اگر گروه خونی پدر و مادر o مثبت باشد گروه خونی نوزاد چه می‌شود؟

شهریور ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
اگر گروه خونی پدر و مادر o مثبت باشد

اگر گروه خونی پدر و مادر O مثبت باشد طبق قوانین محاسبه‌ی گروه خونی، فرزند آنها لزوماً گروه خونی O دارد اما مثبت و منفی بودن آن تحت‌تاثیرعوامل مختلفی ست. برای زنان واجب است که قبل از اقدام به بارداری از گروه خونی خود آگاه باشند اما چرا؟ همانطور که می دانید ما چهار گروه خونی داریم یعنی :A,B,O و AB. وعلاوه بر گروه خونی فاکتور RH هم مدنظر قرار می‌گیرد. زنانی که فاکتور RH دارند گروه خونی مثبت و زنانی که فاکتور RH را ندارند گروه خونی منفی دارند. 

 

گروه خونی o و باروری در زنان

بسیاری از زنان می‌پرسند که چگونه خیلی سریع باردار شویم؟ در جواب باید بگوییم گروه خونی بر میزان باروری تاثیرگذار است. طبق آزمایشات علمی مشخص شده است گروه خونی می‌تواند قدرت باروری زنان را تحت‌تاثیر قرار دهد و احتمال باروری او را کم یا زیاد کند. در این تحقیقات مشخص شده است زنانی که گروه خونی O دارند نه تنها تعداد کمتری تخمک دارند بلکه تخمک‌های آنان نسبت به سایر زنان ضعیف‌تر است. 

در این آزمایشات از زنان نمونه‌ی خون گرفته شد تا سطح هورمون‌های بارداری آنها به ویژه هورمون تحریک کننده ی فولیکول یعنی هورمون FSH که یک نشانگر شناخته شده از باروری ست اندازه‌گیری شود. در زنانی که سطح این هورمون بالاتر از 10 باشد، مشکلات باروری بسیار بیشتر است. در واقع سطح بالای این هورمون نشان می‌دهد که ذخیره‌ی تخمدان کم است و این یعنی تخمک‌ها از نظر کمیت و کیفیت هر دو در سطح پایین‌تری قرار دارند. البته با افزایش سن زنان به طور طبیعی، سطح این هورمون افزایش می‌یابد اما افراد دارای گروه خونی O از همان سنین پایین هم با مشکلات هورمونی بیشتری روبه‌رو هستند. در این مطالعه مشخص شد در زنانی که گروه خونی O دارند احتمال FSH بالاتر از 10 نسبت به زنان هم سن اما با گروه خونی متفاوت، دو برابر بیشتر است. بعلاوه مشخص شد زنانی که گروه خونی A دارند، میزان هورمون FSH در آنها از سایرین بسیار کمتر است که این یعنی میزان باروری در آنها بالاتر است. 

با وجود اینکه این موضوع هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز دارد اما متخصصین پیشنهاد می‌کنند زنان با گروه خونی O زودتر اقدام به بارداری نمایند زیرا با افزایش سن سطح این هورمون بالاتر هم می‌رود و احتمال باروری را بیش از پیش کاهش می‌دهد. لازم به ذکر است که این موضوع جای نگرانی ندارد زیرا متخصصین به کمک درمان‌های هورمونی می‌توانند آن را تا حدود زیادی کنترل نمایند.

این مشکلات باروری تنها منحصر به زنان نیست و آزمایشات نشان می‌دهد که گروه خونی  Oدر مردان نیز با کاهش باروری همراه است. در آزمایشات مشخص شده است احتمال بسیار بیشتری وجود دارد که پدرانی که گروه خونی O مثبت دارد نوزاد مبتلا به سندروم نشانگان داون داشته باشند. 

پدر و مادر با گروه خونی O مثبت

مشکلات فرزندان با پدر و مادر داری گروه خونی o مثبت

همانطور که در بالا گفتیم اگر پدر و مادر گروه خونی O مثبت داشته باشند فرزندانشان نیز صد در صد گروه خونی O خواهند داشت. تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که گروه خونی O دارند بیشتر از گروه‌های خونی دیگر مستعد ابتلا به بیماری و عفونت‌های باکتریایی نظیر سل، وبا و اوریون هستند اما نسبت به سایر افراد ریسک ابتلا به تصلب شرایین در آنها کمتر است و کمتر از سایر افراد دچار مشکلات خونی می‌شوند.