بهترین زمان از شیر گرفتن پسر چه وقت است؟

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
از شیر گرفتن پسر

شیردهی به کودکان اصول و قوانین خود را دارد و بسته به جنسیت و شرایط نوزاد می‌تواند متفاوت باشد. بسیاری از افراد معتقدند که شیردهی به پسران با دختران متفاوت است و این بدین دلیل است که نیازهای تغذیه‌ای انها متفاوت است. در این مقاله قصد داریم در مورد از شیر گرفتن پسر و اصول و قواعد مربوط به آن بیشتر توضیح دهیم. 

آیا پسران به شیر بیشتری نیاز دارند؟

سوال مهم این است که آیا پسران به خاطر نیازهای فیزیکی متفاوتی که دارند بیشتر از دختران شیر می‌خورند؟ بله شیر خوردن کودکان پسر با دختران تفاوت‌های زیادی دارد.

در درجه‌ی اول در نوع شیری است که مصرف می‌کنند. مادرانی که نوزاد دختر دارند شیر ابکی و رقیق دارند در حالی که مادرانی که نوزاد پسر دارند، شیر پر چرب و پر پروتئین دارند. به جز این، سطح هورمون‌های موجود در شیر نیز متفاوت است. کورتیزول بالاتر در شیر مادرانی که دختر دارند منجر به زودرنجی و حساس شدن دختران می‌شود. به جز این میزان شیر خوردن در این دو جنس نیز متفاوت است. 

آیا پسران به شیر بیشتری نیاز دارند

بعضی از نوزادهای از 500 تا 1300 میلی لیتر در روز شیر می‌خورند که به طور متوسط این میزان 76 میلی لیتر در روز بیشتر از میزان شیری ست که یک نوزاد دختر مصرف می‌کند. بنابراین در یک دوره‌ی زمانی مشخص پسران شیر بیشتر و پرچرب‌تری از نوزاد دختر مصرف می‌کنند. و این یک روند منطقی ست زیرا نیازهای رشدی آنها متفاوت است. 

بهترین سن برای از شیر گرفتن کودک پسر

آیا چون پسران شیر بیشتری می‌خورند به این معناست که باید مدت بیشتری نیز شیر بخورند. خیر. کودک تا چه زمانی باید شیر مادر بخورد؟ تفاوت زیادی بین مدت زمان شیر خوردن یا زمان از شیر گرفتن پسر بچه وجود ندارد. از شش ماهگی در هر دو جنس باید دادن غذای کمکی آغاز شود و از شیر گرفتن کودکان آغاز شود و به تدریج و با یک شیب آرام کم شود تا در اطراف سن دو سالگی یا کمی قبل و بعد این زمان شیردهی به طور کامل قطع شود.

وقتی می‌گوییم در حدود دو سالگی منظور این است که هیچ چیز یک قطعیت نیست.سن از شیر گرفتن کودک از نظر روانشناسی سنی ست که کودک از نظر جسمی و روحی آماده‌ی نخوردن شیر مادر را داشته باشد. از شیر گرفتن فوری کودک یا استفاده از شیوه‌های اشتباهی مانند از شیر گرفتن با صبر زرد می‌تواند اثرات روحی و روانی بدی برای کودک داشته باشد.

زمان از شیر گرفتن پسر در اسلام

از شیر گرفتن کودک در اسلام نیز اصول و قوانین خاص خود را برای از شیر گرفتن پسر دارد. براساس آیات موجود در قران یک فرمول کلی برای بارداری و شیردهی نوزادان وجود دارد. سن مناسب از شیر گرفتن پسر از این فرمول پیروی می‌کند: زمان بارداری و شیردهی مجموعاً باید سی ماه طول بکشد. بر این اساس در یک بارداری نه ماهه، زمان از شیر گرفتن کودک پسر باید 21 ماهگی باشد یعنی یک سال و نه ماه. و به هر نسبت که کودک زودتر از موعد به دنیا بیاید یا با زایمان نارس رو به رو باشیم، زمان شیردهی باید طولانی‌تر باشد تا نیازهایی که در بارداری تامین نشد در شیردهی جبران شود. مثلاً کودکی که شش ماهه به دنیا آمده است باشد 24 ماه یا دو سال شیر بخورد. این قانون قران برای از شیر گرفتن دختر و پسر به صورت مشترک صدق می‌کند و تفاوتی در زمان شیردهی وجود ندارد.

زمان از شیر گرفتن پسر در اسلام

تفاوت‌های از شیر گرفتن نوزاد پسر با دختر

درست است که شاید زمان از شیر گرفتن فرزند پسر با زمان از شیر گرفتن دختر تفاوت زمانی نداشته باشد اما شرایط باید کمی متفاوت باشد. از آنجایی که شیری که نوزاد پسر مصرف می‌کند چرب‌تر و پرپروتئین‌تر از شیری ست که نوزاد دختر مصرف می‌کند، از یان رو باید در انتخاب جایگزین شیر مادر بعد از شیر گرفتن پسر نیز این مسئله را در نظر گرفت.

چون نوزاد پسر دارد شیر غنی‌تر و مغذی‌تری را ترک می‌کند در نتیجه غذاهای جایگزین باید مقوی‌تر باشند تا در نیازهای تغذیه‌ای او خلائی ایجاد نشود. غذاهای پرپروتئین مانند سینه مرغ، عصاره گوشت، یا چربی‌های سالمی مانند انواع مغزها و لبنیات پرچرب را باید در رژیم غذایی از شیر گرفتن نوزاد پسر قرار دهید تا نیازهای تغذیه‌ای او به طور کامل تامین شود.

طریقه از شیر گرفتن پسر

در روند از شیر گرفتن پسر چه در مورد شیر مادر چه در مورد شیشه شیر باید از دستورالعمل‌های زیر پیروی کنید:

  • روند از شیر گرفتن بچه باید تدریجی باشد.
  • ابتدا باید شیر شب قطع شود و سپس به سراغ شیر روز بیایید.
  • روند از شیر گرفتن باید این گونه باشد: کودک به طور متوسط تعداد دفعات مشخصی شیر می‌خورد. در فرایند از شیر گرفتن باید ابتدا طول دوره‌ی هر نوبت شیردهی را کم کنید و سپس نوبت‌های شیردهی را کم کنید.
  • غذاهای مقوی جامد را باید به درستی جایگزین شیر کنید تا نیازهای تغذیه‌ای او برطرف شود.

در مورد اطلاع از دعای از شیر گرفتن کودک یا دعاهای موجود در این باره در کتاب ریحانه بهشتی به مقاله از شیر گرفتن کودک مراجعه کنید.