سفکسیم در بارداری | فواید، عوارض و نحوه مصرف

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
سفکسیم در بارداری

استفاده از انواع دارو در دوران بارداری و شیردهی به شدت تحت کنترل است. در حالی که توصیه می‌شود تا حد امکان از خوردن انواع داروی شیمیایی در این دوران خودداری کنید، با این حال ممکن است شرایطی پیش بیاید که استفاده از داروها اجتناب ناپذیر باشد. یکی از داروهایی رایجی که ممکن است افراد استفاده کنند، داروی سفکسیم است. در این مقاله از گهواره قصد داریم ببینیم آیا استفاده از سفکسیم در بارداری خطرناک است یا خیر و در این صورت چه داروهایی را می‌توان به عنوان گزینه‌های جایگزین استفاده کرد.

دلایل نیاز به مصرف سفکسیم در بارداری

قبل از اینکه ببینیم آیا استفاده از قرص سفکسیم در بارداری ضرر دارد یا خیر ابتدا باید توضیح دهیم این قرص به چه هدفی تجویز میشود. قرص سفکسیم cefixime که با دیگر نامهای سوپراکس یا قرص زاکسیم شناخته می‌شود، به طور کلی برای درمان طیف گسترده‌ای از عفونتهای باکتریایی از جمله عفونت پوست، ریه، عفونت رحم و ... تجویز می‌شود.  این دارو به صورت کپسول زاکسیم، قرص و سوسپانسیون در بازار وجود دارد. همچنین بسته به شدت مورد نیاز ، به شکل دو گروه زاکسیم 400، سفکسیم 100 و 200 میلی‌گرمی تولید می‌شود. مقدار مصرف سفیکسیم 400 در بزرگسالان بسته به نوع و شدت عفونت متغیر بوده و با نظر پزشک تعیین می‌شود.

دلایل نیاز به مصرف سفکسیم در بارداری

آیا سفکسیم در بارداری مضر است؟

اکنون که دیدیم دلایل تجویز سفکسیم در بارداری برای چیست، سوال بعدی که پیش می‌آید این است که آیا خوردن سفکسیم در بارداری بدون خطر است؟ به طور کلی این دارو را در دسته‌ی داروهای گروه B قرار می‌دهند. 

اما این دسته چه داروهایی را شامل می‌شود؟ می‌دانیم که داروها در دوران بارداری و شیردهی به دو دسته‌ی مجاز و غیرمجاز تقسیم می‌شوند.

* معرفی لیست داروهای غیرمجاز در شیردهی

داروهای مجاز داروهایی هستند که بی خطر بودن آنها در زمان بارداری و شیردهی تایید شده و خود به چند گروه تقسیم می‌شوند:

  • گروه A : این داروها داروهایی هستند که آزمایشات کامل حیوانی و انسانی روی آنها انجام شده و به طور قطع بی‌خطر بودن آنها برای بارداری تایید شده است.
  • گروه B : این گروه از داروها، انهایی هستند که در مطالعات جانوری، مشکل خاصی از اثر دارو روی جنین مشاهده نشده، اما هنوز آزمایشات کافی و قطعی برای تاثیر آن روی جنین انسان انجام نشده و از این رو در دسته‌ی خاکستری هستند.
  • گروه C : این داروها داروهایی هستند که مطالعات جانوری، وجود خطر را تایید کرده است اما هنوز روی جنین انسان مطالعه‌ای صورت نگرفته و در صورتی که فواید دارو برای مادر بیشتر از عوارضش باشد ممکن است در بارداری تجویز شوند.
  • گروه D : این داروها داروهایی هستند که مطالعات کامل خطرآفرین بودنشان را برای جنین و مادر اثبات کرده‌اند. اما در شرایطی که چاره‌ای به استفاده از آنها نباشد و با پذیرش والدین برای مادر تجویز می‌شود. 

داروهای غیرمجاز در بارداری نیز در گروه x قرار دارند. اینها داروهایی هستند که منجر به بروز ناهنجاریهای جنینی می‌شوند و از این رو استفاده از آنها در تمام طول بارداری ممنوع است. 

گروه N  هم داروهایی هستند که سازمان FDA تا کنون آنها را در دسته بندی خاصی قرار نداده است.

بر این اساس کپسول سفکسیم در بارداری در گروه B قرار دارد. گروهی که اگرچه مطالعات حیوانی بی‌خطر بودنش را تایید می‌کند، اما همچنان به آزمایشات بیشتری در مورد آنها نیاز است. با این حال می‌توان با تجویز پزشک سفکسیم در دوران بارداری استفاده شود. به هر حال از آنجایی که به آزمایشات تکمیلی نیاز است توصیه می‌شود تا حد امکان از مصرف سفکسیم در اوایل بارداری یا به طور کلی مصرف سفیکسیم در سه ماه اول بارداری  خودداری کنید. زیرا این سه ماهه بسیار حساسی در رشد جنین است.

فواید سفکسیم در بارداری

تجویز انواع قرص یا سوپانسیون سفکسیم در بارداری، به همان دلایل رایج یعنی درمان عفونت تجویز می‌شود. بسیاری ممکن است از سفکسیم برای عفونت ادراری که در بارداری رایج است استفاده کنند. همچنین قرص سفکسیم 400 برای عفونت واژن در بارداری نیز ممکن است تجویز شود. ممکن است تجویز سفیکسیم برای سرماخوردگی در بارداری یا دیگر بیماریهای عفونی رایج انجام نشود و از آنتی بیوتیک‌های کم خطرتری که جزو گروه A هستند استفاده شود.

فواید سفکسیم در بارداری

بعضی از آنتی بیوتیکهای کم خطر در دوران بارداری عبارتند از:

  • آموکسی سیلین
  • آمپی سیلین
  • آگمنتین
  • پنی سیلین
  • سفالکسین
  • کلیندامایسین
  • اریترومایسین

دوز سفکسیم در بارداری چقدر است

اگرچه با نظر پزشک مصرف سفکسیم در بارداری مجاز است اما نباید به هیچ عنوان از دوز توصیه شده بیشتر استفاده کرد. میزان و طریقه مصرف سفکسیم در بارداری حتماً باید با نظر پزشک باشد. دوز توصیه شده بسته به دلیل و شدت و نوع عفونت در افراد متفاوت است. مثلا دوز سفکسیم و عفونت ادراری در بارداری ممکن است با دیگر عفونتها فرق داشته باشد.

 با توجه به سن بارداری اولاً پزشک تجویز می‌کند چه نوع سفکسیمی را بگیرید ( 100، 200 یا 400) و ثانیا مشخص می‌کند زمان مصرف سکفسیم در بارداری کی و چقدر باشد. مثلاً توضیح می‌دهد سفیکسیم ۴۰۰ چند ساعت یکبار باید استفاده شود. مصرف زیاد سفکسیم در بارداری به دلیل عوارض ناشناخته‌ی آن می‌تواند خطرناک باشد. اگر در مورد مصرف این قرص تردید دارید در مورد تاثیر سفکسیم در بارداری روی خودتان و جنین با پزشک خود بیشتر مشورت کنید.

استفاده از سفکسیم در اقدام به بارداری

همانطور که می‌دانید، دوران اقدام برای بارداری نیز دوران حساسی است و مواد غذایی و دارویی که مصرف می‌کنید می‌توانند شانس شما در موفقیت را کاهش یا افزایش دهند. از این رو باید بدانید آیا سفکسیم اقدام بارداری را دچار مشکل می‌کند؟ اگرچه درمان عفونت‌های فعال و جدی و مشکل‌ساز با آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند شانس باروری را افزایش دهد، اما باید بدانید استفاده مکرر از آنتی بیوتیک‌ها ممکن است در بارداری اختلال ایجاد کند. بنابراین توصیه می‌شود قبل از این زمان عفونتهای احتمالی درمان شوند و سپس برای بارداری اقدام شود. 

* آیا مصرف آنتی بیوتیک در اقدام به بارداری مجاز است ؟

عوارض سفکسیم در بارداری

عوارض سفیکسیم در بارداری چیست؟

خطرات سکفسیم در بارداری چه هستند؟ همانطور که در بالا توضیح دادیم در مورد اثر سفکسیم در بارداری هنوز باید آزمایشات بیشتری انجام شود. اما به هر حال آنچه مشخص است این است که آزمایشات حیوانی تاثیر سوءی روی جنین نشان نداده‌اند. اما این قرص همچنان می‌تواند عوارض خاص و مخصوص به خود را داشته باشد که از جمله آنها می‌توان به تهوع، استفراغ یا اسهال اشاره کرد. در صورتی که عوارض ذکر شده منجر به اذیت شدنتان در بارداری می‌شوند پزشک را مطلع کنید.