مراقبت های بارداری با رحم دوشاخ

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بارداری با رحم دو شاخ

تقریبا 3درصد از زنان با ناهنجاری ساختاری رحم متولد می‌شوند که از شایع‌ترین آن رحم دو شاخ است. رحم دو شاخ یک ناهنجاری مادرزادی است که غیر طبیعی نیست، اما همین ناهنجاری می‌تواند باعث ناباروری، سقط جنین مکرر و یا یک بارداری سخت شود. اما باید بدانید این ناهنجاری همیشه باعث ناباروری نمی‌شود و در بیشتر مواقع فرد می‌تواند باردار شود، اما این بارداری باید با مراقبت‌های ویژه‌ای همراه باشد که در ادامه این مطلب نگاهی به آن می‌اندازیم.

تجربه بارداری با رحم دوشاخ

اول از همه باید بدانید که رحم دو شاخ چیست؟ در حالت طبیعی رحم به شکل یک حفره است که دارای دو لوله فالوپ، یک سرویکس و یک واژن است. اما در افرادی که رحم دو شاخ یا قلبی شکل دارند، رحم به جای یک حفره، دو حفره دارد که از پایین به یکدیگر راه داشته و به یک واژن ختم می‌شوند و همانند رحم طبیعی به دو لوله فالوپ و دو تخمدان سالم متصل هستند. طبق مطالعات اخیر رحم دو شاخ تاثیری بر روی بارداری ندارد و این ناهنجاری شانس بارداری را کاهش نمی‌دهد، اما باید بدانید که رحم دوشاخ خطر سقط جنین و زایمان زودرس را افزایش می‌دهد. از هر ده مورد بارداری با رحم دو شاخ در حدود شش مورد از ده مورد به ختم بارداری منجر می‌شود. چهار مورد از ده مورد که دچار سقط خود به خودی نشده‌اند، یکی از آنها به زایمان زودرس منجر می‌شود. رحم دو شاخ بارداری را دشوار می‌کند و در صورتی که شما موفق به ادامه بارداری شوید، به دلیل اینکه جنین در رحم دو شاخ در وضعیت بریچ قرار دارد، قادر به زایمان طبیعی نخواهید بود.

آیا امکان بارداری با رحم دو شاخ وجود دارد؟ چه کسانی با رحم و شاخ باردار شدند؟

محققان در قدیم بر این باور بودند که رحم دو شاخ باعث ناباروری می‌شود. امکان بارداری با رحم دو شاخ وجود دارد اما باید بدانید که ممکن است بسیار سخت و خطرناک باشد. زیرا در بارداری با رحم دو شاخ شما با سقط خود به خودی جنین، زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس روبه رو هستید. با این وجود افرادی بوده‌اند که با رعایت مراقبت‌های ویژه زایمانی به موقع و کودکی سالم داشته‌اند.

تشخیص رحم دو شاخ: آیا رحم دوشاخ در سونوگرافی مشخص می‌شود؟

باید بدانید که رحم دو شاخ یا قلبی شکل فقط با روش‌های زیر قابل تشخیص است:

  • سونوگرافی
  • MRI
  • معاینه لگنی
  • هیستروسالپنگوگرافی

در بیشتر موارد رحم دو شاخ، زمانی که فرد با داشتن علائم سقط مکرر به پزشک مراجعه می‌کند با انجام سونوگرافی مشخص می‌شود، که معمولا پس از تشخیص فرد متعجب خواهد شد، زیرا بسیاری از زنان با داشتن این ناهنجاری هیچگونه علائمی ندارند.

عکس جنین در رحم دوشاخ

مشکلات و مراقبت‌های بارداری با رحم دو شاخ 

باید بدانید که بارداری با رحم دو شاخ آنقدرها هم بی ضرر و بدون عوارض نخواهد بود. میزان خطرناک بودن بارداری در افراد با رحم دوشاخ به مقدار اختلال آنها بستگی دارد. در بیشتر موارد بسیاری از افراد با رحم دو شاخ باردار شده و نوزاد سالمی به دنیا آوردند. اما در صورتی که رحم تا انتها یعنی تا بخش بالایی واژن به دو قسمت مجزا تبدیل شده باشد، بر بارداری آنها تاثیر خواهد گذاشت.

از مشکلات ممکن است در بارداری با رحم دو شاخ بوجود آید عبارتند از:

  • دشواری در حفظ بارداری: حفظ بارداری با رحم دو شاخ و گذراندن دوران بارداری بصورت سالم، منظم و نرمال چندان آسان نخواهد بود. بنابراین ممکن است پزشک از شما بخواهد که در استراحت مطلق به سر ببرید تا دوران بارداری شما به سلامت به پایان برسد.
  • زایمان زودرس: باید بدانید که رحم دو شاخ یا قلبی شکل وضعیت مناسبی را برای رشد و تکامل جنین ندارد، همین امر باعث می‌شود که بیشتر بارداری‌ها دوره کامل خود را سپری نکنند و جنین زودتر از زمان تعیین شده متولد شود. در بارداری با رحم نرمال، رحم همزمان با جنین رشد کرده و فضای کافی و مناسبی را برای رشد و نمو جنین بوجود می‌آورد، اما در رحم دو شاخ همچین اتفاقی نمی‌افتد و همین وضعیت نامناسب ممکن است باعث سقط جنین شود.

  • عدم امکان زایمان طبیعی: در صورتی که جنین در قسمت بزرگتر رحم لانه گزینی کند، شانس شما برای داشتن یک بارداری کامل نیز بیشتر است. اما باید بدانید که در هر صورت جنین در وضعیت غیر طبیعی در رحم قرار دارد. ممکن است جنین در حالت شانه یا بریج و یا به شکل عرضی در رحم قرار داشته باشد و تغییر حالت و قرار گرفتن سر او در وضعیت طبیعی رو به پایین دشوار است. بنابراین انجام زایمان طبیعی در چنین شرایطی غیر ممکن است و پزشک از شما می‌خواهد تا خود را برای عمل سزارین آماده کنید. همچنین باید بدانید از آنجایی که با رشد جنین و پیشرفت بارداری، وضعیت ناراحت کننده‌تر می‌شود، بنابراین تقریبا 15 تا 20 درصد از این گونه بارداری‌ها منجربه زایمان زودرس خواهد شد.
  • خطر سقط جنین: طبق آمار به دست آمده، تقریبا 20 تا 40 درصد از بارداری‌ها با رحم دو شاخ منجر به سقط جنین می‌شود، زیرا جنین در وضعیت نامناسبی قرار دارد. در چنین شرایطی مراقبت‌های ویژه و چکاپ‌های بیشتری باید انجام شود. البته نگران نباشید بارداری بعد از سقط جنین امکان پذیر است، اما بهتر است که چند ماهی آن فرصت دهید تا بافت رحم ترمیم شود.
  • نیاز بیشتر به پروژسترون: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در اینگونه بارداری‌ها وجود دارد، کمبود پروژسترون است. هنگامی که شما یک رحم متفاوت دارید، برای ضخیم شدن دیواره رحم و لایه داخلی آن به پروژسترون بیشتری نیاز دارید. در چنین شرایطی پزشک برای شما آمپول‌هایی تجویز می‌کند تا پروژسترون بدن شما تامین شده تا دوره بارداری شما کامل طی شود.

حرکت جنین در رحم دوشاخ

در رحم دو شاخ یا قلبی شکل، جنین در یکی از شاخ‌ها لانه گزینی می‌کند، بنابراین طبیعی است که حرکات جنین تنها در یک قسمت از بدن احساس شود.

درمان رحم دوشاخ با طب سنتی

برای درمان رحم دو شاخ یا قلبی شکل با گیاهان دارویی بهتر است با پزشک متخصص خود مشورت کنید. بهتر است اگر دارای رحم دو شاخ بوده و باردار هستید، برای جلوگیری از سقط جنین، سر خود و بدون مشورت با پزشک از گیاهان دارویی استفاده نکنید.