لکه‌های پوستی کبد چرب چیست؟ راه درمان آن

اردیبهشت ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
لکه‌های پوستی کبد چرب

بسیاری از متخصصان بر این باورند که تغییرات و مشکلات پوستی که برای هر فرد اتفاق میفتد، ناشی از تغییرات و بیماری‌هایی است که در داخل بدن رخ می‌دهد. بیماری کبد چرب یکی از بیماری‌های شایعی است که که مشکلات جدی را برای افراد به همراه دارد. یکی از عوارض بیماری کبد چرب، مشکلات پوستی است که فرد ممکن است به آن مبتلا شود. خوشبختانه با تغییر در سبک زندگی و رعایت برخی از نکات به راحتی می‌توان از شر بیماری‌های پوستی ناشی از کبد چرب خلاص شد. در این مطلب از گهواره به لکه‌های پوستی ناشی از کبد چرب می‌پردازیم.

نشانه‌های کبد چرب در صورت چیست؟

کبد چرب می‌تواند در هر فرد به شکل متفاوتی نمایان شود. در برخی افراد با خستگی دائم، مشکلات پوستی، ریزش مو و... خود را نشان می‌دهد و در برخی دیگر ممکن است بدون هیچ علائمی باشد. در صورتی که کبد سمی شده باشد و نتواند وظیفه سوخت و ساز و تجزیه چربی‌های موجود در خون را به درستی انجام دهد و یا قادر به تصفیه خون و سم زدایی نباشد، عوارضی مانند مشکلات پوستی نمایان می‌شود. تری گلیسیرید و کلسترول نوعی چربی در خون هستند که بالا بودن آنها باعث کبد چرب و بیماری‌های پوستی می‌شود. از نشانه‌های پوستی که در افراد نمایان می‌شود عبارتند از:

  • سیاهی و گودی زیر چشم
  • زردی پوست و زردی سفیدی چشم‌ها
  • بروز لکه‌های قهوه‌ای روی صورت
  • حساسیت پوست به نور خورشید
  • خارش پوست
  • اگزما
  • بروز جوش‌های کوچک و قرمز

نشانه های کبد چرب در صورت

* اگر می‌خواهید درباره علائم کبد چرب و درمان آن بدانید کلیک نمایید.

کم کاری کبد و لک صورت

کبد از مهم‌ترین اعضای حیاتی بدن است که عملکرد متعددی از جمله متابولیسم و سم زدایی مواد، تبدیل مواد مغذی حاصل از غذا به اجزای تشکیل دهنده ضروری خون، تولید پروتئین‌ها و آنزیم‌ها، تنظیم لخته شدن خون، حفظ تعادل هورمون‌ها و موارد دیگر دارد. بیماری‌های کبدی هرگونه بیماری است که باعث التهاب و آسیب به کبد می‌شود و می‌تواند بر عملکرد کبد تاثیر بگذارد. این بیماری‌ها می‌تواند ژنتیکی و ارثی بوده و یا ناشی از عوامل مختلفی از جمله ویروس، چاقی، مصرف الکل و غیره باشد. بیماری‌های کبدی انواع مختلفی دارند که یکی از آنها کم کاری کبد است.

بیماری‌های کبدی اغلب علائم و نشانه دارند که در صورت مشاهده آنها و مراجعه به پزشک می‌توان به سرعت درمان را شروع کرد، اما ممکن است در برخی موارد فرد هیچ علائمی نداشته باشد. یکی از علائم و نشانه‌های بیماری‌های کبدی مشکلات پوستی مانند زردی پوست، بروز لک و جوش و خارش بیش از اندازه پوست است. البته جای نگرانی وجود ندارد، زیرا با ایجاد برخی تغییرات در سبک زندگی و داشتن فعالیت بدنی می‌توان به راحتی به روند درمان و بهبود کمک کرد.

سونوگرافی کبد

* اگر می‌خواهید درباره عوارض کبد چرب روی پوست  بدانید کلیک نمایید.

لکه‌های کبدی روی دست

باید بدانید لکه‌های کبدی بر خلاف نام آنها و باور عموم، هیچ ارتباطی با بیماری‌های کبدی ندارد. لکه‌های کبدی در واقع لکه‌های قهوه‌ای رنگ تیره‌ای هستند که ممکن است از نظر اندازه متفاوت بوده و در نواحی که در معرض تابش نور خورشید مانند دست‌ها، صورت، شانه‌ها و غیره ظاهر می‌شوند. به این لکه‌ها لکه‌های سنی هم گفته می‌شود، چراکه با بالا رفتن سن هم نمایان می‌شوند، با این حال این عارضه پوستی ممکن است برای افراد جوان‌تر و کسانی که مدت طولانی در معرض تابش نور خورشید هستند، بروز پیدا کند.

این لک‌ها معمولا در نواحی از پوست ظاهر می‌شود که ملانین در آن جمع شده و بصورت یک توده درآمده است. همانطور که می‌دانید ملانین ماده‌ای است که به پوست رنگ می‌دهد. زمانی که نور خورشید یا اشعه ماوراء بنفش به پوست شما برخورد می‌کند، تولید ملانین افزایش پیدا کرده و باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای رنگ می‌شود.

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذاری که باعث ایجاد بروز لکه‌های کبدی می‌شوند، کهولت سن است. با بالا رفتن سن تعداد ملانوسیت‌ها در پوست کاهش پیدا می‌کند، در نتیجه ملانوسیت‌های موجود تلاش می‌کنند تا ملانوسیت‌های از دست رفته را جبران کنند. بنابراین ممکن است در یک ناحیه از پوست، تولید رنگدانه بیش از حد بوده و در ناحیه دیگر کمتر باشد. به همین دلیل این لکه‌های کبدی ظاهر می‌شوند.

از دیگر عوامل موثر در بروز این لکه‌ها ژنتیک است. تعداد ملانوسیت‌های هر فرد باتوجه به ژنتیک او متفاوت است. همچنین تغییرات هورمونی ناشی از بارداری یا یائسگی می‌تواند یکی دیگر از علل ایجاد این لکه‌ها بر روی پوست باشد.

عکس لکه‌های کبدی روی پوست بدن

عکس لکه های کبدی

درمان لکه‌های کبدی پشت دست

لکه‌های کبدی می‌توانند در هر ناحیه از پوست و در هر فرد نمایان شود. درمان این لکه‌ها بسته به علت بروز آنها، نوع پوست و سن بیمار متفاوت است. لکه‌های کبدی که دلیل بروز آنها پیری و افزایش سن است، بی‌خطر هستند و نیاز به درمان ندارند. با این حال اگر به دلیل حفظ زیبایی تمایل دارید این لکه‌ها را از بین ببرید، کرم‌ها، پمادها و صابون‌های مختلفی برای درمان و روشن کردن پوست وجود دارد. همچنین قرار نگرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند مقدار این لکه‌ها را کم کرده و به روند بهبودی کمک کند. روش‌های درمانی تهاجمی مانند لیزر، میکرودرم ابریژن، لایه برداری شیمیایی و سرما درمانی نیز وجود دارد که به روشن شدن پوست نیز کمک می‌کند.

درمان لکه های کبدی در طب سنتی

با طب سنتی می‌توان با استفاده از گیاهان و مواد طبیعی و با کمترین عوارض، به راحتی لکه‌های کبدی را درمان کرد و یا اثرات آن را کم‌رنگ  کرد. از موارد زیر می‌توان برای درمان لکه‌های کبدی استفاده کرد:

  • سرکه سیب

سرکه سیب به تنها می‌تواند پوست را خشک کند، بنابراین سرکه را با مقداری روغن زیتون مخلوط کرده و هر شب به نواحی تیره‌تر و روی لکه‌های کبدی بمالید. در عرض سه الی چهار هفته تفاوت قابل توجهی را احساس خواهید کرد. ممکن است کمی سوزش خفیف را احساس کنید اما نگران نباشید، خیلی زود برطرف می‌شود.

  • لیمو ترش

همانطور که می‌دانید لیمو ترش به دلیل داشتن ویتامین C بسیار برای روشن کردن پوست موثر است. لیمو ترش را به برش‌های دایره‌ای نازک تقسیم کرده و برای 15 دقیقه روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. این روند را دوبار تکرار کنید.

  • پیاز قرمز

برای استفاده از پیاز به دو روش می‌توانید عمل کنی: در روش اول آب پیاز را با کمی عسل مخلوط کرده و روی نواحی مورد نظر قرار دهید. اگر نگران بوی پیاز هستید، می‌توانید روش دوم را انجام دهید. پیازها را مانند لیمو ترش حلقه‌ای برش داده و روی نواحی قرار دهید.

درمان لکه های کبدی

کدام لکه‌های پوستی خطرناکند؟

لکه‌های پوستی انواع مختلفی دارند و روش درمان هر کدام نیز متفاوت است. این لکه‌ها مانند هایپرپیگمنتاسیون، هایپوپیگمنتیشن، ویتیلیگو، کبدی و خال‌ها هستند. هر کدام از این لکه‌ها می‌تواند علت و روش درمانی متفاوتی داشته باشد. توصیه می‌شود با مشاهده هرگونه لکه بر روی پوست خود، به پزشک متخصص مراجعه کنید تا از بی‌خطر بودن آن مطمئن شوید.