جوشانده جعفری برای قاعدگی + دستور تهیه سریع

تاریخ انتشار: تیر ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: تیر ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
جوشانده جعفری برای قاعدگی

روش‌های مختلفی برای پاکسازی رحم وجود دارد. داروهای شیمیایی زیادی برای این منظور تولید شده است. اما از آنجایی که داروهای شیمیایی به همراه مزایا عوارضی نیز دارند عده‌ای روش‌های سالم‌تر و گیاهی تر را ترجیح می‌دهند. خوشبختانه طب سنتی ما دمنوش‌های گیاهی مختلفی برای پاکسازی رحم و رفع مشکلات آن پیشنهاد داده است. یکی از این دمنوش‌های پرخاصیت جوشانده جعفری است. این گیاه خواص زیادی دارد اما در این مقاله به طور ویژه به خواص جوشانده جعفری برای قاعدگی پرداخته‌ایم. اگر قاعدگی شدید یا نامنظمی دارید در ادامه همراه ما باشید.

همچنین می‌توانید با نصب اپلیکیشن گهواره با ابزارهای مختلف قبل ، حین و بعد از بارداری و فرزند پروری آشنا شده و با دیگر مادرانی که تجربه‌های مشابه در استفاده از این دمنوش‌ها دارند تبادل نظر کنید.

تاثیر دمنوش جعفری بر قاعدگی

گیاه جعفری یک گیاه قاعده‌آور است. این گیاه به عنوان یک بازکننده سریع قاعدگی شناخته می‌شود. سال‌هاست که افراد از خواص دمنوش جعفری برای پریود شدن و یا تنظیم قاعدگی استفاده می‌کنند. چای جعفری معمولا به عنوان یک درمان طبیعی برای درمان مشکلات مربوط به قاعدگی و تنظیم سطح هورمونهای جنسی استفاده می‌شود. 

دمنوش جعفری برای قاعدگی سریع، کم درد و منظم استفاده می‌شود. مصرف این داروی گیاهی نه تنها شدت جریان خون عادت ماهیانه را روان و تنظیم می‌کند، بلکه درد پریودی را نیز کاهش می‌دهد.

همچنین تخم و بذر جعفری و حتی برگ این گیاه، حاوی ترکیبات میریستسین و آپیول است که می‌تواند بر تولید استروژن برای کمک به تعادل هورمون‌ها تأثیر بگذارد.

چند روز بعد از خوردن جعفری پریود میشویم؟

جوشانده تخم جعفری برای قاعدگی را کی بخورم تا زودتر پريود بشم؟ جعفری چگونه به زود پريود شدن کمک می‌کند و این تاثیرگذاری چقدر زمان می‌برد؟

قاعدگی می‌تواند به دلیل تغییرات در سطوح هورمونی شما زودتر از موعد شروع شود. این تغییرات می‌تواند به دلیل بلوغ، یائسگی، استفاده ار برخی داروها و دمنوشهای گیاهی مانند جوشانده جعفری برای قاعدگی و استرس یا شرایط مختلف سلامتی رخ دهد. 

با استفاده از دمنوش جعفری برای پریود شدن شما در واقع سطح هورمون‌ها را به یک شکل مناسب تنظیم می‌کنیم به طوری که قاعدگی به موقع و کم درد رخ می‌دهد.

اما در مورد بخش دوم سوال یعنی اینکه چند روز بعد از خوردن جعفری عادت ماهانه شروع می‌شود. لازم به ذکر است که این مسئله به تداوم شما و مدت زمانی که از این دمنوش استفاده می‌کنید بستگی دارد. در بعضی افراد که جوشانده جعفری برای قاعدگی زیاد مصرف می‌کنند این اتفاق سریع‌تر رخ می‌دهد.

در واقع ما نمی‌توانیم بگوییم که چند روز بعد از مصرف این جوشانده قاعدگی رخ می‌دهد زیرا شرایط هر فرد متفاوت است. و به مواد و ترکیبات داخل این دمنوش به شکل متفاوتی واکنش نشان می‌دهد. اما یکی از نکات مهمی که باید به طور کلی در مورد استفاده از دمنوش‌های گیاهی به هر منظوری بدانید این است که آنها نسبت به داروهای شیمیایی متفاوتند و سریع عمل نمی‌کنند.

برای نتیجه بخشی حتی بهترین دمنوش شما به تداوم استفاده نیاز دارید. اما این بدین معنا نیست که در مصرف این دمنوش‌ها افراط کنید چون در این صورت می‌توانند مشکلات دیگری برای شما به همراه بیاورند. برای گرفتن بهترین نتیجه از دمنوش‌ها و داروهای گیاهی شما باید مصرف آن را زیر نظر متخصص طب سنتی انجام دهید. آنها با توجه به شرط شما برایتان مشخص می‌کنند که این دمنوش‌ها را به چه مدت و به چه میزان استفاده کنید. جوشانده جعفری برای قاعدگی اگر به درستی استفاده شود یک باز کننده قاعدگی قوی است. به طوری که استفاده از آن در دوران بارداری ممنوع می‌باشد. زیرا باعث سقط جنین یا زایمان زودرس می‌شود.

طرز تهیه دمنوش جعفری برای قاعدگی

طرز تهیه دمنوش جعفری برای پریودی بسیار ساده است.

کافی است ۳ قاشق غذاخوری از جعفری خشک شده یا ۳۰ گرم جعفری تازه خورد شده را در یک قوری آب جوش به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بجوشانید. به هر نسبت که جوشانده جعفری برای قاعدگی بیشتر دم بکشد تلخ‌تر می‌شود. پس اگر خیلی تلخ دوست ندارید بعد از ۵ دقیقه می‌توانید آن را بردارید. حالا محتوی قوری را از صافی عبور دهید و دمنوش را میل کنید. برای بهتر کردن طعم دمنوش و کاهش تلخی آن می‌توانید از نبات یا عسل و کمی آب لیمو استفاده کنید.

در مورد جعفری که برای تهیه دمنوش استفاده می‌کنید نکات بهداشتی را رعایت کنید یعنی اگر جعفری خشک شده از عطاری می‌خرید مطمئن باشید که بهداشتی هستند. و یا اگر از جعفر یه طرح استفاده می‌کنید حتماً قبلاً آن را به روش درست بشویید.

سایر خواص جعفری برای رحم

به جز خواص جوشانده جعفری برای پریود شدن این گیاه خواص دیگری نیز برای رحم دارد.

دانه و گیاه جعفری ترشح هورمون‌های آمینوگوگ و استروژن را تحریک، رحم را تقویت و در نتیجه چرخه قاعدگی را تنظیم می‌کند. مصرف این گیاه به عدم قاعدگی یا قاعدگی نامنظم کمک می‌کند، اما قاعدگی دردناک، گرفتگی عضلات، حالت تهوع و احساس خستگی را نیز تسکین می‌دهد. با منظم شدن قاعدگی شانس باروری نیز برای زنان افزایش پیدا می‌کند.

همچنین سرشار از ویتامین K است، یک ویتامین مهم محلول در چربی که در لخته شدن خون و جلوگیری از خونریزی نقش دارد.

* ویتامین K در چه خوراکی هایی وجود دارد

حساسیت به جعفری

جعفری در صورت مصرف کوتاه مدت به عنوان دارو برای اکثر بزرگسالان احتمالاً ایمن است. با این حال در برخی افراد، جعفری می‌تواند باعث واکنش‌های پوستی آلرژیک شود. اما مصرف مقادیر بسیار زیاد جعفری احتمالاً خطرناک است و می‌تواند عوارض جانبی دیگری مانند کم خونی و مشکلات کبدی یا کلیوی ایجاد کند. اگر تاکنون از جعفری به شکل دارویی استفاده نکرده‌اید اول تست حساسیت بگیرید. بعنی کمی جوشانده بخورید و اگر دچار عوارض خاصی نشدید ادامه دهید.

چه کسانی نباید جعفری بخورند؟

اگرچه دمنوش جعفری برای پریود شدن مفید است اما این خاصیت همیشه یک مزیت به حساب نمی‌آید. به علاوه این گیاه نیز مانند همه گیاهان دارویی دیگر مضراتی دارد. گیاهان وقتی به مقدار اندک و در مواد غذایی استفاده می‌شوند به ندرت این مضرات را آشکار می‌کنند. اما وقتی به شکل دارویی مصرف می‌شوند چون غلظت بالاتری دارند و مکرراً استفاده می‌شوند می‌توانند مضراتی نیز از خود نشان دهند.

به طور کلی عوارض جانبی ناشی از مصرف جعفری شامل سردرد، سرگیجه، از دست دادن تعادل، تشنج و آسیب کلیوی است. همچنین افراد زیر نباید از جعفری برای مقاصد دارویی استفاده کنند:

  • زنان باردار: مصرف جعفری در مقادیر غذایی به احتمال زیاد بی‌خطر است. اما مصرف جعفری در مقادیر بیشتر دارویی احتمالاً در دوران بارداری ناامن است. جعفری زیاد می‌تواند منجر به سقط جنین  خونریزی و زایمان زودرس استفاده می‌شود.

* در مورد روش‌های جلوگیری از سقط جنین بیشتر بخوانید

  • زنان شیرده: سبزی‌های جعفری، مریم گلی و نعناع فلفلی در دسته‌‌ای به نام سبزیجات ضد گالاکتوکوز قرار می‌گیرند و مصرفشان منجر به کاهش تولید شیر مادر می‌شود. با این حال، شما باید مقدار زیادی از این گیاهان را بخورید تا با میزان تولید شیر مادر تداخل داشته باشند.
  • فرد مبتلا به فشار خون بالا: این نگرانی وجود دارد که جعفری ممکن است باعث شود بدن سدیم (نمک) را نگه دارد و این می‌تواند فشار خون بالا را بدتر کند. 
  • بیماری کلیوی: اگر بیماری کلیوی دارید جعفری مصرف نکنید. جعفری حاوی مواد شیمیایی است که می‌تواند بیماری کلیوی را بدتر کند. 
  • جراحی: جعفری ممکن است سطح گلوکز خون را کاهش دهد و در کنترل قند خون در طول و بعد از عمل جراحی اختلال ایجاد کند. حداقل 2 هفته قبل از جراحی برنامه ریزی شده مصرف جعفری را متوقف کنید.