کمبود چه ویتامینی باعث ریزش مو می‌شود؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
کمبود چه ویتامینی باعث ریزش مو می‌شود

ریزش مو می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. می‌تواند ارثی یا ریزش موی هورمونی باشد اما در اثر تغذیه‌ی نامناسب و کمبود ویتامین نیز رخ می‌دهد. خوشبختانه ریزش موی ناشی از کمبود ویتامین در مراحل اولیه قابل بازگشت است. با این حال بهتر است از وقوع آن خودداری کنید. کافی ست بدانید کمبود چه ویتامینی باعث ریزش مو می‌شود و آن را در رژیمتان لحاظ کنید. در ادامه قصد داریم در مورد این ویتامین‌های مهم بیشتر توضیح دهیم.

آیا آیا کمبود ویتامین د باعث ریزش مو میشود؟

کمبود ویتامین دی باعث ریزش مو می‌شود. ویتامین D به عنوان یکی از اصلی‌ترین ویتامین‌های مسئول تقویت سیستم ایمنی ست و به خاطر نقش مهمی که در سلامت استخوان‌ و پوست ایفا می‌کند معروف است با این حال مشخص شده است که فولیکول‌های مو نیز برای رشد و سلامتشان به این ویتامین نیاز دارند. 

حالا که مشخص شده است آیا کمبود ویتامین د باعث ریزش مو می‌شود باید ببینید این ویتامین چطور تاثیر خود را می‌گذارد. کمبود ویتامین D می‌تواند منجر به بیماری‌های آلوپسی آندروژنتیک، تلوژن افلوویوم و آلوپسی آره شوند که همگی شاخه‌ای از بیماری‌های ریزش مو هستند. از این رو وقتی برایتان سوال می‌شود کمبود چه ویتامینی باعث ریزش مو شدید می‌شود، در بیشتر مواقع پاسخ ویتامین دی ست. یکی از داروهایی که برای درمان این بیماران و جلوگیری از ریزش بیشتر موها تجویز می‌شود، مکمل ویتامین D ست. بیشتر زنان به نحوی با کمبود این ویتامین درگیر هستند که یک علت اصلی آن، عدم قرارگیری کافی پوست در معرض نور خورشید (یک منبع اصلی تولید کننده‌ی این بیماری) ست. باری اطلاع از سطح این ویتامین در بدن کافی ست یک آزمایش خون انجام دهید. اگر مشخص شد که دچار کمبود این ویتامین هستید، کارهای زیر را انجام دهید:

  • از قرار گرفتن در معرض خورشید نترسید
  • حتماً از مکمل ویتامین دی استفاده کنید.
  • غذاهای سرشار از ویتامین دی مانند شیر، آووکادو، دانه های چیا و آجیل بخورید. رژیم‌های گیاهخواری منجر به کمبود این ویتامین در بدن می‌شوند. بیشتر گیاه‌خواران از خود می‌پرسند کمبود چه ویتامینی باعث ریزش موی سر می‌شود و در بیشتر مواقع پاسخ؛ ویتامین دی ست. از این رو این افراد حتماً باید از مکمل این ویتامین استفاده کنند.

*دلایل و روشهای درمان ریزش مو در بارداری 

کمبود ویتامین دی و ریزش مو

کمبود کدام ویتامین ب باعث ریزش مو میشود (بیوتین)

کمبود چه ویتامینی باعث سفیدی و ریزش مو می‌شود؟ بیوتین یکی از ویتامین‌های مسئول این اتفاق است. اگر هم سفیدی و هم ریزش مو دارید شاید بهتر باشد برای این ویتامین یک تست بدهید. کمبود بیوتین یکی از اصلی‌ترین ویتامین‌های درگیر در ریزش موست. بعلاوه حتی اگر برایتان سوال شده است که کمبود چه ویتامینی باعث ریزش مو و شکستن ناخن می‌شود هم باز هم به بیوتین می‌رسید. بیوتین یکی از انواع ویتامین ب ست. بنابراین می‌توان با اطمینان گفت کمبود ویتامین b باعث ریزش مو می‌شود. همانطور که می‌دانید ویتامین ب طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود که هر کدام وظایف بسیار مهمی در بدن ایفا می‌کنند. کمبود بیوتین که مسئول ریزش مو (و بسیاری اتفاقات دیگر در بدن) است، ویتامین B7 ست.

چطور می‌تواند درگیر کمبود این ویتامین نشد؟ قبل از این که به فکر مصرف مکمل‌ها باشید بهتر است رژیم غذایی خود را اصلاح کنید. خوشبختانه این ویتامین در غذاهای زیادی پیدا می‌شود. سبزیجات با برگ تیره اصلی‌ترین منبع این ویتامین هستند. سایر منابع اصلی این ویتامین عبارتند از: گوشت، تخم مرغ، ماهی، دانه‌ها، آجیل و برخی سبزیجات (مانند سیب زمینی شیرین)

در گام بعد باید از کارهایی که منابع این ویتامین در بدن را تخلیه می‌کنند خودداری کنید. مثلاً سیگار این ویتامین را از بین می‌برد، مصرف بعضی داروها مانند آنتی بیوتیک‌ها و داروهای مخصوص درمان آکنه نیز منجر به تخلیه‌ی این منابع می‌شوند. 

کمبود چه ویتامینی باعث ریزش مو در کودکان می‌شود؟ اگرچه ریزش مو در کودکان کمتر رایج است، اما می‌تواند نشانه کمبود برخی مواد مغذی از جمله بیوتین باشد.

اسید فولیک

وقتی در جواب به سوال کمبود چه نوع ویتامینی باعث ریزش مو می‌شود، پاسخ می‌دهیم ویتامین ب، منظور فقط بیوتین نیست. اسید فولیک یا ویتامین B9 نیز یکی دیگر از انواع ویتامین است که منجر به ریزش موی سر می‌شود. اسید فولیک رشد سلولی را تحریک می‌کند که به نوبه خود منجر به رشد مو می‌شود. همچنین در طبیعی نگه داشتن سطح اکسیژن کمک می‌کند که مانع از سفیدی زودرس موها می‌شود. پس حتماً از منابع اسید فولیک در رژیمتان استفاده کنید این منابع عبارتند از:

  • سبزیجات با برگ سبز تیره (شلغم، اسفناج، کاهو رومی، مارچوبه، کلم بروکسل، کلم بروکلی)
  • لوبیا
  • بادام زمینی
  • دانه‌های آفتابگردان
  • میوه‌های تازه
  • غلات کامل
  • جگر
  • غذاهای دریایی

ریزش مو و اسید فولیک

آیا کمبود ویتامین e باعث ریزش مو میشود؟

یکی دیگر از گزینه‌های برای پاسخ به این سوال که کدام ویتامین‌ها باعث ریزش مو می‌شوند، ویتامین ای ست. این ویتامین در واقع یک آنتی اکسیدان قوی ست که از سلول‌های بدن محافظت می‌کند. خوشبختانه این ویتامین‌ هم به صورت طبیعی در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد و بدن به ندرت دچار کمبود آن می‌شود. آثار مغذی و آبرسانی این ویتامین نیز بسیار معروف است. 

ویتامین ای برای پوست سر یک اثر محافظتی ایجاد می‌کند که مانع از ریزش مو می‌شود و موها هیدراته و سالم باقی می‌مانند. در اثر کمبود این ویتامین بدن دچار استرس اکسیداتیو شده و در نتیجه موها می‌ریزند. شما می‌توانید ویتامین ای کافی را از رژیم غذایی خود که حاوی میزان زیادی سبزیجات سبز برگ، دانه‌های آفتابگردان و آجیل است، تامین کنید.

کمبود چه ویتامینی منجر به ریزش مو در زنان می‌شود؟ همکاری بین ویتامین ای و بیوتین عامل اصلی این اتفاق است. در پاسخ به این سوال که کمبود چه ویتامینی منجر به ریزش مو در دوران شیردهی می‌شود نیز باز هم باید به همکاری این دو ویتامین اشاره کرد. با این حال باید در مورد علت ریزش مو در زمان شیردهی بیشتر بخوانید.

آیا کمبود ویتامین ث باعث ریزش مو میشود؟(ویتامین سی)

ویتامین C برای ساخت کلاژن لازم است. موها از کلاژن ساخته‌ شده‌اند و برای رشد موی سالم به آنها نیاز دارید. به جز این اثر آنتی اکسیدانی ویتامین سی باعث حفاظت پوست سر از استرس اکسیداتیو و ریزش مو می‌شود. این ویتامین برای جذب روی در بدن نیز لازم است روی (زینک) یکی از اصلی‌ترین مواد معدنی برای موهای سالم است و بنابراین ویتامین سی یک اثر غیرمستقیم در تقویت رشد مو نیز دارد. با خوردن انگور سیاه، کیوی، کلم پیچ، پرتقال و توت فرنگی روزانه میزان زیادی از این ویتامین دریافت کنید. 

ویتامین سی و ریزش مو

ایا کمبود ویتامین آ باعث ریزش مو میشود؟(ویتامین A)

بله رژیم‌های غذایی با کمبود ویتامین A ممکن است منجر به مشکلات متعددی از جمله ریزش مو شود. در حالی که دریافت مقدار کافی ویتامین A مهم است، اما نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید زیرا مطالعات نشان می‌دهد که ویتامین A بیش از حد می‌تواند اثر معکوس گذاشته و به ریزش مو کمک کند

کمبود چه ویتامینی باعث ریزش ابرو و مو می‌شود؟

طبق یک مطالعه مروری در سال 2017، کمبود اسیدهای چرب - که در ماهی، آجیل و دانه‌ها وجود دارد - در بدن ممکن است باعث ریزش موی ابرو شود. درست است که ویتامین‌ها شاید نتوانند به صورت مستقیم روی ریزش موی ابرو موثر نباشند اما برای جذب چربی‌ها در روده به ویتامین ای و دی نیاز است. بنابراین کمبود این ویتامین‌ها تاثیر غیرمستقیم بر ریزش موی ابرو دارد.

مواد معدنی را نیز فراموش نکنید

حالا که متوجه شدید ریزش مو کمبود کدام ویتامین است این بدین معنا نیست که تنها ویتامین‌ها برای موهای سالم و شاداب نیازاند. مواد معدنی را نیز نباید فراموش کنید. موادی همچون روی، آهن، سلنیوم و ... همگی برای جلوگیری از ریزش مو ضروری‌اند. 

ایا کمبود کلسیم باعث ریزش مو می‌شود؟ با گذشت زمان، کمبود کلسیم نه تنها باعث ریزش مو می‌شود، بلکه می‌تواند عوارض جدی دیگری نیز داشته باشد. با این حال ریزش مو می‌تواند نشانه معتبری باشد که برای حفظ سطح مناسب کلسیم خون، منابع این ماده در بدن در حال تخلیه هستند. یا شاید برایتان سوال باشد که کمبود چه ویتامینی باعث ریزش مو و کم خونی می‌شود؟ این درحالی ست که مسئول اصلی چنین اتفاقی آهن است. ماده‌‌ی معدنی مهمی که مصرفش برای همه‌ی زنان ضروری ست. در درمان خانگی ریزش مو شدید در زنان به خوردن مکمل آهن تاکید ویژه می‌شود.

مواد معدنی و ریزش مو

چه چیزی باعث جلوگیری از ریزش مو می‌شود

برای جلوگیری از ریزش مو در درجه‌ی اول باید تعیین کنید چه موادی باعث ریزش مو می‌شود؟ علت ریزش مو باید پیدا شود و همانطور که گفتیم دلایل متعددی دارد. اگر ریزش مو ناشی از تغذیه‌ی نامناسب باشد دو راه در پیش رو دارید: 

اصلاح رژیم غذایی که باید راه اول باشد. بیشتر ویتامین‌های ضروری برای رشد مو را می‌توانید از طریق تغذیه دریافت کنید. کافی ست بدانید برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم.

در گام بعد باید به دنبال مصرف مکمل‌‌ها باشید. برای ریزش مو چه قرصی بخوریم و بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو چه قرصی ست؟ بهتر است پاسخ به این سوال را به بعد از جواب آزمایش خونتان موکول کنید و اجازه دهید پزشک به صورت تخصصی‌تر کمبود ویتامینی که باعث ریزش مو می‌شود را مشخص کند. وقتی مشخص شود با کمبود کدام ویتامین باعث ریزش مو می‌شود حالا می‌توانید مکمل‌های مناسب را دریافت کنید.