آیا قرص دمیترون در شیردهی مجاز است؟

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
قرص دمیترون در شیردهی

مصرف دارو در دوران شیردهی دغدغه بسیاری از مادران است و از تاثیرات آن بر روی شیر اطلاعی ندارند. دمیترون از قرص‌های پرمصرف در بین زنان باردار و شیرده است که برای بهبود حالت تهوع و استفراغ مصرف می‌شود. در ای مقاله از وب سایت گهواره با ما همراه شوید تا نحوه مصرف و تاثیرات قرص دمیترون در شیردهی را با شما به اشتراک بگذاریم.

مصرف قرص دمیترون در شیردهی

مصرف قرص دمیترون در شیردهی

تهوع بارداری بسیار شایع است و ممکن است در شیردهی نیز ادامه داشته باشد. در این حالت معمولا زنان برای بهتر شدن حال خود به سراغ دارو می‌روند؛ اما باید این را بدانید که داروها ممکن است بر روی شیر مادر تاثیرات منفی بگذارند. قرص دمیترون از داروهای ایمن جهت رفع تهوع و استفراغ است و در کوتاه‌مدت اثر خود را نشان می‌دهد. 

دمیترون با محدود کردن فعالیت‌های شیمیایی بدن تهوع و استفراغ را کاهش می‌دهد و در برخی موارد برای اثرگذاری باید با داروهای دیگر مصرف شود. مصرف این دارو برای زنان شیرده مشکلی به وجود نمی‌آورد؛ اما بهتر است با پزشک معالج خود صحبت کنید و با توجه به شرایط خود تصمیم بگیرید که این دارو را مصرف کنید یا خیر. در صورت مخالفت پزشک از داروهای جایگزین آن استفاده کنید.

*عوارض مصرف دمیترون در بارداری + روشهای جایگزین

تاثیر قرص دمیترون در شیردهی

قرص دمیترون در شیردهی علاوه بر رفع تهوع و استفراغ برای افرادی که نیاز به پرتودرمانی و شیمی‌درمانی دارند تجویز می‌شود. دمیترون اندانسترون با مهار کردن گیرنده‌های سروتونین در مغز حالت تهوع را از بین می‌برد. از دیگر تاثیرات قرص دمیترون درمان رفلاکس معده است که بعضی از زنان شیرده با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. برای تاثیرگذاری بیشتر این قرص بهتر است به‌صورت ناشتا آن را مصرف کنید. 

خالی بودن معده کمک می‌کند از ایجاد حالت تهوع جلوگیری شود. همچنین به جای جویدن یا قورت دادن قرص آن را روی زبان نگه دارید و پس از حل شدن با بزاق دهان آن را قورت دهید. درمان اسهال یکی دیگر از تاثیرات مصرف قرص دمیترون است. این دارو هنگام اسهال حرکات دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد و با افزایش جذب آب در روده‌ها باعث بهبودی شرایط بیمار می‌شود.

عوارض قرص دمیترون در شیردهی

عوارض قرص دمیترون در شیردهی

دمیترون از قرص‌های ایمن و بی‌خطر است و در کمتر کسی عوارض خود را نشان می‌دهد. مهمترین عوارض جانبی مصرف قرص دمیترون عبارتند از:

  • سردرد 
  • سرگیجه 
  • خستگی 
  • یبوست 
  • اسهال خواب‌آلودگی 
  • تب و لرز 
  • درد عضلات

در صورت بروز این مشکلات نگران نباشید و با حفظ خونسردی خود منتظر بمانید برطرف شوند. در صورتی که با مواردی مانند سرگیجه شدید، احساس درد در قفسه سینه، بیهوشی و ضربان قلب نامنظم مواجه شدید سریعاً به پزشک مراجعه کنید. برخی از عوارض دیگر قرص دمیترون که بسیار نادر و در عین حال خطرناک هستند شامل خارش شدید، اختلالات تنفسی، تورم گلو یا صورت و بثورات پوستی هستند. 

در این صورت باید به اورژانس بیمارستان مراجعه کرد. ناگفته نماند برای کاهش حالت تهوع و سایر مشکلاتی که نیاز به مصرف داروی دمیترون است پیشنهاد می‌شود از رژیم غذایی سالم پیروی کنید و در این صورت مصرف داروهای شیمیایی را به حداقل برسانید تا سلامت خود و کودکتان به مشکل بر نخورد.

قرص دمیترون در شیردهی خطرناک است؟

قرص دمیترون در شیردهی خطرناک است؟

همانطور که گفته شد مصرف قرص دمیترون در شیردهی خطرناک نیست و در سریع‌ترین زمان ممکن استفراغ و تهوع را برطرف می‌کند. مصرف این قرص می‌تواند زمانی خطرناک باشد که با تداخل دارویی همراه گردد. داروهایی که با اندانسترون تداخل دارند شامل سوتالول، پاروکستین، پیموزاید، کینیدین، فلوکستین، آپومورفین، دوفتیلید، داروهای ضدافسردگی و آنتی‌بیوتیک‌های گروه مایکرولید هستند. این داروها علاوه بر ایجاد عوارض خطرناک باعث کاهش اثرگذاری دمیترون می‌شوند و از مصرف همزمان آنها باید خودداری کرد.

*داروهای ممنوعه در شیردهی کدامها هستند+ معرفی لیست کامل

موارد منع مصرف قرص دمیترون در شیردهی

موارد منع مصرف قرص دمیترون در شیردهی

بانوان شیرده در صورت شرایط زیر نباید قرص دمیترون مصرف کنند:

  • اختلال کبدی: در صورت داشتن چنین مشکلی مصرف دمیترون باید با مشورت پزشک انجام شود.
  • ضربان قلب نامنظم: در چنین حالتی ضربان قلب گاهی آهسته و گاهی تند می‌شود و تحت هیچ شرایطی نباید دمیترون مصرف نمود.
  • نارسایی قلبی: بانوان مبتلا به نارسایی قلبی جهت مصرف داروی دمیترون باید با پزشک معالج مشورت کنند.
  • بیماری فنیل کتونوریا: مصرف این دارو برای بیماران مبتلا به فنیل کتونوریا ممنوع است.
  • مشکلات گوارشی: در صورت انسداد معده از مصرف قرص دمیترون باید خودداری کرد.
  • پایین بودن سطح منیزیم یا پتاسیم خون: مصرف این قرص برای افرادی که از پایین بودن سطح منیزیم یا پتاسیم خون برخوردار هستند تنها با مشورت پزشک مجاز است.

سخن پایانی

تهوع و استفراغ از مشکلات آزاردهنده در بین زنان شیرده و باردار به شمار می‌رود. در این مقاله به طور کوتاه و مفید درباره مصرف قرص دومیترون در شیردهی توضیح داده شد. با توجه به این مطلب قبل از مصرف قرص دمیترون و سایر داروهای ضد تهوع با پزشک معالج خود مشورت کنید و در صورت عدم مشکل به مصرف آن بپردازید.

سوالات متداول:

موارد مصرف قرص دمیترون چیست؟

قرص دمیترون برای رفع تهوع و استفراغ، درمان اسهال، درمان مشکلات گوارشی مانند رفلاکس معده مصرف می شود.

فواید مصرف شربت دومپریدون در شیردهی چیست؟

فواید مصرف شربت دومپریدون شامل: درمان تهوع، استفراغ و افزایش شیر مادر استفاده می‌شود.