ماهی برای کودکان | مزایا و معایب و بهترین زمان مصرف

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ماهی برای کودکان

ماهی یکی از بهترین و سالم‌ترین غذاهایی است که می‌توانید در رژیم غذایی خود بگنجانید. والدین همیشه دغدغه‌ی این را دارند که غذاهای مناسب به کودک خود بدهند که به رشد او کمک کرده و در عین حال خوشمزه باشد و دادن آن به کودک کار دشواری نباشد. دادن ماهی برای کودکان همواره یک گزینه‌ی سالم و جذاب بوده است که در این مقاله قصد داریم در مورد تبعات مختلف آن برای کودکان و مزایا و معایب آن بیشتر توضیح دهیم.

زمان آغاز خوردن ماهی برای کودکان

اولین سوالی که در مورد پخت ماهی برای کودکان پیش می‌آید این است که ماهی از چند ماهگی مجاز است؟ ماهی از جمله غذاهای ممنوع برای کودکان زیر یک سال است و شما از یک سالگی به بعد می‌توانید آن را در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید. با این حال حتی در این سن نیز باید مراقب آلرژی ماهی برای کودکان باشید. حساسیت به ماهی می‌تواند باعث بثورات پوستی، تهوع، گرفتگی معده، سردرد، مشکلات تنفسی و افت فشار خون و باعث از دست دادن هوشیاری شود. واکنش‌های آلرژیک ماهی می‌تواند در کودکان مختلف متفاوت باشد. گاهی اوقات، یک فرد می‌تواند در زمان‌های مختلف واکنش متفاوتی نشان دهد. کودکی که به ماهی حساسیت دارد باید از خوردن ماهی به طور کامل اجتناب کند. بنابراین ماهی برای کودکان زیر یک سال ممنوع است زیرا هنوز سیستم ایمنی آنها کامل نشده است و نیاز به تقویت بیشتر وجود دارد.

فواید ماهی برای کودکان

ماهی از جمله غذاهای مفید برای تقویت هوش کودک است. این گوشت پرخاصیت سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین‌هایی مانند D و B2 (ریبوفلاوین) است. ماهی سرشار از کلسیم و فسفر و منبع عالی مواد معدنی مانند آهن، روی، ید، منیزیم و پتاسیم است. اما خواص ماهی برای کودکان به همین جا ختم نمی‌شود. ماهی علاوه بر پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی با کیفیت بالا، منبع خوبی از چربی‌های سالم مانند اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA) است که برای رشد مغز، سیستم عصبی و بینایی کودک ضروری است. همچنین برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف ماهی در اوایل زندگی می‌تواند از بروز بیماری‌های آلرژیک مانند اگزما و ظهور علائم آسم در کودکان جلوگیری کند. برای بهره‌مندی از این فواید مصرف ماهی برای کودکان، آنها باید وعده‌های کوچک انواع ماهی و میگو را 1 تا 2 بار در هفته بخورند. خوردن ماهی برای اسهال کودک نیز می‌تواند اثرات درمانی داشته باشد.

فواید ماهی برای کودکان

مغز ماهی برای کودکان نیز می‌تواند مفید باشد. مغز ماهی بسیار مغذی است و دارای مقادیر زیادی ویتامین A، اسیدهای چرب امگا 3، آهن، روی و کلسیم است. خواص اشپل ماهی برای کودکان نیز کم نیست زیرا سرشار از ویتامین B12 و چربی امگا 3 است. برای آن دسته از افرادی که به ماهی تازه دسترسی ندارند، کنسرو ماهی برای کودکان نیز می‌تواند گزینه‌ی مناسب دیگری باشد که تنها باید قبل از مصرف آن را خوب بجوشانید.

استفاده از روغن ماهی برای کودکان نیز خواص زیادی دارد. روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که در رشد و نمو دستگاه‌های مختلف بدن نقش دارد‌. مصرف این روغن توسط مادر در دوران بارداری نیز می‌تواند مفید باشد. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که مکمل روغن ماهی قبل از تولد تأثیرات مثبتی بر رشد عصبی کودکان در مراحل بعدی زندگی دارد.

شربت روغن ماهی برای کودکان

شربت روغن ماهی یک مکمل غذایی با ارزش تغذیه‌ای بالا است. خواص شربت ماهی برای کودکان مدیون میزان بالای امگا 3 و انواع ویتامین‌هایی است که در آن وجود دارد. این شربت از روغن کبد ماهی بدست می‌آید و برای تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت حافظه و سلامت قلب و عروق و مفاصل و استخوان‌های کودکان استفاده می‌شود. انواع فاقد گلوتن آن نیز برای کودکانی که به این ماده حساسیت دارند، موجود است. بعلاوه قرص روغن ماهی برای کودکان نیز می‌تواند همین خواص شربت روغن کبد ماهی برای کودکان را داشته باشد.

بهترین ماهی برای کودکان

یکی از مضرات ماهی برای کودکان که بیشتر افراد نگران آن هستند، مقدار جیوه درون گوشت آنها است. در بعضی از این ماهی‌ها، مقدار جیوه بیش از اندازه زیاد است مانند ماهی شمشیری و ماهی خال مخالی. بنابراین مصرف این ماهی‌ها باید در کودکان زیر 2 سال ممنوع باشد، و مصرف منظم آنها می‌تواند منجر به بروز مشکلات شود.

اما بهترین ماهی برای کودک یک ساله کدام ماهی است؟ یکی از ایمن‌ترین ماهی‌ها برای مصرف کودکان، ماهی تن است. ماهی‌ تن برای کودکان حتی در 2 تا 3 وعده در هفته نیز مجاز و توصیه شده است. بعلاوه کنسرو تن ماهی برای کودکان بسیار در دسترس‌تر است و نیاز به تمیز کردن یا آماده‌سازی‌های دیگر ندارد. از چه سنی میتوان به کودک تن ماهی داد؟ از یک سالگی به بعد میتوانید این کنسرو پرخاصیت را به کودک خود بدهید.

بهترین ماهی برای کودکان

انتخاب بعدی ماهی قزل آلا و شاه ماهی است. ماهی قزل آلا برای کودکان از این جهت مفید است که نسبت به سایر ماهی‌ها جیوه‌ی بسیار کمتری دارد و حاوی DHA تقویت کننده هوش است. ماهی حلوا برای کودکان به دلیل داشتن ویتامین B12 که برای سیستم عصبی بسیار مفید است نیز یک گزینه‌ی بسیار مناسب است.

در مورد دادن ماهی تیلا پیا برای کودکان باید کمی محتاط باشید. اگرچه این ماهی حاوی امگا 3 است اما از آنجایی که نسبت امگا 6 در آن بیشتر است مصرف آن با نگرانی‌هایی همراه است. ضمن اینکه متاسفانه بسیاری از افرادی که این ماهی را پرورش می‌دهند فضولات به او می‌خورانند. انواع دیگر غذاهای دریایی که به عنوان بهترین انتخاب در نظر گرفته می‌شوند عبارتند از: میگو، ماهی سفید، ماهی ساردین، آنچوی و سالمون. همچنین ماهی شیر برای کودکان به دلیل داشتن اسید چرب‌های امگا 3 فراوان می‌تواند برای کودکان بسیار مفید باشد.

طرز تهیه ماهی برای کودکان

نکته‌ی مهم در مورد غذا دادن به کودکان این است که با استفاده از شیوه‌ی درست حتی می‌توانید غذاهایی که دوست ندارند را نیز برایشان جذاب جلوه دهید تنها کافی است راه‌های غذا دادن به کودکان بی‌اشتها را بدانید. البته ماهی طعم خوبی دارد و بیشتر کودکان آن را دوست دارند. بهترین روش پخت ماهی برای کودکان بسته به سلیقه‌ی کودک شما می‌تواند متفاوت باشد. می‌توانید آن را سرخ کنید، می‌توانید کباب کنید و حتی به صورت شکم پر در فر بپزید. دستور خاصی برای طرز تهیه ماهی برای کودکان به صورت ویژه وجود ندارد و شما می‌توانید از همان غذایی که خودتان می‌خورید به کودک خود نیز بدهید. نکته‌ی مهم این است که نباید آن را کم یا بیش از حد بپزید. بعلاوه تنوع را در انواع خوراک ماهی برای کودکان حفظ کنید تا دلزده نشوند. 

طرز تهیه ماهی برای کودک

از انواع غذا با ماهی برای کودک یک ساله به بالا می‌توان به سبزی پلو با ماهی، اسنک ماهی، قلیه ماهی، کتلت ماهی و ... اشاره کرد. در هر حالت ماهی برای کودک یک ساله می‌تواند جذاب باشد به شرطی که گوشت ماهی برای کودکان به خوبی مزه‌دار شده و بوی زُخم آن گرفته شود. اما اگر با وجود تلاش‌های شما کودک شما ماهی نخورد به زور این کار را نکنید در غیر این صورت دچار عوارض غذا دادن اجباری به کودک می‌شوید. باید به دنبال جایگزین ماهی برای کودکان باشید تا آنها را از ویتامین‌ها و چربی امگا 3 بهره‌مند کنید. بهترین جایگزین‌های ماهی عبارتند از: انواع آجیل و خشکبار، سویا، کینوا، انواع لبنیات، حبوبات و ...