از چه سنی می‌توان به کودک تن ماهی داد؟

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
از چه سنی می‌توان به کودک تن ماهی داد

تن ماهی سرشار از مواد مغذی برای سلامتی و رشد بدن و مملو از پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 است. تن ماهی بدن را در برابر بیماری‌های قلبی و سرطان محافظت می‌کند. قرار گرفتن در معرض جیوه بیشترین نگرانی در مورد ماهی تن است. با این حال، دانستن این موضوع که از چه سنی می‌توان به کودک تن ماهی داد لازم است و استفاده از تن ماهی کم جیوه می‌تواند بی‌خطر باشد.

آیا دادن تن ماهی به کودکان بی‌خطر است؟

قبل از اینکه بدانید از چه سنی می‌توان به کودک تن ماهی داد باید بدانید، تن ماهی به علت نمک زیاد و مواد نگهدارنده و ادویه های گوناگونی که در آن به کار رفته برای کودکان زیر یک سال مضر است و نباید مصرف شود. از طرفی تن ماهی شور است و نمک برای کودکان زیر یک سال توصیه نمی شود.

ماهی تن جزء ماهی هایی محسوب می شود که آلاینده های خطرناکی همچون جیوه در بدن آنها تجمع پیدا می کند. توصیه می شود این قبیل ماهی ها را قبل از دو سالگی به نوزاد ندهید.

آیا دادن تن ماهی به کودکان بی‌خطر است؟

از چه سنی می‌توان به کودک تن ماهی داد؟

قبل از پرداختن به پاسخ سوال از چه سنی می‌توان به کودک تن ماهی داد لازم است بدانید وقتی تصمیم می‌گیرید که به فرزندتان تن ماهی بدهید مراقب علائم حساسیت کودک به تن ماهی باشید. اگرچه ماهی تن در واقع نوعی غذای دریایی نیست که بتواند آلرژی ایجاد کند، اما بدن هر فرد واکنش متفاوتی نشان می‌دهد. برای اینکه به فرزندتان تن ماهی بدهید مثل سن دادن خرمالو به کودک و سن دادن انبه به کودک و سن دادن خرما به کودک، منتظر بمانید که فرزندتان 6 ماهگی را رد کرده باشد. بررسی کنید که آیا لقمه‌ای کوچک از این غذا می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک در کودک شود یا خیر. اگر این نشانه‌ها مشاهده نشد می‌توانید از این غذا بیشتر به او بدهید.

اگر بدانید که از چه سنی میتوان به کودک خرمالو داد یا از چه سنی میتوان به کودک انبه داد یا از چه سنی میتوان به کودک خرما داد برای دادن تن ماهی به فرزدنتان سوالی نخواهید داشت. اما همیشه به یاد داشته باشید که ماهی تازه از تن ماهی بهتر و مغذی تر است. 

مواد مغذی موجود در تن ماهی

ضریب غذایی تن ماهی بسیار زیاد است. تن ماهی حاوی چندین ویتامین مانند ویتامین B3، ویتامین B12، ویتامین B6، ویتامین B1، ویتامین B2 و ویتامین H است. همچنین سرشار از فسفر و سلنیوم و منبع فوق‌العاده‌ای از مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم و ید است.

خواص تن ماهی برای کودکان

آیا می‌توان به کودکان تن ماهی داد؟ همان‌طور که مطرح شد تن ماهی یکی از بهترین غذاها برای کودکان است. امگا 3 دارد و سفتی مفصل را کاهش می‌دهد، رشد عصبی را در کودکان تقویت می‌کند و به مبارزه با آسم کمک می‌کند. تن ماهی سرشار از پروتئین است که باعث رشد ماهیچه‌ها و متعادل‌سازی میزان کالری در بدن کودکان می‌شود. اما این نکته را در‌نظر داشته باشید این خواص برای کودکان بالای دو‌سال است.

غذاهای ممنوع برای کودکان زیر یک سال کدامها هستند؟ +  معرفی لیست کامل

آیا ارزش غذایی تن‌ماهی با ماهیتازه یکسان است؟

یکسانی ارزش غذایی کنسرو ماهی در مقایسه با ماهی تازه بستگی  به شرایطی دارد که ماهی در آن منجمد و بعد فراوری شده است،. اگر ماهی تازه به سرعت منجمد و در فراوری نکته‌های بهداشتی رعایت شود و شرایط و زمان پخت ماهی تازه طبق اصول پروتکل موجود باشد، تفاوت چندانی بین ارزش غذایی ماهی تازه و ماهی کنسروی وجود ندارد.

خطرات همراه با مصرف تن ماهی در کودکان

برخی از والدین می‌پرسند آیا مصرف تن ماهی مضر است؟ بزرگ‌ترین نگرانی در مورد خوردن تن ماهی در کودکان، احتمال آلوده بودن آن به جیوه است که می‌تواند به سیستم عصبی کودک آسیب برساند. اگر تن ماهی به میزانی ناسالم مصرف شود منجر به مشکلات عصبی می‌شود. به همین دلیل باید تن ماهی فقط دو بار در ماه و آن هم به مقدار کم به کودک داده شود و به‌جای آن ماهی تازه جایگزین گردد که تا دوبار در هفته هم می‌تواند برای کودک مفید باشد.

توصیه می کنیم همیشه پیش از مصرف مواد غذایی در شرایط خاص حتما کمی تحقیق کنید. برای مثال خوردن کنجد در بارداری، خوردن کشمش در بارداری یا خوردن کشک در بارداری قطعا مزایای زیادی دارد که این مزایا حتما برای کودک نیز محفوظ است؛ اما بی تردید مهم است که هر یک از مواد غذایی یاد شده را با چه اصولی و در چه سنی مصرف کنید. 

خطرات مصرف تن ماهی در کودکان

نکات احتیاطی در هنگام دادن تن ماهی به کودک

هنگامی که به فرزندتان تن ماهی می‌دهید لازم است نکاتی درباره تن ماهی را رعایت کنید تا از هر گونه مورد خطرناک، جلوگیری شود. این نکات عبارت‌اند از:

  • به یاد داشته باشید که تن ماهی می‌تواند حاوی جیوه باشد. حتی در کنسرو تن ماهی، تن باله دراز حاوی مقادیر بیشتری از جیوه نسبت به تن ماهی هوور است؛ بنابراین، بهتر است ماهی‌هایی را انتخاب کنید که جیوه کمتری داشته باشند و بدانید بهترین مارک تن ماهی چیست.
  • تن ماهی را بعد از فاصله‌های کوتاه مصرف کنید. در حالی که ماهی تن را به کودک خود معرفی می‌کنید، ابتدا آن را آهسته مصرف کنید. مراقب هرگونه حساسیت به غذاهای دریایی باشید و دوباره از آن به فرزندتان بدهید. همچنین مرتبا بررسی کنید که کودک شما علائم آلرژی را نشان ندهد.
  • انواع دیگر ماهی را امتحان کنید. اگر می‌خواهید برای تغذیه کودک خود از ماهی استفاده کنید اما نگران جیوه هستید، می‌توانید ماهی قزل آلا را نیز امتحان کنید. ماهی قزل آلا دارای خواص مغذی تقریباً یکسانی با تن ماهی است و گزینه بسیار خوبی در این زمینه است.
  • تن ماهی را به مقدار کم سرو کنید. برای اینکه از فرزند خود در برابر خطرات تن ماهی محافظت کنید، متناسب با سن کودک به او تن ماهی بدهید. همچنین لازم است در مورد نکاتی برای استفاده و نگهداری از غذای کودک اطلاعات کسب کنید.
  • از خرید کنسرو‌هایی که قوطی آن‌ها باد‌کرده است به شدت پرهیز کنید.

اکنون که می‌دانید از چه سنی می‌توان به کودک تن ماهی داد برای معرفی تن ماهی به کودکان، لازم است چند گام ضروری را انجام دهید که عبارت‌اند از:

  • فقط تن ماهی پخته به فرزندتان بدهید. از آنجایی که مصرف تن ماهی، خطر زیادی برای قرار گرفتن در معرض باکتری‌ها به همراه دارد، حتما از تن ماهی پخته استفاده کنید. همچنین، اطمینان حاصل کنید که هیچ استخوانی در تن ماهی وجود ندارد تا از این طریق از فرزندتان در برابر خفگی محافظت کنید.
  • میزان مصرف تن ماهی باید محدود شود. به یاد داشته باشید کنسروی برای فرزندتان تهیه کنید که برای کودکان بی‌خطر باشد. سرو ماهی تن به مقدار زیاد می‌تواند به کودک آسیب برساند، بنابراین تغذیه کودک با تن ماهی را فقط به دو بار در ماه محدود کنید.
  • مراقب علائم آلرژی باشید. مراقب آلرژی‌هایی که کودک به تن ماهی پیدا می‌کند باشید. پس از خوردن تن ماهی، اگر کودک شما بر روی لب‌ها یا صورت خود بثورات نشان داد یا زبان او متورم شد باید دادن تن ماهی را قطع کنید.
  • تن ماهی را با سبزیجات ترکیب کنید. بهترین راه برای لذت‌بخش و مغذی کردن غذا، ترکیب تن ماهی با سبزیجات پوره است تا اطمینان حاصل شود که کودک شما مواد مغذی زیادی را دریافت می‌کند.

در نهایت همان‌طور که متوجه شدید تن ماهی از غذاهای مغذی ضروری برای کودکان است و فواید زیادی برای سلامتی آن‌ها دارد. در این میان لازم است بدانید از چه سنی می‌توان به کودک تن ماهی داد و همچنین باید نکات احتیاطی در این مورد را رعایت کنید.