قوی ترین انتی بیوتیک برای عفونت ادراری وقویترین قرص سوزش ادرار کدام است؟

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
قوی ترین آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری

عفونت‌های دستگاه ادراری (UTIs) یکی از شایع‌ترین عفونت‌ها در انسان هستند که اگر درمان نشود می‌تواند تشدید شده و عواقب به مراتب بدتری داشته باشد. به ویژه زمانی که برای کودکان رخ می‌دهد زیرا ممکن است بسیاری از علائم آن برای والدین مشخص نباشد. خوشبختانه روش‌های زیادی برای درمان این عفونت وجود دارد که از دردسترس‌ترینشان می‌توان به آنتی بیوتیک‌ها اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم در مورد قوی ترین آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری در زنان و مردان و کودکان و اینکه برای سوزش ادرار چه قرصی خوبه بیشتر توضیح دهیم. 

دلایل بروز عفونت ادراری در افراد

به طور کلی ادرار سالم باید عاری از هر گونه میکروب باشد. اما ممکن است از دو منبع اصلی یعنی پوست اطراف مقعد و اندام تناسلی، و جریان خون از سایر قسمت‌های بدن به بعضی باکتری‌ها آلوده شود. عفونت ادراری می‌تواند شامل سرایت عفونت در بخش‌های مختلفی مانند مجاری ادراری، مثانه، کلیه‌ها و ... شود. 

*عفونت ادراری در بارداری + دلایل و روشهای درمان 

دلایل بروز عفونت ادراری در افراد

این نوع عفونت به طور ویژه در کودکان شایع است و در دختران به مراتب بیشتر از پسران رخ می‌دهد. ( در بین پسران نیز آنهایی که ختنه نشده‌اند، بیشتر به این عفونت مبتلا می‌شوند.) از شایع‌ترین علائم عفونت ادراری در افراد می‌توان به بروز علائمی مانند: 

  • تب
  • درد یا سوزش در هنگام ادرار
  • نیاز به دفع بیشتر ادرار یا مشکل در خروج ادرار
  • استفراغ و کاهش اشتها
  • درد شکم
  • درد پهلو یا کمر
  • ادرار بدبو
  • ادرار کدر یا خونی

اشاره کرد. وقتی متوجه شدید که خودتان یا کودک به این عفونت مبتلا هستید، نوبت به درمان می‌رسد. اما سوالی که پیش می‌آید این است که درمان عفونت ادراری با کدام دسته از داروها انجام شده و در این دسته کدام دارو بیشترین تاثیرگذاری را دارند و به عنوان قوی ترین آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری شناخته می‌شوند و بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری کودکان کدام است.

*از کجا بفهمیم نوزاد عفونت ادرار دارد + روشهای درمان

تاثیر آنتی بیوتیک‌ها در درمان انواع عفونت  

آنتی بیوتیک‌ها گروهی از بهترین داروها هستند که به طور اختصاصی برای درمان انواع عفونت استفاده می‌شوند. به طور کلی آنها در جهت از بین بردن باکتری‌ها یا جلوگیری از گسترششان عمل می‌کنند. اما به عنوان یک نکته‌ی مهم باید در نظر داشته باشید که آنها نمی‌توانند هر عفونتی را درمان کنند. 

بسیاری از عفونت‌های باکتریایی خفیف به خودی خود و بدون استفاده از آنتی بیوتیک درمان می‌شوند. تا زمانی که منشا عفونت باکتری باشد –مانند عفونت ادراری- این داروها اثرگذاری بسیار خوبی دارند. اما زمانی که با عفونت ویروسی سر و کار داریم، کار زیادی از این داروها برنمی‌آید. موضوع این است که این داروها طیف وسیعی را شامل می‌شوند و شما گزینه‌های متعددی در پیش رو دارید. اما نام قرص عفونت ادراری و بهترین گزینه برای این عفونت کدام است؟ در ادامه در مورد بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری زنان و مردان و آنتی بیوتیک برای عفونت مثانه را بیشتر توضیح داده‌ایم.

آموکسی سیلین

کپسول آموکسی یکی از رایج‌ترین قرص برای سوزش ادرار زنان و قوی ترین آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری است که افراد مصرف می‌کنند. در صورتی که بسیاری از افراد این دارو برای درمان گلو درد یا دندان درد استفاده می‌کنند، اما این دارو به عنوان بهترین دارو برای عفونت ادراری در مردان و زنان نیز شناخته می‌شود. قرص آموکسی سیلین در دسته‌ی پنی سیلین‌ها قرار دارد و به طور کلی دارویی موثر در درمان عفونت‌های باکتریایی محسوب می‌شود. هرچند درحال‌حاضر به‌علت مقاومت آنتی‌بیوتیکی، ممکن است در بسیاری از موارد، انتخاب مناسبی برای درمان عفونت ادراری نباشد.

با وجود آن که آموکسی بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت دستگاه تناسلی مردان و زنان شناخته می‌شود، اما افرادی که به پنی سیلین حساسیت دارند نباید از آن استفاده کنند و در عوض می‌توانند گزینه‌های دیگری که در ادامه آمده است را امتحان کنند. قرص آموکسی شایع‌ترین شیوه‌ی مصرف این داروست اما انواع شکل مایع آن برای کودکان تجویز می‌شود. خستگی و اسهال خفیف از علائم شایع مصرف این قرص هستند. تعداد و زمان مصرف قرص باید با تجویز پزشک باشد با این حال به طور کلی هر هشت ساعت یک عدد قرص باید مصرف شود.

آموکسی سیلین برای عفونت ادراری

 

سفیکسیم ۴۰۰

سفکسیم ۴۰۰ دیگر گزینه‌ای است که به عنوان قوی ترین قرص عفونت ادراری زنان و مردان استفاده می‌شود. سفیکسیم در واقع یکی از قوی‌ترین آنتی بیوتیک‌های موجود در بازار است که برای درمان عفونت‌های باکتریایی حاد و درمان عفونت ادراری تجویز می‌شود. این دارو با جلوگیری از ساخت دیواره‌ی سلولی، منجر به مرگ باکتری‌ها و درمان بیماری می‌شود.

مصرف این دارو نیز باید مطابق با تجویز پزشک باشد. اما نکته‌ی مهم این است که از آن برای درمان‌های کوتاه مدت ( حداکثر 14 روزه) استفاده می‌کنند. این دارو هم به صورت قرص و هم سوسپانسیون خوراکی در بازار موجود است. افراد باردار یا شیرده، دیابتی‌ها، افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی و کبدی باید حتما قبل از مصرف، شرایط خود را به پزشک اطلاع دهند. شما می‌توانید در مورد مصرف آنتی بیوتیک در دوران بارداری و عوارض آن در این مقاله بیشتر بخوانید.  

مترونیدازول

درمان عفونت ادراری با مترونیدازول نیز امکان پذیر است. این دارو به طور کلی برای درمان کلیه‌ی عفونت‌هایی که ناشی از باکتری‌های هوازی هستند استفاده می‌شود. مترونیدازول نه تنها یکی از آنتی بیوتیک‌های مناسب برای عفونت ادراری خانمها محسوب می‌شود، بلکه برای سایر عفونت‌های دستگاه تناسلی زنان نیز می‌تواند مفید باشد. همچنین داروی مترونیدازول برای درمان عفونت در سایر نواحی بدن نیز (طبق دستور پزشک) استفاده می‌شود.

این دارو به صورت قرص خوراکی و سوسپانسیون، ژل و شیاف واژینال، ویال تزریقی و ... در بازار موجود است. مصرف آن در زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود. (در مورد داروهای غیرمجاز در شیردهی در این مقاله بیشتر بخوانید). تغییر طعم دهان، نارنجی شدن ادرار، احساس خستگی و ... بخشی از عوارض مصرف مترونیدازول برای عفونت ادراری هستند.

سیپروفلوکساسین

قرص سیپروفلوکساسین نیز یکی از قوی ترین آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری در افراد است که به جز آن برای درمان سایر عفونت‌های شایع مانند عفونت‌های تنفسی، پروستات، گوارشی، مفصلی و استخوانی و برخی از عفونت‌های تناسلی استفاده می‌شود. این دارو به صورت  قرص خوراکی، قطره‌ی چشمی و ویال تزریقی در بازار موجود است.

زنان باردار و شیرده و افراد مبتلا به مشکلات عضلانی،التهاب و یا کشیدگی تاندون‌ها، مشکلات کلیوی، قلبی و صرع نباید از این دارو مصرف کنند. این دارو به هیچ وجه به عنوان قوی ترین آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری کودکان زیر 18 سال تجویز نمی‌شود. اگرچه این دارو تداخل غذایی خاصی ندارد اما نباید با انواع لبنیات، اب مرکبات و نوشیدنی‌های انرژی زا استفاده شود.

سیپروفلوکساسین برای عفونت ادراری

مصرف آنتی بیوتیک بدون تجویز پزشک

نمی‌توان به یک دارو، عناون بهترین آنتی‌بیوتیک را اطلاق کرد؛ چرا که خوب بودن و اثربخشی هر آنتی‌بیوتیک، بستگی به مصرف آن در جایگاه مناسب و برای عفونت خاص خود آن است. تشخیص این مورد نیز فقط با پزشک است. در حالی که آنتی بیوتیک‌ها به طور کلی بر باکتری‌ها اثر می‌گذارند، اما مانند هر داروی دیگری نباید به صورت خودسرانه استفاده شوند. توصیه می‌شود از تهیه و مصرف خودسرانه و بدون نسخه هر آنتی‌بیوتیکی خودداری کنید.

در بیشتر موارد مشکل شما یک مشکل عفونی با عامل باکتریایی نیست و آنها دلایل ویروسی دارند که در این صورت آنتی بیوتیک نمی‌تواند کاری برایتان انجام دهد. در این شرایط اگر خودسرانه اقدام به مصرف آنتی بیوتیک کنید، مشکلاتی برایتان رخ خواهد داد. 

اگر بدون عفونت آنتی بیوتیک مصرف کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر زمانی که به آنتی بیوتیک نیاز ندارید – مثلاً زمانی که سرماخوردگی یا آنفولانزا دارید – آنتی بیوتیک مصرف کنید، می‌تواند حالتان را بدتر کرده و بیماری‌تان را طولانی‌تر کند. در واقع، زمانی که آنتی بیوتیک‌ها بیش از حد استفاده شوند، می‌توانند باعث بیماری‌های شدیدتری مانند اسهال، حالت تهوع و بثورات پوستی شوند.

همچنین مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک‌ها یا به دلایل نادرست می‌تواند باکتری‌ها را به گونه‌ی جدیدی تغییر دهد که آنتی بیوتیک‌ها حتی قوی ترین آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری دیگر علیه آنها عمل نکنند. این اتفاق، مقاومت باکتریایی یا مقاومت آنتی بیوتیکی نامیده می‌شود. متاسفانه برخی از باکتری‌ها در حال حاضر حتی به قوی ترین آنتی بیوتیک های موجود نیز مقاوم هستند که باید در نظر داشته باشید. همچنین در این مقاله بخوانید آیا مصرف آنتی‌بیوتیک در اقدام به بارداری مجاز است یا خیر.