علت کف کردن ادرار یا حباب در آن چیست؟+درمان

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
علت کف کردن ادرار

ادرار مایع زرد رنگ و سمی است که توسط کلیه به منظور پاکسازی خون از هرگونه مواد مضر و نمک تولید شده و از طریق مجاری ادرار خارج می‌شود. ادرار معمولا حاوی 95 درصد آب و 5 درصد مواد زائد متابولیکی است که اگر طولانی مدت در بدن بماند می‌تواند موجب بروز بیماری‌های نامطلوبی شود. در برخی موارد ادرار ممکن است کف آلود باشد. دفع ادرار کف آلود گهگاهی طبیعی است و ممکن است به دلیل سرعت ادرار یا انباشته شدن ادرار باشد، اما در صورتی که ادرار دائما کف آلود باشد و با گذشت زمان بیشتر و مشخص‌تر شود، می‌تواند دلیلی بر بیماری‌های جدی باشد. در این مطلب از گهواره به این موضوع می‌پردازیم.

کف در ادرار صبحگاهی نشانه چیست؟

ممکن است صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب، ادرار شما کف آلود بنظر برسد. کف آلود بودن ادرار همیشه به معنای یک مشکل یا بیماری خاص نیست. گاهی اوقات به دلیل پر بودن مثانه و نگه داشتن ادرار برای مدت زمان طولانی، ادرار ممکن است در هنگام خارج شدن، با سرعت بیشتری خارج شده و همین موضوع باعث کف کردن آن می‌شود. همچنین عوامل مختلف دیگری مانند رژیم غذایی و یا مصرف برخی از داروها ممکن است در رنگ و یا کف کردن ادرار تاثیر بگذارند.

بنابراین ادرار کف آلود همیشه نشانه‌ای از مشکلات سلامتی و بیمری نیست و این اتفاق در حالت عادی هم نیز رخ می‌دهد، اما در صورتی که ادرار کف آلود بطور مکرر ظاهر شود، می‌تواند نشانه‌ای از وجود پروتئین در ادرار شما باشد. با این وجود بهتر است قبل از هرگونه اقدام، ابتدا دلیل کف کردن ادرار را دریابید و یا در به پزشک متخصص مراجعه کنید.

*علت تکرر ادرار در کودکان چیست + روشهای درمان

ادرار کف آلود در مردان نشانه چیست؟

همانطور که می‌دانید، ادرار محلولی مایع یا نیمه جامد تشکیل شده از مواد زائد و سمی است که به منظور پاکسازی خون توسط کلیه‌ها تولید می‌شود. ادرار معمولا بدون کف و به رنگ زرد کم رنگ است، اما در صورتی که حاوی مقدار زیادی اسید اوریک و یا نمک غیر آلی باشد، ممکن است رنگ آن تیره تر شده و دارای کف و یا حباب شود. ادرار کف آلود می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و تا زمانی که بصورت مکرر ظاهر نشود، خطری برای شما نخواهد داشت.

ادرار می‌تواند موارد زیادی درمورد وضعیت سلامت شما به پزشک نشان دهد. برخی از مردان ممکن است ادرار کف آلود را تجربه کنند که از دلایل آن می‌تواند موارد زیر باشد:

  • سرعت جریان ادرار
  • برخورد ادرار با آب داخل توالت
  • محصولات تمیز کردن توالت
  • کم آبی بدن
  • مشکلات کلیوی
  • انزال رتروگراد
  • عفونت‌های دستگاه ادراری
  • دیابت

علت کف کردن ادرار در مردان

علت کف در ادرار چیست؟

معمولا عواملی مختلفی باعث کف کردن ادرار می‌شود که همیشه نشانه‌ای از بروز بیماری نخواهد بود. این عوامل عبارتند از:

  • سرعت تخلیه ادرار

بارزترین علت کف کردن ادرار، سرعت تخلیه ادرار است. همانطور که زمانی که آب با سرعت بسیار زیاد از شیر خارج می‌شود کف می‌کند، برای ادرار نیز همین اتفاق رخ می‌دهد.معمولا زمانی که مثانه پر باشد و برای مدت طولانی تخلیه نشده باشد، ادرار با سرعت بیشتری تخلیه شده و در برخورد با کاسه توالت و یا آب داخل توالت فرنگی، کف آلود می‌شود. البته باید بدانید که این کف کردن موقتی بوده و مشکل جدی به شمار نمی‌آید. به همین منظور بهتر است برای اطمینان از سلامت خود، بعد از ادرار چند لحظه صبر کنید تا مطمئن شوید ادرار شما کف آلود نبوده و کف کردن آن موقتی است.

  • کمبود آب

مصرف آب می‌تواند تاثیر بسیاری در رنگ و غلظت ادرار داشته باشد. در برخی موارد، زمانی که ادرار غلیظ باشد، علاوه بر اینکه رنگ آن تیره‌تر خواهد بود، کف آلود هم می‌شود. بنابراین کمبود آب در بدن می‌تواند باعث غلیظ شدن، تیره شدن و کف آلود شدن ادرار شود. بنابراین نوشیدن 8 لیوان آب در طول روز می‌تواند به هیدراته شدن بدن و پیشگیری از کف کردن ادرار کمک کند.

  • وجود بیش از حد پروتئین در ادرار

یکی از دلایل ادرار کف آلود وجود پروتئین زیاد مانند آلبومین در ادرار است. کلیه‌ها وظیفه فیلتر کردن و دفع پروتئین از جریان خون توسط ادرار را دارند. در صورتی که کلیه‌ها آسیب ببینند، پروتئین موجود در خون وارد ادرار می‌شود که اصطلاحا به آن پروتئینوریا می‌گویند. پروتئینوریا در واقع وجود بیش از حد پروتئین در ادرار است و همین موضوع باعث کف کردن ادرار می‌شود.

  • انزال رتروگراد

یکی از دلایل کف کردن ادرار که کمتر شایع است، انزال رتروگراد است. این مشکل که معمولا در آقایان بوجود می‌اید زمانی رخ می‌دهد که مایع منی به جای خارج شدن از آلت تناسلی وارد مثانه شود. این مشکل معمولا خطرناک نیست و تاثیری در نعوظ و یا ارگاسم ندارد، اما توصیه می‌شود تا برای انجام آزمایشات به پزشک مراجعه شود.

  • عفونت

عفونت ادراری می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. شایع‌ترین دلیل عفونت ادراری، مشکلات کلیوی است. زمانی که کلیه‌ها به اندازه کافی سالم نباشند و کار فیلتراسیون را به خوبی انجام ندهند، مواد زائد در بدن باقی مانده و باعث عفونت در ادرار و کف کردن آن می‌شود. (در مورد عفونت‌های مجاری ادرار در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید.)

* حتما بخوانید: قویترین قرص سوزش ادرار با اثرگذاری عالی 

  • دیابت

دیابت به معنای وجود بیش از حد مولکول‌های گلوکز خون در بدن است. گلوکز یم کولکول بزرگ مشابه پروتئین است که باعث آسیب زدن به کلیه‌ها شده و نتیجه آن ورود این ماده و پروتئین به داخل ادرار و کف کردن آن است. در مورد دیابت بارداری و دیابت در کودکان در این مقالات بیشتر بخوانید.

علت کف کردن ادرار

علت کف در ادرار زنان چیست؟

همانطور که گفته شد، کف کردن ادرار می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و همیشه به معنای وجود مشکل در سلامتی و یا بیماری نیست. حباب و کف در ادرار اغلب دلیلی برای نگرانی نیست. دلایلی که می‌تواند باعث کف کردن ادرار در زنان شود عبارتند از:

  • کمبود آب در بدن
  • بارداری
  • سرعت ادرار
  • مواد شیمیایی موجود در توالت
  • مصرف برخی از داروها

علت كف كردن ادرار در بارداری چیست؟

باید بدانید که ادرار کف آلود نمی‌تواند دلیلی برای بارداری باشد، اما زنان باردار ممکن است ادرار کف آلود را در دوران بارداری خود تجربه کنند. برخی از زنان در طول بارداری ممکن است بزرگ شدن کلیه‌ها را تجربه کنند که نتیجه آن کف کردن ادرار می‌شود. در این دوران کلیه‌ها باید مقادیر بیشتری از اسید آمینه‌ها را فیلتر کنند. زمانی که مقدار آمینو اسیدها برای کلیه‌ها بیشتر شود، پروتئین به داخل ادرار نشت کرده و باعث کف کردن ادرار می‌شود.

کف کردن ادرار در بارداری می‌تواند منجربه بروز پره اکلامپسی شود. در صورتی که ادرار کف آلود درمان نشود می‌تواند عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

علت کف کردن ادرار در زنان

علت کف در ادرار کودکان نشانه چیست؟

دلایل متفاوت کف کردن ادرار در بالا گفته شد. کف کردن ادرار در کودکان می‌تواند به علت پر بودن مثانه و سرعت تخلیه ادرار باشد. معمولا مشکلات کلیوی در کودکان چندان شایع نیست، اما غیر ممکن هم نیست. بنابراین توصیه می‌شود تا در صورت مشاهده همچین عارضه‌ای به پزشک مراجعه کنید. بر خلاف بزرگسالان، بیماری‌های کلویوی در کودکان قابل درمان است.

علت کف ادرار در طب سنتی

بنابراین ادرار کف آلود همانطور که گفته شد می‌تواند دلایل مختلفی که در بالا توضیح داده شد، داشته باشد. در طب سنتی توصیه می‌شود برای اطمینان از کف آلود بودن ادرار، در یم ظرف تمیز ادرار کرده و چند ثانیه صبر کنید. اگر کف ادرار از بین رفت و موقتی بود، دلیلی بر نگرانی وجود ندارد، اما اگر ادرار کف آلود باقی ماند، توصیه می‌شود تا به پزشک برای انجام آزمایشات و تشخیص علل کف کردن مراجعه کنید.