چرا سزارین زودتر انجام میشود؟

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
چرا سزارین زودتر انجام میشود؟

اگر برای زایمان خود روش سزارین را انتخاب کرده‌اید، ممکن است بپرسید که چرا سزارین زودتر انجام میشود؟ ساده‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین پاسخ به این سوال این است که به طور کلی زایمان سزارین پیش از شروع دردهای زایمان فیزیولوژیک انجام می‌شود. با توجه به اینکه شروع دردهای فیزیولوژیک بارداری به معنای رسیدن به مراحل پایانی بارداری و آغاز مرحله نخست زایمان طبیعی است، بنابراین سزارین زمانی انجام می‌شود که مادر هنوز این دردها را تجربه نکرده است. اما برای هیچ کسی لز قبل مشخص نیست که تا چند بچه میتوان سزارین کرد؟گرچه در سزارین تولد نوزاد زودتر رخ می دهد، اما انجام زود هنگام عمل سزارین نیز به هیچ وجه جایز نیست و حتما باید در هفته مناسبی از بارداری انجام شود تا مشکلات دیگری به دنبال نداشته باشد.

بهترین زمان انجام سزارین چه زمانی است؟

بهترین زمان انجام سزارین چه زمانی است؟

پس از سوال چرا سزارین زودتر انجام میشود؟ این سوال که دقیقا چه زمانی بهترین زمان انجام سزارین است، فراوانی زیادی دارد. صرف نظر از ریسک‌ها، خطرات و عوارض بلند مدت سزارین، عوارض کوتاه مدت سزارین و عوارض سزارین برای نوزاد، اینکه سزارین دقیقا در هفته چندم بارداری انجام شود، در سلامت جنین تاثیر بسیار زیادی دارد. درست است که سزارین یک روش انتخابی برای ختم بارداری است، اما انتخاب زمان سزارین پیش از هفته 38 بارداری به هیچ وجه جایز نیست؛ مگر اینکه علت پزشکی لاینحلی در میان باشد؛ مثلا زجر تنفسی جنین، گره بندناف، پارگی رحمی، افزایش فشار خون مادر، افزایش تپش قلب مادر، مشکلات جفتی، وضعیت بریچ، زایمان القائی به خطا رفته، درشت بودن جنین و اختلالات در بندناف.

بنابراین زایمان سزارین بدون تشخیص پزشکی پیش از هفته 38 بارداری به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. همچنین اینکه کدام نوع سزارین بهتر است برای شما انجام شود به نظر پزشک بستگی دارد.

آیا می‌دانید بهترین زمان انجام سزارین کی است؟

آیا می‌دانید بهترین زمان انجام سزارین کی است؟

بهترین زمان انجام سزارین زمانی است که بتوان عوارض کوتاه مدت سزارین، عوارض بلند مدت سزارین و عوارض سزارین برای نوزاد را به حداقل ممکن کاهش داد. لذا میتوان اینگونه گفت بهترین زمان انجام سزارین زمانی است که دوره بارداری کامل شده باشد. 5 هفته انتهایی بارداری به شدت در سلامت جنین تاثیر دارد. از نظر پزشکان زنان و زایمان، دوران بارداری به چهار دوره مشخص تقسیم می‌شود که هر کدام هفته‌های مشخصی از بارداری را شامل می‌شوند. تولد نوزاد در هر یک از این هفته‌ها به شدت در رشد فیزیکی و ذهنی نوزاد تاثیر دارد. بهترین زمان انجام سزارین زمانی است که دوران بارداری به مرحله تکامل رسیده باشد. 

  • دوره زودهنگام بارداری: بین 37 هفتگی و 0 روز و 38 هفتگی و 6 روز.
  • دوره کامل بارداری ‌: بین 39 هفتگی 0 روز و 40 هفتگی و 6 روز. (بهترین زمان انجام سزارین)
  • دوره دیرهنگام بارداری: بین 41 هفتگی و 0 روز و 41 و 6 روز.
  • دوره از موعد گذشته بارداری: بین 42 هفتگی و 0 روز و پس از آن.

عمل سزارین چه قدر طول می‌کشد؟

عمل سزارین چه قدر طول می‌کشد؟

صفر تا صد عمل سزارین معمولا کمتر از یک ساعت طول می‌کشد. یعنی از زمانی که به اتاق جراحی می‌روید و تا زمانی که در اتاق ریکاوری استراحت می‌کنید، کمتر از 60 دقیقه زمان سپری می‌شود. اما اگر دقیقا می‌پرسید که خودِ عمل سزارین چه قدر طول می‌کشد؟ باید بگوییم که چیزی در حدود 5 تا 10 دقیقه طول می‌کشد تا جنین از برش شکمی بیرون آورده شود و روی سینه‌های مادر قرار بگیرد. باقی زمان‌ها برای بیهوش و بی حسی شدن مادر، انجام برش‌های سزارین و رسیدن به رحم، پاره کردن کیسه آب، دوختن بخیه‌ها و چک کردن وضعیت نوزاد تازه متولد شده است. 

تعداد بخیه در عمل سزارین چه قدر است؟

در عمل سزارین به  عنوان یک عمل تهاجمی سنگین، برشی معمولا به شکل افقی و در شرایط اضطراری به شکل عمودی در قسمت پایینی شکم (بریدگی بیکینی) انجام می‌شود. طول برش (برش فاننستیل) به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. معمولا شش لایه باید بریده شود تا پزشک به رحم برسد و بتواند برش آخر را روی رحم بزند و جنین و جفت را بیرون بکشد. در واقع هر برش به معنی عبور از لایه‌های پوست، چربی، ماهیچه‌ها و نهایتا رسیدن به رحم است. 

طول برش سزارین معمولا 10 سانتی‌متر است؛ اما ممکن است تا 15 سانتی‌متر هم برسد. این 10 سانتی‌متر روی قسمت استخوان عانه (پوبیس) یا گاهی زیر ناف تا بالای پوبیس ایجاد می‌شود. هرچه برش سزارین به ناحیه رویش مو در منطقه بیکینی نزدیک‌تر باشد، شکل بصری بهتری دارد. اینکه چند بخیه در برش سزارین زده شود، به پزشک بستگی دارد، اما معمولا تعداد بخیه‌های کمتر از 10 بخیه (هر یک سانتی‌متر یک بخیه) نیست. ممکن است پزشک با توجه به مهارت و تجربه خود تعداد بیشتری بخیه بزند. معمولا بخیه‌های سزارین از نوع جذبی هستند و بعد از عمل نیازی به کشیدن ندارند و فقط باید وضعیت عفونی آنها با دقت چک شود. 

مراحل زایمان سزارین چگونه است؟

اگر بار اول است که باردار شده‌اید و برای نخستین بار است که عمل سزارین را تجربه می‌کنید، بد نیست با مراحل زایمان سزارین آشنا شوید تا نسبت به این موضوع حالت گنگ و ابهام نداشته باشید. در مورد اینکه چرا سزارین زودتر انجام میشود، بهترین زمان انجام سزارین، عمل سزارین چه قدر طول می‌کشد و تعداد بخیه در عمل سزارین چه قدر است، به تفصیل صحبت کردیم. با شرح مراحل زایمان سزارین تقریبا هیچ حرف نگفته‌ای باقی نمی‌ماند. 

مراحل زایمان سزارین، مرحله اول

انتقال مادر باردار با صندلی چرخدار به اتاق عمل.

مراحل زایمان سزارین، مرحله دوم

مراحل زایمان سزارین

مادر روی تخت عمل قرار می‌گیرد و پرستاری کمر او را ضدعفونی می‌کند تا متخصص بیهوشی، بی حسی و بی دردی نخاعی را انجام دهد. البته اگر قرار باشد بیهوشی به شکل جنرال باشد، از طریق خون یا تنفس، مادر کاملا بیهوش می‌شود. چیزی بین 10 تا 15 دقیقه طول می‌کشد تا بی حسی نخاعی تاثیر کند. سپس لوله کتتر به مثانه وصل می‌شود. 

مراحل زایمان سزارین، مرحله سوم

اکنون مادر روی تخت جراحی دراز می‌کشد و با پرده ضدعفونی بین او و پزشکان فاصله‌ای ایجاد می‌شود. شکم ضدعفونی می‌شود و مراحل برش و خارج کردن جنین و جفت آغاز می‌شود. برش سزارین مطابق آنچه توضیح دادیم، انجام می‌شود تا پزشک به رحم برسد و جنین و جفت را خارج کند. با پاره شدن کیسه آب احتمالا صدایی شبیه صدای قُل‌ُقل یا شُرشُر آب شنیده می‌شود.  

مراحل زایمان سزارین، مرحله چهارم

بعد از خارج کردن جنین از رحم و تولد نوزاد، پزشک مایع آمنیوتیک را از مجاری تنفسی او خارج می‌کند؛ دهان و بینی‌ نوزاد را با مکنده‌ای پاک می‌کند و بندناف او را گیره زده و می‌برد. 

مراحل زایمان سزارین، مرحله پنجم

بر اساس وضعیت مادر، نوزاد یا روی سینه مادر قرار می‌گیرد و یا اینکه به اتاق دیگری منتقل می‌شود.

مراحل زایمان سزارین، مرحله ششم

آزمایشات آپگار (آزمایشات مخصوص نوزادان) بر روی نوزاد اجرا می‌شود و وضعیت تنفس نوزد کاملا بررسی می‌شود.

مراحل زایمان سزارین، مرحله هفتم 

برای شروع انقباض‌های رحمی، از طریق تزریق وریدی هورمون اکسی‌توسین به مادر داده می‌شود تا به این ترتیب پزشک بتواند جفت شما خارج کند.

مراحل زایمان سزارین، مرحله هشتم

اکنون زمان دوختن لایه‌های برش سزارین است؛ اما پیش از آن تمام اندام تولید مثل مادر بررسی می‌شود. 

مراحل زایمان سزارین، مرحله نهم

مادر به اتاق ریکاوری منتقل می‌شود و وضعیت او مدام رصد می‌شود تا اینکه تاثیر داروی بی‌حسی کم کم از بین برود. کتتر متصل به مثانه یک روز بعد از عمل جدا خواهد شد. 

مراحل زایمان سزارین، مرحله دهم

اگر مادر در اتاق زایمان شیردهی را آغاز نکرده باشد، اکنون زمان مناسبی است که در اتاق ریکاوری فرزند خود را در آغوش بکشد و شیردهی را آغاز کند. 

این نکات را در مورد زایمان سزارین همواره به یاد داشته باشید:

  • سزارین در هفته 39 بارداری احتمال زایمان نوزاد مرده را کاهش می دهد.
  • امن‌تر بودن زایمان سزارین برای مادر در هیچ پژوهشی ثبت نشده است. 
  • زایمان طبیعی در هفته 38 بارداری با زایمان سزارین در این هفته بسیار متفاوت است. 
  • جنین طی ۴۰ هفته بارداری به بلوغ کامل می‌رسد و می‌تواند بدون دستگاه و مراقبت خاصی در خارج از رحم مادر زندگی کند
  • سزارین بعد از هفته 40 بارداری نیز جایز نیست. 

کلام آخر

اکنون کاملا می‌دانید که چرا سزارین زودتر انجام میشود. توجه داشته باشید که برای تولد فرزند خود هرگز نباید عجله داشته باشید و تاریخ انجام سزارین را بر عهده پزشک خود بگذارید. یادآوری می‌کنیم که برای ثبت یک تاریخ تولد خاص هرگز راضی نشوید که زودتر از موعد یا دیرتر از موعد وضع حمل کنید.