راه های جلوگیری از کمردرد در بارداری و درمان آن

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
جلوگیری از کمردرد در دوران بارداری

برای جلوگیری از کمردرد در دوران بارداری راه‌های متنوعی وجود دارد؛ شما می‌توانید هر یک از این راه‌ها را امتحان کنید و موثرترین آن را برای خود اجرا کنید.  واقعیت این است که کمردرد در دوران بارداری تعجب آور نیست، اما حتما باید به آن توجه شود تا بیش از اندازه دردناک نشود و قابل تحمل باشد. راه‌های مختلفی برای پیشگیری از کمردرد در بارداری وجود دارد؛ از وضعیت بدنی خوب و فعالیت بدنی گرفته تا درمان های مکمل.

برای جلوگیری از کمردرد در بارداری چه کار کنیم؟

برای جلوگیری از کمردرد در بارداری چه کار کنیم؟

کمردرد یک شکایت رایج در بین زنان باردار است. در واقع 50 درصد زنان در دوران بارداری کمردرد را تجربه می کنند. با جلوگیری از کمردرد در دوران بارداری می‌توانید این دوران را با احساس بهتری سپری کنید. با توجه به اینکه در دوران بارداری مدام در حال افزایش وزن هستید، در نتیجه مرکز ثقل شما تغییر می‌کند و هورمون‌های شما باعث شل شدن رباط‌های مفاصل لگن می‌شوند. همین عامل منجر به احساس کمردرد در بارداری می‌شود. با این حال اغلب می‌توانید به کمک روش‌هایی از کمردرد در دوران بارداری پیشگیری کنید یا آن را کاهش دهید. در ادامه به چند راه موثر برای جلوگیری از کمردرد در دوران حاملگی اشاره می‌کنیم؛

  • وضعیت بدنی خود را اصلاح کنید

در دوران بارداری همانطور که کودک شما رشد می کند، مرکز ثقل شما به جلو منتقل می‌شود. برای جلوگیری از افتادن به سمت جلو، ممکن مجبور باشید با تکیه دادن به کمر خود وضعیت بدنی‌تان را اصلاح کنید. همین عامل می‌تواند عضلات کمر را تحت فشار قرار دهد و به کمردرد در دوران بارداری منجر شود. پس همواره سعی کنید که در وضعیت بدنی مناسبی قرار بگیرید.

صاف بایستید.

سینه خود را بالا نگه دارید.

شانه‌های خود را عقب نگه دارید.

زانوهای خود را قفل نکنید.

هنگامی که می‌ایستید، برای بهترین تکیه‌گاه از یک چهارپایه راحت و پهن استفاده کنید. اگر باید برای مدت طولانی بایستید، یک پای خود را روی یک چهارپایه پایین قرار دهید و حتما تند تند استراحت کنید. 

برای نشستن حتما صندلی را انتخاب کنید که پشت شما را نگه دارد یا حتما یک بالش کوچک در پشت کمر خود قرار دهید.

  • کفش پاشنه بلند را کنار بگذارید

کفش‌های با قوس خوب بپوشید. از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند که می‌تواند تعادل شما را بیشتر به سمت جلو تغییر دهد و باعث زمین خوردن شما شود، صرف‌نظر کنید. بهتر است از کمربند حمایت از بارداری استفاده کنید. 

  • اجسام را به درستی بلند کنید

هنگام بلند کردن یک جسم کوچک، چمباتمه بزنید و با پاهای خود بلند شوید. از کمر خم نشوید یا با پشت بلند نکنید. همچنین نسبت به محدودیت‌های خود آگاه باشید. در صورت نیاز حتما از کسی کمک بگیرید. 

  • به پهلو بخوابید

به پهلو بخوابید و نه به پشت. یک یا هر دو زانو را خم نگه دارید. از بالش‌های حاملگی یا پشتیبان استفاده کنید یا اینکه حتما یک متکای کوچک بین زانوهای خمیده خود قرار دهید. 

  • از ماساژ کمک بگیرید

ماساژهای دوران بارداری می‌توانند به کاهش ناراحتی ناشی از کشیدگی عضلات کمر کمک کنند.

  • گرما، سرما یا ماساژ را امتحان کنید

در حالی که شواهد برای حمایت از اثربخشی گرما، سرما یا ماساژ محدود است، ماساژ یا استفاده از یک پد گرم کننده یا کیسه یخ روی کمر ممکن است کمک کننده باشد. اگرچه استفاده از گرما یا یخ یک درمان ساده است، اما می‌تواند تا حد زیادی درد را کاهش دهد. اطمینان حاصل کنید که حرارت یا یخ را روی شکم قرار ندهید.

  • فعالیت بدنی داشته باشید

پیشگیری از کمردرد در بارداری

فعالیت بدنی منظم و تمرینات ورزشی مناسب برای بارداری می‌تواند کمر شما را قوی نگه دارد و ممکن است کمردرد را در دوران بارداری تسکین دهد. فعالیت‌های ملایم مانند یوگا در بارداری ، پیاده‌روی یا ورزش در آب را امتحان کنید. یک فیزیوتراپ همچنین می‌تواند حرکات کششی و تمریناتی را به شما نشان دهد که ممکن است کمک کننده باشند.

  • از درمان‌های مکمل استفاده کنید

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که طب سوزنی ممکن است کمردرد را در دوران بارداری تسکین دهد. درمان کایروپراکتیک ممکن است برای برخی از زنان نیز آرامش ایجاد کند. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. 

  • استرس خود را کنترل کنید

استرس عاطفی می‌تواند تنش عضلات پشت را افزایش دهد. اگر استرس دارید، با یک دوست یا مشاور صحبت کنید، یا مدیتیشن یا کلاس کاهش استرس را امتحان کنید.

علت کمردرد در بارداری چیست؟

  • تغییرات هورمونی

در دوران بارداری، بدن زن مقدار بیشتری هورمون ریلاکسین تولید می کند. Relaxin توسط تخمدان‌ها و جفت ساخته می‌شود و به آرامی بر رباط‌های لگن و سیستم اسکلتی-عضلانی تأثیر می‌گذارد. Relaxin همچنین می‌تواند بر رباط‌هایی که مفاصل کمر، لگن، زانو و مچ پا را حمایت می‌کنند، تأثیر بگذارد.

  • افزایش وزن

افزایش وزن در دوران بارداری طبیعی است. این ستون فقرات است که وزن اضافی را تحمل می‌کند. همچنین جنین در حال رشد فشار بیشتری را بر روی کمر، استخوان خاجی، لگن و پاها وارد می‌کند و اعصاب و خون رسانی را در این نواحی تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. اضافه وزن می‌تواند عضلات کمر، باسن، ران و شکم را تحت فشار قرار دهد و باعث درد شود.

  • تغییرات وضعیتی

افزایش وزن ناشی از بارداری می‌تواند مرکز ثقل مادر باردار را به جلو متمایل کند. این وضعیت می‌تواند انحنای کمر را افزایش دهد و باعث شود خانم حامله به شکل متفاوتی راه برود (راه رفتن پهن). وزن اضافی همچنین ممکن است باعث تغییر قوس پا شود.

آیا کمر درد در بارداری و جنسیت جنین با هم ارتباط دارند؟

خیر؛ این دو ارتباط معنی‌داری با هم ندارند. دلیل اصلی کمر درد در بارداری مربوط به ترشح هورمون ریلاکسین و اثر آن بر عضلات و مهره‌ها و استخوان‌های کمر و لگن، بزرگ و برجسته شدن شکم و افزایش وزن است. جنسیت جنین هر چه که باشد، کمر درد در بارداری شایع است و دور از انتظار نیست.  بنابراین علت کمردرد در بارداری در سه ماه دوم یا کمردرد شدید در ماه دوم بارداری مربوط به جنسیت جنین نیست و ناشی از افزایش سن بارداری و افزایش هورمون‌های بارداری در بدن است. 

کمردرد بارداری از کی شروع می‌شود؟

کمردرد بارداری از کی شروع می‌شود؟

همزمان با افزایش میزان هورمون‌های بارداری، افزایش وزن و رشد جنین و به طور کلی افزایش سن بارداری، پدیده کمردرد نیز ظاهر می‌شود. اقداماتی که در بالا اشاره کردیم، می‌تواند در جلوگیری از کمردرد در بارداری موثر باشد. برای استفاده از راه‌های درمان کمردرد در بارداری با طب سنتی حتما با پزشک خود مشورت کنید و هرگز خودسرانه کاری انجام ندهید. 

همچنین جهت استفاده از شیاف برای کمردرد در بارداری حتما از پزشک خود راهنمایی بگیرید و هیچ دارویی را بدون مشورت با پزشک مصرف نکنید. 

کلام آخر

احساس کمردرد در ماه پنجم بارداری یا دیگر ماه‌های بارداری طبیعی است؛ مگر اینکه شدت فراوانی داشته باشد. در هر صورت بهتر است در این مورد حتما با پزشک خود مشورت کنید. معمولا داشتن دیسک کمر، گودی کمر زیاد یا هرگونه آسیب قبلی به سیاتیک می‌تواند کمردرد در بارداری را افزایش دهد. ( در مورد حرکات ورزشی برای دیسک کمر در این مقاله بیشتر بخوانید) این احتمال وجود دارد که بعد از زایمان شکلی دیگری از کمردرد را تجربه کنید، خصوصا اگر از بی‌حسی نخاعی استفاده کرده باشد. در هر صورت راه‌های جلوگیری از کمردرد در بارداری را با احتیاط امتحان کنید تا کمی از این درد در این دوران خلاص شوید.