فواید استخوان درمانی و استئوپاتی در بارداری

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
استئوپاتی در بارداری

به احتمال بسیار زیاد در مورد استئوپاتی در بارداری چیزی نمی‌دانید یا اطلاعات بسیار کمی دارید. استئوپاتی ترکیب دو واژه يونانی  Osteo به معنی استخوان و pathos به معنی رنج از بيماری است. استئوپاتی یک روش درمانی است. این روش درمانی معتقد است که اعضای بدن از هم جدا نیستند و هر سلول در بدن با سلول دیگر مرتبط است. به همین دلیل درمان صحیح یک آسیب یا بیماری، مستلزم ارزیابی تمام اعضای بدن است. بارداری و مادر شدن تغییرات جسمی، عاطفی، روانی و اجتماعی قابل توجهی را به همراه دارد. استئوپاتی در بارداری کمک می‌کند تا مادر و کودک از نظر جسمی و عاطفی سالم بمانند و استرس نداشته باشند. نقاط استرس رایج رباط‌های مفاصل ساکروایلیاک در پشت لگن و سمفیز شرمگاهی در جلو هستند.

باردار بودن چه تاثیری بر بدن یک زن دارد؟

در طول بارداری، سازگاری‌های پیشرونده‌ای رخ می‌دهد تا امکان رشد کودک فراهم شود. رباط‌ها نرم می‌شوند، انحنای ستون فقرات تغییر می‌کند و وضعیت کلی بدن تغییر می‌کند. با رشد کودک مرکز ثقل زن باردار به تدریج به جلو حرکت می‌کند. این حرکت رو به جلو، فشار مکانیکی معمولی روی بدن را تغییر می‌دهد و قوس در ناحیه کمر را تشدید می‌کند. همه این تغییرات باعث افزایش فشار روی مفاصل، ماهیچه‌ها و رباط‌های ستون فقرات می‌شود. روش درمانی استئوپاتی از طریق این تغییرات از بدن حمایت می کند؛ خصوصا از اواسط بارداری تا انتهای بارداری. هدف یک استئوپات حفظ تعادل بدن با تاثیر مثبت بر سیستم گردش خون بدن، سیستم عصبی بدن و غدد لنفاوی بدن در طول بارداری است. روش درمانی استئوپاتی کاملا ملایم و غیر تهاجمی است.

فواید استئوپاتی در دوران بارداری

درمان استئوپاتی در دوران بارداری می‌تواند برخی از عوارض مرتبط با بارداری را کاهش دهد؛ از جمله این عوارض عبارتند از:

  • انواع درد های فیزیکی (کمر درد، درد گردن و شانه، تنش عضلانی) در نتیجه فشار اضافی بر ستون فقرات
  • سیاتیک
  • درد کشاله ران، پایین شکم یا درد سمفیز شرمگاهی در نتیجه فشار اضافی روی لگن
  • درد لگن (مفصل ساکروایلیاک / سمفیز شرمگاهی)
  • حالت تهوع و سوزش سر دل
  • مشکلات گردش خون مانند تورم در پاها و واریس در نتیجه افزایش فشار روی شکم
  • درد دنده و وسط کمر که منجر به تنگی نفس و مشکل در تنفس عمیق می‌شود
  • سردرد
  • سابقه کمردرد در بارداری که می تواند بر بارداری یا زایمان تاثیر بگذارد
  • درد پایین کمر
  • حفظ تعادل وضعیتی
  • درد میانی، بالای کمر و گردن
  • درد قفسه سینه
  • درد صورت
  • گزگز در دست

نحوه انجام استئوپاتی در بارداری

پیش از انجام استئوپاتی در بارداری، یک شرح حال کامل شامل هرگونه علائم فعلی، سابقه پزشکی گذشته و سابقه زایمان از مادر باردار گرفته می‌شود. تکنیک‌های درمانی برای هر بیمار متفاوت است، اما ممکن است شامل تکنیک‌هایی مانند انواع مختلف ماساژ بافت نرم، تحرک و استئوپاتی جمجمه باشد. این تکنیک‌ها به کاهش تنش، کشش ماهیچه‌ها، کمک به تسکین درد و تحرک مفاصل کمک می‌کنند. استئوپاتی می‌تواند به کاهش استرس و ناراحتی کمک کند و منجر به بارداری طبیعی تر و آسان‌تر شود.

استئوپاتی در بارداری چه تاثیری دارد؟

مادر آینده‌ای که بدنش عاری از فشارها و تنش است، بهتر می‌تواند خود را با تغییرات فیزیکی عمده‌ای که در دوران بارداری رخ می‌دهد، سازگار کند. استئوپاتی در سه ماهه اول می‌تواند آسیب‌های گذشته را هدف قرار دهد و آنها را بهبود ببخشد. آسیب‌هایی که ممکن است در بارداری و در نهایت زایمان اختلال ایجاد کنند. استئوپاتی برای بارداری به از بین بردن درد و ناراحتی ناشی از تغییرات وضعیتی که در سه ماهه دوم و سوم با افزایش وزن کودک در حال رشد رخ می‌دهد، کمک می‌کند؛ همچنین بر تغییرات هورمونی روی رباط‌های کل بدن تاثیر می‌گذارد و می‌تواند رباط‌ها را بیشتر مستعد کشیدگی کند. 

  • بهبود انعطاف‌پذیری در لگن و شکم و آمادگی برای زایمان 
  • کاهش هر گونه درد در دوران بارداری 
  • بازگشت سریع به وضعیت پیش از بارداری پس از زایمان

چگونه درمان استخوان درد در بارداری

بارداری نه تنها باعث می شود شکم به شکلی چشمگیری بزرگ شود، بلکه بر هر قسمت دیگر بدن نیز تأثیر می‌گذارد. کمر، لگن، دستگاه گوارش، سیستم تنفسی، سیستم قلبی-عروقی، هورمون‌ها، فاسیا، ماهیچه‌ها، رباط‌ها، سیستم عصبی و کلا سر تا پای بدن.

هدف از درمان‌های استئوپاتیک کمک به حفظ تعادل بدن، کاهش استرس فیزیکی در دوران بارداری و بهبودی واقعی پس از زایمان است. احساس آرامش و تندرستی مادر باعث ترشح هورمون‌های مفید می‌شود که روی کودک در حال رشد تأثیر می گذارد و منجر به رشد کودک در یک محیط عاری از استرس می‌شود. هدف استئوپاتی بازگرداندن هم ترازی، تحرک بهینه تمام ساختارها و درمان استخوان درد زن باردار است.

در دوران بارداری به دلیل تغییرات زیاد، استرس‌ها و فشارهای جدید به بدن وارد می‌شود. تکنیک‌های استئوپاتی، کاملا ملایم، ایمن و متناسب با نیازها و راحتی هر مادر هستند.

درمان استئوپاتی در دوران بارداری به هدایت، رهایی و بازیابی تنش‌ها و محدودیت‌های ایجاد شده کمک می‌کند و با اطمینان از هم ترازی مناسب لگن فرایند زایمان را آماده می کند. همچنین به بهبودی کارآمدتر پس از زایمان نیز کمک می‌کند.

دستکاری استئوپاتیک در دوران بارداری کاملا ایمن و ملایم است و می‌تواند به حفظ تراز و انعطاف ساختارهای استخوانی کمک کند و مادر باردار را راحت نگه دارد.

تقارن و تحرک دیافراگم تنفسی می‌تواند به تسکین ناراحتی دنده‌ها، سوزش سر دل و اجازه دادن به دنده‌ها برای جا دادن به کودک در حال رشد کمک زیادی کند. یک سیستم انعطاف‌پذیر می‌تواند در همه جهات کشیده شود.

متعادل کردن فشارهای دائمی در حال تغییر از طریق دیافراگم تنفسی و کف لگن، خطر جدا شدن عضلات شکم و سمفیز شرمگاهی را کاهش می دهد.

افتادن روی دنبالچه یا ضربه به لگن ناشی از زایمان قبلی می‌تواند باعث افزایش تنش در رباط‌های لگن و ماهیچه‌های کف لگن شود. استئوپاتی برای بارداری در تنظیم مجدد لگن و اطمینان از انعطاف‌پذیری بافت‌های نرم برای امکان زایمان راحت‌تر بسیار مفید است. 

کلام آخر

تحقیقات نشان داده است که نوزادان نسبت به استرس عاطفی مادر بسیار حساس هستند، خصوصا زمانی که استرس طولانی مدت باشد. با توجه به اینکه درمان‌های استئوپاتی در بارداری بی ضرر هستند، لذا استئوپاتی یک روش دستی ملایم و ایمن، نه تنها برای کاهش دردهای فیزیکی ناشی از بارداری است، بلکه به کاهش استرس مادر نیز کمک می‌کند و نهایتا منجر به آرامش بیشتر و احساس خوب بیشتری در مادر می‌شود. جنین و نوزاد نیز از این احساس آرامش بهره‌مند می‌شود. بنابراین برای کاهش استخوان درد در اوایل بارداری یا کم کردن استخوان درد در ماه هشتم بارداری می‌توانید بعد از مشورت با پزشک خود از این روش درمانی استفاده کنید. همچنین باید حتماً مصرف کلسیم در بارداری را مد نظر داشته باشید.