وابستگی به خانواده بعد از ازدواج

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
وابستگی به خانواده بعد از ازدواج

وابستگی به خانواده بعد از ازدواج، از جمله مشکلاتی است که برای برخی از زوج‌ها به وجود آمده و در صورت عدم توجه نسبت به بهبود شرایط، می‌تواند عاملی برای بر هم زدن آرامش زندگی شود. 

ازدواج از جمله مراحلی است که با هدف مستقل شدن و سامان یافتن صورت می‌گیرد. افراد در سنین مختلف با توجه به شرایطی که دارند، تصمیم به ازدواج و تشکیل خانواده می‌گیرند. 

در چنین شرایطی آیا وابستگی به خانواده بعد از ازدواج و عدم توانایی در ایجاد زندگی جداگانه، می‌تواند سبب آرامش زندگی زوجین شود؟ 

ما در این محتوا، قصد داریم سوال مطرح شده را به طور کامل مورد تحلیل قرار داده و نشانه‌های وابستگی به خانواده بعد از ازدواج را بررسی کنیم تا در نهایت به راهکار درست در این مورد برسیم.

 

وابستگی به خانواده بعد از ازدواج چه مشکلی دارد؟

در بسیاری از موارد، زوج‌ها بعد از ازدواج نمی‌توانند زندگی قبلی خود را از زندگی جدیدشان با همسر جدا کنند و به استقلال برسند. 

این مسئله عموما حاصل تربیت خانواده بوده و از همان کودکی مانع آزادی فرد می‌شود. 

در صورتی که خانواده فرزند را وابسته و تحت فشار بزرگ کند، در نهایت هنگامی که فرد به بلوغ رسیده و وارد مراحل بالاتری از زندگی می‌شود، نمی‌تواند از خانواده جدا شود. 

این اتفاق می‌تواند حاصل دلایل مختلفی باشد و به سبب کمبود اعتماد به نفس، والدین وابسته و یا اظطراب و استرس شدید در فرد رخ دهد که در آینده مشکلات جدی‌ای را به همراه خواهد آورد. 

به گونه‌ای که فرد وابسته توانایی ترک خانواده برای تحصیل و یا رشد در کسب‌وکار را پیدا نمی‌کند و خود را محدود در شهر یا حتی خانه‌ای می‌بیند که والدین او در آن زندگی می‌کنند. 

در نتیجه وابستگی به خانواده بعد از ازدواج هم از جمله نتایجی خواهد بود که تربیت اشتباه خانواده می‌تواند با خود به همراه داشته باشد. 

حال شاید بپرسید وابستگی فرد چه مشکلی در روند زندگی متاهلی اون به وجود می‌آورد؟ 

این موضوع در صورتی که مشکل ساز می‌شود و خود را به عنوان یک عامل اختلال در زندگی زوجین نشان می‌دهد که وابستگی فرد خود را در تصمیمات او نشان دهد. 

به گونه‌ای که خانواده در تصمیم‌گیری‌ها نقش آفرینی کند و مانع استقلال فرد شود. 

در واقع دخالت‌های خانواده هم از جمله پیامدهایی است که وابستگی بعد از ازدواج با خود به همراه دارد. به همین دلیل نیاز به درمان و بهبود شرایط مطرح خواهد شد تا زندگی زوج بر هم نریزد.

انواع وابستگی به خانواده بعد از ازدواج 

عموما در برخورد اول با عبارت وابستگی به خانواده بعد از ازدواج، اولین و یا حتی تنها شکل وابستگی‌ای که در ذهن افراد نقش می‌بندد، مربوط به وابستگی عاطفی‌ای است! 

اما باید در نظر داشت که وابستگی می‌تواند مالی هم باشد. به طوری که در برخی موارد، فرد هیچ وابستگی عاطفی‌ای ندارد و تنها به لحاظ مالی به خانواده خود وابسته است. 

هر دو این موارد برای زندگی بعد از ازدواج خطر آفرین هستند و توانایی شکست ازدواج را خواهند داشت.

هر دو شکل این وابستگی‌ها، مانع استقلال در تصمیم‌گیری فرد می‌شوند. 

گاها خانواده به سبب تامین هزینه‌های مالی، به خود اجازه دخالت و اظهار نظر در موارد خصوصی و یا مشکلات ایجاد شده بین زوجین را می‌دهد و یا به دلیل وابستگی عاطفی‌ای که ایجاد کرده‌، همسر فرد را دشمن خود می‌‌داند که سبب جدایی شده و این نظر را به مرور به فرزند خود تحمیل می‌کند.

در نتیجه هر دو شکل وابستگی عاملی برای تخریب خانواده تازه شکل گرفته خواهد بود‌. 

به خصوص باید توجه داشت که این وابستگی در بسیاری از شرایط، بیشترین آسیب ممکن را به فرد وابسته وارد می‌کند و مانع پیشرفت‌ او در مراحل مختلفی از زندگی می‌شود. در چنین شرایطی لازم است از مشاوره جهت برطرف کردن مشکل کمک گرفته شود.

نشانه‌های وابستگی به خانواده بعد از ازدواج

با توجه به آنچه که در مورد آسیب‌های ناشی از وابستگی فرد به خانواده گفته شد، شناسایی نشانه‌های وابستگی به خانواده بعد از ازدواج، در مراحل اولیه می‌تواند کمک شایانی جهت بهبود و جلوگیری از آسیب‌های بیشتر کند.

• به گونه‌ای که شناخت این دسته از نشانه‌ها و اقدام برای کاهش وابستگی، می‌تواند منجر به موفقیت زوجین شود. از این رو در ادامه نمونه‌هایی از نشانه‌های اصلی این مشکل، مورد بحث و بررسی قرار گرفته شده است:

• افراد وابسته عموما نظر مستقلی ندارند و دیگران برای آن‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند. به گونه‌ای که این افراد تا حد زیادی تابع خانواده بوده و تمامی امور مربوط به تصمیم‌گیری و نظرسنجی را به خانواده خود واگذار می‌کنند.

• افراد وابسته توانایی مخالفت ندارند و با تمامی گفته‌ها و نظرات خانواده خود موافق هستند. حتی در صورتی که حرف یا نظری خلاف میل آن‌ها باشد، سعی برای قانع کردن خانواده خود نشان نمی‌دهند. در واقع باید گفت توان مخالفت با نظرات درست و یا حتی اشتباه خانواده خود را ندارند.

• دائما ابراز نگرانی می‌کنند و از خانواده خود صحبت به میان می‌آورند. در واقع وابستگی بیش از حد به خانواده بعد از ازدواج، سبب می‌شود همواره به یاد آن‌ها باشند و توجه کمتری نسبت به همسر خود نشان دهند.

• در هر مسئله یا موضوعی خانواده خود را در اولویت قرار می‌دهند و همسر در رتبه دوم قرار دارد. در چنین حالتی نظر خانواده را به نظر همسر خود ترجیح می‌دهند.

• بیشتر وقت خود را با خانواده سپری می‌کنند و سعی می‌کنند برنامه‌ها را طوری تنظیم کنند که زمان زیادی را با خانواده خود بگذرانند. به طوری که توانایی دوری از خانواده را ندارند و این موضوع می‌تواند سبب ناراحتی و دلتنگی بیش از حد آن‌ها شود.

• در صورتی که به لحاظ مالی به خانواده وابسته باشد، دائما از آن‌ها تقاضای پول می‌کند. این مسئله حتی می‌تواند خود را در دخالت‌های خانواده نسبت به خریدها و نحوه خرج نشان دهد.

تمامی این موارد زمانی آزاردهنده‌تر و غیرقابل تحمل می‌شوند که به اوج خود برسند و از استقلال افراد جلوگیری کنند. 

به همین دلیل نیاز به درمان مطرح خواهد بود تا نشانه‌های وابستگی به خانواده بعد از ازدواج به طور تدریجی کم‌رنگ شده و در حد ممکن از بین بروند. 

البته باید توجه داشت که در اغلب موارد، جدا از فرد وابسته، خانواده او هم باید تحت درمان قرار بگیرد. زیرا در خصوص وابستگی‌های عاطفی این مسئله دو طرفه خواهد بود و درمان فرد نمی‌تواند ضامن برطرف شدن مشکل باشد. 

از این رو صحبت با مشاوره و بهره‌گیری از نظر فرد متخصص در این زمینه، بهترین راهکار را در اختیار شما قرار خواهد داد.

مرکز روانشناسی ویدیا

در صورتی که قصد بهبود شرایط را دارید، می‌توانید از مشاوره کمک بگیرید. 

مجموعه ویدیا با ارائه خدمات مختلف در زمینه‌های رسیدگی به مشکلات خانوادگی، می‌تواند در روند کاهش وابستگی به خانواده بعد از ازدواج، نقش به خصوصی ایفا کند. 

از آنجایی که این مسئله عموما ریشه در کودکی دارد، لازم است به واسطه روان‌درمانی تحت درمان و کنترل قرار بگیرد. 

از این رو مجموعه ویدیا طی مراحل مختلف ارزیابی، روان‌درمانی، مشاوره و در نهایت پیگیری پس از درمان، این اطمینان را به شما می‌دهد تا به بهترین نتیجه از روند درمانی برسید.

مشاوره زناشویی، زوج درمانی، مرکز روانشناسی ویدیا