روان کننده شکم سریع، درمان سریع یبوست در منزل با طب سنتی

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان سریع یبوست

درمان سریع یبوست گاهی به مهمترین اقدامی تبدیل می‌شود که می‌خواهید در زندگی‌تان انجام دهید. یبوست به عنوان مادر بسیاری از بیماری‌ها شرایط سخت و دردناکی برای دفع مدفوع است که می‌تواند به دلایل بسیار زیادی رخ دهد. اینکه چی بخوریم شکم کار کنه هم در طب سنتی و هم در طب مدرن راه‌حل‌هایی برای آن وجود دارد. در این مطلب از گهوار می‌خواهیم به طور جامع و کامل به موضوع یبوست بپردازیم و همه راه‌های موجود برای خلاصی از آن را با هم یاد بگیریم؛ همراه ما باشید.

یبوست چیست؟

وقتی حرکات روده کم شود، جذب آب در بدن کند و محدود شود، مدفوع سفت و سنگ می‌شود و دفع آن سخت خواهد شد. به این حالت یبوست گفته می‌شود. این حالت می‌تواند در نتیجه اتفاقات مختلفی در بدن رخ دهد. یبوست می‌تواند مدفوع را سفت و توده‌ای کند. شدت یبوست در افراد مختلف، متفاوت است. یبوست می‌تواند در نوزادان، کودکان و بزرگسالان رخ دهد.

*علت دیدن خلط در مدفوع کودکان چیست و چه باید کرد

علت یبوست چیست؟

هر کس حداقل یک بار در تمام طول زندگی خود یبوست را تجربه می‌کند. در واقع یک بار تجربه کردن یبوست در زندگی حداقل‌ترین میزانی است که می‌توان برای این مسئله در نظر گرفت. یبوست به دلایل مختلفی بروز می‌کند که در ادامه به این دلایل اشاره خواهیم کرد؛

  • تغییر در غذا یا عادات غذایی یا فعالیت‌های روزمره
  • عدم استفاده از مقدار کافی آب یا فیبر در رژیم غذایی
  • رژیم‌های لاغری نامتعادل
  • مصرف مقادیر زیادی از محصولات لبنی
  • فعال نبودن
  • مقاومت در برابر احساس دفع مدفوع
  • استرس
  • استفاده بیش از حد مسهل‌ها
  • برخی داروها، به ویژه داروهای ضد درد مانند مواد مخدر، داروهای ضد افسردگی و قرص آهن
  • داروهای ضد اسید که کلسیم یا آلومینیوم دارند
  • اختلالات اشتها
  • سندروم روده تحریک پذیر
  • بارداری
  • مشکل در اعصاب یا ماهیچه‌های دستگاه گوارش
  • سرطان کولون
  • بیماری‌های عصبی مانند پارکینسون یا ام اس
  • کم کاری تیروئید یا هیپوتیروئیدی

برای درمان سریع یبوست چی بخوریم؟

چی بخوریم شکم کار کنه طب سنتی و مدرن چه پیشنهاداتی دارند؟ در ادامه توضیح میدهیم برای یبوست چی بخوریم .

مواد غذایی برای درمان یبوست

اینکه برای درمان یبوست چه بخوریم یا اینکه کدام روان کننده شکم سریع می‌تواند مشکل یبوست را حل کند یا اینکه برای روان شدن شکم چه چیزی بخوریم؟ همگی سوالاتی است که پاسخ آنها می‌تواند مشکل بسیاری از افراد را حل کند.

آلوبخارا

از آلوبخارا به عنوان روان کننده شکم سریع خانگی یاد می‌شود. آلوبخارا حاوی فیبر زیادی است؛ فیبر نامحلول موجود در آلوبخارا میزان آب موجود در مدفوع را افزایش می‌دهد و از این طریق، حجم مدفوع را بیشتر می‌کند. در همین زمان، فیبر محلول موجود در آلوبخارا برای تولید اسیدهای چرب با زنجیره‌ کوتاه در روده‌ بزرگ تخمیر می‌شود و باعث می‌شود وزن مدفوع بیشتر شود. این میوه به عنوان درمان سریع یبوست شدید در طب سنتی توصیه می شود.

سیب 

سیب هم در میان لیست غذاهای شل‌کننده شکم و درمان سریع یبوست در منزل جایگاه مهمی دارد و یک ضد یبوست فوری محسوب می شود. این میوه سرشار از فیبر است.  تقریبا ۲.۸ گرم از فیبر موجود در سیب، فیبر نامحلول است، در حالی که ۱.۲ گرم از آن فیبر محلول است و بیشتر در شکل نوعی فیبر غذایی به نام «پکتین» هستند. پکتین به سرعت برای ایجاد اسیدهای چرب با زنجیره‌ کوتاه توسط باکتری‌ها در دل تخمیر می‌شود و در نرم کردن مدفوع موثر است.

گلابی

برای كار كردن سريع شكم گلابی بخورید. گلابی یکی دیگر از میوه‌هایی است که فیبر زیادی دارد؛  گلابی علاوه بر اینکه حاوی فیبر است، در مقایسه با سایر میوه‌ها فروکتوز و سوربیتول زیادی هم دارد. فروکتوز نوعی قند است که جذب آن در بدن بعضی از افراد ضعیف است. این یعنی مقداری از فروکتوز در روده‌ بزرگ قرار می‌گیرد و حرکت مدفوع را تحریک می‌کند.

کیوی

یکی از گزینه ها برای درمان فوری یبوست در طب سنتی کیوی است. خوردن روزانه‌ کیوی منجر به افزایش تعداد دفعات دفع مدفوع و راحتی خروج آن می‌شود. کیوی همچنین مدفوع را نرم می‌کند و حجم آن را افزایش می‌دهد.

البته فقط فیبر موجود در کیوی نیست که به درمان یبوست کمک می‌کند. آنزیم‌های موجود در کیوی به نام «آکتینیدین» مسئول تاثیرات مثبت آن بر روی حرکت روده هستند.

انجیر

خوردن انجیر روش خوبی برای افزایش فیبر مصرفی و درمان یبوست است. انجیر، آنزیمی به نام فیسین (Ficain) دارد که شبیه به آنزیم موجود در کیوی (اکتینیدین) است. برای كار كردن سريع شكم انجیر را در آب خیسانده و بعد میل کنید.

مرکبات

مرکبات، به‌ویژه پوستشان سرشار از فیبر محلول پکتین هستند و برای درمان یبوست در خانه استفاده می شوند. پکتین می‌تواند در سرعت بخشیدن به زمان انتقال مدفوع و کاهش یبوست موثر باشد.

مرکبات مانند پرتقال، گریپ‌فروت و لیمو یک میان وعده‌ خوب و منبع خوبی از فیبر هستند. همچنین مرکبات حاوی نوعی فلاوانول به نام «نارینجنین» (naringenin) هستند که ممکن است مسئول تاثیرات مثبت این میوه‌ها بر روی یبوست باشند.

بهتر است مرکبات را به صورت تازه بخورید تا بیشترین میزان فیبر و ویتامین C موجود در آنها را دریافت کنید.

اسفناج و سایر سبزیجات

سبزیجات مانند اسفناج و کلم بروکلی نه تنها فیبر زیادی دارند، بلکه منابع خوبی از ویتامین C، فولات و ویتامین K هم به شمار می‌روند و از این رو بهترین روان کننده روده هستند. این سبزیجات وزن و حجم مدفوع را افزایش می‌دهند و از این طریق، به حرکت راحت مدفوع از روده کمک می‌کنند.

کلم بروکلی هم یکی دیگر از سبزیجات مفید برای درمان یبوست است. ۱۵۰ گرم از این نوع کلم حاوی ۳.۶ گرم فیبر است، که این یعنی با خوردن آن ۱۶ درصد از نیاز روزانه‌ بدن به فیبر برطرف می‌شود.

سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین به اندازه‌ کافی فیبر دارد و می‌تواند در درمان یبوست مفید باشد. این خوراکی بیشتر حاوی فیبر نامحلول است، اما فیبر محلول پکتین هم دارد. فیبر نامحلول از طریق افزایش حجم و وزن مدفوع، به حرکت آن در روده کمک می‌کند.

لوبیا، نخود و عدس

لوبیا، نخود و عدس که جزو حبوبات هستند، از منابع ارزان فیبر به شمار می‌روند و برای روان کننده معده بسیار موثراند. یک فنجان لوبیا سفید حاوی ۱۹.۱ گرم فیبر است و تقریبا ۸۰ درصد فیبر مورد نیاز بدنتان در روز را تامین می‌کند. علاوه بر این نصف فنجان (۹۹ گرم) عدس پخته، ۷.۸ گرم فیبر دارد و ۳۳ درصد از نیاز روزانه‌ به فیبر را برطرف می‌کند.

دانه‌ی چیا

دانه چیا برای درمان یبوست

دانه‌ چیا یکی از بهترین منابع فیبر به شمار می‌رود. ۲۸ گرم دانه‌ی چیا، ۱۰.۶ گرم فیبر دارد و ۴۲ درصد از نیاز بدن به فیبر را تامین می‌کند. ۸۵ درصد از فیبر موجود در دانه‌ چیا نامحلول و ۱۵ درصد از آن محلول است.

زمانی که دانه‌ چیا در آب قرار بگیرد، حالت ژله‌ای پیدا می‌کند.‌ این موضوع به نرم شدن مدفوع و عبور ‌راحت‌تر آن کمک می‌کند. می‌توانید از دانه‌ چیا در غذاهای مختلفی استفاده کنید.

تخم کتان

فیبر نامحلول مانند یک اسفنج در روده‌ بزرگ عمل می‌کند. این نوع فیبر آب را جذب می‌کند و وزن و تعداد دفعات دفع مدفوع را افزایش می‌دهد. مدت‌هاست که از تخم کتان به دلیل اینکه ملین‌ است، به عنوان داروی سنتی یبوست استفاده می‌شود. تخم کتان علاوه بر اینکه خواص متعددی برای سلامتی دارد، غنی از فیبر محلول و نامحلول است و به همین دلیل برای کمک به دستگاه گوارش یک گزینه‌ عالی است.

خاکشیر

درمان فوری یبوست با خاکشیر تقریبا برای همه ثابت شده است. خاکشیر می‌تواند به عنوان یک ضد التهاب طبیعی برای کاهش التهابات دستگاه گوارش و تسهیل در هضم غذا موثر باشد. یبوست به این دلیل به وجود می‌آید که حرکات روده نامنظم می‌شوند یا به صورت چشمگیری کاهش پیدا می‌کنند. برای رفع یبوست می‌توانید از شربت خاکشیر استفاده کنید چون این شربت خاصیت ملین دارد. برای تهیه این شربت به منظور درمان یبوست کافی است دو قاشق غذاخوری خاکشیر را درون یک لیوان آب گرم بریزید و هم بزنید. برای تاثیر بیشتر بهتر است این شربت را صبح و شب مصرف کنید.

خواص خاکشیر برای معده و روده

  • کاهش التهاب و التهابات معده و روده
  • تسکین دردهای معده و روده
  • تسکین سوء هاضمه و تقویت عملکرد گوارش
  • تسکین سردرد ناشی از مشکلات گوارشی
  • بهبود عملکرد کبد و جلوگیری از چربی در کبد یا همان کبد چرب
  • کاهش سطح کلسترول خون

برای پاکسازی روده با خاکشیر می‌توانید از روش تهیه شربت خاکشیر استفاده کنید. برای تهیه شربت، ابتدا یک قاشق خاکشیر را در یک لیوان آب جوشانده و سپس به مدت چند دقیقه خنک شده و صاف شده، سپس با اضافه کردن عسل به آن، می‌توانید این شربت را مصرف کنید. این شربت می‌تواند به عنوان یک مکمل غذایی برای پاکسازی روده و تسکین سوء هاضمه مفید باشد. همچنین می‌توانید از قرص‌های خاکشیر نیز برای پاکسازی روده استفاده کنید.

ماست کفیر

 ماست فیر برای درمان یبوست

بسیاری از محصولات لبنی، از جمله ماست کفیر حاوی میکرو ارگانیسم‌‌هایی هستند که به پروبیوتیک مشهور هستند. پروبیوتیک‌ها اغلب باکتری های خوب نامیده می‌شوند و می‌توانند به بهبود سلامت روده و نرم کردن مدفوع کمک کنند.

استفاده از ماست غلیظ شده پروبیوتیک حاوی پلی اتیلستروس، لاکتوباسیلوس ، اسیدوفیلوس و Bifidobacterium lactis را برای درمان یبوست موثر است. یافته‌ها نشان می‌دهد که خوردن ۱۸۰ میلی گرم این ماست هر روز صبح به مدت ۲ هفته، زمان لازم برای دفع مدفوع را در افراد مبتلا به یبوست مزمن کاهش می‌دهد.

سبوس گندم

سبوس گندم یکی دیگر از داروهای موثر برای رفع یبوست و از انواع غذاهای شل کننده شکم است. این داروی خانگی مفید، غنی از فیبر نامحلول است که می‌تواند جریان مواد را از طریق روده تحریک کند.

خوردن صبحانه حاوی سبوس گندم هر روز به مدت ۲ هفته باعث بهبود عملکرد روده و کاهش یبوست در زنان سالمی که معمولا فیبر زیادی مصرف نمی‌‌کنند، می‌شود.

روغن زیتون

روغن زیتون سرشار از اسیدهایی چرب مانند اسید پالمتیک، اسید اولئیک، اسید لینولنیک و اسید لینولئیک است؛ این چربی‌ها می‌توانند به صاف شدن دیواره روده کمک و دفع مدفوع را آسانتر کنند. همچنین مصرف روغن زیتون می‌تواند سبب حفظ آب در داخل مدفوع شود و به نرم شدن مدفوع کمک کند.

به علاوه روغن زیتون خاصیت تسکین دهندگی بسیار زیادی دارد که می‌تواند منجر به گشاد شدن روده شود و هرگونه التهاب و تنش در داخل روده را کاهش دهد و به دفع راحت‌تر مدفوع کمک کند.

روغن زیتون سبب افزایش ترشح صفرا می‌شود و به این ترتیب می‌تواند به تسهیل فرایند هضم و افزایش حرکات طبیعی روده کمک کند. از طرفی به علت مواد آنتی اکسیدانی بسیار زیادی که دارد سبب افزایش باکتری‌های مفید روده می‌شود و به سلامت کلی دستگاه گوارش نیز کمک می‌کند.

سبوس برنج

سبوس برنج دارای خواصی است که به هضم غذا در روده بزرگ و کوچک کمک می‌کند و عمل دفع را تسهیل می‌بخشد؛ در نتیجه برای یبوست موثر است. سبوس برنج با دارا بودن فیبر و الیاف گیاهی، باعث بیرون راندن مدفوع از داخل روده بزرگ و کوچک می‌شود. سبوس برنج جزو فیبرهای غذایی محلول است که در درمان یبوست و انواع بیماری‌های روده، بسیار تاثیرگذار و مفید است.

روش استفاده از سبوس برنج برای درمان یبوست این است که یک قاشق غذاخوری سبوس برنج را در یک لیوان و نیم آب، دم کرده و دو بار آن را از صافی رد کنید، سپس یک تا دو لیوان از این محلول را در شبانه‌روز میل کنید و تاثیرات مثبت آن را در طی چند روز مشاهده کنید.

کلم ترش

کلم ترش حاوی باکتری‌های پروبیوتیک است که می‌تواند در جهت بهبود هضم و کاهش یبوست مفید باشد. این باکتری ها همچنین ممکن است عملکرد ایمنی و هضم لاکتوز را افزایش دهند.

دیگر تکنیک‌ها برای درمان و رفع یبوست

استفاده از آب آناناس

آب آناناس حاوی برملائین است که برای هضم و عملکرد صحیح دستگاه گوارش مفید است. از همین جهت از آن برای حل مشکل سوء هاضمه و نیز کنترل اسیدیته بیشتر در معده کمک می گیرند. بنابراین کمک می کند یبوست را کاهش دهید.

پیاده‌روی صبحگاهی

نوشیدن آب ولرم در پیاده‌روی صبحگاهی می‌تواند مانند پاناساکت برای یبوست عمل کند. اگر کسی در صبح راه برود یا تند راه برود می‌تواند حرکات روده اش را بهبود ببخشد.

شیر

شیر همچنین می تواند یبوست را کاهش دهد. برای گرفتن نتیجه خوب، شیر را باید بعد از شام در شب بخورید.

یوگا

 یوگا برای درمان یبوست

یوگا برای مدیریت موثر و درمان مشکلات یبوست و مناسب است. یوگاهایی مانند بوه یانسانانا، پکن مکتسانا، هالازانا، نواکاسانا، تریکوناسانا، کافالفاتی و پرانایاما در درمان یبوست بسیار مفید هستند.

روغن نارگیل

روغن نارگیل در رژیم غذایی یکی از موارد خوب برای از بین بردن یبوست است.

خوردن آب از ظرف مسی

ظرف آب مسی باید یک شب در آب نگهداری شود، زیرا برای یبوست سودمند است.

موز

به علت وجود پکتین به عنوان هیدروکلوئید و مقدار زیادی از فیبر، موز کمک می کند تا حرکت روده آسان شود و به این ترتیب یبوست درمان شود.

انرژی درمانی به کمک فشار

نقطه ای که باید برای درمان سریع یبوست و مشکلات روده فشار دهید چند میلی‌متر پایین‌تر از ناف قرار دارد که باید بر حسب عرض انگشت سبابه نقطه مورد نظر را پیدا کنید.

عرض انگشت سبابه خود را در عدد 3 ضرب کنید ، بر طبق اندازه استاندارد عرض این انگشت 1 اینچ است. به زبان دیگر سه انگشت سبابه پایین تر از ناف درست نقطه ای که باید برای درمان یبوست فشار دهید.

زمانی که در توالت هستید به مدت 1 تا 3 دقیقه این نقطه را فشار دهید. مدت فشار بستگی به شدت مشکل در روده دارد. با فشار دادن این نقطه از بدن انرژی درمانی باعث شروع دفع مواد سمی از روده می‌شود. فشار این نقطه از شکم علاوه بر رفع یبوست می‌تواند در درمان مشکلات گوارشی و دردهای قاعدگی موثر باشد.

علاوه بر این روش با نشستن به صورت چمباته هنگام اجابت مزاج می‌توانید کار روده‌ها را ساده‌تر کنید.

دمنوش برای رفع یبوست

دمنوش برای رفع یبوست

عرق‌های گیاهی یا دمنوش‌ها هم برای درمان یبوست موثر هستند که از جمله موثرترین آنها را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم؛

چای سِنا

سنا یکی از مواد ملین شناخته شده‌ای است که اغلب در چای‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. چای سنا از برگ‌های درختچه سنای اسکندریه تهیه می‌شود. این گیاه حاوی ترکیباتی به نام گلیکوزیدهاست که اثرات ملین دارد.

چای نعناع

چای نعناع یکی از داروهای طبیعی رایج برای مشکلات گوارشی است؛ بسیاری از داروهای ملین حاوی نعناع هستند. اثر تسکین دهنده "مِنتول" موجود در نعناع می‌تواند باعث تسکین ناراحتی معده به هنگام حرکت مدفوع در روده‌ها شود. نوشیدن یک فنجان چای نعناع پس از هر وعده غذایی ممکن است برای افرادی که از یبوست و ناراحتی معده رنج می‌برند، مفید باشد.

چای زنجبیل

چنانچه مشکل یبوست ناشی از هضم ضعیف باشد، ریشه زنجبیل می‌تواند مفید واقع شود. بسیاری از افراد از چای زنجبیل برای تسکین تحریک سیستم گوارشی و بهبود هضم غذا استفاده می‌کنند. چای زنجبیل پس از یک وعده غذایی سنگین می‌تواند به هضم غذا کمک کند. نوشیدن روزانه یک یا دو فنجان چای زنجبیل پس از وعده‌های غذایی می‌تواند به فرآیند گوارش غذا و تولید حرکات روده کمک کند.

چای قاصدک

چای قاصدک (طرخشقون) می‌تواند به کاهش علائم خفیف گوارشی مانند نفخ یا یبوست‌های گاه به گاه کمک کند. قاصدک کبد را برای تولید صفرا تحریک کرده و به طور غیر مستقیم به یبوست کمک می‌کند. این چای همچنین می‌تواند به عنوان یک ادرارآور عمل کرده و آب بیشتری را به سیستم گوارشی و مدفوع اضافه کند که به رفع یبوست می‌انجامد. برای تسهیل فرآیند گوارشی می‌توانید پس از وعده‌های غذایی یک فنجان چای قاصدک بنوشید.

چای سیاه، چای سبز یا قهوه

چای سیاه و سبز و قهوه نیز اثرات ملینی دارند. چای سیاه، چای سبز و قهوه به طور طبیعی شامل کافئین بوده که باعث تحریک روده‌ها در بسیاری از افراد می‌شود. اغلب این نوشیدنی‌ها در صبح و به منظور بیداری کامل از خواب و تحریک حرکات روده نوشیده می‌شوند.

چای ریشه شیرین بیان

چای ریشه شیرین بیان یک تونیک رایج برای مشکلات گوارشی است. ریشه شیرین بیان اثر ضد التهابی داشته و به هضم کمک می‌کند. بعد از هر وعده غذایی نوشیدن یک فنجان چای ریشه شیرین بیان می‌تواند به تسکین سیستم گوارش و تحریک حرکات روده منجر شود.

چای ریشه مارشمالو

ریشه گیاه مارشمالو مانند شیرین بیان اثرات تسکین بخش داشته و خواص ملینی آن، این گیاه را به گیاهی رایج برای تهیه چای‌های درمانی تبدیل کرده است. بهتر است یک فنجان از چای مارشمالو را در آخر روز بنوشید.

چای بابونه

بابونه گیاهی شناخته شده و معطر است که در چای‌ها برای اثرات تسکین دهنده‌اش استفاده می‌شود. نوشیدن یک فنجان چای بابونه پس از وعده‌های غذایی یا در آخر روز می‌تواند به تسکین عضلات روده‌ها و تسریع حرکت روده کمک کند.

چای جعفری

جعفری گیاهی رایج برای درمان اختلالات گوارشی است. چای جعفری که حاوی برگ یا دانه‌های این گیاه است می‌تواند به کاهش یبوست کمک کند.

داروهای موثر برای درمان سریع یبوست در خانه

مکمل‌های فیبر

مکمل‌های فیبری مدفوع را حجیم‌تر می‌کنند. متیل سلولز، پسیلیوم، پلی‌کربوفیل کلسیم و گوارگام از مواد رایج فیبری هستند که در درمان یبوست مفید واقع می‌شوند.

ملین‌های اسمزی

ملین‌های اسمزی، مانند شیر منیزیم، سیترات منیزیم، لاکتولوز، پلی‌اتیلن گلیکول (میرالاکس) و تنقیه با فسفات سدیم (تنقیه فلیت )به حرکت مایعات در روده بزرگ کمک می‌کنند.

روان کننده‌ها

روان کننده‌هایی مانند روغن معدنی حرکت مدفوع در روده بزرگ را آسان‌تر می‌سازند.

نرم کننده‌های مدفوع

نرم‌کننده‌های مدفوع، مانند سورفاک، با کشیدن آب از روده مدفوع را نرم می‌کنند.

داروهای افزایش دهنده آب روده

داروهای تجویزی لوبیپروستون (امیتیزا) و لیناکلوتید (لینزس) به روش‌های متفاوت آب را به سمت روده می‌کشند و حرکت مدفوع را تسریع می‌کنند.

روغن مالی کف پا برای درمان یبوست

روغن مالی برای درمان یبوست

فایده اصلی چرب کردن کف پا جریان خون بدون رنجش کبد و سیستم گوارشی است. روغن مالی کف پا با ترکیب روغن بادام تلخ، روغن زیتون، روغن سیاه‌دانه و روغن کنجد برای بهبود یبوست موثر است. البته به شرطی که تکنیک روغن مالی کف پا را به مدت 30 تا 40 شب و هر شب انجام دهید. البته حتما تاثیرات مثبت آن را بعد از گذشت 10 روز مشاهده خواهید کرد.

فقط کافی است هر شب کف پاها را با ترکیب روغن‌های یاد شده به مقدار زیاد چرب کنید. حتما مقدار روغن زیاد روی پوست پا استفاده کنید، زیرا فرایند جذب تا صبح ادامه خواهد داشت. سپس یک پلاستیک نرم بپیچانید و روی آن جوراب بپوشید یا پاها را در سلفون نرم و نازک بپیچید، صبح روغن را از پاها پاک کنید، این کار را تا یک ماه ادامه دهید، تا معجزه آن را ببینید.

  • انسداد در روده
  • سرطان روده بزرگ
  • تنگی روده بزرگ
  • سایر سرطان‌های شکم که بر روده بزرگ فشار می‌آورند
  • سرطان رکتوم
  • برآمدگی رکتوم از طریق دیواره پشتی واژن (رکتوسل)
  • مشکلات اعصاب اطراف کولون و رکتوم
  • دیابت
  • پرکاری غده پاراتیروئید (هیپرپاراتیروئیدیسم)
  • کم‌کاری تیروئید

یبوست در چه بیماری‌هایی نقش دارد؟

  • هموروئید یا خونریزی از رکتوم
  • شقاق مقعد (پارگی پوست اطراف مقعد) گاهی اوقات
  • پرولاپس رکتوم (روده بزرگ از داخل بدن جدا شده و از رکتوم بیرون می‌زند)
  • نهفتگی مدفوع (مدفوع سفت و خشک در بدن گیر کرده و به‌طور طبیعی دفع نمی‌شود)

علل احتمالی یبوست مزمن

  • انسداد در روده بزرگ یا رکتوم
  • پارگی‌های ریز در پوست اطراف مقعد (شکاف مقعد)

ریسک فاکتورهای موثر در ایجاد یبوست

  • سن بالا
  • زن بودن
  • کم‌آبی بدن
  • رژیم غذایی کم‌فیبر
  • فعالیت بدنی کم
  • مصرف زیاد لبنیات
  • نشستن برای مدت طولانی
  • عوارض ناشی از یبوست
  • وریدهای متورم در مقعد (بواسیر) در اثر زور‌ زدن برای اجابت مزاج
  • پاره ‌شدن پوست مقعد (شقاق مقعد) در اثر بزرگی یا سفتی مدفوع
  • مدفوع غیرقابل دفع (نهفتگی مدفوع)
  • بیرون‌ زدن روده از مقعد‌ (پرولاپس رکتوم) در اثر زور‌ زدن برای اجابت مزاج
  • نفخ
  • سردرد
  • تب
  • هموروئید
  • افسردگی

کلام آخر

برای درمان سریع یبوست کارها و اقدامات موثر بسیار زیادی می‌توان انجام داد. اگر دچار یبوست هستید این موضوع را جدی بگیرید؛ زیرا یبوست می‌تواند عامل اولیه بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها در بدن باشد. در قدم اول تلاش کنید با بهبود سبک زندگی و استفاده بیشتر از فیبرهای طبیعی و سالم در رژیم غذایی این مسئله را حل کنید؛ در غیر این صورت حتما به پزشک مراجعه کنید و از او کمک خواسته و بپرسید چی بخورم شکمم کار کنه.