راهنمای خرید تخت کودک

اردیبهشت ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
راهنمای خرید تخت کودک

راهنمای خرید تخت کودک به شما کمک می‌کند برای دلبندتان یک جای خواب خوب و راحت و امن تهیه کنید. تختخواب و سرویس خواب یکی از بخش‌های اصلی سیسمونی است که معمولا مادران آن را حذف نمی‌کنند. البته تغییراتی در خرید خود ایجاد می‌کنند، اما در بیشتر موارد یک تختخواب یا یک گهواره و یا یک نی نی لای لای در لیست سیسمونی وجود دارد. گرچه همچون همیشه این بودجه است که تعیین می‌کند شما چه مدل و چند مدل تخت یا به طور کلی سرویس خواب برای فرزند خود تهیه کنید، اما فراموش نکنید که بودجه همه چیز نیست. باید درست و کاربردی خرید کنید، حتی اگر بودجه خرید همه چیز را داشته باشید. 

اهمیت انتخاب تخت خواب مناسب نوزاد

صرف‌نظر از اینکه به عنوان یک مادر باید بهترین نحوه خواباندن نوزاد تازه متولد شده خود را بدانید و دمای مناسب اتاق خواب نوزاد در زمستان و تابستان را رعایت کنید و او را در امن‌ترین حالت ممکن قرار دهید، لازم است ملزومات خواب مناسبی نیز برای او تهیه کنید. تختخواب خریدن به معنی تضمین شرایط ایمنی مناسب برای اتاق نوزاد نیست؛ تختخواب مهم است، اما همه چیز نیست. بنابراین با فکر پیش بروید و درست خرید کنید.

همین جا باید مشخصا بگوییم که برای خرید سیسمونی و تهیه تمام لوازم کودکتان به وضعیت اختصاصی خود توجه کنید. اینکه در چه خانه‌ای و با چه متراژی زندگی می‌کنید، اینکه چه قدر جا و فضای مناسب دارید تا لوازم کودکتان را بچینید و اینکه چه قدر بودجه دارید که سیسمونی بخرید، همگی در خرید شما تاثیر دارند. حتی اگر در بهترین شرایط مالی و اقتصادی هستید و خانه‌ای بزرگ و فضایی فراخ هم دارید، نباید بی گدار به آب بزنید و بیهوده خرید کنید. 

معرفی انواع تخت خواب برای نوزادان و کودکان

اگر سری به بازار بزنید یا در سایت‌های مخصوص سیسمونی جستجو کنید، متوجه انواع گهواره و تخت نوزاد و کالاهای خواب مخصوص نوزادان و کودکان می‌شوید که هر کدام کاربرد مخصوص خود را دارند. طبیعتا خرید همه آنها کار عاقلانه‌ای نیست. باید طوری خرید کنید که بتوانید بهترین و بیشترین استفاده را ببرید. همیشه در خرید کردن برای نوزادتان به دورنمای خرید توجه کنید و ببینید برای چه کالایی با چه کاربردی و برای چه مدتی پول پرداخت می‌کنید. 

تخت پارک نوزاد

تخت کنار مادر

تخت پارک نوزاد یا همان تخت کنار مادر یکی از انواع تخت‌هایی است که در بازار وجود دارد. اینگونه تخت‌ها به تخت مادر متصل می‌شوند و نوزاد در عین حالی که در جایی مجزا می‌خوابد، در کنار مادر هم هست. گرچه برای خرید این مدل از تخت نوزاد این خریدار است که تصمیم نهایی را می‌گیرد، اما باید توجه داشته باشید که تخت پارک تاریخ انقضای محدودی برای استفاده دارد و معمولا زیر یک سال تاریخ انقضای آن تمام می‌شود. تازه باید این نکته را نیز در نظر بگیرید که آیا دلبندتان برای خوابیدن در این تخت راحت است یا خیر و آیا جا و فضای کافی برای غلت زدن در خواب دارد یا ندارد. برخی از مادران از خرید اینگونه تخت‌ها راضی هستند و برخی دیگر آن را یک خرید اضافه می‌دانند. 

گهواره نوزاد

گهواره نوزاد

گهواره نوعی دیگری از کالای خواب برای نوزادان است. گهواره‌ها انواع بسیار بسیار متفاوتی دارند. با توجه به سایزی که دارند، معمولا تا 6 ماه یا حداکثر یک سال کاربرد دارند و بعد از آن باید کنار گذاشته شوند. گهواره‌ها در طراحی‌ها و اشکال مختلفی تولید می‌شوند و همین طراحی‌های خاص در بیشتر موارد باعث می‌شوند والدین به خرید آنها تمایل نشان دهند. فراموش نکنید که برای خرید هر کالایی این شما هستید که تصمیم می‌گیرید، بنابراین به تعریفات و تمجیدات فروشنده برای خرید یک گهواره بی‌توجه باشید و فقط در صورتی که خودتان گهواره خریدن را به صلاح می‌دانید، به سراغ خرید آن بروید. در زمانی استفاده از گهواره‌ها همواره توجه داشته باشید که نوزادتان در حالت درستی خوابیده باشد. زیرا اکثر گهواره‌ها بیش از حد نرم هستند و ممکن است نوزاد در یک حرکت کوچک در حالتی قرار بگیرد که راه‌های تنفسی او بسته شود و نهایتا اتفاق ناگواری رخ دهد. اگر قرار است برای مدتی روی زمین بخوابید، گهواره گزینه مناسبی برای راحتی شما و نوزادتان نیست. 

تخت کنار مادر بهتر است یا گهواره؟

با توجه به توضیحاتی که دادیم باید با در نظر گرفتن شرایط اختصاصی خود به این سوال که تخت کنار مادر بهتر است یا گهواره؟ پاسخ بدهید. هر دوی اینها برای مادری که در تخت‌خواب خودش می‌خوابد و می‌خواهد نوزاد در کنارش باشد، مناسب است، اما به هر حال کارایی هر کدام متفاوت است. 

نی نی لای لای

نی نی لای لای

اگر به آنچه که در راهنمای خرید تخت کودک می‌گوییم، اعتماد دارید، باید بدانید که نی نی لای لای یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید کالای خواب کودک و نوزاد در لیست سیسمونی نوزاد است. البته تاریخ انقضای آن نیز زیاد نیست و بین 6 ماه تا یک سال کاربرد دارد، اما در مقایسه با تخت پارک و گهواره کارایی بیشتری دارد و امن‌تر است؛ خصوصا اگر قرار باشد برای مدتی روی زمین بخوابید. نی نی لا لای‌ها نیز انواع مختلفی دارند. مکانیزم همه آنها حرکت کردن به سمت جلو و عقب یا چپ و راست است. این مکانیزم هم دستی است و هم برقی. مسلما برقی‌ها گرانتر از دستی‌ها هستند. اما همین که نی نی لای لای در ارتفاع حداقلی روی زمین قرار می‌گیرد و مادر به راحتی می‌تواند کودک خود را تحت نظر داشته باشد و او را حرکت دهد، در راحتی هر دوی آنها تاثیر زیادی دارد. 

تخت نوزادتخت نوزاد

اگر بگوییم که خرید تخت نوزادی، بدترین انتخاب است، باور کنید، اغراق نکرده‌ایم. چنین خریدی مثل این می ماند که بدون توجه به جدول سایز لباس نوزاد برای او لباس بخرید. پیش از خرید تخت نوزادی حتما بپرسید که تخت نوزادی تا چند سالگی کاربرد دارد؟ وقتی قرار است نوزاد شما تا حداقل دو سال در کنار شما بخوابد، خرید تختی مجزایی که تاریخ انقضای آن دقیقا دو سال است و فقط زیبایی دارد، هرگز عاقلانه نیست. شاید بگویید که می‌خواهید خیلی زودتر جای خواب نوزادتان را جدا کنید، اما واقعیت این است که تا زمانی که نوزاد از شیر مادر یا حتی شیر خشک تغذیه می‌کند، جدا کردن جای خواب او از والدین بسیار بسیار سخت و حتی گاهی به علت بی قراری‌های کودک غیر ممکن است. با این حال این مادر است که باید سختی‌های این کار را بپذیرد و انجامش دهد. در حالت کلی یک تختخواب نوزاد کارایی بالایی ندارد و بیشتر جنبه بصری و زیبایی آن چشم‌نواز است. 

تخت نوزاد - نوجوان

تخت نوزاد نوجوان

این روزها بیشتر خانواده‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که خرید تخت نوزاد-نوجوان هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ کاربردی به نفع آنهاست. به همین دلیل تخت نوزاد-نوجوان به عنوان تخت کاربری نوزاد معروف شده است. این تخت‌ها به گونه‌ای ساخته می‌شوند که همزمان با رشد کودک تغییر سایز می‌دهند و بزرگتر می‌شوند. جای بیشتری دارند و حداقل تا 10 سالگی کودک قابل استفاده هستند. بنابراین اگر فضای کافی برای قرار دادن یک تخت نوزاد- نوجوان دارید، خرید این تخت بهترین گزینه است. البته به شرطی که مجبور نباشید تختخواب خود را جمع کنید و این تخت را جایگزین کنید.

نکات مهم برای خرید تخت و کالای خواب نوزاد و کودک

  • تختخوابی را انتخاب کنید که گارد و حفاظ امن و ایمن داشته باشد. 
  • فقط به زیبایی تخت توجه نکنید. همیشه کارایی را نیز در نظر بگیرید. 
  • تخت‌هایی را انتخاب کنید که از مواد اولیه مرغوب ساخته شده باشند. 
  • به رنگ تخت و سرویس خواب نیز توجه کنید و به سراغ رنگ‌های تیره نروید. 

کلام آخر

به اعتقاد راهنمای خرید تخت کودک اگر فضای کافی برای قرار دادن یک تخت نوزاد-نوجوان دارید، یعنی اگر اتاق جداگانه‌ای دارید که بتوانید این تخت را در آن قرار دهید، خرید این تخت برای نگهداری نوزاد به نفع شماست. در کنار آن می‌توانید برای روزها و ماه‌های اول تولد دلبندتان یک نی نی لای لای مناسب نیز خریداری کنید. اما اگر فضای کافی ندارید، به طور کلی خرید سرویس خواب برای کودک خود را منتفی کنید و آن را به زمان مناسبش موکول کنید و نهایتا به یک نی نی لای لای بسنده کنید. تجربه ثابت کرده است که با وجود داشتن همه این ملزومات خواب، بیشتر کودکان و نوزاد روی پای مادر خود می‌خوابند و آرام می‌گیرند. باور کنید کودک شما بدون داشتن تخت هم بزرگ می‌شود و زندگی می‌کند. مهم این است که از کنار هم بودن لذت ببرید و به هم عشق بدهید. این عشق دادن بی قید و شرط است و به هیچ چیز نیاز ندارد جز به یک نوزاد شیرین و یک پدر و مادر عاشق و آگاه.