خوردن کشمش در بارداری و فواید آن

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن کشمش در بارداری

خوردن کشمش در بارداری می‌تواند خواص زیادی برای زن باردار به همراه داشته باشد. هنگامی که یک زن باردار است، باید بسیار مراقب رژیم غذایی خود باشد. پزشک حتماً به شما پیشنهاد کرده است که میوه‌های خشک و آجیل را به همراه سایر غذاهای سالم میل کنید. اما آیا می‌توانید تمام میوه و خشکبار را مصرف کنید؟ در این مقاله، در مورد کشمش صحبت خواهیم کرد و بررسی می‌کنیم که آیا می‌توانید در دوران بارداری آن را بخورید یا نه.

آیا خوردن کشمش در حین بارداری بی‌خطر است؟

خوردن کشمش در بارداری کاملاً بی‌خطر است. کشمش میوه‌ی خشک شده‌ی مغذی و سالمی است که سرشار از آنتی اکسیدان،د پتاسیم، کلسیم و فسفر، است که به رشد جنین کمک می‌کند. این میان وعده سالم به شما انرژی می‌دهد و مزایای سلامتی متعددی برای مادر و جنین دارد. اما باید در مصرف آن‌ها اعتدال پیشه کنید تا سالم بمانید و از بروز هرگونه مشکلی جلوگیری کنید.

مواد مغذی موجود در کشمش

  • فیبر: کشمش منبع غنی فیبر است. هضم فیبر آسان است و می‌تواند به سیستم گوارش شما کمک کند. فیبر برای ما مهم است، اما برای زن باردار بسیار مهمتر است. در این دوران عدم تعادل هورمونی می‌تواند باعث بسیاری از مشکلات گوارشی از جمله یبوست شود، اما کشمش به رفع این موضوع کمک می‌کند.
  • آهن: یکی دیگر از مزایای مهم خوردن کشمش در بارداری تامین آهن است. آهن برای باردای بسیار مهم است زیرا به تنظیم جریان خون کمک می‌کند، سلامت قلب را حفظ می‌کند و تضمین می‌کند که منبع سالمی از سلول‌های خونی حاوی اکسیژن از ریه‌ها عبور کنند. کمبود آهن در بارداری می‌تواند نوعی کم خونی به نام کم خونی فقر آهن را ایجاد کند.
  • کلسیم: این ماده معدنی مسئول سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها، جذب کلسترول، سلامت پوست و سلامت قلب است. کشمش منبع غنی کلسیم نیز هست. در حقیقت، مصرف کلسیم در بارداری دو برابر اهمیت دارد، زیرا برای رشد استخوان کودک در رحم نیز ضروری است. کلسیم تضمین می‌کند که تراکم استخوان کودک در سطح طبیعی باقی بماند و رشد مناسب پیدا کند.
  • آنتی اکسیدان : کشمش سطح بالایی از آنتی اکسیدان ها را دارد، که حاوی کاتچین ها و پلی فنل هستند، آنها در مقابل آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد از بدن محافظت می کند، که رادیکال های آزاد یکی از عوامل اصلی اولیه مرتبط با رشد سلول های سرطانی است.

خوردن روزانه یک مشت کشمش از مواد غذایی مناسب در بارداری بوده و می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. با این حال کشمش نیز مانند هر ماده غذایی سالم دیگر باید به اندازه مناسب مصرف شود و زیاده روی در خوردن آن می تواند مضراتی به دنبال داشته باشد. زیاده روی در‌مصرف آن، قند خون مادر را بالا مبیرد که می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد.

فواید خوردن کشمش در دوران بارداری

  1. بهبود سلامت دندان
    کشمش سرشار از کلسیم و همچنین اسید اولانولیک است که هر دو به محافظت از دندان‌های شما کمک می‌کنند. به دلیل عدم تعادل هورمونی، وضعیت دندان‌ها می‌تواند در این دوران نامساعد شود اما کشمش می‌تواند به مقابله با آن کمک کند.
  2. رفع یبوست
    کشمش سرشار از فیبر است و خاصیت ملین دارد، بنابراین به تسکین یبوست کمک می‌کند. 
  3. افزایش سلول‌های خونی
    کشمش می‌تواند تولید هموگلوبین در بدن را تقویت کند. هنگام بارداری، بدن شما دچار آسیب و تغییرات زیادی می‌شود که می‌تواند بر تولید گلبول‌های قرمز تأثیر بگذارد. خوردن کشمش می‌تواند این مشکل را برطرف نماید.
  4. دستگاه گوارش را تقویت می‌کند
    محتوای بالای فیبر موجود در کشمش به بهبود عملکرد دستگاه گوارش در بدن کمک می‌کند. 
  5. تامین انرژی
    کشمش نیز مانند قیسی در بارداری منبع بسیار خوبی از گلوکز طبیعی است. هنگام گرسنگی کاذب خوردن کشمش و آجیل در دوران بارداری می‌تواند انرژی فوری برای شما فراهم کند.
  6. جلوگیری از کم خونی
    عدم تعادل هورمونی و عدم وجود آهن در بدن می‌تواند منجر به کم خونی در دوران بارداری شود. کم خونی در دوران بارداری شایع است. از آنجا که کشمش منبع غنی آهن است، وجود آنها در رژیم غذایی روزانه می‌تواند تا حدودی از بروز آن جلوگیری کند. ویتامین c موجود در کشمش نیز در این موضوع موثر است.
  7. جلوگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی
    کشمش حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی است، که در کاهش خطر ابتلا به سرطان، سکته قلبی و بهبود شرایط کمک می‌کند.
  8. استخوان و بینایی جنین
    مصرف کشمش به کودک متولد نشده شما نیز کمک می‌کند. محتوای ویتامین A کشمش در تقویت بینایی کمک کرده و کلسیم آن باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود.
  9. کنترل سطح کلسترول
    میزان بالای پتاسیم، فیبر، پلی فنول ها، فنولیک اسید، تانن ها، و آنتی اکسیدان های موجود در کشمش باعث سوزاندن کلسترول و همچنین پایین آوردن فشار خون را می شوند، که از این طریق سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد.
  10. کاهش فشار خون
    دلیل کارایی بالایی کشمش در کاهش فشار خون، سطح بالای پتاسیمی است که می توان در آن یافت. پتاسیم اساسا می تواند به کاهش تنش عروق خونی و جریان آزادانه ی خون در بدن کمک کند می تواند به طورکلی تاثیر مثبتی بر بدن داشته باشد.
  11. جلوگیری از رفلاکس اسید

    همانطور که در بالا ذکر شد کشمش ها غنی از فیبر هستند، یکی از مهم ترین جنبه های فیبر در بدن توانایی جلوگیری از برگشت اسید است.

فواید خوردن کشمش در دوران بارداری

* خوردن زردآلو در بارداری چه فواید و عوارضی برای جنین دارد؟ 

عوارض مصرف کشمش در بارداری 

در حالی که کشمش برای سلامتی مناسب است خوردن زیاد آن می تواند برای سلامتی مضر باشد. در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا نباید کشمش زیادی بخورید: 

  • می توانند قند خون را افزایش دهند
  • می توانند منجر به دیابت بارداری شود
  • می توانند باعث دیابت نوزاد شوند و زایمان کودک را به طور طبیعی دشوار کرده و ممکن است منجر به سزارین شود
  • آن ها می توانند باعث دیابت نوع 2در کودک شوند

چه کسانی باید از خوردن کشمش خودداری کند؟

اگرچه کشمش سالم است، اما می‌تواند صدماتی به کسانی که از قبل شرایطی مانند دیابت یا بیماری‌های قند خون دارند، وارد کند. اگر مبتلا به دیابت حاملگی یا هر مشکل پزشکی دیگری هستید، توصیه می‌شود با پزشک مشورت کنید.

چگونه در دوران بارداری کشمش بخوریم؟

  • کشمش را به آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه بماند. سپس می‌توانید این آب را  در طول روز به مقدار کم مصرف کنید.
  • برای تهیه یک میان وعده سالم ترکیبی از کشمش، آجیل و زردآلوی خشک تهیه کنید.
  • مقداری کشمش و آجیل به دلخواه فراهم کنید و به آن عسل اضافه کنید و در یک ظرف نگهداری کنید و هر صبح می‌توانید یک قاشق غذاخوری از این غذای خوشمزه را میل کنید.
  • یک مشت کشمش را در آب سرد به مدت یک ساعت خیس کنید. قبل از خواب آب آن را خالی کرده و همراه با شیر داغ میل کنید.
  • کشمش را به رژیم غذایی بارداری خود اضافه کنید تا هوس شیرینی‌تان برطرف شود. از آن به عنوان چاشنی روی برنج استفاده کنید. آن را روی دسر خود بریزید. به هر روشی که استفاده کنید تنها مطمئن شوید که آن را در رژیم خود گنجانده‌اید. از مصرف زیاد آن خودداری کرده و فقط در حد اعتدال مصرف نمایید.

خوردن کشمش سیاه (مویز) در دوران بارداری

مصرف کشمش سیاه خیسانده شده در آب در دوران بارداری بسیار مفید است. در ادامه چند مزیت خوردن کشمش سیاه در دوران بارداری آمده است:

  • خون را تصفیه می‌کند.
  • از پوست در برابر آسیب‌های ناخواسته و پیری محافظت می‌کند.
  • جوش‌ها را از بین می‌برد
  • از ریزش مو جلوگیری کرده و ریشه‌های مو را تقویت می‌کند.
  • از سفید شدن مو جلوگیری می‌کند.
  • از فولیکول‌های مو محافظت کرده و از این طریق رشد مو را تقویت می‌کند.
  • استخوان‌ها را تقویت می‌کند.
  • از دندان محافظت می‌کند.
  • هضم را بهبود می‌بخشد.
  • دهان را تازه نگه می‌دارد.
  • با عفونت مبارزه می‌کند.
  • کم خونی را کاهش می‌دهد.
  • به حرکت روده کمک می‌کند و باعث کاهش اسیدیته می‌شود.
  • از یبوست جلوگیری می‌کند.
  • انرژی را بهبود می‌بخشد.

خواص مصرف نخود کشمش در بارداری

ترکیب نخودچی( بدون نمک یا شکر) و کشمش یک ترکیب بسیار پرخاصیت و سودمند است. مواد مغذی موجود در نخودچی و کشمش، خواصی عالی برای سلامتی و پوست و مو دارند. در ادامه با چند خاصیت مصرف همزمان نخودچی و کشمش برای سلامتی آشنا می‌شویم.

  • کنترل گرسنگی: ترکیب نخودچی و کشمش به واسطه وجود نخودچی(بدون نمک)، سرشار از فیبر و مقادیر بالایی از پروتئین است. این دو ماده مغذی، شما را برای مدت زیادی سیر نگه می‌دارند و گرسنگی را کنترل می‌کنند. از این ترکیب برای کاهش و تثبیت وزن، ایده‌آل استفاده می‌کند.
  • کاهش کلسترول: ترکیب نخودچی کشمش به کاهش کلسترول کمک می‌کند. گنجاندن مقداری نخودچی بدون نمک در رژیم غذایی می‌تواند به کاهش کلسترول LDL (بد) کمک کند. نخود دارای دیس لیپیدمیا ست که از تجمع کلسترول در بدن جلوگیری می‌کند. این کار، خطر بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش می‌دهد. 
  • از بین بردن چین و چروک پوست: منگنز موجود در نخود باعث می‌شود سلول‌های پوست انرژی تولید کنند و با چین و چروک ناشی از رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند. مولیبدن، با از بین بردن سولفیت‌ها، پوست را سم‌زدایی می‌کند. مواد مغذی دیگر مانند فولات و ویتامین B برای سلول‌های پوست مانند سوخت عمل می‌کنند. آن‌ها، آسیب ناشی از آفتاب و سموم مضر را ترمیم می‌کنند.
  • بهبود سیستم ایمنی: ترکیب نخود و کشمش سرشار از آهن است. آهن به انتقال اکسیژن در بدن کمک کرده و برای حفظ قدرت سیستم ایمنی و برای متابولیسم خوب، ضروری است.

پس برای خوردن کشمش در بارداری بهتر است آن را به صورت نخود کشمش در بارداری مصرف کنید.

کشمش به طور متوسط می تواند میان وعده بسیار سالم باشد که به شما و احیای سیستم خود در دوران بارداری کمک می کند. آن ها منبع خوبی از مواد غذایی هستند که به متعادل کردن کل بدن کمک می کنند.