در یک کاسه با هم ترکیب کنید. پوست گریپ فروت را جدا کرده و آن را تکه تکه کنید. هلو را هم برش بزنید. همه اینها را در یک کاسه مخلوط کنید و برگ نعنا را اضافه کنید. می توانید این سالاد را به عنوان یک سالاد مغذی میل کنید.

علاوه بر این، شما همچنین می توانید یک اسموتی خوشمزه با این میوه عجیب و غریب درست کنید. گریپ فروت، سیب، اسفناج، موز، شیر بادام، آب پرتقال، آب و زنجبیل تازه تهیه کنید. همه اینها را در مخلوط کن بریزید و یکدست هم بزنید. باید قوام خامه ای داشته باشد. در صورت تمایل می توانید یخ اضافه کنید. می توانید عسل را نیز برای شیرین کردن اضافه کنید. این دستور یک اسموتی گریپ فروت سبز خوشمزه و سالم است.

به طور کلی باردار یا غیر باردار، خوردن گریپ فروت برای بدن شما مفید است. گریپ فروت در دوران بارداری یک میوه شگفت انگیز است که مملو از مواد مغذی مفید برای سلامتی است. بنابراین دفعه بعد که کسی از شما سوال می‌کند که آیا گریپ فروت برای زنان باردار مفید است یا خیر، این فواید سلامت شگفت‌انگیز را که در اینجا کشف کردید، به اشتراک بگذارید. البته به یاد داشته باشدی که مصرف  گریپ فروت فقط محدود به دوران بارداری نیست.

فواید  کلی گریپ فروت چیست؟

گریپ فروت حاوی ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و فیبر است که به سلامتی بدن کمک می کند. تحقیقات نشان می‌دهد که گریپ فروت به بهبود موارد زیر کمک می‌کند:

  • بهبود زخم: احتمالاً به لطف ویتامین C
  • سلامت چشم: به دلیل داشتن ویتامین A
  • کاهش التهاب: از طریق فلاونوئیدهای ضد التهابی میوه 
  • سلامت قلب: ناشی از سطوح جامد پتاسیم 
  • پیشگیری از سرطان بالقوه: به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی لیکوپن 
  • تسکین استرس: سطح کورتیزول را کاهش می دهد، به ویژه زمانی که به شکل اسانس باشد

مقدار توصیه شده گریپ فروت در دوران بارداری چقدر است؟

باید حدود یک گریپ فروت متوسط یا هشت اونس آب گریپ فروت باشد. یک زن باردار به حدود 85 میلی گرم ویتامین C در روز نیاز دارد. هر چقدر هم که این میوه مغذی باشد، نمی‌توانید بیشتر از مقدار توصیه شده مصرف کنید، زیرا برای نوزاد و مادر مناسب نیست.

آیا عصاره دانه گریپ فروت برای زنان باردار مفید است؟

گریپ فروت به طور کلی برای زنان باردار مفید است. با این حال، عصاره دانه به طور کلی توصیه نمی شود، زیرا آنها برای فیبروبلاست‌های پوست سمی هستند؛ از همین رو، پزشکان مصرف عصاره دانه گریپ فروت را توصیه نمی کنند.

اگر گریپ فروت بیش از حد مصرف کنم چه اتفاقی می افتد؟

مصرف بیش از حد گریپ فروت می‌تواند بر رشد جنین تاثیر بگذارد. علاوه بر این، کسانی که بیماری کلیوی یا زخم معده دارند ممکن است هنگام خوردن این میوه با عوارضی مواجه شوند. همچنین این میوه را نیز نباید با معده خالی مصرف کرد. بنابراین توصیه می‌شود قبل از مصرف این میوه برای اولین بار با پزشک مشورت کنید.

گریپ فروت در زیبایی جنین 

به طور کلی چهره و سیمای جنین ارثی و وراثتی است و چیزی است که از والدین خود و احتمالا از سایر وابستگان خود کسب می‌کند. بنابراین گریپ فروت نمی‌تواند زیبایی خاصی به چهره جنین شما بدهد؛ اما به دلیل وجود ویتامین ث بالایی که دارد، می‌تواند در قد و قواره جنین تاثیر داشته باشد که البته این موضوع هم احتمال است. 

گریپ فروت و پسرزایی

آب گریپ فروت و پسرزایی

از آن جایی که مرکبات در ایجاد محیط قلیایی در بدن موثر هستند، به نظر می‌رسد که مصرف این گروه از میوه‌ها به طور طبیعی در پسر شدن جنین کمک زیادی می‌کند. 

گریپ فروت یکی از میوه های خانواده مرکبات است که می‌تواند در پسر شدن جنین کوثر باشدمحققان با انجام تحقیقات مختلفی، نتیجه گیری کرده اند که مصرف دوز بالایی از گلوکز و نشاسته در مواد غذایی روزانه احتمال پسر بودن جنین در بارداری ها را افزایش می دهد.

گریپ فروت در دیابت بارداری

آنتی اکسیدان‌های موجود در گریپ فروت سطح گلوکز بدن را کنترل می‌کند. علاوه بر این، آب گریپ فروت تازه می‌تواند سطح انسولین را افزایش داده و چاقی و اضافه وزن را در زنان باردار کاهش دهد.

گریپ فروت چقدر مغذی است؟

گریپ فروت یک ابر غذای پرمغذی است که اگر برای شما بی خطر باشد، ارزش افزودن به رژیم غذایی را دارد. مانند سایر مرکبات، گریپ فروت منبع جامد ویتامین های C و A است. علاوه بر این، گریپ فروت حاوی تقریباً صفر درصد چربی، با مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی ضروری مانند منیزیم، پتاسیم، فیبر و کلسیم است.

گریپ فروت همچنین در میان میوه هایی با بالاترین محتوای آب است که حاوی 91 درصد آب است که معادل 7.4 اونس در هر فنجان گریپ فروت است.

اگر نگران افزایش سطح قند خون هستید، شاخص گلیسمی آن بسیار پایین است. خوردن گریپ فروت یا نوشیدن آب آن به طور منظم ممکن است به سطح کلسترول و وزن بدن کمک کند.

گریپ فروت انواع مختلفی دارد. رایج ترین انواع گریپ فروت شامل سفید، صورتی و قرمز است. گریپ فروت به شکل آب میوه یکی دیگر از گزینه های محبوب بسیاری از مردم است.

خطرات گریپ فروت

اگرچه مصرف روزانه گریپ فروت برای بسیاری از افراد بی خطر است، اما خطراتی وجود دارد که باید از آنها آگاه بود، به ویژه اگر دارو مصرف می کنید و شرایط سلامتی یا آلرژی خاصی دارید.

تداخلات دارویی

بیش از 50 داروی شناخته شده با نسخه و بدون نسخه (OTC) وجود دارد که گریپ فروت م‌ تواند با آنها تداخل داشته باشد. این تا حدی به دلیل افزایش متابولیسم آن است که می تواند به شدت با دوز دارو تداخل داشته باشد.

اگر در حال حاضر از داروهای تجویزی استفاده می‌کنید، قبل از افزودن گریپ فروت به رژیم غذایی خود، این موضوع را با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در میان بگذارید.

مهم است بدانید که اگر داروهایی برای کمک به تنظیم کلسترول یا فشار خون، ضد پلاکت‌ها و داروهای ضد انعقاد مصرف می‌کنید، نباید گریپ فروت بخورید یا آب گریپ فروت بنوشید (مگر اینکه پزشک دستور دیگری بدهد). گریپ فروت این پتانسیل را دارد که این سطوح دارویی خاص را در جریان خون شما تغییر دهد و خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد.

سایر کلاس های دارویی تداخلات قوی با گریپ فروت و آب گریپ فروت شناخته شده اند، از جمله: 

  • آنتی هیستامین ها
  • داروهای جایگزین تیروئید
  • کنترل تولد
  • داروهای مسدود کننده اسید
  • برخی از داروهای سرکوب کننده سرفه
  • برخی از داروهای ضد اضطراب
  • استروژن ها
  • ویاگرا

همیشه سطح داروها را بررسی کنید زیرا اینها باید مشخص کنند که آیا آنها نباید با گریپ فروت مصرف شوند یا خیر.

کلام آخر

خوردن گریپ فروت در سه ماه اول بارداری تا سه ماهه آخر بارداری اگر در حد اعتدال باشد و اگر مادر باردار مشکلات زمینه‌ای یاد شده را نداشته باشد، مفید است. همچنین گریپ فروت برای سرماخوردگی در دوران بارداری هم مفید است و می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.