سن حرف زدن کودک پسر و دختر | راه‌های تسریع زمان حرف زدن کودک

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
زمان حرف زدن کودک

یکی از چالش‌های والدین این است که کودکانشان چه زمانی مهارت‌های جدید را یاد می‌گیرند. جدا از استرسی که خود مادران در مورد پیشرفت کودکشان دارند، گاهی سوالات اطرافیان نیز، می‌تواند آنها را تحت فشار قرار دهد. اطلاع از زمان درست یادگیری این مهارت‌ها می‌تواند به میزان زیادی در کنترل شرایط کمک کننده باشد. در این مقاله از گهواره قصد داریم در مورد زمان حرف زدن کودک، اینکه بچه از چند ماهگی حرف میزند، دلایل تاخیر روش‌هایی برای زود حرف زدن کودک بیشتر توضیح دهیم. همچنین میتوانید به مقالات مشابه مانند درمان لکنت زبان کودک نیز مراجعه کنید. 

کودک از چه زمانی صحبت می‌کند؟

زمان حرف زدن کودک از چند ماهگی است؟ نوزادان از چه زمانی حرف می‌زنند؟ قبل از آنکه در مورد زمان شروع حرف زدن کودک توضیح دهیم، لازم است بدانید هر کودکی با سرعت رشد مخصوص به خود پیشرفت می‌کند. دلایل زیادی از جمله مسائل ژنتیکی، سابقه‌ی خانوادگی، کامل یا نارس بودن کودک، بیماری‌ها و ... همگی می‌تواند بر سرعت پیشرفت کودکان موثر باشند و بنابراین باید با هر کودکی به شیوه‌ی خود رفتار کرد. با این حال یک سری معیارهای کلی برای هر مهارتی مانند زمان راه رفتن و حرف زدن کودک تعیین شده است تا بتوان جلوی مشکلات احتمالی را گرفت. 

کودک از چه زمانی صحبت می‌کند

در مورد سن حرف زدن کودک، به طور کلی گفته می‌شود که بیشتر کودکان از 12 تا 18 ماهگی شروع به صحبت کردن می‌کنند. اما سن حرف زدن کامل کودک دیرتر است و مهارت او به مرور پیشرفت خواهد کرد. با این حال باید توجه کنید که در این محدوده‌ی سنی کودک شروع به گفتن کلمات مشخصی می‌کند که از نظر خودش معنا دارند، وگرنه ارتباط کلامی با اصوات بی‌معنا از همان روزهای اولیه شروع می‌شود. تولید صدا باید تا 3 ماهگی آغاز شود و وقتی به شش ماهگی می‌رسد غرغرهای گفتار مانند از او به گوش می‌رسد و مشخص است که کودکتان می‌خواهد با شما ارتباط برقرار کند. 

از 12 ماهگی به بعد، کودک شروع به گفتن کلماتی ساده مانند بابا، ماما، به به، دده و .... می‌کند. این زمان می‌تواند در کودک شما با سرعت دیرتری انجام شود و معمولاً تا 18 ماهگی شما این کلمات را از کودکتان شنیده‌اید. توجه داشته باشید چیزی به عنوان بهترین زمان حرف زدن کودک وجود ندارد و کودکان می‌توانند با سرعت مخصوص به خود پیشرفت کنند.

حرف نزدن کودک تا چه سنی طبیعی است؟

اکنون که دیدید زمان شروع به حرف زدن کودک تقریباً چه زمانی است سوال دیگری که پیش می‌آید این است که چه زمانی باید نگران شد؟ یا دیرترین زمان حرف زدن کودک چه زمانی ست؟ چه کنیم اگر کودک حرف نمی‌زند؟ تعیین زمان مناسب حرف زدن کودک تحت تاثیر عامل مختلفی قرار دارد که در بالا به آن اشاره شد. با این حال اگر درک گفتار کودک شما سخت‌تر از حد انتظار برای سن او است، بهتر است با پزشک تماس بگیرید. در یک روند طبیعی انتظار می‌رود که رشد کلامی کودک در دو سالگی به حدی شده باشد که تا 50 درصد از کلامش را درک کنید و تا 3 سالگی این مقدار به حداقل 75 درصد می‌رسد. و 4 سالگی سنی است که بیشتر کلمات کودک قابل درک اند. 

جدول زمان بندی حرف زدن کودک 

زمان شروع حرف زدن کودک یک زمان تقریبی ست و دقیقاً از 12 ماهگی آغاز نمی‌شود و می‌تواند کمی بعد یا قبل شروع شود. اما برای موضوع گفتار درمانی و مسائل پزشکی یک جدول حدودی برای سیر پیشرفت کودک تعیین شده است:

از 12 تا 18 ماهگی کلمات واحد مانند: ماما بابا دده و ...

از 2 سالگی جملات ساده مانند: مامان رفت، آب بده و ...

از سه سالگی: جملات پیشرفته و چند کلمه‌ای مانند: من میوه خوردم، بریم بازی کنیم و ...

هر سال پس از آن، کودکان باید جملات طولانی و طولانی‌تری بسازند. در صورت حرف نزدن کودک یا استفاده کلمات بسیار ساده و پیش پا افتاده نسبت به سن؛ باید به پزشک گفتار درمانگر مراجعه کنید.

جدول زمان بندی حرف زدن کودک  

تفاوت زمان حرف زدن کودکان پسر و دختر

همانطور که بیشتر شما می‌دانید، سرعت رشد دختران به مراتب از پسران بیشتر است. از این رو انتظار می‌رود زمان حرف زدن کودک دختر زودتر از زمان حرف زدن کودک پسر باشد. به طور کلی پسران دیر حرف می‌زنند و این به خاطر شکل پیشرفت مغزی آنهاست و دلیلی بر مشکلات گفتاری نیست.

سن حرف زدن کودک پسر

به طور کلی، پسران بیشتر از دختران در معرض تاخیر در گفتار یا زبان هستند. تحقیقات انجام شده در بریتانیا نشان می‌دهد که زنان به طور متوسط دایره لغات بیشتری دارند، مهارت‌ها و کلمات را سریع تر به دست می‌آورند و همچنین در مهارت‌های گفتگو از مردان جلوتر هستند. بنابراین طبیعی است که در زمان صحبت کردن کودک با جنسیت‌های مختلف نیز تفاوت داشته باشد و جای نگرانی نیست.

‌سن حرف زدن کودک دختر

اما باید به یک موضوع توجه داشت اگرچه سن حرف زدن کودک پسر کمی دیرتر از سن حرف زدن کودک دختر است اما در بسیاری از موارد تاخیر نامحسوس است و منظور این نیست که اگر یک دختر در 18 ماهگی حرف می‌زند یک پسر در 3 سالگی صحبت می‌کند! اگر پسر شما تا 2 سالگی هنوز هیچ کلمه‌ای نمی‌گوید باید برای اطلاع از علت دیر حرف زدن کودک پسر به پزشک مراجعه کنید.

زمان حرف زدن نوزاد نارس 

آیا نوزادان نارس تاخیر در گفتار دارند؟ بله متاسفانه کودکانی که زودتر از موعد به دنیا می‌آیند، بخش زیادی از رشد خود را بیرون از رحم طی می‌کنند و در نتیجه نسبت به دیگر کودکان هم سن خود، عقب‌تراند. در صورت زایمان زودرس انتظار می‌رود کودک از 18 تا 36 ماهگی شروع به صحبت کند که این بستگی به این دارد که در چه هفته از بارداری متولد شده است. 

بیشتر بخوانید: تاخیر کلامی در کودک از علائم کدام بیماری است؟ 

زمان حرف زدن کودک اوتیسم 

آیا کودکانی که اوتیسم دارند دیر تر از دیگران صحبت می‌کنند؟ خیر، اختلال طیف اوتیسم باعث تاخیر در زمان حرف زدن کودک نمی‌شود. مهم است که این تفاوت را متمایز کنیم که در حالی که تأخیر گفتار در کودکان مبتلا به اوتیسم رایج است، در کودکانی که اوتیسم ندارند نیز رایج است. کودکان معمولی به نشانه‌های اجتماعی و تقویتی که رشد زبان طبیعی را تقویت می‌کند، پاسخ خواهند داد اما در مورد کودکان اوتیسمی به آموزش حرف زدن بیشتری نیاز است. 

حتما بخوانید: آیا کودکان اوتیسم حرف میزنند؟ 

چگونه به کودک خود صحبت کردن را بیاموزیم؟

حال که متوجه شدیم نوزاد از چند ماهگی حرف میزند، به یک نکته مهم در مورد زمان حرف زدن کودک توجه داشته باشید: آموزش و حرف زدن با کودک می‌تواند زمان صحبت کردن آن را جلو بیاندازد. وقتی والدین با کودکانشان زیاد حرف می‌زنند، کودک نه تنها زودتر به حرف می‌افتد بلکه دامنه لغات گسترده‌تری دارد. آموزش حرف زدن، آموزش سخت و پیچیده‌ای نیست کافی ست با او تعامل بیشتری داشته باشید و برایش وقت بگذارید. 

منظور از تعامل، تعامل انفرادی ست یعنی با کودکتان تنها حرف بزنید و او را مخاطب خود قرار دهید. می‌توانید در مورد مسائل مربوط به خودش صحبت کنید اما حتی اگر حرفهای دیگری هم بزنید، باز هم می‌تواند موثر باشد. کودک با تماشای حرف زدن شما، چیزهای زیادی یاد می‌گیرد. همچنین می‌توانید برای کمک به صحبت کردن کودک، نکات زیر را امتحان کنید:

به واکنش‌های کودک، پاسخ کلامی بدهید. مثلاً وقتی می‌خندد بگویید: خوشحالی؟ می‌خندی؟ یا وقتی خمیازه می‌کشد بپرسید: خوابت می‌آید؟ و کارهایی از این دست. با این کار نه تنها او با کلمات آشنا میشود بلکه به طور ضمنی اسم احساست مختلفی که دارد را می‌شناسد. 

وقتی با کودک در حال انجام کاری هستید، آن کار را توضیح دهید. مثلاً وقتی در حال غذا دادن به او هستید شروع به صحبت کنید: پسرم داره غذا می‌خوره، پسرم داره سوپ می‌خوره، می‌خواهد بزرگ بشه، چه غذای خوشمزه‌ای، به به و ... گفتگوهای موازی با کودکان می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در قدرت هوش و ذهنی او داشته باشد.

کتاب بخوانید. بسیاری از افراد فکر می‌کنند کتاب خواندن برای کودک زیر یک سال کار بی‌فاید‌ه‌ای ست زیرا آنها مفاهیم را نمی‌فهمند. اما چنین نیست. مجبور نیستید حتماً متن اصلی کتاب را بخوانید می‌توانید در مورد نقاشی‌ها و رنگ‌ها صحبت کنید و قصه‌ی ساده‌ی خود را خلق کنید. این کار برای کودکان بسیار هیجان انگیز و آموزنده است.  

چگونه به کودک خود صحبت کردن را بیاموزیم

شعر بخوانید. شعر و اهنگ توجه کودک را خیلی به خود جلب می‌کند. به جز این کلام ریتمیک برایش بسیار جالب و سرگرم کننده است.

کلمات را بسط دهید: کودک را مدام به تشویق کنید. وقتی زمان حرف زدن کودک رسید و او یک کلمه‌ی ساده را ادا کرد مثلاً : بابا شما با آن یک جمله بسازید و بگویید: آره بابا داره میره اداره. یا آره بابا میخواهد بخوابد و ...

چه چیزی باعث زود حرف زدن کودک میشود؟

وقتی صحبت از این می‌شود که چه چیزی باعث زود حرف زدن کودک می‌شود، توجه بسیاری از والدین تنها به تمرین‌های کلامی معطوف می‌شود اما لزوماً چنین نیست.در ادامه به این روش‌ها اشاره می‌کنیم.

استفاده از اسباب‌بازی‌ها و برنامه‌ها برای ترویج توسعه گفتار

بازی با اسباب بازی‌های مختلف می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر رشد مغزی و جلو افتادن زمان حرف زدن کودک داشته باشد. تنها نکته‌ی مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که اسباب بازی‌های درست را انتخاب کنید. اسباب بازی‌های علت و معلولی بهترین گزینه برای آموزش و تسریع زمان حرف زدن نوزاد هستند. 

اسباب بازی علت و معلول به اسباب بازی‌هایی گفته می‌شود که در آن انجام کاری منجر به وقوع اتفاقی می‌شود. مثلاً زدن یک دکمه منجر به روشن شدن چراغی می‌شود و ... این سبک اسباب بازی‌ها بیشترین تاثیر را در افزایش قدرت یادگیری کودک دارد.  

نقش تغذیه در زمان حرف زدن کودک

چگونه تغذیه بر رشد زبان کودک تأثیر می‌گذارد؟ تغذیه خوب تأثیرات مفیدی بر یادگیری و تمرکز دارد. این می‌تواند متعاقباً بر رشد اولیه زبان تأثیر بگذارد. غذاهای مغذی مانند غلات کامل، سبزیجات برگ دار و حبوبات می‌توانند مانند تقویت کننده مغز عمل کنند، هوش، هوشیاری، تمرکز و حافظه را بهبود بخشند.