ماه هشتم بارداری | بایدها و نبایدهای ماه هشتم بارداری

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ماه هشتم بارداری

ماه هشتم بارداری به هفته‌های 29 تا 32 ام بارداری گفته می‌شود. شما فقط چند هفته دیگر تا پایان دوره بارداری و در آغوش کشیدن کودک دلبندتان فاصله دارید. وزن جنین در ماه هشتم یا همان هفته سی و دوم بارداری به وزن هنگام تولد او نزدیک می‌شود. همچنین وضعیت مادر و جنین در این ماه تغییرات محسوسی خواهد کرد. معمولا از اواخر ماه هفتم بارداری پزشک متخصص زنان و زایمان به شما توصیه می‌کند که هر روز حرکات جنین را بشمارید. درد زیر شکم در این ماه بسیار شایع است؛ به همین دلیل، خیلی از مادران استرس زایمان زودرس و نرسیدن جنین به ماه نهم بارداری را دارند. اطلاعات کامل درباره ماه هشتم حاملگی را در این مقاله بخوانید.

در این مقاله می‌خوانید:

با شروع ماه شروع ماه هشتم بارداری چه چیزهایی در انتظار شماست؟

با شروع ماه شروع ماه هشتم بارداری چه چیزهایی در انتظار شماست؟

با شروع ماه هشتم بارداری در واقع شمارش معکوس برای در آغوش کشیدن دلبندتان آغاز شده است. با توجه به اینکه ماه هشتم بارداری از هفته 29 تا 32 بارداری است و فاصله چندانی با زمان زایمان و آخر بارداری ندارد، معمولا خانم‌ها هم کم طاقت می‌شوند و هم مضطرب؛

کم طاقت از این جهت که وضعیت خاص بارداری در اواخر بارداری خسته کننده می‌شود. با توجه به اینکه هر چه به ماه نهم بارداری و پایان بارداری نزدیک‌تر می‌شویم، رشد جنین کامل‌تر می‌شود و وزن بیشتری می‌گیرد، تحمل کردن شکم بزرگ و سنگین برای همه خانم‌ها سخت خواهد شد. مضاف بر اینکه نشستن و برخاستن در هفته‌ها و ماه‌های آخر بارداری واقعا سخت است و جنین بیشتر از قبل به معده فشار می‌آورد و ناراحتی‌های گوارشی مادر تشدید می‌شود، لذا همه خانم‌ها برای پایان بارداری و خلاصی از همه وضعیت‌های سخت دوران بارداری لحظه‌شماری می‌کنند و دوست دارند که سریع‌تر نوزاد خود را در آغوش بگیرند. مضطرب هم از این جهت که به هر حال با تولد نی نی، تغییرات زیادی در زندگی خانم و البته آقا ایجاد خواهد شد؛ تغییراتی که قطعا کنار آمدن با آنها مستلزم گذشت زمان است. 

از ماه هشتم بارداری احتمالا نیمه‌شب‌هایی بدون دلیل از خواب بیدار می‌شوید و دیگر نمی‌توانید بخوابید. جالب است بدانید که این حالت‌ها کاملا طبیعی است و نشان از این معجزه خداوند دارد که بدن شما به طور غریزی و طبیعی برای بیداری‌های بعد از تولد نوزاد در حال آمادگی است. این معجزه خداوند است که از مدتی قبل از وضع حمل، مادر را برای شرایط خاص بعد از وضع حمل آماده می‌کند. 

در ماه هشتم بارداری پوست شما بیشترین تغییرات را تجربه کرده است. اگر خوش شانس باشید، تنها تعداد اندکی لک در ناحیه گردن خواهید داشت، در غیر این صورت احتمالا ترک‌های بارداری را در ناحیه شکم و ران‌ها مشاهده خواهید کرد. اندکی پف کرده به نظر می‌رسید و احتمالا دیگر نمی‌توانید حلقه ازدواجتان را دست کنید.

با شروع ماه هشتم بارداری و بزرگ شدن شکم‌تان می‌توانید برای گرفتن عکس‌های یادگاری دوران بارداری وقت بگیرید. فقط توجه داشته باشید که خیلی نمی‌توانید روی سرحال بودن‌تان حساب کنید؛ زیرا در ماه هشتم بارداری خستگی خیلی زود به سراغ‌تان می‌آید و حوصله‌تان را سر می‌برد. 

مراقبت‌های تغذیه‌ای همچنان در ماه هشتم بارداری ادامه دارد. احتمالا به دلیل شکم بزرگی که دارید و تغییراتی که در جای قرار گرفتن معده‌تان صورت گرفته است، خیلی خوب نمی‌توانید غذا بخورید یا هر غذایی را بخورید؛  اما باید به یاد داشته باشید که خوب غذا خوردن در تمام طول بارداری مهم است و باید به آن توجه ویژه داشته باشید. 

 با شروع ماه هشتم بارداری باید بیشتر از پیش مراقب خودتان باشید؛ کارهای سنگین را کاملا کنار بگذارید و اجازه دهید همسر و سایر اطرافیان به شما کمک کنند. فراموش نکنید که در این ماه احتمال زایمان زودرس در صورت عدم مراقبت از خود وجود دارد. بنابراین محتاط باشید و بی‌گدار به آب نزنید. 

توصیه می‌کنیم خرید سیسمونی را به ماه هشتم بارداری موکول نکنید؛ زیرا خرید کردن با یک شکم بزرگ برای شما خیلی ساده نخواهد بود. برای چیدن وسایل سیسمونی خود حتما کمک بگیرید و خود را خیلی خسته نکنید. 

با جنین خود حرف بزنید، لالایی بخوانید، قرآن بخوانید، شب و روز را به او آموزش بدهید و به این ترتیب هم خودتان و هم کودک‌تان را برای زندگی در جایی غیر از رحم مادر آماده کنید. 

در ماه هشتم بارداری مراقب تغییرات خلق و خوی خود باشید. ممکن است نیاز جنسی پیدا کنید. تمام این حالات به دلیل تغییرات هورمونی است که در بدن شما در حال رخ دادن است. برای برقراری رابطه با همسر خود با پزشک بارداری‌تان مشورت کنید و محتاط باشید. 

به یاد داشته باشید که در ماه هشتم بارداری شما در انتهای سرازیری بارداری قرار دارید؛ احتمالا صبر کردن برای شما اندکی سخت خواهد بود، اما یقین داشته باشید که خیلی زود این دوران طلایی تمام می‌شود و بسیار زودتر برای همین دوران سخت دلتنگ خواهید شد. 

علائم ماه هشتم بارداری کدامند؟

علائم ماه هشتم بارداری

بعضی از همان ابتدا گمان میکنند که علائم بارداری پسر در هفته 7 با علائم بارداری دختر تفاوت دارد و این نظر را تا آخر بارداری دارند. اما چنین نیست. در ماه هشتم بارداری ممکن است علاوه بر یکسری از علائم بارداری قدیمی، با برخی علائم کاملاً جدید نیز روبرو شوید. شایع‌ترین علائم بارداری در ماه هشتم بارداری عبارتند از:

تنگی نفس

با بزرگ شدن رحم‌، فضای داخل شکم شما کاملا اشغال می‌شود. رحم ممکن است معده شما را به سمت ریه‌ها بالا ببرد و نفس کشیدن را برای شما سخت‌تر کند و منجر به تنگی نفس در بارداری شود. سعی کنید هنگام نشستن و ایستادن وضعیت بدنی کاملا صاف و مستقیمی ‌داشته باشید تا ریه‌هایتان فضای بیشتری برای باز شدن داشته باشند.

بواسیر

افزایش گردش خون می‌تواند باعث متورم شدن ر‌گ‌ها شود. ناحیه‌ای که رگ‌های متورم دارد معمولا خارش دارد و می‌تواند تا حدودی دردناک نیز باشد. اگر رگ‌های ناحیه مقعد شما درگیر شود، به آن بواسیر گفته می‌شود. بواسیر بارداری بسیار شایع است؛ زیرا رحم هرچه بزرگتر می‌شود، فشار بیشتری به رگ‌ها وارد می‌کند. درنتیجه فشارهای وارده، جریان خون ورودی و خروجی از این رگ‌ها مختل می‌شود. 

برای جلوگیری از بواسیر و خونریزی مقعد در بارداری مطمئن شوید که به اندازه کافی فیبر می‌خورید و آب کافی می‌نوشید. همچنین سعی کنید میزان افزایش وزن بارداری خود را در محدوده مجاز نگه دارید. اگر درد بواسیر شما را اذیت کرد، می‌توانید برای تسکین، یک کمپرس یخ روی آن قرار دهید یا ناحیه مقعد را در وان آب گرم قرار دهید.

رگ‌های واریسی

رگ‌های بزرگ شده و متورم همچنین ممکن است روی پاهای شما ظاهر شوند. این رگ‌ها معمولا کبود و بزرگ و شبیه به تور عنکبوت به نظر می‌رسند و گاهی درد و خارش دارند. شاید ظاهر آنها را دوست نداشته باشید‌، اما آنها معمولاً بی ضرر هستند. بهتر است هر وقت می‌توانید با بالا نگه داشتن پاهای خود، به بازگشت خون از رگ‌های پا به سمت قلب کمک کنید. همچنین هنگام نشستن پاهایتان را به حالت ضربدری رو هم نگذارید. پوشیدن جواب واریس در بارداری نیز کمک کننده است و می‌تواند ناراحتی شما را تا حد زیادی کاهش دهد. 

درد واژن در ماه هشتم بارداری معمولا در نتیجه نوعی واریس در رگ‌های ناحیه دستگاه تناسلی زنان ایجاد می‌شود. سعی کنید از نشستن زیاد خودداری کنید و بیشتر پیاده‌روی کنید.

گرفتگی عضلات پا

گرفتگی ساق پا در سه ماهه سوم بارداری شایع است و متخصصان کاملاً نمی‌دانند که چه عواملی باعث ایجاد این گرفتگی‌های ناراحت کننده می‌شود. افزایش وزن‌، کمبود ویتامین، وارد شدن فشار زیاد به پاها یا غیرفعال بودن در طول بارداری، همگی از دلایل احتمال گرفتگی عضلات پا در ماه 8ام بارداری هستند.

برای جلوگیری از آن‌، عضلات پشت ساق پای خود را قبل از خواب بکشید. همچنین با حرکات ضربه‌ای ملایم، پشت پا را از بالا به سمت پایین ماساژ دهید. 

خستگی و بی خوابی

در ماه هشتم بارداری چگونه بخوابیم که دچار اختلالات خواب در بارداری نشویم؛ این سوالی است که اکثر زنان باردار در سه ماهه سوم حاملگی و به ویژه از ماه هشتم حاملگی می‌پرسند. در این ماه شکم شما بسیار بزرگ شده است و ممکن است شما را در طول روز خسته کند و دچار احساس ضعف در ماه هشتم بارداری شوید. همچنین خواب راحت در شب نیز در این مرحله از بارداری می‌تواند سخت باشد. علاوه بر این، تکرر ادرار و مراجعه مکرر به توالت و سایر عوارض بارداری مرتبط با ماه هشتم حاملگی‌، همگی می‌توانند شما را از داشتن یک خواب خوب و سالم محروم کنند. 

برای کنترل خستگی به رژیم غذایی سالم در دوران بارداری پایبند باشید و با تأیید پزشکتان‌، به ورزش منظم روزانه ادامه دهید. این اقدامات می‌تواند به افزایش سطح انرژی در شما کمک کنند و بی‌خوابی در بارداری را بهبود دهند. از هر فرصتی که برایتان مهیا شد، برای استراحت کردن استفاده کنید؛ حتی اگر در حد چرت زدنهای کوچک روزانه باشد. 

تکرر ادرار

یکی دیگر از مشکلات ماه هشتم بارداری تکرر ادرار است که در اثر حرکات جنین رخ می‌دهد. در ماه هشتم بارداری کودک برای قرار گرفتن در موقعیت مناسب برای تولد، به سمت لگن شما پایین می‌آید. درنتیجه‌، ممکن است احساس کنید که کودک شما در حال حاضر روی مثانه شما نشسته است! زیرا به دلیل فشاری که به مثانه وارد می‌کند، دائما باید به توالت مراجعه کنید. همچنین ممکن است هنگام خندیدن‌، سرفه یا عطسه کردن، ادرار شما نشت کند. سعی کنید قبل از ترک خانه حتی به مقصدهای نزدیک، حتما سری به سرویس بهداشتی بزنید! همچنین در مورد تکرر ادرار در بارداری و جنسیت جنین در این مقاله بیشتر بخوانید. 

استرس یا اضطراب

ممکن است با نزدیک شدن به پایان بارداری و زمان به دنیا آمدن نوزادتان‌، تغییرات عاطفی بیشتری را تجربه کنید. طبیعی است نگران زایمان و اینکه زندگی شما بعد از تولد فرزندتان چه تغییراتی خواهد کرد، باشید؛ به خصوص اگر این اولین فرزند شما باشد. بهتر است با خانواده و دوستان در مورد افکار و ترس های خود صحبت کنید و در صورت نیاز از مشاور کمک بگیرید. همچنین می‌توانید در کلاسهای آموزشی حضوری یا آنلاین آموزش زایمان، مراقبت از نوزاد و موارد مشابه شرکت کنید. شاید به دلیل خستگی زیاد در ماه هشتم حاملگی کلاسهای آنلاین را به حضوری ترجیج بدهید، اما کلاس حضوری به دلیل اینکه می‌توانید با سایر مادران باردار صحبت و درد دل کنید، کمک روحی بیشتری به شما خواهد کرد. به طور کلی، شرکت در این کلاسها علاوه بر اینکه اطلاعات شما را در این زمینه افزایش می‌دهد و ترستان را کمتر می‌کند، فکرتان را نیز مشغول خواهد کرد. 

انقباضات براکستون هیکس

هنگامی‌که هشت ماهه باردار هستید، ممکن است انقباضات تمرینی معروف به انقباضات براکستون هیکس را برای اولین بار تجربه کنید و یا اگر از ماههای قبل تجربه آن را دارید، در این ماه هم ادامه خواهد داشت. این انقباض‌ها بر خلاف انقباضهای زایمان معمولاً نامنظم هستند و به مرور زمان قوی‌تر نمی‌شوند و تعدادشان افزایش نمی‌یابد. معمولا هم اگر وضعیت خود را تغییر دهید، از بین می‌روند. اگر انقباضات شما به طور منظم و در فواصل زمانی تقریبا مشخصی اتفاق افتاد و به مروز زمان قوی‌تر شد، احتمال زایمان در ماه هشتم بارداری وجود دارد. در این شرایط در کمترین زمان به پزشکتان مراجعه کنید تا اقدامات لازم را انجام دهد، زیرا شما در معرض زایمان زودرس قرار دارید. 

گر گرفتگی

گر گرفتگی در ماه هشتم بارداری یکی از اتفاقات بسیار شایع است و علت آن نوسان هورمون‌ها در این دوران است که باعث گشاد شدن عروق در ناحیه سر، گردن و قفسه سینه می‌شود. این اتفاق سبب افزایش ناگهانی دمای بدن و به اصطلاح گر گرفتگی می‌شود. این مشکل یکی از ناراحتی‌هایی است که بیشتر زنان در این دوره تجربه می‌کنند که همراه با حس گرمای شدید و تعریق فراوان است و در شب‌ها باعث کاهش کیفیت می‌شود. گر گرفتگی در زنانی که دچار پرکاری تیروئیدی هستند بیشتر رخ می‌دهد.

احتقان یا گرفتگی بینی

با افزایش سطح استروژن، غشاهای داخل بینی منبسط و متورم می‌شود و ماده مخاطی بیشتری تولید می‌کند. در نتیجه احتمال زیادی وجود دارد که در ماه هشتم حاملگی دائما دچار گرفتگی بینی باشید. 

سوزش سر دل

رحم در حال رشد معده را به سمت بالا فشار می‌دهد و باعث می‌شود محتویات اسیدی معده به داخل مری بروند. این باعث سوزش معده در بارداری می‌شود. 

نفخ و یبوست

به دلیل افزایش سطح هورمون پروژسترون در بارداری روند هضم کند می‌شود. این باعث می‌شود گاز معده بیشتری تولید کنید و دچار نفخ شوید. همچنین یبوست در ماه هشتم بارداری بسیار شایع است؛ زیرا با کند شدن روند هضم غذا در این ماه، غذا بیشتر داخل روده می‌ماند که منجر به یبوست می‌شود.

ادم یا تورم اندام‌ها

احتباس آب در بدن باعث ورم پا و مچ پا در بارداری می‌شود.

کمردرد 

رحم در حال رشد به کمر فشار وارد می‌کند و باعث کمردرد در ماه هشتم بارداری می‌شود.

افزایش ترشحات واژن

دیواره گردن رحم و دیواره واژن در دوران بارداری شل می‌شود و ترکیبات سفیدی را ترشح می‌کند. این امر به جلوگیری از ورود باکتری‌ها از کانال زایمان به داخل رحم، کمک می‌کند. این ترشحات معمولا نگران کننده نیستند، مگر اینکه رنگ و بوی غیر طبیعی داشته باشند. 

درد زیر شکم 

کودک در این ماه در ناحیه لگن شما قرار می گیرد. به همین دلیل فشار اضافی در قسمت تحتانی شکم ایجاد می‌شود و درد زیر شکم در بارداری را تشدید ایجاد می‌کند.

رشد و وزن جنین در ماه هشتم بارداری چگونه است؟

  •  وزن جنین در ماه هشتم بارداری به وزن هنگام تولد او بسیار نزدیک است. بدن کودک شما با سرعت بیشتری وزن و چربی اضافه می‌کند.
  • وزن جنین در این ماه حدود 1.153 تا 1.702 کیلوگرم و CRL (طول فرق سر تا دنبالچه) او حدود 38.6 تا 42 سانتی متر است. 
  • موهای کرکی شکلی به نام لانوگو که در طی چند هفته گذشته، برای محافظت از پوستش بدن او را پوشانده بودند‌، از بین می‌روند. در عوض ممکن است موهای سر او در این ماه شروع به رشد کند. 
  • سیستم عصبی تقریباً توسعه یافته است و شروع به کنترل عملکرد بدن می‌کند. تا جایی که اکنون او قادر به کنترل دمای بدن خود است، عملکردی که وی در خارج از رحم به آن نیاز دارد. 
  • چشم‌ها شروع به باز و بسته شدن می‌کنند.
  • ریه‌ها به طور کامل بالغ نشده‌اند‌، اما عمل تنفس در این ماه شروع می‌شود.
  • کلیه‌ها در این ماه دیگر تکامل یافته‌اند.
  • پوست کودک در ماه هشتم بارداری چروکیدگی کمتری دارد که به دلیل ذخیره چربی زیر پوست اوست.
  • سیستم گوارشی کودک هنوز در حال تکامل است.
  • گوشهای کودک در این ماه می‌تواند صداها را بشنود اما معمولا صدای مادر یا صدای زن را بر سایر صداها ترجیح می‌دهد.
  • اگرچه برخی از استخوانهای او شروع به سفت شدن می‌کنند‌، جمجمه او هنوز هم نرم است. نرم بودن جمجمه به نوزاد کمک می‌کند تا هنگام رسیدن زمان تولد‌، راحت تر از کانال زایمان عبور کند.
  • تنوع حرکات کودک شما در این ماه بیشتر است، از سکسکه گرفته تا حرکات کششی و لگد زدن. با این وجود، معمولا شدت حرکات و تعداد آنها کمتر ‌می‌شود، زیرا کودک در ماه هشتم حاملگی بخش زیادی از رحم را پر کرده و فضای کمی برای انجام حرکاتش در اختیار دارد.
  • تا این ماه سر کودک به سمت پایین و به سمت کانال زایمان چرخیده که موقعیت ایدئال برای زایمان است. این کمک می‌کند تا سر کودک در حین زایمان به طور صحیح در لگن حرکت کند و خروج او از طریق کانال زایمان به درستی انجام شود. با این حال‌، ممکن است گاهی کودکتان نچرخد و در وضعیت بریج قرار بگیرد. بریج جنین به این معناست که پای او به سمت پایین قرار گرفته باشد. این وضعیت برای زایمان طبیعی مناسب نیست. اما‌ هیچ نگرانی وجود ندارد، زیرا کودک شما هنوز برای چرخیدن و قرار گرفتن در حالت ایده آل وقت دارد. در صورتی که این اتفاق نیفتد، پزشک شما تصمیم به زایمان سزارین خواهد گرفت.

 وزن جنین در ماه هشتم

شمارش حرکات جنین در ماه هشتم بارداری 

  1. معمولا از اواخر ماه هفتم بارداری پزشک متخصص زنان و زایمان به شما توصیه می‌کند که هر روز حرکات جنین را بشمارید. در صورتی که حاملگی شما پرخطر باشد، ممکن است لازم باشد دو تا سه هفته زودتر این کار را شروع کنید. قبل از هفته 28 بارداری همین که متوجه حرکت کردن کودک خود بشوید، کافی است و نیازی به شمارش دقیق نیست. اما بعد از آن، تعداد حرکات جنین بسیار مهم است.
  2. یک روش شمارش حرکات جنین این است که ببینید چه قدر طول می‌کشد که کودکتان 10 حرکات مجزا در رحم شما انجام دهد. ممکن است کودک شما درست بعد از اینکه غذا خوردید، فعال تر باشد؛ به همین دلیل معمولا بهترین زمان برای شمارش تعداد حرکات کودکتان، حدود بیست دقیقه بعد از غذا خوردن است. وقتی غذا خوردید روی تخت، به پهلوی چپ دراز بکشید. سپس دستتان را روی شکم خود قرار دهید و شروع به شمارش حرکات کنید. 
  3. شدت و تعداد حرکات تقریبا از ماه هشتم کاهش پیدا می‌کند، بنابراین نگران نشوید. در این ماه اگر کودکتان به طور میانگین در هر نیم ساعت 3 حرکت یا در یک ساعت 5 حرکت انجام دهد، کافی است. تقریبا تا دو ساعت به شمارش حرکات جنین ادامه دهید؛ در صورتی که 10 حرکت جنین را در این مدت حس کردید، وضعیت کودکتان طبیعی تلقی می‌شود و دیگر نیاز نیست در آن روز حرکات جنین را بشمارید. حتی برخی از متخصصین تا 8 حرکت را هم در ماه هشتم و ماه نهم بارداری طبیعی می‌دانند، اما کمتر از آن می‌تواند نشان دهنده یکی از عوارض بارداری باشد؛ بنابراین فورا به پزشکتان مراجعه کنید.  

تغییرات بدن مادر و اندازه شکم در ماه هشتم بارداری

تاکنون ممکن است به دلیل بارداری علائم متعددی را تجربه کرده باشید. در اینجا به سایر تغییرات بدن شما در این ماه اشاره شده است:

  • اندازه شکم در ماه هشتم بارداری بزرگ تر است و برجستگی شکم کمی به سمت پایین متمایل می‌شود؛ زیرا سر نوزاد در ماه هشتم حاملگی به سمت پایین حرکت می‌کند.
  • ریزش مویی که به دلیل تغییرات هورمونی بارداری تجربه می‌کردید، در این ماه کاهش می‌یابد و باعث می‌شود موهای شما پرپشت‌تر به نظر برسد.
  • پستان شروع به نشت مایع  غلیظ و زردرنگی به نام آغوز می‌کند‌ که اولین شیری است که کودک شما بعد از تولد از آن تغذیه می‌کند.
  • تغییرات هورمونی باعث افزایش رنگدانه‌های پوستی می‌شود و در نتیجه رنگ نوک سینه ها و آرئولا (ناحیه رنگی نوک سینه) تیره تر می‌شوند. خط بین ناف و استخوان ناحیه شرمگاهی نیز‌، به دلیل تولید رنگدانه‌های بیشتر در این ماه، تیره‌تر می‌شود.
  • رشد رحم باعث کشیده شدن بافتهای پوستی می‌شود و ترکهای پوستی را ایجاد می‌کند. 

در این ماه بیشتر ممکن است تغییرات عاطفی بیشتری را تجربه کنید، از جمله:

  • نوسانات روحی، اضطراب و افسردگی بارداری
  • استرس زایمان و مسئولیتهای مادر شدن
  • کاملاً طبیعی است که از یک طرف مشتاق دیدار با کودکتان باشید و از طرف دیگر از چالشها و تغییرات پیش رو ترسیده باشید. سعی کنید راههایی لذت‌بخش برای ریلکس شدن و استراحت کردن پیدا کنید، مثل گوش دادن به یک موسیقی خوب، خواندن کتاب، گرفتن ماساژ یا پدیکور کردن. یوگا و مراقبه نیز می‌تواند عالی باشد. شایدم بد نباشد که خودتان را به خوردن بستنی در ماه هشتم بارداری دعوت کنید!
  • در مورد دغدغه‌هایتان با خانواده و دوستان صحبت کنید و از افرادی که تجربه مادر شدن را داشته‌اند، در مورد احساس مادر شدن سوال کنید. زمانی که شما با تغییرات جسمی و روحی ماه هشتم بارداری دست و پنجه نرم می‌کنید، کودکتان همچنان به تکامل خود ادامه می‌دهد و به زودی آماده ورود به دنیای شما خواهد شد.

اندازه شکم در ماه هشتم

اقدامات پزشکی لازم در ماه هشتم بارداری

با توجه به اینکه شما خیلی به زایمان نزدیک هستید‌، در این ماه تحت هیچ شرایطی قرارهای ملاقات با پزشک متخصص زنان را از دست ندهید. احتمالا از این ماه نیاز به مراجعات بیشتری خواهید داشت. در ماه هشتم بارداری پزشک متخصص زنان و زایمان اقدامات زیر را برای شما انجام می‌دهد:

نظارت بر وزن‌، ادرار‌، فشار خون و تورم شما در این ماه ادامه خواهد یافت. همچنین قد پایه رحم اندازه‌گیری خواهد شد. احتمالا از این ماه نیاز به مراجعات بیشتری خواهید داشت.

رشد کودک از نظر وزن و CRL (طول فرق سر تا دنبالچه)‌ بررسی می‌شود و ضربان قلب‌، وضعیت تکامل و موقعیت کودک در رحم از طریق تفسیر سونوگرافی ماه هشتم بارداری انجام می‌شود. ( در مورد علت ضعیف بودن ضربان قلب جنین در این مقاله بیشتر بخوانید.) وضعیت جفت نیز بررسی خواهد شد. در این مقاله بخوانید برای تشکیل قلب جنین چه بخوریم

فشار خون در ماه هشتم بارداری

طبق انجمن قلب آمریکا (AHA)، میزان فشار نرمال یا طبیعی در بارداری 120/80 میلی متر جیوه و کمتر است. بر این اساس فشار زیر 90/60 میلی متر جیوه نشانگر فشار خون پایین یا افت فشار خون و فشار بالاتر زا 140/90 میلی متر جیوه در بارداری نشان دهنده فشار خون بالا است که هر دوی اینها می‌تواند برای مادر و جنین بسیار خطرناک باشد.

آخرین سونوگرافی بارداری در چند هفتگی انجام می‌شود؟

تعداد سونوگرافی‌های لازم در بارداری معمولا 4 بار است؛ بار اول در ابتدای بارداری انجام می‌شود تا مشخص شود حاملگی خارج رحمی است یا داخل رحمی. سونوگرافی‌های بعدی معمولا در هفته‌های 12، 22 و 32 بارداری انجام می‌شوند. درواقع آخرین سونوگرافی بارداری برای بررسی وضعیت مادرو جنین در ماه هشتم بارداری انجام خواهد شد.

در افرادی که حاملگی‌های پرخطر دارند، تعداد سونوگرافی‌ها ممکن است بیشتر باشد؛ مثلا در زنانی که با عوارض بارداری مواجه شده‌اند و یا سن آنها بالای 35 سال است. 

لزوم داشتن تغذیه مناسب در ماه هشتم بارداری 

غذاهای مفید در ماه هشتم بارداری

در اینجا لیستی از غذاهایی که باید در ماه هشتم حاملگی به رژیم غذایی خود اضافه کنید، آورده شده است:

  • کلسیم به تشکیل استخوان و دندانهای سالم در کودک شما کمک می‌کند. بنا بر توصیه انجمن آمریکایی متخصصان زنان و زایمان (ACOG)‌، یک خانم باردار باید روزانه 1000 میلی گرم کلسیم مصرف کند. برای دریافت کلسیم، روزانه مقدار زیادی سبزیجات با برگ سبز‌، نان‌، شیر و غلات غنی شده را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • ACOG مصرف روزانه 600 میلی‌گرم اسید فولیک اسید را برای زنان باردار توصیه می‌کند. مصرف اسید فولیک توسط مادر برای پیشگیری از نقایص مادرزادی مغز و ستون فقرات در کودک لازم است. سبزیجات برگ دار (اسفناج‌، کلم بروکلی‌، کاهو)‌، لوبیا‌، عدس‌، آجیل و مرکبات از منابع غنی اسید فولیک هستند.
  • آهن برای تولید گلبول‌های قرمز خون که اکسیژن را در بدن حمل می‌کنند‌، ضروری است. دوز توصیه شده آهن در دوران بارداری 27 میلی‌گرم در روز است که از طریق مواد غذایی یا مکملها تامین خواهد شد. غلات سبوس دار‌، سبزیجات دارای برگ سبز‌، میوه خشک شده‌، لوبیا‌، گوشت گاو و ماهی ساردین منابع غذایی خوبی از آهن هستند.
  • سبزیجات نارنجی یا زرد (مانند سیب زمینی شیرین یا هویج)‌، سبزیجات برگ دار‌، جگر و شیر، منابع غنی از ویتامین A هستند. میزان مصرف ویتامین A که برای تقویت قدرت استخوان و سلامت بینایی لازم است، 770 میلی گرم در روز است.
  • ماهی قزل‌آلا و شیر منبع خوبی از ویتامین D است که بینایی را تقویت می‌کند و قدرت استخوان ها و دندان‌ها را بهبود می‌بخشد. طبق توصیه ACOG‌، میزان توصیه شده ویتامین D در دوران بارداری 600IU در روز است.
  • پروتئین برای سلامت ماهیچه‌ها و مغز ضروری است. می‌توانید از طریق مصرف گوشت بدون چربی و مرغ‌، تخم مرغ‌، غذاهای دریایی‌، نخود فرنگی‌، محصولات سویا‌، لوبیا‌، شیر، غلات و آجیل‌های بدون نمک، پروتئین مورد نیاز بدنتان را دریافت کنید.
  • ویتامین C برای سلامت لثه‌ها‌، دندان‌ها و استخوان‌ها لازم است. در ماه هشتم بارداری از مرکبات‌، توت فرنگی‌، گوجه فرنگی و کلم بروکلی در رژیم غذایی خود استفاده کنید. مقدار مورد نیاز ویتامین سی در ماه 8 بارداری حدود 85 میلی گرم در روز است.

روزه گرفتن در ماه هشتم بارداری

در سه ماهه‌ی سوم؛ جنین شروع به وزن گیری می‌کند و از این رو بسیار مهم است که مادر تغذیه‌ی مناسبی داشته باشد تا نوزاد لاغر و ضعیف به دنیا نیاید. از این رو بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که از روزه گرفتن در این دوران خودداری کنید و تغذیه‌ای مناسب و سرشار از مواد مغذی لازم برای وزن گیری نوزاد مانند شیر و لبنیات، انواع مغزها ، گوشت و ... داشته باشید.

غذاهای ممنوعه در ماه هشتم بارداری

  • در اینجا لیستی از غذاهایی که باید در ماه هشتم حاملگی از آنها اجتناب کنید، ارائه شده است:
  • از خوردن مواد غذایی خام یا کاملا پخته نشده، خودداری کنید. این غذاها می‌توانند یک عفونت باکتریایی به نام لیستریوز ایجاد کنند.
  • از مصرف زیاد کافئین‌، یعنی بیش از 200-300 میلی‌گرم در روز، خودداری کنید.
  • از خوردن ماهی‌های شمشیری‌، ماهی‌ کاشی‌، شاه ماهی و کوسه ماهی خودداری کنید؛ زیرا این ماهی‌ها حاوی مقدار زیادی جیوه هستند.
  • زنان مبتلا به بیماری سلیاک باید از مصرف غذاهای حاوی گلوتن خودداری کنند.
  • از خوردن غذاهای سرخ شده و تند در بارداری خودداری کنید، زیرا می‌توانند سوزش معده در بارداری را تشدید کنند.

ورزش در ماه هشتم بارداری

در ماه هشتم بارداری باید مواظب حرکات بدن خود باشید گاهی حرکات اشتباه می‌تواند منجر به پاره شدن کیسه آب و زایمان زودرس جنین شود. با این حال این بدین معنا نیست باید ورزش را کنار بگذارید. در ماه هشتم شما باید خود را برای زایمان آماده کنید پس با شدت متوسط پیاده روی داشته باشید، ورزش‌های لگنی و بخصوص کگل انجام دهید تا بدنتان برای روز زایمان آماده شود.

علائم بروز خطر در ماه هشتم بارداری کدامند؟

در اینجا به یکسری عوارض بارداری در هشتمین ماه حاملگی اشاره شده که می‌بایست به محض مشاهده آنها، به پزشک زنان مراجعه کنید:

  1. خونریزی واژن و لکه بینی در ماه هشتم بارداری که می‌تواند نشان از زایمان زودرس باشد.
  2. درد شکم یا درد لگن در ماه هشتم بارداری
  3. تب 38 درجه سانتی گراد یا بالاتر
  4. ادرار به رنگ تیره
  5. خروج دردناک ادرار یا کاهش یافتن مقدار آن
  6. استفراغی که به مرور بدتر شود یا بیش از 24 ساعت ادامه داشته باشد.
  7. سرگیجه شدید
  8. خونریزی بینی‌ای که متوقف نمی‌شود.
  9. سردردهای مداوم حتی بعد از مصرف استامینوفن
  10. گرفتگی مداوم پاها

علائم زایمان در ماه هشتم بارداری

هر یک از علائم زیر می‌توانند از علائم زایمان در ماه هشتم بارداری باشند؛ پس از مشاهده هر یک از این علائم فورا به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید:

  1. اگر انقباضات شما به 5 انقباض یا بیشتر در یک ساعت برسد یا در هر ده دقیقه یک انقباض را تجربه کنید.
  2. اگر درد زیر شکم در ماه هشتم بارداری شبیه درد قاعدگی باشد.
  3. افزایش ناگهانی ترشحات واژن
  4. نشت مایعات از واژن
  5. گرفتگی شکم با یا بدون اسهال
  6. فشار شدید در ناحیه لگن
  7. کمردرد در قسمت تحتانی کمر

در اکثر موارد این علائم خطرناک نیستند و بعد از مدتی فروکش می‌کنند. معمولا پزشک توصیه می‌کند که نکات زیر را رعایت کنید:

  • مایعات زیادی بنوشید.
  • مرتباً مثانه خود را خالی کنید.
  • یک ساعت به پهلوی چپ خود دراز بکشید و تعداد انقباضهای خود را بشمارید. 
  • هرچه بهتر از سلامتی خود مراقبت کنید‌، خطر بروز هرگونه عوارض بارداری کمتر خواهد بود.

زایمان در ماه هشتم

 

مراقبت های ماه هشتم بارداری

در ادامه لیستی از مراقبت‌های ماه هشتم بارداری که به جلوگیری از بروز علائم خطر در ماه هشتم بارداری کمک می‌کنند، آورده شده است:

  • از ایستادن برای مدت طولانی خودداری کنید.
  • تعداد دفعاتی که کودک لگد می‌زند یا حرکت می‌کند‌، یادداشت کنید. اگر مدتی است حرکتی احساس نمی‌کنید‌، یک چیز شیرین بخورید و دوباره دقت کنید؛ زیرا افزایش قند خون می‌تواند باعث حرکت کودک شود.
  • استرس خود را کاهش دهید.
  • از سیگار کشیدن و نوشیدن الکل خودداری کنید. 
  • مقدار زیادی مایعات بنوشید.
  • به بدن خود استراحت کافی بدهید.
  • به پشت دراز نکشید.
  • بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.
  • وعده‌های غذایی کمتری را در فواصل منظم میل کنید.
  • اجسام سنگین بلند نکنید.
  • برای تقویت ماهیچه‌های لگن‌، تمرینات پیاده‌روی و کگل را امتحان کنید.
  • بدون توصیه پزشکان از مصرف هرگونه دارو خودداری کنید.
  • کفش راحتی تخت و لباس راحتی گشاد بپوشید.
  • از تمیز کردن بستر گربه خودداری کنید؛ این امر می‌تواند باعث توکسوپلاسموز شود.
  • از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خودداری کنید.

آیا در ماه هشتم بارداری می‌توان نزدیکی کرد؟

یکی از سوالات اساسی که برای زوجین در این دوران پیش می‌آید نحوه و میزان نزدیکی است. به طور کلی توصیه می‌شود که تعداد دفعات نزدیکی در این دوران نسبت به دوران قبل از بارداری کاهش پیدا کند اما تعداد مشخصی برای این کار وجود ندارد. بعلاوه در شرایطی که از زوجین خواسته می‌شود در سه ماهه‌ی اول به دلیل شرایط ناپایدار جنین از نزدیکی خودداری کنند، در سه ماهه‌ی سوم و به ویژه از ماه هشتم بارداری به بعد نیز توصیه می‌شود از انجام نزدیکی خودداری کنند زیرا ممکن است منجر به پاره شدن کیسه آب و بروز زایمان زودرس شود.  

آیا فشار به واژن در ماه هشتم بارداری طبیعی است؟

فشار به واژن در ماه هشتم بارداری و اساسا در اواخر بارداری در اکثر قریب به اتفاق موارد، کاملا طبیعی است و جایی برای نگرانی ندارد. گرچه تشخیص دلیل اصلی فشار واژینال و لگنی می‌تواند سخت باشد، اما از این بابت مطمئن باشید که این موضوع در بیشتر موارد طبیعی است. 

بزرگ شدن جنین، سنگینی جنین و قرار گرفتن سر او در قسمت پایین و روی مثانه، مهمترین و شایع‌ترین دلایل برای فشار به واژن در اواخر بارداری و احساس درد در این ناحیه و در در ناحیه کشاله ران‌ها است. 

دلایل اصلی فشار به واژن در اواخر بارداری

زایمان زودهنگام

فشار لگنی می‌تواند نشانه زایمان زودهنگام باشد؛ یعنی زایمان در هشت ماهگی و پیش از هفته 33 بارداری. تشخیص این موضوع با پزشک است. اگر مراقبت‌های بارداری خود را مرتب انجام می‌دهید و تمام سونوها و آزمایشات لازم را انجام داده‌اید، نباید نگران این موضوع باشید؛ البته به شرط اینکه کار سنگین نکرده باشید و در شرایط پر تنش و استرس‌زا هم قرار نگرفته باشید. 

اگر فشار لگنی شما با  افزایش ترشح واژنی، درد پایین کمر، درد شکم یا درد شبیه قاعدگی همراه بود، سریعا به پزشک و بیمارستان مراجعه کنید، زیرا احتمال زایمان زودرس در صورت وجود این علائم همراه با فشار به واژن وجود دارد. 

پایین آمدن جنین و سبک شدن مادر

همه ما انتظار داریم که جنین در هفته‌های پایانی بارداری تغییر وضعیت بدهید و سرش در پایین قرار بگیرد. فرقی نمی‌کند که قرار است زایمان طبیعی انجام دهید یا سزارین. قرار گرفتن سر جنین در پایین شکم برای زایمان طبیعی لازم و واجب است و در زایمان سزارین نیز ایده‌آل است. اگر جنین زودتر از شروع ماه نهم بارداری تغییر وضعیت داد و سرش در پایین قرار گرفت، احساس درد در واژن و کشاله ران‌ها کاملا طبیعی است. گرچه ممکن است برای برخی چرخش جنین دیرتر اتفاق بیفتد و تا اواخر بارداری به طول بینجامد. 

قرار گرفتن سر جنین در پایین گرچه در سبک شدن مادر تاثیر دارند، اما تکرر ادرار او را تشدید می‌کند، زیرا سر جنین روی مثانه قرار می‌گیرد و مثانه نمی‌تواند حجم و گنجایش عادی و معمول خود را داشته باشد. 

سیاتیک

سیاتیک درد تند و تیزی است که ممکن است در ناحیه لگن، ران‌ها و پایین کمر احساس شود. دراز کشیدن به یک طرف برای مدت طولانی می‌تواند درد سیاتیک را تشدید کند. بانوان باردار باید با یک بالش یا کوسن بین پاهایشان استراحت کنند و نگذارند پاها روی هم بیفتد و فشار مضاعف به لگن وارد شود. 

اختلال اتصال شرمگاهی SPD

حدود ۴۵ درصد از بانوان باردار از اختلال اتصال شرمگاهی رنج می‌برند. این بانوان مقدار بیشتری هورمون ریلاکسین ترشح می‌کنند که مسئول شل کردن مفاصل است. نتیجه‌اش درد شدید در ناحیه لگن به خاطر کش آمدن رباط‌ها و حرکت استخوان‌ها به سمت بیرون است. کمربند پشتیبان لگن، تمرین کگل و خم کردن لگن می‌تواند به التیام نشانه‌های این اختلال کمک کند.

باید ها ونباید های ماه هشتم بارداری کدامند؟

  • در ماه هشتم بارداری با تنفس عمیق و انجام تمرینات تنفسی، کیفیت تنفس خود را بهبود ببخشید.
  • تمرینات کگل در ماه هشتم بارداری بهترین تمرینات برای تقویت لگن و آمادگی زایمان و مبارزه با بی اختیاری ادرار است.
  • برای مقابله با علائمی مانند سوزش سر دل، یبوست و افت قند خون در ماه هشتم بارداری باید بدنتان را هیدراته (حفظ آب بدن) نگه دارید؛ پس آب، آب میوه و مایعات زیادی بنوشید. 
  • با هیدراته نگه داشتن بدن در ماه هشتم بارداری از یبوست جلوگیری کنید. 
  • بیشتر اوقات در ماه هشتم بارداری به پهلوی سمت چپ بخوابید.
  • در ماه هشتم بارداری هنگام نشستن، یک پشتی پشت کمرتان بگذارید و به حالت راحتی بنشینید که به عصب سیاتیک شما فشاری وارد نشود.
  • از ماه هشتم بارداری در مورد تغذیه با شیر مادر و نحوه نگه‌داری نوزاد (تعویض پوشک و …) بیشتر مطالعه کنید.
  • ساک زایمان خود را از ماه هشتم بارداری آماده کنید. 
  • در ماه هشتم بارداری مراقب شدت گرفتن ترشحات بدن‌تان باشید و در صورت لزوم از پد‌های بهداشتی استفاده کنید. 
  • اگر در ماه هشتم بارداری یک‌دفعه متوجه خروج آب زیادی از خودتان شدید، ممکن است کیسه آب شما پاره شده باشد و باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.
  • در ماه هشتم بارداری تغذیه شما باید سرشار از مواد مغذی باشد تا احساس گرسنگی نکنید.
  • رژیم غذایی شما در ماه هشتم، وزن نوزاد شما در هنگام تولد را تعیین می‌کند.
  • در ماه هشتم بارداری مواد غذایی مغذی را در چندین وعده طی روز بخورید.
  • برای حفظ تناسب اندام در ماه هشتم بارداری و قبل از زایمان از تمرینات کششی و یوگا کمک بگیرید. 
  • کار زیاد را از ماه هشتم بارداری کنار بگذارید و بیشتر استراحت کنید. 
  • برای مبارزه با سوزش سر دل و یبوست، مصرف غذاهای چرب، غذاهای ادویه‌دار، تنقلات، غذاهای حاوی اسید و غذاهای یبوست‌زا را در ماه هشتم بارداری کنار بگذارید.
  • هم در ماه هشتم بارداری و هم در تمام طول بارداری حتما باید مصرف الکل، دخانیات و مواد مخدر را کنار بگذارید. 
  • مراقب استرس‌های فیزیکی و عاطفی ماه هشتم بارداری باشید و هرگز اجازه ندهید که جنین شما از این استرس‌ها اطلاع پیدا کند و آسیب ببیند. 

انجام سونوگرافی ماه هشتم بارداری برای چیست و چه قدر واجب است؟

به طور معمول اگر وضعیت بارداری و حال عمومی مادر طبیعی و نرمال باشد، انجام سونوگرافی در ماه پنجم بارداری ضرورتی ندارد؛ انجام سونوگرافی در ماه‌های آخر بارداری به جهت بررسی وزن جنین و پیگیری وزن‌گیری نرمال جنین است. اگر وزن جنین شما به طور نرمال بالا نمی‌رود و بر اساس سن بارداری، وزن جنین کمتر است، معمولا پزشکان انجام سونوگرافی (iugr) را به طور  پیوسته در چند هفته توصیه می‌کنند تا از سلامت جنین مطمئن شوند. 

همچنین سونوگرافی‌هایی که در ماه هشتم بارداری انجام می‌شود، برای بررسی وضعیت قرارگیری جنین و جفت هم هست. از آنجا که از ماه هشتم بارداری رفته به رفته به زایمان نزدیک می‌شوید، قرارگیری جنین برای تعیین نحوه زایمان اهمیت دارد. حتی اگر قرار است سزارین هم بشوید، باید وضعیت قرارگیری سر جنین در شکم شما مشخص باشد. 

آزمایشات سه ماه سوم بارداری

  • از آنجا که ماه هشتم بارداری، دومین ماه از سه ماه سوم بارداری است، انجام آزمایشات زیر لازم است. 
  • آزمایش خون برای بررسی کم‌خونی مادر، وضعیت آنتی‌بادی‌ها و عفونت گلبول‌های خونی.
  • آزمایش آنالیز ادرار برای بررسی احتمال مسمومیت حاملگی یا آزمایش کشت ادرار برای بررسی عفونت مجاری ادراری. 
  • آزمون پروفایل بیوفیزیکال در بارداری‌های پرخطر یا بارداری‌های طولانی برای بررسی وضعیت تنفسی و ماهیچه‌های جنین و حرکت جنین و اندازه‌گیری میزان مایع آمنیوتیک. 
  •  تست بدون استرس و استرس انقباضی در بارداری‌های پرخطر برای بررسی تغییرات ضربان قلب جنین هنگام حرکت جنین و همچنین بررسی میزان تحمل جنین برای زایمان.

آیا پایین بودن شکم در ماه هشتم بارداری خطرناک است؟

به طور کلی فیزیک برخی از مادران باردار به شکلی است که شکم‌شان پایین قرار می‌گیرد یا در بارداری‌های دوم یا سوم به دلیل اینکه عضلات و رباط‌هایی که رحم در حال رشد را نگه می‌دارد ،کشیده و ضعیف می‌شوند و نمی‌توانند مانند قبل رحم را نگه دارند، شکم پایین می‌آید. در ماه هشتم بارداری یا بهتر است بگوییم در اواخر دوره بارداری ممکن است متوجه شوید که به ناگاه شکم شما پایین‌تر آمده است. این حالت معمولا به این دلیل است که جنین واقعا پایین آمده تا برای تولد آماده شود؛ البته تمام جنین‌ها این کار را نمی‌کنند و بعضی از آنها تا شروع زایمان پایین نمی‌آیند. چنانچه این اتفاق پیش از هفته ۳۷ افتاده است، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید، زیرا ممکن است به معنای زایمان زودرس باشد.

اگر شکم شما پایین است و مشکل خاصی ندارید، می‌توانید از شکم‌بند استفاده کنید. نگرانی از زایمان زودرس با شکم پایین در صورتی است که سایر علائم زایمان زودرس هم داشته باشید. 

خوابیدن در ماه هشتم بارداری چگونه باید باشد؟

خوابیدن در ماه هشتم بارداری چگونه باید باشد؟

بسیاری از خانم های بارداری از گرفتگی ماهیچه پا در خواب در بارداری شکایت دارند. باید بدانید که به طور کلی خوابیدن در تمام طول بارداری، شرایط خاص خود را دارد، اما در اواخر بارداری باید بیشتر مراقب نحوه خوابیدن خود باشید. 

باید بدانید که وقتی خانم باردار می‌خوابد، هیچ جایی از بدنش نباید تحت فشار باشد. یک خانم بارداری از هفته ۱۲ به بعد نباید طاق باز بخوابد؛ بهتر است زیر پایش بالش نرمی بگذارد تا پاها کمی از سطح زمین بالاتر باشند. خانم‌های باردار وقتی می‌خواهند پهلو به پهلو شوند نیاز نیست حتما به طور کامل از جا بلند شوند و بنشینند. همین که یک مقدار بدن را از سطح زمین بلند کنند و به سمت دیگر بچرخند و دوباره دراز بکشند، کافی است. اگر احساس فشار یا درد نکنند یعنی اینکه وضعیت خوب است و مشکلی پیش نخواهد آمد.

خوابیدن به پهلو، خصوصا پهلوی چپ بهترین وضعیت خوابیدن در بارداری است. 

دلیل سفت شدن شکم در ماه هشتم بارداری چیست؟

سفت شدن شکم در بارداری گاهی با گرفتگی عضلات اشتباه گرفته می‌شود. با پیشروی بارداری، رحم احساسی دارد که به پوست فشار وارد می‌کند. در خانم‌های باردار چاق احساس سفت شدن شکم کمتر است. سفت شدن شکم اغلب همراه با افزایش وزن است. افزایش وزن باعث کشیدگی پوست و انقباضات براکستون هیکس و درد اشتباهی زایمان می‌شود. 

احساس سفت شدن شکم در خانم‌های لاغر باردار معمولا از ابتدای بارداری است. در حالی‌ که خانم‌های چاق، در سه‌ ماهه سوم بارداری شکمشان شروع به سفت شدن می‌کند؛ اما به طور کلی با نزدیک شدن به زمان زایمان و اتمام بارداری، احساس سفت شدن شکم طبیعی است. سفتی شکم زمانی خطرناک است که با درد مدام و طولانی همراه باشد. 

 در ماه هشتم بارداری برای زیبایی جنین چه چیزهایی بخوریم؟

 در ماه هشتم بارداری برای زیبایی جنین چه چیزهایی بخوریم؟

همه مادران باردار می پرسند که خوردن چه چیزی در بارداری بچه را زیبا می کند یا به عبارت دیگر پاسخ این سوال که "در ماه هشتم بارداری چی بخوریم بچه خوشگل بشه" برای همه مادران باردار  جذاب است؛ به طور کلی ماه هشتم بارداری به ماه زیبایی جنین معروف است؛ استفاده از مواد غذایی زیر برای زیبایی جنین در ماه هشتم بارداری می‌تواند تاثیرگذار باشد، اما فراموش نکنید که در نهایت همه چیز به ارث و وراثت بستگی دارد؛ فرزند شما ترکیبی از چهره شما و همسرتان و احتمالا نزدیکانتان است. 

استفاده از غذاهای غنی از ویتامین و املاح برای زیبایی نوزاد در تمام طول بارداری و خصوصا در ماه هشتم بارداری توصیه شده است. سبزیجات برگ سبز، میوهای خشک، زرده تخم مرغ، گوشت لخم، ماهی، محصولات لبنی، موز، مغزیجات، گلابی هم در زیبا شدن جنین موثر هستند و هم در تامین خون مورد نیاز برای فرایند زایمان. 

برای زیباتر شدن جنین بهتر است در ماه هشتم بارداری غذاهای غنی از کربوهیدرات و پروتئین بخورید از جمله این مواد می‌توان به توفو، سینه جوجه، شیر، ماست، سویا شیر، لوبیا ها، گوشت لخم و سفیده تخم مرغ اشاره کرد. 

همچنین برای زیبایی جنین خوردن غذاهای غنی از کربو هیدرات مانند سیب‌زمینی، غلات کامل، حبوبات، مغزیجات، توت‌ها  و خربزه موثر هستند. 

به طور کلی سالم و سلامت بودن کبد در زیبایی جنین بسیار موثر است. در بارداری خود از مصرف زیتون و  روغن زیتون غافل نشوید. این دو ماده به شدت می‌تواند در کبد شما تاثیر بگذارند و رنگ و لعاب فرزندتان را تغییر دهند. 

از مصرف غذاهای مانده و تند و تیز دوری کنید و همیشه مواد غذایی تازه بخورید. 

در ماه هشتم بارداری چی بخوریم جنین وزن بگیرد؟

وزن‌گیری جنین در ماه هشتم بارداری و در اواخر بارداری بسیار مهم است. اگر وزن جنین شما هنوز ایده‌آل و مناسب نیست، بهتر است کمی رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

بهترین غذاها برای وزن گیری جنین در دوران بارداری همان غذاهایی است که از ابتدای بارداری می‌خوردید. دریافت مواد مغذی، کاهش استرس، استراحت و پرهیز از محرک ها مانند کافئین، الکل و نیکوتین باعث رشد مناسب جنین می‌شود. اگر پزشک تشخیص دهد که به دریافت کالری اضافی نیاز دارید، باید در رژیم غذایی خود تغییراتی ایجاد کنید. 

به طور کلی مصرف پروتئین و کربوهیدرات در دوران بارداری باعث وزن گیری جنین می‌شود. خوردن میوه‌ها، تخم مرغ، سیب زمینی شیرین، انواع مغزها و آجیل ها، لوبیا، عدس، ماست و سوپ جو هم کمک کننده است.

استفاده از بستنی، خرما، انبه، سوپ جو، ماهی و حتی مکمل لیدی میل برای وزن‌گیری جنین موثر هستند. استفاده ترکیب موز، خرما، شیر، کنجد، پودر نارگیل، چهار شیره، ارده و سویق بارداری می‌تواند به شدت در وزن‌گیری جنین شما تاثیر داشته باشد. 

ماه هشتم بارداری چی بخوریم بچه زردی نگیرد؟

ماه هشتم بارداری چی بخوریم بچه زردی نگیرد؟

گرچه گفته می‌شود مصرف مواد غذایی خاصی توسط مادر در اواخر بارداری، از زردی گرفتن نوزاد بعد از تولد جلوگیری می‌کنند، اما بسیاری از پزشکان این موضوع را رد می‌کنند و جنبه علمی برای آن توصیف نمی‌کنند.  درواقع درمان زردی نوزادان بعد از تولد آنها آغاز می شود. با این حال طب سنتی در این باره توصیه هایی دارد؛

در طب سنتی آمده است که قطع کردن و کم کردن مصرف شیرینی‌جات قنادی، غذاهای پرچرب، سرخ کرده، پر ادویه، انواع بستنی، فالوده و مواد نشاسته‌ای به ویژه در ماه‌های آخر بارداری؛ مصرف انواع سوپ، آش، انواع سالاد و میوه ها به ویژه میوه‌هایی که طبع سرد دارند؛ مصرف روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب و مایعات سالم؛ مصرف آب میوه‌هایی مانند خیار، کاهو، آب انار، شاه توت و میوه هایی که باعث تصفیه خون و کمک کننده به کبد هستند؛ عرقیاتی مانند عرق بید، کاسنی، شاه تره و کاسنی، عرق بید و عرق کیالک در زردی نگرفتن نوزاد می‌توانند موثر باشند. 

توصیه های ریحانه بهشتی در ماه هشتم بارداری

کارهایی که برای ماه هشتم بارداری در ریحانه بهشتی توصیه شده است، از قرار زیر هستند:

  • خواندن 10 مرتبه سوره قدر در روزهای شنبه بعد از نماز صبح.
  • خواندن سوره والتین دو مرتبه در روزهای یکشنبه بعد از نماز صبح. 
  • خواندن سوره یس در روزهای دوشنبه
  • خواندن سوره فرقان در روزهای سه شنبه 
  • خواند سوره دهر در روزهای چهارشنبه 
  • خواندن سوره محمد (صلی الله علیه وآله) در روزهای پنجشنبه 
  • خواندن سوره صافات در روزهای جمعه 
  • خوردن انار شیرین
  • خوردن هفته‌ای یک بار سرکه در صورت نداشتن منع مصرف
  • خوردن ماست شیرین و عسل

کلام آخر

به هر حال سختی‌های ماه هشتم بارداری، سختی‌های خاص خودش است؛ مثلا یبوست در ماه هشتم بارداری وجود دارد که می‌تواند با تغذیه درست کنترل شود.

خوبی ماه هشتم بارداری این است که با همه سختی‌هایی که دارد، در سراشیبی بارداری است و به زودی تمام می‌شود و دنیای زیبای مادرانه شما در کنار نوزاد معصوم و دلبندتان آغاز خواهد شد. 

یادآوری می‌کنیم که هرگز اجازه ندهید سختی‌های بارداری باعث شود که از زیبایی‌ها و لذت‌های این دوره غافل شوید. مطمئن باشید، پس از زایمان خیلی زود برای همین روزها دلتنگ خواهید شد. بنابراین در لحظه زندگی کنید و تمام توجهات خود را معطوف فرزند دلبندتان کنید و برای ورودش همه آمادگی‌های لازم را داشته باشید.