روغن کنجد برای واژن چه خواص و عوارضی دارد؟

تاریخ انتشار: تیر ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: مرداد ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
روغن کنجد برای واژن

واژن یکی از قسمتهای بسیار حساسی است که به راحتی دچار مشکلاتی نظیر عفونت خشکی خارش و غیره می‌شود. خوشبختانه مواد طبیعی و غیرشیمیایی موثری برای رفع این مشکلات وجود دارد. یکی از مواد طبیعی پرخاصیتی که در این زمینه می‌توان استفاده کرد کنجد است. کنجد یک دانه روغنی بسیار پرخاصیت است که از روغن آن میتوان در درمان مشکلاتی مانند درمان خشکی، عفونت، خارش، حجم دهی و.... استفاده کرد. در ادامه در مورد خواص روغن کنجد برای واژن

شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن گهواره با دیگر مادران در زمینه های مختلف تبادل نظر کنید.

کنجد چیست و چطور روغن‌گیری می‌شود؟

توضیح خواص روغن کنجد برای واژن لازم است کمی در مورد گیاه آن توضیح دهیم. گیاه کنجد یک گیاه یک ساله علفی بلند است و دانه کنجد در واقع دانه‌هایی هستند که در میوه‌های این گیاه وجود دارد. این دانه به دلیل محتوی روغن بالا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و از آن در کارخانه‌های روغن کشی روغن استخراج می‌کند. روغن کنجد یکی از روغن‌های گیاهی بسیار پرخاصیت است که حاوی مواد زیر می‌باشد.

  • ویتامین e ویتامین k ویتامین c
  • کلسیم آهن منیزیم فسفر پتاسیم و سدیم
  • چربی موجود در روغن کنجد بیشتر از نوع چربی غیراشباع است

روغن کنجد خواص و کاربردهای زیادی دارد. در وهله اول از آن در آشپزی استفاده می‌کنند اما خواص دارویی و پزشکی آن نیز اهمیت زیادی دارد. برای مثال در پزشکی از آن به عنوان یک حلال برای تزریق‌های عضلانی استفاده می‌شود.

فواید کنجد برای واژن

اما کاربرد اصلی داروی آن در طب سنتی است. برای مثال از روغن کنجد در طب سنتی برای ماساژ، از بین بردن لکه‌های پوستی، رفع اضطراب و استرس، کنترل فشار خون و غیره استفاده می‌شود. اما در مقاله قصد داریم به طور ویژه خواص روغن کنجد برای واژن را بررسی کنیم.

* روشهای درمان بوی بد واژن با سیر 

فواید روغن کنجد برای واژن

روغن کنجد برای واژن خوبه. از این روغن می‌توان فواید بسیار زیادی برای واژن استخراج کرد. در ادامه در مورد چند مورد از این فواید برجسته بیشتر توضیح خواهیم داد.

روغن کنجد برای خشکی واژن

درمان خشکی یکی از اولین کاربردهای روغن کنجد برای واژن است. خشکی واژن زمانی اتفاق می‌افتد که بافت‌های واژن خشک، نازک و کم رطوبت شده باشند. این اتفاق منجر به ناراحتی به خصوص در هنگام رابطه جنسی میشود. خشکی واژن در هر سنی رخ می‌دهد. بعضی از شایعترین دلایل بروز این اتفاق به شرح زیراند:

  • شیر دادن
  • سیگار کشیدن
  • افسردگی
  • یائسگی
  • احساسات و میل جنسی کم
  • زایمان
  • بعضی درمان‌های دارویی
  • پرتودرمانی در ناحیه لگن
  • سندرم شوگرن
  • و...

روغن کنجد به دلیل ویتامین e که دارد می‌تواند این خشکی را برطرف کند. استفاده از روغنهای حاوی ویتامین E روی پوست به دلیل خواص آنتی اکسیدانی آن به محافظت از پوست ظریف در برابر بسیاری از آسیبهای بالا کمک می‌کند. همچنین بسیار آبرسان است – هم یک عامل مرطوب کننده و هم یک نرم کننده است – بنابراین به پوست شما کمک می‌کند آب را جذب کند و آن را در داخل پوست نیز به دام می‌اندازد.

روغن کنجد برای عفونت واژن

از دیگر خواص کنجد و روغن آن درمان عفونت واژن است. عفونت واژن بسیار شایع است. این وضعیت می‌تواند علائمی مانند درد، خارش و تغییرات در ترشحات واژن ایجاد کند. انواع مختلفی از واژینیت وجود دارد و می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. ممکن است عفونت ناشی از باکتری، مخمر یا ویروس داشته باشید. یا مواد شیمیایی موجود در صابون ها، اسپری‌ها  یا حتی لباس‌ها  می‌توانند پوست ظریف واژن را تحریک کنند. همچنین می‌تواند به دلیل خشکی واژن ناشی از عدم تعادل هورمونی نیر باشد.

روغن کنج برای عفونت واژن

ویتامین C موجود در روغن کنجد که اسید اسکوربیک نیز نامیده می‌شود، دارای اجزای ضدمیکروبی است، بنابراین برخی از افراد برای درمان رشد بیش از حد کاندیدا از آن استفاده می‌کنند. همچنین به جز روغن کنجد می‌توانید مصرف ویتامین C خود را افزایش دهید تا توانایی بدن خود را برای غلبه بر عفونت قارچی تقویت کنید. بعلاوه برخی از پزشکان استفاده از مواد دارای ویتامین E را به عنوان مرطوب کننده واژن توصیه می‌کنند که به مقدار زیاد در روغن کنجد وجود دارد.

روغن کنجد برای خارش واژن

از دیگر خواص روغن کنجد برای واژن درمان و جلوگیری از خارش است.خارش واژن یک بیماری جداگانه نیست بلکه می‌توان نشانه‌ای از بیماری‌ها و یا مشکلات واژن باشد. برای مثال عفونت و خشکی هر دو می‌توانند منجر به بروز خارش واژن شود. تغییرات هورمونی نیز از دیگر دلایل خارش واژن هستند.

* دلایل خارش واژن در بارداری + روش‌های درمان

یکی از خواص روغن کنجد برای پوست واژن این است که می‌تواند به دلیل محتوای ویتامین e خارش را از بین ببرد. تحقیقات انجام شده در سال 2015 نشان می‌دهد که ویتامین E ممکن است به تسکین خارش ناحیه فرج یا واژن ناشی از درماتیت آتوپیک یا یائسگی کمک کند.

روغن کنجد برای روان کننده واژن 

بعضی افراد تجربه استفاده از روغن کنجد در رابطه به عنوان یک روان کننده را دارند. استفاده از روان کننده زمانی لازم می‌شود که زن از خشکی واژن رنج می‌برد و رابطه برای او دردناک می‌شود. اگرچه کرم‌ها و ژل‌های شیمیایی مختلفی برای رفع این مشکل وجود دارد با این حال از روش‌های سنتی و گیاهی نیز می‌توان استفاده کرد. اما باید بدانید روغن کنجد گزینه مناسبی برای این کار نیست.

هنوز تحقیقات در مورد امنیت استفاده از روغن کنجد برای داخل واژن انجام نشده است. اما روغن‌های طبیعی دیگری مانند روغن زیتون هستند که می‌توان برای این کار از آنها استفاده کرد. استفاده این گونه از روغن کنجد برای جلوگیری از بارداری مفید است زیرا روغن کنجد حاوی ماده‌ای به نام نانوکسیل است که نوعی اسپرم‌کش میباشد و از رسیدن اسپرم و تخمک به هم جلوگیری می‌کند.

خواص روغن کنجد برای حجم دهی به واژن

ماساژ واژن و پرینه با روغن کنجد می‌تواند منجر به افزایش خونرسانی به این منطقه شود. این موضوع می‌تواند به حجم‌گیری و برجسته شدن واژن کمک کند. افرادی که واژن شل و آویزان دارند می‌توانند با ماساژ روغن کنجد به آن فرم خوبی بدهند.

تنگ کردن وارن با قرص ویتامین E چگونه انجام میشود

خواص روغن کنجد برای رحم

در مورد خواص احتمالی روغن کنجد برای واژن در بالا توضیح دادیم البته اثبات بعضی از این خواص هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. استفاده از این روغن چه در رژیم غذایی و چه به صورت بیرونی می‌تواند برای رحم نیز مفید باشد. یکی از اصلی‌ترین خواص این روغن کم کردن محیط رحم است. همچنین از بروز التهاب و عفونت در رحم نیز جلوگیری می‌کند.

خواص روغن کنجد برای رحم

روغن کنجد برای دستگاه تناسلی مردان

روغن کنجد نه تنها برای دستگاه تناسلی زنان بلکه برای مردا نیز مفید است. در درجه اول ماساژ دستگاه تناسلی مردانه با آن منجر به کاهش سردی و در نتیجه افزایش میل جنسی می‌شود. همچنین روغن کنجد برای تاخیری نیز استفاده می‌شود. کافی است این روغن را با روغن زیتون به نسبت مساوی ترکیب کرده و به بیضه و زیر شکم بمالید.

ضرر روغن کنجد برای واژن

استفاده از روغن کنجد برای واژن یک روی دیگر هم دارد. جدا از خواص زیاد، مصرف این روغن می‌تواند مضراتی نیز داشته باشد. در مورد خاصیت جلوگیری و کاهش شانس بارداری آن در بالا توضیح دادیم. اما نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید تعادل در استفاده است. استفاده بیش از حد از این روغن منجر به تجمع چربی بسته شدن منافذ پوست و ظهور جوش می‌شود. همچنین می‌تواند محلی برای تجمع باکتری و ابتلا به عفونت باشد. بنابریان نباید در مصرفش زیاده‌روی کرد.

روش استفاده از روغن کنجد برای واژن

استفاده از روغن کنجد برای واژن تنها باید به صورت بیرونی باشد. مانند بسیاری از روغنهای گیاهی دیگر مانند روغن نارگیل روغن کرچک و روغن سیاه دانه توصیه میشود. از استفاده داخلی آن خودداری کنید. شما میتوانید این روغن را به سطح پوست اطراف ماساژ دهید یا از آن به شیوه خوراکی استفاده کنید.