زگیل تناسلی در مردان، علائم، علت و روش‌های درمان

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
زگیل تناسلی در مردان

عفونت‌های مقاربتی دسته‌ای از عفونت‌ها هستند که از طریق تماس و رابطه‌ی جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند. بسته به عامل عفونت آنها انواع مختلفی دارند. یکی از این بیماری‌های مقاربتی، زگیل تناسلی است. زگیل تناسلی یکی از شایع ترین انواع عفونت‌های مقاربتی که ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) عامل اصلی ایجاد آن است. در این مقاله از گهواره قصد داریم در مورد دلیل زدن زگیل تناسلی در مردان و درمان آن بیشتر توضیح دهیم پس در ادامه همراه ما باشید.  

زگیل تناسلی در مردان چه شکلی است؟

علت زگیل تناسلی در مردان چیست؟ ویروس اچ.پی.وی عامل بروز زگیل تناسلی در مردان و زنان است. انواع مختلفی از HPV وجود دارد که افراد ممکن است به آن دچار شوند. این زگیل‌ها که روی بافت‌های مرطوب ناحیه تناسلی تأثیر می‌گذارد می‌توانند به صورتِ برجستگی‌های کوچک و همرنگ پوست باشند. اما گاهی این برجستگی‌ها ظاهری شبیه گل کلم هم دارند. در بیشتر موارد زگیل‌ها خیلی کوچک بوده و ممکن است فرد اصلاً نتواند محل آنها را تشخیص دهد.

زگیل تناسلی در مردان چه علائمی دارد؟

شکل بروز زگیل تناسلی در افراد مختف متفاوت است. از این رو علائم زگیل تناسلی در مردان نیز می‌تواند متفاوت باشد. همانطور که در بالا گفته شد گاهی ممکن است انقدر کوچک باشند که به چشم نیایند. در بیشتر موارد رنگ بدن هستند و سر آنها کمی‌ تیره‌تر است. در بعضی افراد زگیل‌ها به صورت دسته‌ای ایجاد می‌شوند اما در افرادی دیگر می‌تواند به صورت تک زگیل باشد. 

زگیل تناسلی در مردان در کدام قسمت است؟ محل زدن زگیل تناسلی در مردان عبارت است از:

  • آلت تناسلی
  • کیسه بیضه
  • کشاله ران
  • ران
  • داخل یا اطراف مقعد

با این حال زگیل تناسلی می‌تواند روی لب، دهان، زبان یا گلوی فرد آلوده نیز ظاهر شود.

زگیل تناسلی در مردان چه عوارضی دارد؟

چه زگیل دیده شود یا نشود می‌تواند با علائم زیر همراه باشد: 

  • خارش
  • خونریزی
  • سوزش

در صورت گسترش و پخش شدن زگیل تناسلی محل آسیب‌دیده می‌تواند ناراحت‌کننده یا حتی دردناک باشد.

زگیل تناسلی در مردان بعد از چند وقت نمایان می‌شود؟

ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد تا زگیل تناسلی پس از رابطه جنسی با فردی که آلوده است ظاهر شود. حتی ممکن است سال‌ها پس از تماس با ویروس، علائم ایجاد شود، بنابراین نمی‌توان فهمید چه زمانی به HPV آلوده شده‌اید. 

هر چند وقت یک بار زگیل تناسلیدر مردان دوباره ظاهر می‌شود؟

مدت زمان زگیل تناسلی در مردان چقدر است؟ حدود 30 درصد از زگیل‌های تناسلی در عرض چهار ماه پس از ظهور اولیه ناپدید می‌شوند. اکثر زگیل‌های تناسلی طی سه ماه پس از اتمام درمان اولیه دوباره عود می‌کنند، حتی اگر درمان به درستی دنبال شود. همچنین در زنان ظاهر شدن مجدد زگیل‌ها در دوران بارداری به دلیل تغییر در نحوه‌ی مدیریت ویروس توسط سیستم ایمنی بدن نیز بسیار رایج است.

*در مورد درمان زگیل تناسلی در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید.

آیا زگیل تناسلی در مردان خطرناک است؟

خطرات زگیل تناسلی در مردان چیست؟ درحالی که ابتلا به برخی از انواع زگیل تناسلی در مردان تنها به ظاهر شدن برجستگی‌های زگیلی بسنده می‌کند، بعضی دیگر خطرناک و سرطان‌زا هستند. خوشبختانه واکسن‌هایی وجود دارد که می‌توانند در برابر گونه‌های خاصی از HPV تناسلی در افراد مقاومت ایجاد کنند.

چه کسانی بیشتر مستعد زگیل تناسلی هستند؟

هرکسی که رابطه جنسی دارد می‌تواند در معرض این بیماری باشد اما افراد زیر بیشتر در خطرند:

  • افرادی که شرکای جنسی متعدد دارند.
  • افرادی که روابط جنسی پرخطر دارند.
  • افرادی که رابطه جنسی بدون کاندوم دارند.

هرچند درصورت داشتن یک شریک جنسی و استفاده از کاندوم نیز احتمال ابتلا وجود دارد.

راه انتقال زگیل تناسلی در مردان

زگیل تناسلی در مردان واگیر دارد. تنها رابطه جنسی عالم انتقال نیست. شما حتی با برقراری تماس اندام تناسلی خود با دستگاه تناسلی فرد آلوده می‌توانید به این ویروس دچار شوید. همچنین باید در مورد زگیل تناسلی پنهان در مردان نیز مراقب باشید. ویروس می‌تواند روی پوست وجود داشته باشد اما زگیل واقعی دیده نشود. حتی اگر از کاندوم استفاده می‌کنید باز هم ممکن است زگیل بگیرید، زیرا کاندوم تمام پوست دستگاه تناسلی را نمی‌پوشاند.

* در این مقاله بخوانید زگیل تناسلی از چه راهی منتقل می‌شود 

زگیل تناسلی در مردان مجرد

آیا ممکن است در مردانی که رابطه جنسی نداشته‌اند زگیل تناسلی ایجاد شود؟ اگر رابطه‌ی جنسی نداشته باشید، به ندرت پیش می‌آید که دچار زگیل تناسلی شوید. 

نحوه تشخیص زگیل تناسلی در مردان

حالا که متوجه شدیم زگیل تناسلی در مردان چگونه ایجاد می‌شود سوال بعدی این است که از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟ اگر متوجه شدید با فردی آلوده رابطه جنسی داشته‌اید یا زگیل‌هایی در ناحیه تناسلی خود مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید. آنها در مورد علائمی که تجربه کرده‌اید و نوع رابطه‌ی جنسی از شما سوالاتی می‌پرسند. سپس معاینه‌ی فیزیکی مناطق مشکوک به زگیل انجام می‌شود. پزشک می‌تواند زگیل تناسلی را فقط با مشاهده آنها تشخیص دهد.

سپس تست زگیل تناسلی در مردان از شما کرفته می‌شود. در این تست، یک محلول اسیدی ملایم به نام تست استووایت روی پوست بخش مشکوک ریخته می‌شود. اگر برآمدگی مربوط به زگیل باشد در اثر تماس با این محلول بیشتر نمایان شده و می‌تواند باعث احساس سوزش خفیف شود. 

فرق جوش با زگیل تناسلی در مردان

زگیل تناسلی برآمدگی‌های گوشتی و کوچکی هستند که می‌توانند در ناحیه تناسلی، کشاله ران، روی ران‌ها و اطراف مقعد ظاهر شوند. از سوی دیگر، جوش‌ها، لکه‌های ملتهب روی پوست هستند که در اثر تجمع چربی، سلول‌های مرده پوست یا باکتری‌های مولد جوش ایجاد می‌شوند. و گاهی اوقات، آنها همچنین می‌توانند در لمس دردناک باشند.

با این حال توجه داشته باشید زگیل تناسلی و جوش هر دو می‌توانند حاوی چرک باشند. زمانی که مالش جنسی زیاد انجام شود، این زگیل‌ها به راحتی باز شده و باعث تخلیه‌ی چرک و خون می‌شوند و خطر عفونت را افزایش می‌دهند. 

زگیل تناسلی در مردان چگونه درمان می‌شود؟

درمان زگیل تناسلی در مردان یک درمان نسبی است. اگرچه با گذشت زمان ظهور زگیل‌ها کاهش می‌یابد با این حال HPV می‌تواند در سلول‌های پوست شما باقی بماند. این یعنی ممکن است در طول زندگی چندین بار شیوع کند. بنابراین مدیریت علائم باید انجام شود و همچنین فرد آلوده باید مطمئن شود که این ویروس را به دیگران منتقل نکند. زگیل تناسلی می‌تواند به دیگران منتقل شود، حتی اگر قابل مشاهده نباشد. همچنین تقویت سیستم ایمنی و تزریق واکسن گارداسیل از مهم‌ترین مراحل درمان است. برای درمان زگیل از دو روش دارویی و جراحی استفاده می‌کنند که در ادامه در مورد هر کدام توضیح می‌دهیم.

داروهای زگیل تناسلی

پزشک میتواند برای کاهش علائم از درمان‌های موضعی زگیل استفاده کند که عبارتند از:

  • ایمی کومود (آلدارا)
  • پودوفیلین و پودوفیلوکس (کاندیلوکس)
  • تری کلرواستیک اسید یا TCA

بهترین پماد برای زگیل تناسلی در مردان همان پماد آلدارا است که با تقویت سیستم ایمنی بدن با ویروس مولد زگیل مبارزه می‌کند.

عمل جراحی برای زگیل تناسلی در مردان

اگر زگیل‌های قابل مشاهده بودند و با گذشت زمان از بین نرفتند، ممکن است برای برداشتن آنها به جراحی جزئی نیاز داشته باشید. روش‌های مختلفی برای برداشتن زگیل تناسلی وجود دارد که از جمله‌ی آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • کوتر الکتریکی یا سوزاندن زگیل با جریان الکتریکی
  • کرایوسرجری یا انجماد زگیل
  • درمان‌های لیزری
  • برداشتن یا بریدن زگیل
  • تزریق داروی اینترفرون

از روش‌های جراحی به طور ویژه برای درمان زگیل تناسلی پرخطر در مردان استفاده می‌شود.

درمان خانگی زگیل تناسلی در مردان

برای درمان زگیل تناسلی در مردان در طب سنتی، روش‌های درمانی خانگی و در عین حال موثری پیشنهاد شده است که در ادامه به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • روغن درخت چای. روغن درخت چای که به عنوان یک عامل ضدقارچ شناخته می‌شود، می‌تواند اندازه زگیل تناسلی در مردان را کاهش دهد. کافی است چند هفته آن را روی ناحیه‌ی آسیب‌دیده بمالید تا نتایجش ظاهر شود.
  • فندق جادوگر. یا همان فندق افسونگر، یک قابض طبیعی است که برای پوست استفاده می‌شود. فندق جادوگر خواصی دارد که می‌تواند ویروس HPV نوع 16 را دفع کند، یعنی همان سویه‌ای که منجر به بروز زگیل تناسلی می‌شود. با این حال، فندق جادوگر فقط برای استعمال خارجی است و می‌تواند واژن و مقعد را تحریک کند.
  • سرکه سیب.  در ورد خواص سرکه سیب در طب سنتی زیاد گفته شده است. سرکه‌ی سیب به عنوان یک محلول پاک کننده‌ی موثر، می‌تواند ویروس را از بین برده و در نتیجه زگیل تناسلی را درمان کند.
  • سبزیجات. اگر از محلول‌های موضعی طبیعی استفاده نمی‌کنید، تغییر در سبک غذایی نیز می‌تواند گزینه‌ی دیگری باشد. برای مثال، مصرف سبزیجات سرشار از ایندول-3-کاربینول می‌توانند در از بین بردنِ زگیل موثر باشند. از سبزیجات غنی از این ماده مانند گل کلم، کلم پیچ، کلم بروکلی، کلم بروکسل و کلم بیشتر استفاده کنید.

پیشگیری از زگیل تناسلی در مردان

تزریق واکسن HPV می‌تواند در برابر انواع خاصی از این ویروس از جمله عاملین زگیل تناسلی و برخی سرطان‌ها، محافظت کند. بیش از 100 نوع مختلف HPV وجود دارد. حتی اگر قبلاً نوعی از HPV را دارید که باعث زگیل تناسلی می‌شود، واکسن می‌تواند شما را در برابر سایر گونه‌های جدی تر محافظت کند. دستورالعمل‌های اخیر بهداشتی توصیه می‌کند که بهتر است افراد زیر 45 سال برای محافظت در برابر HPV واکسینه شوند. HPV شایع‌ترین نوع STI است که می‌تواند باعث ایجاد برخی سرطان‌ها و زگیل تناسلی در مردان شود. همچنین می‌توانید با انجام اقدامات زیر از ابتلا یا انتشار HPV، زگیل تناسلی و سایر بیماری‌های مقاربتی جلوگیری کنید:

  • از کاندوم استفاده کنید.
  • واکسن HPV دریافت کنید.
  • آزمایشات معمول و درمانهای لازم برای بیماری‌های مقاربتی را انجام دهید.
  • اگر به HPV یا زگیل تناسلی مبتلا هستید به شریک جنسی خود بگویید.
  • با یک شریک جنسی باشید یا از داشتن رابزه با افراد متعدد خودداری کنید.