عوارض قرص اچ دی برای کیست تخمدان | نحوه مصرف hd

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
عوارض قرص اچ دی برای کیست

کیست تخمدان یکی از مشکلات شایع زنانه است که به دلیل برهم خوردن تعادل‌های هورمونی رخ می‌دهد و مشکلات زیادی مانند به تاخیر انداختن پریود، قاعدگی‌های شدید و دردناک و حتی کاهش شانس باروری را به همراه دارد. بنابراین باید به سرعت درمان شود. روشهای درمانی و دارویی زیادی برای رفع این عارضه وجود دارد. یکی از قرصهایی که در این دوران ممکن است تجویز شود، قرص اچ دی است. در این مقاله گهواره قصد داریم به نیمه‌ی تاریک مصرف این قرص برای درمان کیست اشاره کرده و در مورد عوارض قرص اچ دی برای کیست تخمدان بیشتر صحبت کنیم.

قرص اچ دی برای چیست؟

قرص اچ دی در دسته‌ی قرص‌های هورمونی و قرص ضد بارداری قرار دارد که هدف اصلی آن، جلوگیری از بارداری است و مانند قرص روكين یا قرص اورژانسی ال دی نوعی قرص اورژانسی بوده و از جمله بهترین قرص ضد بارداری اورژانسی است. اما هورمون‌های موجود در آن می‌تواند بسیاری از مشکلات جنسی دیگر که تحت تاثیر تغییرات هورمونی هستند را نیز درمان کند از جمله:

  • کاهش درد دوره‌ی قاعدگی و تنظیم روزهای چرخه‌
  • تسکین دردها و مشکلات روحی پیش از قاعدگی
  • کاهش حجم خونریزی در زمان قاعدگی
  • جلوگیری از سرطان آندومتر یا تخمدان

و یکی دیگر از عارضه‌هایی که درمان آن در این مقاله مورد هدف قرار گرفته است، درمان و کاهش تعداد کیست‌های تخمدانی ست. اثرات درمانی این قرص مدیون وجود هورمون‌‌های استروژن و پروژستین در آن است. مصرف و قطع مصرف این قرصها عوارضی دارد که باید از آنها مطلع شوید. به عنوان مثال میتوانید به مقاله عوارض قطع قرص مارولین مراجعه کنید.

قرص اچ دی برای چیست

نحوه اثرگذاری قرص اچ دی

برای آنکه در مورد عوارض قرص اچ دی برای کیست بیشتر بدانید، ابتدا باید از نحوه‌ی اثربخشی این قرص مطلع شوید. هورمون‌های موجود در قرص تخمکگذاری در تخمدان‌ها را متوقف می‌کند. همچنین با تغییر ماده‌ی مخاطی رحم، شرایط را برای بارداری نامساعد کرده و از این رو به عنوان یک قرص پیشگیری استفاده می‌شود.

*طریقه مصرف قرص سیبل برای کیست تخمدان | عوارض و دوز مجاز

طریقه مصرف قرص اچ دی برای کیست تخمدان

قرص اچ دی در اشکال مختلف در بازار به فروش می‌رسد که نحوه‌ی مصرف آنها با یکدیگر تفاوت دارد:

  • ورق‌‌های معمولی قرص: رایج‌ترین شکل مصرفی این قرص به همان صورت ورقی است که شامل 21 عدد قرص فعال و 7 قرص غیرفعال است. به این ترتیب که شما باید به مدت 21 روز روزانه یکی از قرص‌های فعال را مصرف کنید و سپس یک دوره‌های هفت روزه قرص‌های غیرفعال را مصرف کنید و سپس در صورت نیاز دوباره دوره‌ی جدید مصرف آغاز شود.
  • چرخه‌ی طولانی مصرف قرص: دیگر انواع شکل این قرص مربوط به افرادی ست که نیاز به استفاده‌ی طولانی‌ترین از این قرص دارند. چرخه‌ی طولانی آن شامل 84 قرص فعال و 7 قرص غیرفعال است. به این ترتیب شما در یک دوره‌ی 84 روزه هر روز یک عدد قرص فعال مصرف کرده و سپس دوره‌ی غیرفعال آغاز می‌شود. یکی از عوارض قرص اچ دی برای کیست در این روش این است که معمولاً خونریزی پریودی 4 بار در سال و در همان 7 روزی که قرص غیرفعال مصرف می‌کنید رخ می‌دهد.
  • ورق‌های سالانه: برای این مصرف این نوع از قرص اچ دی شما باید طبق تجویز پزشک روزانه در ساعتی مشخص یکی از این قرص‌ها را مصرف کنید. مصرف انواع قرص سالانه منجر به قطع خونریزی یا خونریزی سبک در این دوران می‌شود.

تفاوت قرص اچ دی و ال دی

قرص ال دی یکی دیگر از انواع قرصهای هورمونی و مشابه قرص اچ دی ست. قرص ال دی نسبت به اچ دی دوز هورمونی پایین‌تری دارد و در نتیچه انتظار می‌رود عوارض قرص ال دی برای کیست تخمدان به ویژه در افراد حساس و کسانی که مشکلات هورمونی کمتری دارند، نسبت به اچ دی بسیار کمتر و قابل کنترل باشد. قرص اچ دی در مقابل اثرات هورمونی شدیدتری دارد و برای افرادی تجویز می‌شود که مشکلات هورمونی عمده‌تری دارند و همچنین به دلیل تاثیر هورمونی که دارد برخلاف ال دی برای افراد زیر 20 سال تجویز نمی‌شود. 

عوارض قرص اچ دی

عوارض قرص اچ دی

همانند سایر قرص‌های دیگر، قرص اچ دی نیز در کنار مزایای درمانی که دارد، عوارضی نیز دارد که باید از آنها آگاه بود. به ویژه که قرص اچ دی در درسته‌ی قرص‌های هورمونی قرار دارد و سوءمصرف آن می‌تواند مشکلات زیادی برای فرد به وجود آورد. عوارض قرص اچ دی برای کیست چیست؟

یکی از اصلی‌ترین و خطرناک‌ترین عوارض قرص اچ دی برای جلوگیری از پریودی و به طور کلی قرص‌های هورمونی این است که با افزایش تعداد مصرف و دوره‌های مصرف، چرخه‌ی تخمک گذاری در فرد دچار اختلال می‌شود و در واقع تعداد آن از حد معمول کمتر می‌شود. بنابراین ممکن است دوره‌ی قاعدگی شما بیش از یک ماه طول بکشد یا به اصطلاح در چند ماه پریود خود را از دست بدهید. عدم تخمک گذاری مساوی‌ست با عدم باروری. بعلاوه برهم خوردن دوره‌های قاعدگی می‌تواند، قاعدگی‌های سنگین و طولانی را باعث شود.

سایر عوارض جانبی که ممکن است در اثر مصرف این قرص ایجاد شود بسته به فرد و دوره‌های مصرف می‌تواند متفاوت باشد و شامل موارد زیر است:

  • احساس حالت تهوع بخصوص زمانی که قرص با معده خالی مصرف شود
  • افزایش احتمال خطر ابتلا به سرطان پستان
  • حساس شدن سینه‌ها
  • ظهور لک در پوست صورت
  • خونریزی‌های نابهنگام و بی‌موقع واژن
  • افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های صفراوی و تشکیل سنگ صفرا
  • سردردهای خفیف تا میگرنی شدید

همچنین باید توجه داشته باشید که قرص اچ دی و لاغری در تضاد با یکدیگرند و بنابراین می‌تواند منجر به افزایش وزن در افراد شود. اگر در مورد عوارض قرص اچ دی برای کیست نگرانید میتوانید در مورد مصرفش با پزشک مشورت کنید.