کمر درد در بارداری| علت و زمان شروع کمر دردهای بارداری

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
کمر درد در بارداری

دوران بارداری برای مادران با دردهای خاصی همراه است که شدت آنها بسته به قوای جسمی مادر، وزن، سن و... می‌تواند متفاوت باشد. یکی از این دردهای شایع، کمردرد در بارداری است. این درد تقریباً در تمام زنان رخ می‌دهد اما شدت آن متفاوت است و ممکن برای بعضی از آنها بسیار آزاردهنده باشد. در ادامه در مورد دلایل این درد و روش‌های تخفیف آن بیشتر توضیح می‌دهیم.

کمر درد بارداری از چه زمانی شروع می‌شود

کمر درد در بارداری دردی است که در ناحیه‌ی باسن ران و پاها و قسمت تحتانی ستون فقرات احساس می‌شود و بسیار مشابه با درد سیاتیک است. در بیشتر مواقع این درد با زایمان از بین می‌رود و در بعضی از زنان نیز باقی می‌ماند که در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح می‌دهیم. زمان شروع کمردرد در افراد مختلف متفاوت است برای بعضی در سه‌ماهه‌ی اول آغاز می‌شود اما بیشتر زنان آن را در سه ماهه‌ی دوم و سوم تجربه می‌کنند که بیشتر به خاطر بزرگ شدن جنین و فشار وارد کردن به ستون فقرات مادر است.

علل کمر درد در دوران بارداری

این درد بسته به زمانی که رخ می دهد می‌تواند علل متفاوتی داشته باشد. 

علت کمر درد سه ماهه اول بارداری

دو عنصر اصلی باعث کمر درد در سه‌ ماهه‌ی اول بارداری می‌شوند که شامل تغییرات هورمونی و استرس است. 

افزایش ترشح پروژسترون در این سه ماهه می‌تواند مانع از ثبات و تراز شدن مفاصل و در نتیجه کمر درد در در ماه اول بارداری را ایجاد کند. هچمنین این هورمون باعث شل شدن عضلات و رباط‌ها نیز می‌شود که درد بیشتری در ناحیه کمر و شکم ایجاد می‌کند. هورمون دیگری به نام ریلکسین که مسئول کاشت زیگوت در رحم است نیز عضلات را شل می‌کند و می‌تواند روی رباط‌های ستون فقرات تاثیر منفی بگذارد. استرس نیز باعث درد جسمانی در بخش های مختلف بدن؛ سفتی و گرفتگی ماهیچه در بارداری و وقوع کمر دردشود.

علت کمر درد در سه ماهه اول بارداری

آیا کمر درد در اوایل بارداری خطرناک است

اگر کمر درد شما ناشی از استرس باشد بله خطرناک است زیرا استرس تبعات بسیار بدتری نیز دارد و می‌تواند سلامت جنین را به خطر بیاندازد. بنابراین باید از هر کار و فکر استرس زا در این دوران خودداری کرده و خود را آرام نگه دارید.

علت کمر درد در سه ماهه دوم و سوم بارداری 

در این دوران رشد جنین افزایش پیدا می‌کند. بزرگ شدن رحم منجر به تغییر شکل در ساختار طبیعی ستون فقرات و فشار وارد شدن به دیسک کمر می‌شود. در این وضعیت بیشتر زنان به عقب خم می‌شوند که درد زیادی در گودی کمر ایجاد می‌کند. وزن گیری مادر در بارداری نیز دقیقاً همین حالت را دارد زیرا بزرگ شدن شکم نیز به کشیدگی بیشتر عضلات و ستون فقرات منجر می‌شود که منجر به کمر درد و پا درد در بارداری می‌شود. ( در مورد حرکات ورزشی برای دیسک کمر در این مقاله بیشتر بخوانید)

جدا شدن عضله در این دوران نیز می‌تواند علت درد باشد. در این عارضه دو راستای موازی عضلات شکم که از وسط بهم متصل هستند به دلیل رشد جنین کشیده شده و در موارد بسیار وخیم از هم جدا می‌شوند. این اتفاق علت کمردرد شدید در بارداری است.

کمر درد در بارداری و جنسیت جنین

دلایل علمی کمر درد در بارداری در بالا آمده است با این حال بعضی از افراد این مشکل را به جنسیت جنین ربط می دهند. حال آنکه این موضوع صحت ندارد و شما در هر دو بارداری دختر و پسر می‌توانید این درد را تجربه کنید. اما به هر شدت که وزن کودکتان بیشتر باشد، این کمردرد شدیدتر است. از این رو بعضی بر این باوراند که جنین پسر می‌تواند درد بیشتری ایجاد کند.

درمان کمر درد در بارداری

خبر خوب این است که شما می‌توانید دردهای کمر را تسکین بدهید. بعضی از مفیدترین ترفندها برای این کار به شرح زیراند:

تصحیح حالت بدن

همانطور که در بالا گفتیم یکی از علل اصلی کمر درد در بارداری، به دلیل وضعیت ستون فقرات است. با این حال شما می‌توانید از طریق اجرای حرکات اصلاحی، به این استخوان‌ها کمک کرده و درد را به میزان زیادی کاهش دهید. برای این کار تنها کافی است از دستورالعمل زیر پیروی کنید:

  • در زمان نشستن شانه‌ها را در عقب و در حال استراحت نگه دارید. قسمت تحتانی و باسن را به پشتی خود بچسبانید. اگر روی صندلی نشسته‌اید پاهای خود را معلق نگه ندارید و حتماً روی زمین باشند.
  • هنگام ایستادن، سر خود را صاف و رو به جلو نگه دارید. پاها به عرض لگن باز شود.
  • در زمان خوابیدن به پهلو و روی یک تشک سفت بخوابید.
  • از یک کمربند اصلاح حالت بدن استفاده کنید.

درمان کمردرد در بارداری

ماساژ درمانی

یکی دیگر از روش‌های درمان کمر درد در بارداری، ماساژ بخش‌های آسیب پذیر مانند پا، کمر، رگ سیاتیک، عصب سیاتیک و ... است. ماساژ در دوران بارداری باید زیر نظر متخصص انجام شود و در غیر این صورت امکان آسیب رساندن به جنین وجود دارد. انجام فیزیوتراپی زیر نظر متخصص هم می‌تواند همین تاثیر را داشته باشد. 

ورزش‌های کششی مخصوص

یکی دیگر از روش‌های کاهش کمر درد در بارداری، انجام ورزش‌های کششی مخصوص این دوران با شدت خفیف است. مواظب باشید حرکات خطرناک انجام ندهید تا احتمال آسیب به نوزاد وجود نداشته باشد. 

شیاف برای کمردرد در بارداری

یکی دیگر از روش‌های درمان کمردرد در این دوران استفاده از شیاف است اما نکته‌ی بسیار مهم این است که این شیاف‌ها حتماً باید به تجویز پزشک دریافت شوند در غیر این صورن احتمال آسیب به جنین وجود دارد. 

آیا می‌توان از پماد کمر درد در بارداری استفاده کرد؟

بسیاری از افراد غیرمتخصص در این دوران پیشنهاد می‌کنند که از پماد پماد پیروکسیکام و دیکلوفناک برای درمان کمر درد در بارداری استفاده کنید. اما این پماد بسیار خطرناک است و می‌تواند منجر به سقط جنین در بارداری شود و باید به شدت ( و به ویژه از ماه پنجم بارداری به بعد) از مصرف آن خودداری کنید.

سخن پایانی

در این مقاله متوجه شدید که کمردرد در بارداری نشانه چیست و چطور می‌توانید آن را درمان کنید. در هر حال این مشکل یک مشکل بسیار شایع در دوران باردرای است و زنان زیادی، کم و بیش با آن مواجه می‌شوند. یکی از کارهایی که می‌توانید برای پیشگیری از آن در درجه‌ی اول انجام دهید، کاهش وزن قبل از بارداری و انجام حرکات ورزشی نرم در این دوران است.