کاهش درد پستان ها پس از شیر گرفتن نوزاد

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
کاهش درد پستان ها پس از شیر گرفتن نوزاد

کودک را از شیر گرفتم اما سینه درد میکنه. این یکی از شایع‌ترین شکایات مادران بعد از از شیر گرفتن است. همانطور که از شیر گرفتن یک نقطه عطف در زندگی کودک است و منجر به بروز تغییرات و عوارضی برای مادر نیز می‌شود. یکی از شایع‌ترین عوارض از شیر گرفتن کودک برای مادر به ویژه زمانی که از شیر گرفتن به صورت ناگهانی رخ دهد، درد و گرفتگی در سینه‌هاست. درد پستان اگرچه بعد از از شیر گرفتن طبیعی ست اما قابل کنترل است. در این مقاله قصد داریم در مورد روش‌های کاهش درد پستان ها پس از شیر گرفتن نوزاد بیشتر توضیح دهیم.

علت درد سينه هنگام از شير گرفتن كودك

بدن شما تا چند هفته پس از از شیر گرفتن به تولید شیر ادامه می‌دهد، که گاهی اوقات در مجاری شیر جمع می‌شود و منجر به مسدود شدن مجرای شیر می‌شود. ورم پستان بعد از شیر گرفتن کودک یا ماستیسیت، یک عفونت سینه دردناک، ناشی از بسته شدن مجاری است و با علائمی شبیه به آنفولانزا، همراه با تورم، رگه‌های قرمز و درد در سینه‌ها ظاهر می‌شود. اگرچه از شير گرفتن كودك و درد سينه بعد از آن تا حدودی طبیعی ست اما در شرایط خاصی تشدید می‌شود. عوامل تشدید کننده‌ی درد سينه بعد از شير گرفتن كودك:

علت درد سینه هنگام از شیر گرفتن کودک

  • از شیر گرفتن فوری کودک 
  • شیر زیادی در سینه‌ها تولید می‌شود
  • در گذشته مکرراً شیرتان را پمپ می‌کردید یا کودکتان شیر زیادی می‌خورد

سایر علائم ماستیت و قطع شیردهی

علائم همراه ورم پستان پس از شیر گرفتن به شرح زیر است:

درد در ناحیه آرئول دردهای مکرر در یک یا هر دو سینه حملات حاد درد سینه در روزهای اولیه از شیر گرفتن، اما این درد باید با گذشت زمان کاهش می‌یابد. سایر علائم همراه با درد عبارتند از:

  • تب و لرز مادر بعد از شیر گرفتن
  • خستگی
  • اضطراب 
  • نوک سینه‌های قرمز 
  • ترشح شیر از نوک سینه‌ها به دلیل اصطکاک 
  • احساس گرما
  • متورم و سفت شدن همراه با سوزش 

اگر هر یک از علائم عفونت پستان ذکر شده در بالا را دارید، چه در دوران شیردهی یا نه، مهم است که برای درمان مناسب با پزشک خود تماس بگیرید.

درد سینه بعد از از شیر گرفتن چقدر طول می‌کشد

درد ناشی از ورم پستان بسته به شرایط فرد ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد. اکثر زنان در چند روز اول از شیر گرفتن، درد شدید سینه را تجربه می‌کنند. معمولاً علائم ورم پستان به مرور زمان فروکش می‌کند یا از بین می‌رود. با این حال، اگر درد در سینه پس از چند روز هیچ نشانه‌ای از تسکین را نشان نداد، بهتر است در اسرع وقت از یک متخصص زنان یا متخصص مراقبت‌های بهداشتی برای کاهش درد پستان‌ها پس از شیر گرفتن نوزاد کمک بگیرید.

درد سینه بعد از از شیر گرفتن چقدر طول میکشد

موثرترین‌ روش‌های کاهش درد پستان‌ها پس از شیر گرفتن نوزاد

بعد از شیر گرفتن کودک چه کنیم که درد کمتری داشته باشیم؟ روش‌های زیر را امتحان کنید:

حمام گرم

دوش یا حمام آب گرم می‌تواند کمک کننده باشد. بافت سینه را نرم‌تر می‌کند و در نتیجه جمع شدن شیر بعد از شیر گرفتن کودک را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، روش کمپرس گرم نیز به کاهش قابل توجه درد ناشی از ورم پستان کمک می‌کند.

از پمپ سینه استفاده کنید

اگر احساس می‌کنید سینه‌هایتان بیش از حد پر شده است، می‌توانید از پمپ سینه نیز استفاده کنید. بهترین زمان برای این کار شب سوم از شیر گرفتن کودک است. توجه داشته باشید که دوشیدن شیر بعد از شیر گرفتن نباید مرتب تکرار شود یا سینه را به طور کامل تخلیه کنید زیرا منجر به ادامه تولید شیر در سینه می‌شود.

ماساژ سینه

به جای پمپ سینه می‌تواند ماساژ را برای کاهش درد پستان‌ها پس از شیر گرفتن نوزاد امتحان کنید. این کار نیز نباید بیش از حد باشد زیرا ماساژ منجر به تولید هورمون پرولاکتین و در نتیجه ادامه تولید شیر شود. 

مصرف مایعات را افزایش دهید 

برای جلوگیری از کم آبی و تب، باید مایعات بیشتری مانند آب معدنی، آب جوشیده سرد شده یا آب میوه را در رژیم غذایی خود بگنجانید. بعضی دمنوش‌ها مانند چای مریم گلی نیز به عنوان یک داروی گیاهی می‌تواند موثر باشد.

استفاده از دارو برای از شیر گرفتن بچه برای درد پستان

یک روش دیگر کاهش درد پستان‌ها پس از شیر گرفتن نوزاد استفاده از داروهای مسکن یا آنتی بیوتیک مانند  استامینوفن یا پاراستامول است. با این حال نباید به صورت خودسرانه مصرف شوند و حتماً با پزشک مشورت کنید.

کمپرس سرد

قرار دادن یخ روی سینه ها به کاهش تورم و درد سینه کمک می‌کند.

کمپرس سرد برای درد سینه

استفاده از روش‌های طب سنتی

در طب سنتی برای کاهش درد پستان‌ها پس از شیر گرفتن نوزاد توصیه شده است که برگ کلم را به سینه بمالید. مالیدن برگ کلم تازه و سرد روی سینه داروی مفیدی برای درد سینه است. هنگام استفاده از این روش، باید برگها را بعد از پژمرده شدن عوض کنید.

حفظ یک سبک زندگی سالم

برای کاهش درد پستان‌ها پس از شیر گرفتن نوزاد باید یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و یک سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید. مصرف غذاهای سالم و ویتامین‌ها می‌تواند به درمان عفونت کمک کند. همچنین باید غذاهای شیرساز را در رژیمتان کاهش دهید. خواب کافی نیز به بهبود وضعیت بدن کمک می‌کند. 

چطور از درد سینه جلوگیری کنید

آیا می‌توان به جای کاهش درد پستان‌ها پس از شیر گرفتن نوزاد از بروزش جلوگیری کرد؟ بله کافی ست از دستورالعمل‌های زیر پیروی کنید:

  • از شیر گرفتن کودک را به تدریج انجام دهید. تعداد و طول دفعات شیردهی باید به تدریج کاهش پیدا کند تا به طور کامل به پایان برسد. 
  • از سوتین‌های راحت استفاده کنید. سوتین تنگ مسدود شدن مجاری شیر را تشدید می‌کند.
  • ورزش داشته باشید و سبک زندگی سالم را پیش بگیرید.
  • دعای از شیر گرفتن کودک باعث آرامش معنوی مادر و کودک در این دوران میشود. 

درد سینه به عنوان یکی از حالات مادر بعد از شیر گرفتن کودک اگرچه شایع است اما با رعایت نکات بالا می‌توان درد را کاهش داد یه به طور کامل از آن جلوگیری کرد.