درمان خانگی آبسه دندان با جوش شیرین، فوری و موثر

بهمن ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان خانگی آبسه دندان با جوش شیرین

اگر تا به حال عفونت دندان را تجربه کرده‌ باشید، می‌دانید که می‌تواند بسیار ناراحت کننده و دردناک باشد. آبسه دندان نوعی عفونت باکتریایی است که در صورتی که درمان نشود، می‌تواند به دندان، لثه و استخوان دهان نیز منتقل شده و مشکل بسیار جدی را برای فرد به همراه داشته باشد. آبسه می‌تواند در هر جایی از دهان ایجاد شود و درد و ناراحتی بوجود بیاورد. بنابراین درمان این عارضه در اسرع وقت بسیار مهم است. آبسه دندان معمولا باید توسط دندانپزشک تشخیص داده و درمان شود، اما برخی از روش‌ها و درمان‌های خانگی می‌توانند ناراحتی ناشی از این عفونت را کنترل کرده و یا کاملا برطرف کنند. جوش شیرین یکی از موارد خانگی برای درمان آبسه دندان است که در این مطلب از گهواره بطور کامل به آن می‌پردازیم. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله درمان فوری دندان درد در بارداری و درمان عفونت دندان در بارداری مراجعه کنید. 

جوش شیرین برای عفونت لثه

آبسه دندان مجموعه‌ای از چرک و عفونت است که می‌تواند در داخل دندان، لثه و استخوانی که دندان‌ها را در جای خود نگه داشته است، ایجاد شود. این عارضه که شبیه به جوش بر روی لثه ظاهر می‌شود، ناشی از عفونت باکتریایی است که اغلب دردناک بوده و توصیه می‌شود تا فرد مبتلا در اسرع وقت به دنبال درمان آن باشد، زیرا آبسه به خودی خود از بین نرفته و می‌تواند به نواحی دیگر در دهان منتقل شود و مشکلات جدی دیگری را بوجود آورد.

آبسه دندان معمولا خود را با علائم نشان می‌دهد:

  • درد شدید و ضربان‌دار در دندان یا لثه آسیب دیده
  • دردی که به گوش، فک و گردن گسترش یافته است
  • دردی که هنگام دراز کشیدن بدتر می‌شود
  • بوی بد دهان
  • تغییر رنگ و یا لق شدن دندان
  • لثه‌های براق، متورم و قرمز
  • حساسیت به غذا و نوشیدنی‌های گرم و سرد
  • طعم نامطبوع در دهان

در صورتی که عفونت گسترش پیدا کند، ممکن است تب هم ایجاد شود.

دو نوع آبسه وجود دارد: آبسه دندان و آبسه لثه.

آبسه دندان یا پری اپیمال زمانی رخ می‌دهد که عصب داخل دندان مرده باشد و یا در حال از بین رفتن باشد. این نوع آبسه در داخل دندان و از نوک ریشه دندان آغاز شده و سپس به استخوان‌های اطراف گسترش می‌یابد. 

اگر دندان شما آبسه زده باشد، در وهله اول باید به دندانپزشک مراجعه کنید، اما برخی از روش‌های خانگی وجود دارند که می‌توانید از آنها برای کنترل و درمان آبسه استفاده کنید. استفاده از جوش شیرین یکی از روش‌های قدیمی برای درمان آبسه دندان است. جوش شیرین یک آنتی اکسیدان بوده و خواص ضد باکتریایی دارد. از این ماده برای تسکین درد نیز استفاده می‌شود و همچنین یکی از قوی‌ترین سفید کننده‌های دندان است که در بسیاری از خمیر دندان‌ها وجود دارد. ( در مورد ویژگی خمیر دندان استاندارد در این مقاله بیشتر بخوانید.) برای درمان خانگی آبسه دندان کافیست طبق روش زیر عمل کنید:

نصف قاشق غذا خوری جوش شیرین را همراه با یک فنجان آب و کمی نمک مخلوط کنید.

سپس مخلوط را به مدت 5 دقیقه در دهان خود بچرخانید.

این کار را دوبار در روز تکرار کنید.

این کار کمک می‌کند تا چرک و عفونت از داخل آبسه خارج شود و درد آن کاهش پیدا کند.

همچنین می‌توانید از مخلوط جوش شیرین و سرکه سیب استفاده کنید. کافیست با این دو ماده یک مخلوط خمیری شکل درست کرده و دندان‌هایتان را با آن مسواک بزنید.

جوش شیرین برای آبسه دندان

 

 اغلب آبسه‌های دهان چه آبسه دندان و چه آبسه لثه، همه دردناک هستند، همین موضوع باعث می‌شود تا افراد در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنند. با این حال درمان‌های خانگی وجود دارد که می‌تواند بسیار موثر باشد، اما توجه داشته باشید که این درمان‌های خانگی موقتی هستند و توصیه می‌شود تا در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید.

درمان فوری آبسه دندان با قرص

آبسه دندان در اغلب اوقات دردناک است و همچنین چرک و عفونت آن می‌تواند هر روز بیشتر و بیشتر شود. بنابراین اولین قدمی که هر فرد در مقابل این عارضه برمی‌دارد، خریدن قرص‌ها و داروها برای از بین بردن عفونت و تسکین درد است. آنتی بیوتیک‌ها مانند پنی سلین، آموکسی سیلین، آزیترومایسین، مترونیدازول و انواع دیگر آنها می‌تواند به پخش شدن عفونت در داخل دهان و دندان‌های دیگر کمک کند.

البته باید بدانید که بسیار مهم است تا ابتدا نوع آبسه و عوامل ایجادکننده آن تشخیص داده شود و سپس بر اساس آن میزان، نوع و مدت زمان مصرف دارو انتخاب و تجویز شود. بنابراین توصیه می‌شود تا قبل از مصرف هرگونه دارو به دندانپزشک مراجعه کنید.

درمان آبسه دندان با جوش شیرین

درمان عفونت ریشه دندان در خانه

عفونت ریشه دندان یکی از شایع‌ترین دردهای دندانی در میان افراد است. عفونت ریشه دندان زمانی رخ می‌دهد که عفونت در داخل دندان درمان نشده و باکتری به ریشه دندان رسیده باشد. در این حالت دندان و لثه اطراف آن ورم کرده و بسیار دردناک است. در این شرایط توصیه می‌شود تا بیمار در اسرع وقت برای جلوگیری از عوارض دیگر و همچنین درمان این عفونت به دندانپزشک مراجعه کند. با این حال برخی از درمان‌های خانگی وجود دارد که می‌توانید آنها را امتحان کنید. هرچند که این درمان‌ها موقتی هستند اما در برخی موارد بسیار موثر هستند. برخی از این درمان‌های خانگی عبارتند از:

  • شستشوی دهان با آب نمک

کافیست برای بهبود زخم و سلامت لثه، سه بار در روز محلول آب ولرم و نمک را در دهان خود به مدت 5 دقیقه بچرخانید.

  • استفاده از روغن پونه گیاهی

روغن پونه گیاهی یک آنتی باکتریال و آنتی اکسیدان قوی است که می‌تواند به کاهش درد و تورم آبسه کمک کند. کافیست چند قطره از این روغن را با چند قطره روغن حامل رقیق کرده و پنبه آغشته شده به آن را به مدت چند دقیقه روی آبسه قرار دهید.

  • کمپرس سرد

کمپرس سرد به کاهش درد و تورم کمک می‌کند. چند تکه یخ را داخل یک حوله تمیز و خشک قرار داده و روی پوست خود و نزدیک به ناحیه آسیب دیده قرار دهید. کمپرس را می توان در فواصل 15 دقیقه ای استفاده کرد. این کار را چند بار در طول روز انجام دهید.

  • دمنوش شنبلیله

شنبلیله دارای خواص ضد باکتریایی و سابقه طولانی استفاده به عنوان یک درمان خانگی برای بهبود زخم ها و کاهش التهاب است. دمنوش این گیاه را درست کرده و پس از سرد شدن، پنبه‌ای را به آن آغشته کرده و روی محل آسیب دیده قرار دهید.

  • سیر

یک حبه سیر را خرد کرده تا به یک خمیر تبدیل شود. خمیر بدست آمده را روی محل آسیب دیده قرار دهید. سیر خاصیت ضد درد و ضد باکتری دارد.

در صورتی که درد و تورم شما بهبود نکرده و افزایش یافت توصیه می‌شود تا در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید.

آبسه دندان بدون درد

آبسه لثه بدون درد

آبسه لثه درون لثه و روی سطح بافت و در خط دندان‌ها ایجاد می‌شود. آبسه لثه شبیه به یک جوش است و اغلب نتیجه یک آسیب خارجی است. آبسه لثه در مراحل ابتدایی معمولا درد ندارد و تنها ممکن است کمی متورم شده باشد. در صورتی که در این مرحله آبسه لثه درمان نشود می‌تواند پیشرفت کرده به نواحی دیگر منتقل شده و همچنین دردناک شود. آبسه لثه را نیز می‌توان با روش‌های خانگی بالا نیز درمان کرد.

روش ترکاندن آبسه دندان در خانه 

توصیه می‌شود از دست زدن، فشار دادن و ترکاندن آبسه خودداری کنید، زیرا انجام این کار می‌تواند عفونت را گسترش دهد یا آن را به عمق بدن فشار دهد و اوضاع را بدتر کند. از کمپرس گرم برای باز شدن و تخلیه عفونت آن استفاده کنید. یک پارچه تمیز را با آب گرم شسته و برای چند دقیقه روی آبسه قرار دهید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید. اگر آبسه به خودی خود باز شد و تخلیه شد و به نظر می‌رسد که عفونت ظرف چند روز برطرف می‌شود و بدن شما باید خود به خود بهبود یابد، اما اگر اینطور نیست، وقت آن است که با مطب پزشک خود تماس بگیرید.

درمان فوری آبسه دندان و ورم صورت

برای درمان فوری آبسه و از بین رفتن درد و ورم صورت، اولین کار از بین بردن عفونت است. در صورتی که عفونت کاملا تخلیه شود، درد و ورم صورت نیز از بین می‌رود. بنابراین در صورتی که به روش خانگی آبسه تخلیه نشود، دندانپزشک این کار را انجام می‌دهد. پس از آن مصرف آنتی بیوتیک می‌تواند به پشیگری و از بین بردن عفونت نیز کمک کند. از دیگر روش‌هایی که برای درمان استفاده می‌شود می‌توان به عصب کشی، کشیدن دندان و برداشتن جسم خارجی نیز اشاره کرد.