از شیر گرفتن کودک در شب | زمان و راه قطع شیر شبانه نوزاد

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
طریقه از شیر گرفتن کودک در شب

ماه‌هاست که شما شب‌ها از خواب بیدار می‌شوید تا به کودک خود شیر بدهید. با این حال حالا کودک شما بزرگتر شده و حالا کمتر از همیشه به شیر شبانه نیاز دارد و نوبت به از شیر شب گرفتن کودک رسیده است. وقتی این مرحله از زندگی کودک می‌رسد ابتدا شیردهی شبانه را ترک می‌کنید و بعد از آن روی ازشیر گرفتن در طول روز تمرکز می‌کنید تا به طور کامل او را از شیر بگیرید. اما ممکن است کودک آنطور که باید مایل به ترک شیر مادر یا شیر خشک در شب نباشد و عدم همکاری‌اش باعث بی‌خوابی و مشکلات دیگر در طول شب شود. در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم از شیر گرفتن کودک در شب چطور انجام می‌شود.

قطع شیر شب به چه معناست؟

از شیر گرفتن کودک دو ساله در شب به این معناست که در طول شب دیگر برای دادن شیر به کودک خود بیدار نشوید. و او نیز نیازی به تغذیه‌ی شبانه نداشته باشد. به طوری که همه‌ی نیازهای تغذیه‌ای خود را در طول روز از شیر و غذای کمکی که مصرف می‌کند بدست آورد. قطع شیر شب یعنی چند ساعت؟ یعنی بین شش تا هشت ساعت. 

از چند ماهگی شیر شب نوزاد را قطع کنیم؟

اولین موضوع زمان قطع شیردهی شبانه است. از جنبه‌های فیزیکی کودک زمانی که به شش ماهگی می‌رسد می‌تواند در طول شب که از شش تا هشت ساعت طول می‌کشد چیزی نخورد و بهترین زمان از شیر گرفتن کودک در شب است. در این سن آنها به وزنی رسیده‌اند که از نظر متابولیکی دیگر نیازی به تغذیه شبانه ندارند. با این حال از شیر گرفتن نوزاد در شب و محدوده‌ی سنی آن می‌تواند در هر کودک متفاوت باشد و شما به عنوان مادر بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید کی کودک را از شیر بگیرم به طوری که در این بازه‌ی زمانی گرسنه نماند و راحت بخوابند.

از چند ماهگی شیر شب نوزاد را قطع کنیم

اما مهم است که به خاطر داشته باشید، به خصوص در 5 یا 6 ماهگی، کودکی که در طول شب از خواب بیدار می‌شود تا غذا بخورد، احتمالاً واقعاً گرسنه نیست (مگر اینکه در طول روز به اندازه کافی غذا نخورده باشد) - او فقط به خوردن این میان وعده شبانه عادت کرده است. در نظر داشته باشید اگر بهترین زمان از شیر خشک گرفتن کودک را در نظر نگیرید و از شیر گرفتن را در سن مناسب انجام ندهید همانطور که کودک شما بزرگتر می‌شود، واداشتن او به نخورد شیر شبانه می‌تواند چالش برانگیزتر باشد.

از شیر گرفتن شبانه کودک برای شیر مادر یا شیر خشک

چگونه شیر شب را قطع کنیم؟ از شیشه شیر گرفتن کودک در شب یا از شیر گرفتن شبانه کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند ممکن است کمی طول بکشد. اما اگر در حال شیردهی هستید، از شیر گرفتن کودک در شب می‌تواند برای بدن و میزان شیر تولیدی توسط سینه‌هاتان نیز نوعی تنظیم جدید محسوب شود. در ادامه نکاتی در مورد قطع شیردهی در شب برای هر دو گروه آمده است:

راه‌های از شیر گرفتن کودک در شب برای شیر مادر

راههای قطع شیردهی شبانه برای کودکی که از شیر مادر تغذیه می‌کند به صورت زیر است:

  • مطمئن شوید که کودکتان در طول روز به اندازه کافی غذا می‌خورد.

هر چه کودک در طول روز کالری بیشتری دریافت کند، در طول شب به غذای کمتری نیاز خواهد داشت. نوزادان زیر 6 ماه شیرمادر که هنوز غذای جامد را شروع نکرده‌اند باید هر دو تا سه ساعت در طول روز غذا بخورند و در مجموع 8 تا 12 بار در 24 ساعت غذا بخورند. پس از آن، پنج تا شش بار تغذیه در روز عادی می‌شود.

  • آهسته پیش بروید

قطع شیر شب به صورت ناگهانی، روشی برای کاهش درد در سینه‌ها و کاهش خطر ابتلا به ورم پستان (یکی از عوارض از شیر گرفتن کودک برای مادر) است. این کار می‌تواند باعث شود که شیر شما نیز با سرعت مناسبی کاهش پیدا کند. هر زمان تنها روی قطع یک وعده‌ی شیردهی تمرکز کنید. برای مثال اگر کودک دو بار در شب شیر می‌خورد ابتدا آن را به یک وعده کاهش دهد و سپس آن را به طور کامل قطع کنید.

  • پمپ شیر از سینه‌ها

زمانی که قطع كردن شير شب نوزاد به طور کامل انجام شد می‌توانید برای راحتی و کاهش درد سینه‌ها در شب کمی از شیر را پمپ کرده و از آن خارج کنید. این بدین معنا نیست که هر شب این کار را بکنید زیرا سیستم بدن تصور می‌کند که شیرخوار هنوز در حال شیر خوردن است و بنابراین به تولید شیر ادامه می‌دهد. منظور این است که بعد از چند روز شیر ندادن مثلاً در شب سوم از شیر گرفتن کودک این کار را انجام دهید. 

قطع شبانه شیر مادر

از شیر خشک گرفتن کودک در شب

اتخاذ یک رویکرد آهسته و پیوسته برای از شیر گرفتن کودک در شب برای نوزادانی که با شیشه شیر تغذیه می‌شوند نیز به خوبی نتیجه می‌دهد. باز هم کلید اصلی موفقیت، این است که مطمئن شوید کودک در طول روز به اندازه کافی غذا می‌خورد تا کمتر به خوردن میان وعده در طول شب علاقه مند شود. هنگامی که کودک به اندازه‌ی کافی بزرگ شد و وزنش برای از شیر گرفتن شبانه کافی بود، معمولاً در یک دوره‌ی 24 ساعته حدود 24 تا 32 اونس شیر برایش کافی ست. پس از شروع مصرف غذای جامد، کودک ممکن است مقداری شیر مصرفی خود را تنظیم کند. طبق دستورالعمل از شیر گرفتن کودک در شب دکتر هلاکویی اگر کودک علاوه بر شیر مادر شیر خشک نیز می‌خورد زمان تقریبی از شیر گرفتنش تغییر می‌کند. یعنی باید این کار را دیرتر آغاز کنید زیرا کودک باید آنتی بادی‌‌های کافی از شیر مادر را دریافت کند. 

نکاتی برای از شیر گرفتن در شب برای همه نوزادان

استراتژی های زیادی برای از شیر گرفتن موفق شبانه وجود دارد که چه از شیر مادر و چه با شیشه شیر استفاده شود. برخی از روش‌های مفید برای این کار به شرح زیراند:

  • تغذیه قبل از خواب فراموش نشود

برای از شیر گرفتن کودک در شب باید مطمئن شوید که کودک قبل از خواب سیر شده باشد و در طول شب نیازی به شیردهی نداشته باشد. به جز این باید خواب کودک را به خوبی تنظیم کرده باشید. وقتی کودک زیاد در طول روز نخوابد، خواب شبش بهتر خواهد بود و کمتر در طول شب بیدار می‌شود. در مورد بهترین غذای مقوی بعد از شیر گرفتن کودک در این مقاله بیشتر بخوانید.

  • برای شیر دادن در شب عجله نکنید

همه‌ی کودکان می‌توانند در شب از خواب بیدار شوند اما این لزوماً به این معنا نیست که می‌خواهند شیر بخورند. بنابراین وقتی وسط شب از خواب بیدار شد کمی به او اجازه دهید تا مقصودش را بفهمید. بسیاری از مواقع کودک دوباره به خواب می‌رود بدون آنکه نیاز به شیر داشته باشد. 

  • برنامه منظم داشته باشید

اگر قصد از شیر گرفتن شبانه را دارید با برنامه پیش بروید. نمی‌توانید یک شب به او شیر بدهید و یک شب ندهید. وقتی یک برنامه‌ی منظم برای از شیر گرفتن کودک در شب داشته باشید، او راحت تر به غذا نخوردن در طول شب عادت می‌کند. البته به خاطر داشته باشید که حتی پس از اینکه کودک شما شیر خوردن را قطع کرد یا به طور کامل از شیر گرفته شد، ممکن است نیاز داشته باشد که هنگام بیماری در طول شب شیر بخورد.

  • در صورت لزوم شیر بدهید

وقتی تصمیم به از شیر گرفتن شب کودک بگیرید لزوماً به این معنی نیست که زمان درستی را انتخاب کرده باشید. شاید شرایط هنوز برای از شیر گرفتن کودک در شب آماده نباشد و کودک واقعاً به شیر شبانه نیاز داشته باشد. بنابراین اگر او بی تابی زیادی می‌کند یا زیاد در طول شب از خواب بیدار می‌شود احتمالاً گرسنه است و باید به او شیر بدهید. اما این کار را به شیوه‌ی جدیدی انجام دهید: چراغ‌ها را روش نکنید، در طول شیردهی با کودک حرف نزنید، پوشکش را به جز در شرایط اضطراری عوض نکنید و کمترین تعامل ممکن را با هم داشته باشید. این یک شکست نیست بلکه یک روش از شیر گرفتن کودک در شب است و در واقع یک استراتژی صحیح محسوب می‌شود.

  • مولفه‌های ناراحت کننده را از بین ببرید

قطع شیر شبانه نوزاد

از شیر گرفتن شبانه نوزاد در بعضی زمان‌ها دشوارتر است و آن زمانی ست که خواب کودک به دلایل مختلف بهم می‌خورد و بیدار می‌شود. بعضی از مهمترین دلایل این اتفاق به شرح زیراند:

  • دندان درآوردن می‌تواند با درد لثه همراه باشد که منجر به بی‌خوابی شبانه می‌شود در این زمان در مورد مسکن‌های مجازی که می‌توانید به کودک بدهید با پزشک خود مشورت کنید.
  • دمای اتاق خواب کودک نه باید خیلی سرد و نه خیلی گرم باشد در غیر این صورت بیدار می‌شود. 
  • در شروع غذای کمکی سیستم هضم کودک ممکن است هنوز به خوبی کار نکند و در نتیجه ممکن است دچار ناراحتی‌های معده شود که آنها را در طول شب بیدار نگه می‌دارد. برای جلوگیری از این کار نباید نزدیک زمان خواب غذای جامد به آنها بدهید. این نکته را به طور ویژه از شیر گرفتن کودک در شب یک ساله در نظر داشته باشید.
  • نوزادان مبتلا به آلرژی غذایی، آلرژی های محیطی یا اگزما ممکن است شب ها به دلیل ناراحتی بیشتر از خواب بیدار شوند. برای بروز این اختلال در از شیر گرفتن بچه در شب از طریق پزشک آلرژی او را درمان کنید.
  • ناراحتی ناشی از رفلاکس ممکن است کودک را در شب بیدار نگه دارد.
  • بیماری‌هایی مانند عفونت گوش و سرماخوردگی می‌توانند خواب کودک را مختل کنند و منجر به افزایش شیردهی در شب شوند. بثورات پوشکی نیز ممکن است بر خواب کودک تأثیر بگذارد. هر زمان که میزان خواب شبانه نوزاد به طور ناگهانی زیاد شد ابتلا به بیماری را بررسی کنید.

سخن پایانی

شیوه‌های متعدد از شیر گرفتن کودک در شب وجود دارد و هر کودک روش مخصوص به خود را دارد. کمک باید تمعیدات لازم برای از شیر گرفتن کودک در ۱۸ ماهگی را آغاز کنید و از دو سالگی به شکل جدی‌تری دنبال کنید. گرفتن شیشه شیر از کودک در شب نیز درست مانند شیر مادر است با این تفاوت که در مورد دوم مادر نیز تغییراتی را تجربه می‌کند. کنار گذاشتن تدریجی شیردهی و حفظ یک رویکرد ثابت به کودک کمک می‌کند تا سیستم جدید را زودتر یاد بگیرد، اما اگر به نظر می‌رسد که او برای تطبیق مشکل دارد، می‌توانید دست نگه دارید یا سرعت خود را کم کنید. دعای از شیر گرفتن کودک نیز برای حمایت معنوی کمک کننده است. و هر زمان که سؤال یا نگرانی دارید، یا فقط می‌خواهید پیشرفت کودک خود را بررسی کنید، با پزشک اطفال خود مشورت کنید. حتی اگر کمی طول بکشد، کودک شما در نهایت از تغذیه شبانه خود دور می‌شود - و سپس همه شروع به خوابیدن بیشتر می‌کنند.