اهدای جنین چیست و چقدر طول میکشد؟

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
اهدای جنین

زوجینی که به علت داشتن مشکلات باروری قادر به بچه دار شدن نیستند می‌توانند با استفاده از روش جنین اهدایی علاوه بر اینکه بچه دار می‌شوند می‌توانند لذت بارداری و تولد فرزندشان را نیز بچشند. در این روش جنینی که حاصل از لقاح اسپرم و تخمک فرد دیگری است، در درون رحم شما قرار گرفته و رشد و نمو پیدا می‌کند. در ادامه بیشتر با فرآیند این روش آشنا خواهید شد.

اهدای جنین چیست؟

اهدای جنین یا پذیرش جنین از روش لقاح مصنوعی و درمان ناباروری با IVF انجام می‌شود. در این روش که نوعی تولید مثل ثالث است، تخمک و اسپرم را در محیط آزمایشگاهی باهم ادغام کرده و پس از تشکیل رویان آن را به رحم منتقل می‌کنند. همچنین می‌توان این جنین‌ها را برای استفاده در آینده فریز کرده یا آن را به زوج دیگری اهدا کرد. معمولا در صورتی که دیگر روش‌های درمان ناباروری موفق نباشد، ممکن است پزشک این روش را به زوجین پیشنهاد بدهد.

تفاوت بین اهدای جنین و فرزند خواندگی چیست؟

پس از اینکه دو اصطلاح قبول رویان و اهدای رویان ساخته شد، همیشه بر سر معانی این دو بحث و جدال‌هایی وجود دارد. اما باید بدانید که هر دو آنها به بچه‌دار شدن و تشکیل خانواده زوجینی که توانایی باروری ندارند کمک می‌کند. زوجینی که از روش جنین اهدایی و یا بانک ذخیره جنین استفاده می‌کنند، ممکن است برای آنها معنی فرزند خواندگی تداعی شود؛ اما فرزند خواندگی زمانی اتفاق می‌افتد که شما فرزندی را پس از تولد او به سرپرستی قبول کنید. بنابراین از آنجایی که جنین اهدایی در خانواده شما به دنیا می‌آید دیگر فرزند خواندگی محسوب نمی‌شود. باید بدانید فرزند متولد شده توسط روش جنین اهدایی، از لحاظ ژنتیکی مشابه تخمک و اسپرم لقاح یافته در این روش است.

هدف از اهدای جنین

فرد اهداکننده جنین امکان باروری و فرزندآوری را برای زوجین نابارور فراهم می‌نماید. از اهداف این روش می‌توان اهدای حنین به زوجین دیگر، اهدای جنین جهت انجام تحقیقات و ذخیره جنین برای آینده نام برد. باید بدانید که جنین اهدایی از نظر خصوصیات ژنتیکی شبیه اه فرد اهداکننده جنین است اما از نظر اخلاقی و فرهنگی به خانواده‌ای که در آن به دنیا آمده است شباهت دارد.

اقدامات لازم قبل از اهدای جنین

اهدا کننده‌ها (چه مرد چه زن) باید از نظر بیماری‌های HIV1، HIV-2، هپاتیت B، هپاتیت C، سوزاک و سیفلیس تحت آزمایش قرار بگیرند.

  • فرد اهدا کننده باید از نظر رفتاری ارزیابی شود.
  • فرد اهدا کننده از نظر بیماری واگیردار باید مورد ارزیابی قرار بگیرد.
  • فرد اهدا کننده باید تست غربالگری و معاینه فیزیکی انجام دهد.

مراحل انجام اهدای جنین

اهدای جنین می‌تواند در توافقی به صورت باز، نیمه باز و ناشناس اتفاق بیفتد. در توافق باز گیرنده و اهدا کننده باهم آشنا شده و قبل و بعد از اهدا باهم ارتباط دارند. در اهدای نیمه باز برخی از اطلاعات به هر دو طرف داده می‌شود و در توافق بسته هیچ اطلاعاتی در اختیار دو طرف قرار نمی‌گیرد. رویان‌ها می‌توانند به مدت طولانی بصورت منجمد نگهداری شوند. زمانی که شخص گیرنده پیدا شود، رویان را از انجماد خارج می‌کنند و برای بارداری از آن استفاده می‌کنند. جنین فریز شده را می‌توان به راحتی از یک نقطه دنیا به نقطه‌ای دیگر منتقل کرد. بعد از اینکه رویان را از حالت انجماد خارج کردند آن را از طریق کاتتر (لوله‌ای بسیار نازم) و به کمک روش آی وی اف داخل رحم گیرنده قرار می‌دهند. برای بالا بردن احتمال بارداری و یا جلوگیری از بارداری دو قلو و چندقلویی از نظر تعداد رویان‌ها باید با پزشک خود مشورت کنید. در صورتی که رویان خود را به دیواره رحم بچسباند و رشد کند، بعد از حدود 14 روز پس از انتقال جنین، به منظور اطمینان از وقوع بارداری، آزمایش بارداری انجام می‌شود.

مزایا و معایب اهدای جنین

در زیر نکات مثبت و منفی اهدای جنین آورده شده است:

  • نکات مثبت

جنین آماده در دسترس: زوج‌هایی که باردار نمی‌شوند و قصد انجام آی وی اف را دارند، می‌توانند از این روش استفاده کنند. همچنین زوج‌هایی که از طریق تخمک و اسپرم خود باردار شده‌اند، می‌توانند جنین‌های مازاد خود را اهدا کنند.

تجربه بارداری: زمانی که فرزندی به سرپرستی گرفته می‌شود، مادر تجربه بارداری و تولد نوزاد را از دست می‌دهد. اما در این روش در حالی که رویانی را به سرپرستی قبول کرده‌اید، خود می‌توانید مراحل بارداری و تولد فرزندتان را تجربه کنید.

عملی ارزشمند: زوج‌هایی که فرزند ندارد و تمایل به بچه دار شدن دارند، این روش می‌تواند تغییر بزرگی در زندگی آنها ایجاد کند.

  • نکات منفی

طولانی بودن مراحل: اهدای جنین در کلینیک‌های درمان ناباروری انجام می‌شود که معمولا زوجین زیادی در انتظار اهدای جنین هستند و عرضه کمتر از تقاضا است. بنابراین مراحل قانونی اهدای جنین معمولا مدت زیادی طول می‌کشد.

نداشتن ضمانت: میزان موفقیت انتقال جنین‌های فریز شده و انتقال جنین تازه در روش IVF برابر است. هرچند بالا بودن سن مادر و مدت انجماد رویان در میزان موفقیت بسیار تاثیرگذار است.

درصد موفقیت جنین اهدایی

اهدای جنین یک تکنیک درمان ناباروری نوین است. باید بدانید که میزان موفقیت این درمان ناباروری توسط تعداد تولد نوزاد زنده در هر انتقال جنین اندازه‌گیری می‌شود. میزان موفقیت جنین اهدایی به شرایط زیر بستگی دارد:

  • روش و برنامه‌هایی که مرکز ناباروری برای اهدای جنین در نظر گرفته است.
  • مهارت مرکز در انجماد رویان، خارج کردن از انجماد و انتقال آن به رحم
  • سن فرد اهدا کننده بسیار مهم است زیرا با بالا رفتن سن میزان موفقیت پایین می‌آید.
  • کیفیت جنین در هنگام انجماد
  • تعداد جنین‌های منتقل شده
  • مرحله رشد جنین در هنگام فریز
  • مراقبتهای بعد از آی وی اف

باید بدانید که درصد موفقیت این روش تقریبا 43 تا 45 درصد است.

هزینه جنین اهدایی چقدر است؟

خوشبختانه هزینه‌های لازم برای جنین اهدایی نسبت به سایر روش‌های درمان ناباروری کمتر است و صرفاً شامل هزینه‌های مراجعه به مراکز ناباروری و انجام آزمایشات و ارزیابی‌ها است. طبق تحقیقات انجام شده روش جنین اهدایی برای زوجینی که مشکل ناباروری دارند، یک روش درمانی ساده با مراحل آسان و با هزینه‌های کمتر است.

اهدای جنین چقدر طول می‌کشد؟

بسته به مرکز انتخابی شما برای انجام روش جنین اهدایی ممکن است بیش از 5 سال زمان ببرد تا نوبت شما شود، زیرا تعداد اهداکننده نسبت به گیرنده بسیار کمتر است. اما پس اینکه نوبت شما شد برای تکمیل فرآیند آی وی اف 4 تا 6 هفته زمان نیاز است.