ماسک سیب زمینی برای لک صورت+طرز تهیه آن

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ماسک سیب زمینی برای لک صورت

بسیاری از افراد از ماسک سیب زمینی برای لک صورت استفاده می‌کنند و معتقدند که این ماسک تاثیر زیادی در کم رنگ کردن و محو کردن لک صورت دارد. استفاده از ماسک صورت آن هم به صورت خانگی و با مواد تازه تاثیر زیادی در جوانسازی پوست صورت دارد. البته به شرطی که جنس پوست خود را به خوبی بشناسید و ماسک مناسب را برای آن انتخاب کنید. یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی معمولا ایجاد لکه یا تیرگی‌هایی است که به دلایل مختلف روی پوست ایجاد می‌شود. استفاده از ماسک سیب زمینی برای لکه صورت می‌تواند لکه‌های پوست را کنترل و کم کند. البته ادعا نمی‌کنیم که درمان قطعی لک صورت با سیب زمینی امکانپذیر است، اما این ماسک می‌تواند در روشن شدن پوست تاثیر زیادی داشته باشد.

انواع ماسک صورت با سیب زمینی

ترکیب سیب زمینی با گلاب، زردچوبه و مواد دیگر ماسک‌های مختلفی را می‌سازد که هر کدام برای پوست‌های خاصی قابل استفاده هستند. نکته مهم در استفاده از هر ماسکی این است که به خوبی جنس پوست خود را بدانید و بر همین اساس بهترین ماسک را انتخاب و استفاده کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

سیب زمینی+ عسل+ شیر

ماسک سیب زمینی برای سفید شدن صورت معجزه می‌کند. در واقع معجزه آب سیب زمینی است که باعث روشن شدن پوست می‌شود. ترکیب سیب زمینی، عسل و کمی شیر برای نابودی لک صورت ترکیب ایده‌آلی است. سیب زمینی به تنهایی خاصیت ضد لک و کاهش تیرگی‌های پوست را دارد، اما ترکیبش با عسل و شیر خاصیت ضد لک این ماسک را تا حد زیادی افزایش دهد. برای تهیه ماسک ضد لک سیب زمینی، کافی است یک سیب زمینی متوسط تا بزرگ را رنده یا میکس و سپس ۲ قاشق عسل و ۲ قاشق شیر به آن اضافه کنید. این ترکیبات را خوب هم بزنید تا کاملا یک‌دست و خمیری شکل شوند. ماسک را روی پوست صورت بمالید و اجازه دهید این ماسک حدود ۳۰ دقیقه روی صورت بماند. سپس صورت را با آب سرد یا ولرم کاملا بشویید. از این ماسک سیب زمینی چند بار در هفته (دو تا سه بار) استفاده کنید.

سیب زمینی+ عسل+ روغن زیتون

ترکیب سیب زمینی با روغن زیتون و شیر یکی از بهترین انواع ماسک خانگی برای لک صورت است. برای تهیه این ماسک ۱ عدد سیب زمینی را کاملا میکس یا رنده ریز کنید، ۲ قاشق روغن زیتون و دو قاشق شیر به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. مواد ماسک را روی نواحی تیره و لک‌های پوست یا روی کل پوست قرار دهید و ۳۰ دقیقه منتظر بمانید تا ماسک اثر مطلوبش را روی پوست بگذارد. بعد با آب سرد یا ولرم آن را از روی پوست پاک کنید. فراموش نکنید که برای دریافت نتیجه دلخواه لازم است این ماسک‌ها را به طور مرتب در روتین پوستی‌تان استفاده کنید.

سیب زمینی+ آرد برنج+ ماست

آرد برنج تاثیر بسیاری در لایه برداری پوست دارد؛ ماست هم موجب روشن سازی و کاهش رنگدانه‌های پوست می‌شود. ترکیب این دو با سیب زمینی می‌تواند به افزایش شفافیت پوست کمک کند. برای تهیه این ماسک، همه مواد را به نسبت مساوی با هم ترکیب کرده و به خوبی هم بزنید تا حالت خمیری شکل بگیرد. پس از این کار آن را به صورت یا نواحی لکه دار بزنید و به مدت 3 الی 4 دقیقه ماساژ دهید. اجازه دهید ماسک حدود نیم ساعت روی صورت بماند. البته می‌توان برای تاثیرگذاری بهتر، در این مدت زمان مقداری گلاب را هم به آن اسپری کنید تا صورت مرطوب بماند. گلاب+ ماسک سیب زمینی برای لکه صورت فواید زیادی دارد.

* با انواع لایه بردار خانگی برای پوست خشک در این مقاله بیشتر آشنا شوید

سیب زمینی+ آبلیمو

آب لیمو هم مانند سیب زمینی خواص روشن کنندگی پوست دارد. از همین جهت هر دو تاثیرات بسیار زیادی در شفاف سازی و زیبایی پوست صورت دارند. برای تهیه ماسک سیب زمینی و آبلیمو، هر دو این مواد را به نسبت مساوی ترکیب کنید. بعد از مخلوط کردن، آن را بر روی لکه‌های صورت خود بمالید و حدود 5 دقیقه ماساژ دهید و سپس اجازه دهید که نیم ساعت بماند. سپس صورت را با آب ولرم شستشو دهید. استفاده از این ماسک سیب زمینی برای چند بار در هفته می‌تواند تاثیرات خوبی داشته باشد.

سیب زمینی+ زردچوبه

ترکیب سیب‌زمینی و زردچوبه روی پوست عالی عمل می‌کند. این ماسک تمام منافذ بسته را باز و شدت برنزگی پوست را کاهش می‌دهد. برای تهیه ماسک آب سیب زمینی و زردچوبه باید ۲ قاشق غذاخوری آب سیب‌زمینی، ۲ قاشق غذاخوری آب خیار، ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو و مقداری زردچوبه آماده کنید. همه مواد را درون کاسه‌ای بریزید و به خوبی مخلوط کنید. سپس ماسک را به صورت بزنید و اجازه دهید پوست خشک شود. بعد از گذشت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، صورت را با آب سرد بشویید. می‌توانید ماسک آب سیب زمینی و زردچوبه را هفته‌ای یک یا دو بار امتحان کنید.

ماسک سیب زمینی و زردچوبه

خاصیت زردچوبه برای پوست

زردچوبه ادویه‌ای سرشار از آنتی‌اکسیدان است. از همین جهت درمانی برای کاهش التهاب‌های پوستی به شمار می‌رود. زردچوبه به دلیل خواص بالایی که دارد در اکثر دستورالعمل‌های ماسک خانگی استفاده می‌شود.

زردچوبه زخم‌ها را درمان می‌کند

کورکومین موجود در زردچوبه به کاهش التهاب و اکسیداسیون موجود در فرمولاسیون آن به بهبود زخم‌ها کمک می‌کند. کورکومین بهترین فرمول بهینه برای استفاده روی زخم‌های پوستی است. علاوه بر این، با استفاده از زردچوبه، سرعت ترمیم زخم‌ها بالا رفته و به این ترتیب زخم‌های پوستی زودتر درمان می‌شوند.

زردچوبه روی پسوریازیس تاثیر مثبت می‌گذارد

ویژگی‌های آنتی‌اکسیدان و ضدالتهاب زردچوبه ممکن است علائم و اثرات پسوریازیس را کنترل کند. به جز پسوریازیس، زردچوبه برای بیماری‌های پوستی دیگری از جمله اگزما، آلوپسی و لیکن‌پلان نیز کمک‌کننده است.

زردچوبه به بهبود آکنه کمک می‌کند

 ویژگی‌های ضدالتهابی زردچوبه منافذ باز صورت را مورد هدف قرار داده و پوست را آرام می‌کند.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که حتما قبل از استفاده از زردچوبه اطمینان حاصل کنید که به آن حساسیت ندارید. اگر نسبت به این ادویه پرخاصیت آلرژی داشته باشید، تماس مستقیم آن با پوستتان سبب تحریک قرمزی و ورم می‌شود. به همین دلیل مقدار کمی از آن را روی بازوی خود تست کنید. اگر بعد گذشت ۲۴ تا ۴۸ ساعت، پوستتان هیچ واکنشی نشان نداد، به زردچوبه حساسیت ندارید.

سیب زمینی+ گوجه‌فرنگی

ماسک سیب زمینی و گوجه فرنگی برای آکنه مناسب است. یک قاشق غذاخوری گوجه‌فرنگی رنده شده را با یک قاشق غذاخوری آب سیب‌زمینی مخلوط کنید و آن را به صورت بمالید. دقت کنید که بیش‌ از اندازه از گوجه استفاده نکنید، زیرا ماهیت آن بسیار اسیدی است و با گذشت زمان اکسید می‌شود.

این ماسک را یک ‌بار در روز استفاده کنید تا از شر لکه‌های تیره و منافذ مسدود شده پوست خلاص شوید. گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی غنی از آنتی‌اکسیدان بوده که به درخشش پوستی سالم و بدون آکنه کمک می‌کنند.

سیب زمینی+ خاک رس

برای تهیه این ماسک یک سیب‌زمینی خام را رنده و با ۱ قاشق غذاخوری خاک رس مخلوط کنید. این ماسک را به صورت بمالید و اجازه دهید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند. این ماسک تاثیر زیادی در از بین بردن تیرگی پوست دارد و سبب کاهش لکه‌های قهوه‌ای پوست می‌شود؛ اما استفاده بیش ‌از حد از آن ممکن است پوست را خشک کند، بنابراین بیشتر از دو بار در هفته از آن استفاده نکنید.

ماسک سیب زمینی+ شیر+ گلیسیرین

گلیسیرین و شیر دو ماده عالی برای تقویت زیبایی طبیعی، تمیز و لطیف نگه‌داشتن پوست هستند. این ماسک برای درمان چین‌وچروک پوست کارایی زیادی دارد. لذا اگر به دنبال روشی برای درمان چین‌وچروک، کاهش سیاهی دور چشم و سفتی پوست هستید، از این ماسک استفاده کنید.

یک عدد سیب‌زمینی را رنده کرده و با یک قاشق غذاخوری شیر و ۳ تا ۴ قطره گلیسیرین مخلوط کنید و روی صورت بمالید. اجازه دهید ۱۵ دقیقه بماند و خشک شود. سپس با آب سرد بشویید. از این ماسک بیش از یک‌بار در هفته استفاده نکنید، زیرا ممکن است گلیسیرین با عوارض جانبی برای پوست همراه باشد.

سیب زمینی+ خیار+ گوجه

خیار و گوجه، هر دو سرشار از ویتامین هستند و از مهمترین مواد برای خنک کردن پوست به شمار می‌روند. از خیار و گوجه می‌توانید برای کاهش انواع دردها و التهابات پوستی، مانند آفتاب سوختگی، حساسیت و اگزمای پوستی استفاده کنید. این مواد در رفع خشکی و همچنین چین و چروک‌های پوستی، بسیار موثرند و در واقع نوعی اکسیر جوانی هستند.

برای تهیه این ماسک، به ۳ قاشق غذاخوری آب سیب زمینی، یک قاشق غذاخوری آب خیار و یک قاشق غذا خوری آب گوجه نیاز دارید. مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و پس از استفاده، صبر کنید تا ۳۰ دقیقه روی پوست باقی بمانند. این ماسک، پوست را به خوبی هیدراته (مرطوب) و شاداب می‌سازد.

همچنین می‌توانید در این ماسک از یک قاشق چای‌خوری عسل یا یک قاشق چای‌خوری گلاب یا هر دو را با هم استفاده کنید.

خواص سیب زمینی برای پوست

خواص سیب زمینی برای پوست

سیب زمینی جز خوراکی‌هایی است که در افزایش سلامت و زیبایی پوست نقش چشمگیر و قابل توجهی دارد. ترکیبات سیب زمینی به طور جالبی سازگاری بالایی با سلول‌های پوست دارند، از همین جهت می‌توانند به سلامت و زیبایی پوست کمک زیادی کنند. سیب زمینی حاوی مقادیر بسیار زیادی نشاسته و ویتامین ث است که هر دوی اینها برای سلامت پوست بسیار مفید هستند.

*در مورد ماسک نشاسته برای لک صورت در این مقاله بیشتر بخوانید

از جمله خواص ماسک سیب زمینی برای پوست از قرار زیر هستند:

  • سفید شدن پوست
  • روشن و شفاف شدن پوست
  • از بین بردن لکه و تیرگی‌های روی پوست
  • از بین بردن جای جوش و جای سوختگی
  • کاهش جوش
  • کاهش التهابات پوستی مانند قرمزی و خارش
  • از بین بردن پف اطراف چشم و پلک
  • جوان‌سازی پوست و کند کردن پروسه پیری پوست
  • محافطت از پوست در برابر اشعه مضر آفتاب
  • درمان خشکی پوست
  • رطوبت‌رسانی به پوست
  • کاهش چین و چروک‌های روی پوست
  • کنترل تولید چربی پوست

آیا سیب زمینی لک صورت را از بین میبرد؟

به طور کلی علل لک‌های پوست ممکن است متنوع باشند؛ از جمله آنها می‌توان به افزایش تولید ملانین پوست، خوردگی پوستی بر اثر نور خورشید، تغییرات هورمونی، مصرف داروهای خاص و… اشاره کرد. سیب زمینی می‌تواند به عنوان یک روش خانگی برای کاهش لک صورت مورد استفاده قرار بگیرد، اما نمی‌تواند لک‌های پوست را به طور کامل از بین ببرد. سیب زمینی حاوی ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های قوی است که می‌تواند به کاهش لک‌های پوست کمک کند.

مزایای استفاده از ماسک صورت سیب زمینی

  • پوست خشک را آب‌رسانی و مرطوب می‌کند.
  • منافذ بزرگ پوست را کوچک می‌کند.
  • کیفیت بافت پوست را بهبود می‌بخشد.
  • چربی اضافی و آلودگی پوست را جذب می‌کند.
  • منافذ مسدودشده پوست را باز می‌کند.
  • ظاهر و عمق خطوط ریز و چین‌وچروک‎ها را به حداقل می‌رساند.
  • خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد.
  • التهاب و قرمزی جوش‌ها را بهبود می‌بخشد.
  • لکه‌های تیره پوست را روشن می‌کند.

عوامل موثر در تامین سلامت انواع پوست

  • پیروی از یک رژیم غذایی سالم و سرشار از ویتامین
  • نوشیدن آب و مایعات کافی
  • دنبال کردن یک برنامه منظم برای مراقبت و رسیدگی به پوست
  • استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی مناسب با نوع پوست
  • استفاده منظم از کرم مرطوب‌کننده برای کلیه انواع پوست
  • استفاده منظم از کرم و لوسیون‌های ضد آفتاب
  • پاکسازی منظم پوست

کلام آخر

استفاده از انواع ماسک برای چاقی صورت، از بین بردن جای جوش، رفع چروک صورت، رفع سیاهی دور چشم، درمان لک و ... می‌تواند موثر باشد. البته نکته مهم این است که بدانید چه نوع ماسکی دقیقا برای مشکل پوست شما مناسب است و می‌تواند موثر واقع شود. ماسک سیب زمینی برای لک صورت، ماسک خوبی است. البته به شرطی که از ترکیب درستی استفاده کنید و در استفاده از این ماست به طور صحیح مداومت داشته باشید. اگرچه در مورد مضرات سیب زمینی برای پوست صورت چیزی گفته نشده است؛ اما باید بدانید که استفاده بیش از اندازه از هر چیزی می‌تواند مضر باشد و سطح چربی پوست شما را دچار اختلال کند. پس در این مورد هم محتاط باشید.