آیا زگیل تناسلی باعث نازایی میشود؟

تاریخ انتشار: خرداد ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آیا زگیل تناسلی باعث نازایی میشود

زگیل تناسلی یکی از بیمارهای شایع دستگاه تناسلی است. این ویروس اگرچه یک ویروس خطرناک محسوب نمی‌شود اما پس از ابتلا برای مدت زیادی در بدن فرد باقی می‌ماند. با وجود همه ناراحتی‌هایی که این عارضه می‌تواند هم برای فرد و هم شریک جنسی او ایجاد کند یکی از سوال‌های مهم این است که آیا زگیل تناسلی باعث نازایی می‌شود یا خیر. در این مقاله قصد پاسخ به این سوال را داریم پس با ما همراه باشید

 

در اپلیکیشن گهواره ابزارهای اقدام به بارداری و مراقبت بارداری زیر نظر متخصصین، همراه با پیام مشاور و تبادل نظر با سایرین در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. اپلیکیشن را از اینجا نصب کنید.

زگیل تناسلی چیست و چرا ایجاد می‌شود؟

قبل از آنکه بخواهیم بررسی کنیم آیا زگیل تناسلی باعث نازایی می‌شود یا خیر ابتدا باید ببینیم زگیل تناسلی چیست. زگیل تناسلی توده‌هایی ویروسی هستند که در ناحیه تناسلی، دهانه رحم، مقعد و رکتوم (راه برگشتی) و گاهی در اطراف دهان ظاهر می‌شوند. تجمع آنها در کنار هم شبیه تکه‌های کوچک گل کلم به نظر می‌رسد. زگیل تناسلی از چه راهی منتقل میشود؟ زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شوند که از طریق تماس جنسی به افراد منتقل می‌شود. درحالی که HPV سویه‌های مختلفی دارد اما گروهی که باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند سرطان زا نیستند.

آیا زگیل تناسلی باعث ناباروری میشود؟

به سول اصلی مقاله برمی‌گردیم آیا با زگیل تناسلی میتوان باردار شد؟ به طور کلی در صورت عدم درمان، بسیاری از عفونت‌های مقاربتی (STIs) می‌توانند منجر به ناباروری شوند. اما خوشبختانه زگیل تناسلی جزو این دسته نیست. در بیشتر موارد HPV نمی‌تواند بر توانایی شما برای باردار شدن تأثیر بگذارد. اما اگر مبتلا به HPV پرخطر و پیش سرطانی (CIN) یا سرطان دهانه رحم باشید، ممکن است مشکلاتی در مورد باردار شدن و زایمان وجود داشته باشد.

آیا زن مبتلا به زگیل تناسلی می‌تواند بچه‌دار شود؟

برای اکثریت قریب به اتفاق زنان، زگیل تناسلی هیچ مشکلی در دوران بارداری ایجاد نمی‌کند. همچنین همانطور که در بالا نیز اشاره شد خطر انتقال عفونت به نوزاد بسیار کم است. اگر زگیل تناسلی یا هر گونه‌ای از HPV دارید و هنوز در مورد اثرات احتمالی آن بر بارداری خود نگران هستید، با پزشک صحبت کنید.

آیا زگیل تناسلی بر نوع زایمان تاثیر می‌گذارد؟

به طور کلی داشتن زگیل تناسلی به ندرت بر انتخاب نوع زایمان تأثیر می‌گذارد. اما گاهی اوقات زگیل‌های بزرگ ممکن است باعث خونریزی بی‌قاعده و زیاد در حین زایمان طبیعی شوند. در موارد نادری نیز زگیل تناسلی می‌تواند در طول بارداری به قدری بزرگ شود که کانال زایمان را مسدود کرده و مانع از انجام زایمان طبیعی راحت شود. اگر این اتفاق بیفتد، پزشک ممکن است زایمان سزارین را توصیه ‌کند.

احتمال ابتلا نوزاد به ویروس HPV از مادر حین تولد

خطر انتقال HPV به نوزاد در هنگام زایمان بسیار کم است. حتی اگر نوزادان به ویروس HPV مبتلا شوند، بدن آنها معمولا خود به خود ویروس را از بین می‌برد. خوشبختانه اغلب اوقات، نوزادی که از یک زن مبتلا به زگیل تناسلی متولد می‌شود، عوارض مرتبط با HPV ندارد.

تاثیر زگیل تناسلی بر قدرت باروری مردان

HPV چگونه بر باروری مردان تأثیر می‌گذارد؟ یک مطالعه در سال 2011 نشان داد مردانی که اسپرم آنها حاوی این ویروس است ممکن است ناباروری را تجربه کنند. اگر اسپرم حاوی HPV تخمک را بارور کند، ممکن است خطر سقط زودرس را افزایش دهد. همچنین یک مطالعه در سال 2014 نیز تایید کرد که اسپرم حاوی HPV می‌تواند در ناباروری مردان و زوجین نقش داشته باشد.

بعلاوه عفونت HPV می‌تواند تعداد اسپرم را در مایع منی کاهش دهد که می‌تواند از این طریق نیز منجر به ناباروری شود و همچنین می‌تواند باعث تغییر در شکل و اندازه اسپرم و تحرک آن شود و بارور کردن تخمک را برای اسپرم دشوارتر کند. همچنین ناهنجاری‌های مورفولوژیکی اسپرم نیز از عوارض این ویروس است که شکل اسپرم برای چسبیدن به تخمک را نامناسب کرده و در نتیجه شانس باروری را کاهش می‌دهد. متاسفانه تشخیص زگیل تناسلی در مردان می‌تواند چالش برانگیز باشد زیرا اغلب بدون علامت است.

درمان زگیل تناسلی قبل از بارداری

درمان زگیل تناسلی قبل از بارداری

آیا بارداری با زگیل تناسلی بی خطر است؟ برای اکثریت قریب به اتفاق زنان، زگیل تناسلی هیچ مشکلی در دوران بارداری ایجاد نمی کند. همچنین همانطور که در بالا گفتیم خطر انتقال عفونت به نوزادشان کم است. بعلاوه زگیل تناسلی ممکن است بدون درمان از بین برود. با این حال، اگر زگیل‌ها دردناک، ناخوشایند، خارش‌دار یا ناراحت‌کننده باشند، باید درمان شوند زیرا می‌توانند در دوران بارداری اذیتتان کنند. پروسه‌ی درمان خود ویروس را از بین نمی‌برد، فقط زگیل‌ها را از بین می‌برد. سیستم ایمنی بدن شما معمولاً طی 1 تا 2 سال ویروس را پاک می‌کند. اگرچه زگیل‌ها را می‌توان برداشت، اما هیچ درمانی برای عفونت HPV وجود ندارد. 

اگر زگیل تناسلی درمان نشود چه اتفاقی می‌افتد؟ در صورت عدم درمان، زگیل تناسلی می‌تواند بزرگتر شود، خونریزی کند و باعث درد یا خارش شود. به ندرت زگیل تناسلی منجر به سرطان می‌شود. بهتر است اگر قصد بارداری دار‌ید به دلیل پیشگیری از بروز ناراحتی قبل از این دوران برای رفع زگیل اقدام کنید. ( در مورد گزینه های درمان زگیل تناسلی در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید)

تشخیص زگیل تناسلی

زگیل تناسلی چگونه تشخیص داده می‌شود؟ در درجه اول شما ممکن است برخی از علائم آن را تجربه کنید و به وجود این زگیل مشکوک شوید. علائم زگیل تناسلی در افراد چیست؟ به طور کلی زگیل تناسلی به راحتی در افراد قابل تشخیص نیست و ممکن است کمی زمان ببرد تا متوجه وجودش شوید (در برخی افراد تا مدت زیادی بدون علامت است درحالی که فرد ناقل ویروس محسوب می‌شود) با این حال بعضی از علائم ظاهری این زگیل عبارتند از:

  • تورم‌های کوچک در ناحیه تناسلی که ممکن است به رنگ پوست یا رنگ متفاوت باشد.
  • شکلی شبیه گل کلم که در اثر نزدیکی چند زگیل به هم ایجاد می‌شود.
  • خارش یا ناراحتی در ناحیه تناسلی.
  • خونریزی با رابطه جنسی

پزشک معمولاً زگیل تناسلی را با مشاهده برجستگی‌های روی پوست تشخیص می‌دهد. گاهی اوقات، ممکن است نیاز به بیوپسی داشته باشید تا مطمئن شود که عامل زگیل‌ها سرطانی نیست.

گروه‌های خطر زگیل تناسلی 

صرف نظر از پاسخ به این سوال که آیا زگیل تناسلی باعث نازایی میشود یا خیر باید بدانید چه افرادی بیشتر در معرض این ویروس هستند. عواملی که می‌توانند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهند عبارتند از:

  • عدم دریافت واکسن HPV
  • داشتن رابطه جنسی بدون کاندوم یا با بیش از یک شریک جنسی.
  • داشتن یک عفونت مقاربتی دیگر.
  • داشتن رابطه جنسی با شریکی که سابقه جنسی او را نمی دانید.
  • داشتن رابطه جنسی در سنین پایین
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف مثلا به دلیل ابتلا به HIV یا مصرف داروهای پیوند عضو

همانطور که می‌بینید به راحتی می‌توان با رعایت بهداشت جنسی از ابتلا به این ویروس جلوگیری کرد.

آیا زگیل تناسلی باعث ناباروری میشود

آیا لیزر بیکینی یا لیزر موهای زائد باعث زگیل تناسلی می‌شود؟

در حالی که رایج‌ترین راه انتقال زگیل تناسلی داشتن رابطه جنسی پرخطر است اما یکی از روش‌های بسیار موثر در انتقال این بیماری از طریق لیزر موهای زائد است. لیزر بیکینی با دستگاه آلوده به این ویروس می‌تواند شما را به راحتی به آن مبتلا کند. از این رو باید مطمئن شوید که در مکان‌های بهداشتی این کار انجام می‌دهید.

عوارض زگیل تناسلی برای افراد

عفونت HPV می‌تواند منجر به مشکلاتی از جمله موارد زیر شود:

  • افزایش شانس ابتلا به انواعی از سرطان، از سرطان دهانه رحم (ارتباط نزدیک) گرفته تا سرطان فرج، مقعد، آلت تناسلی و دهان و گلو.
  • بروز مشکلاتی در دوران بارداری از جمله مشکل در ادرار به دلیل رشد زگیل ، عدم کشیدگی دیواره واژن هنگام زایمان، احتمال بیشتر خونریزی هنگام زایمان و...
  • احتمال انتقال زگیل تناسلی به نوزاد در حین زایمان (احتمال کم)