جاذبه‌های مهم بغداد

آذر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
جاذبه‌های مهم بغداد

بغداد به‌عنوان پایتخت عراق، پیشرفته‌ترین شهر این کشور به‌حساب می‌آید و از انواع جذابیت‌های تجاری، تفریحی و زیارتی برخوردار است. به دلیل همسایگی ایران و عراق، مسافران این دو کشور می‌توانند با خرید بلیط بغداد تهران ظرف تنها یک ساعت از فرودگاه پایتخت عراق به پایتخت تهران و بالعکس برسند و این موضوع سفرکردن بین دو کشور را آسان و کم هزینه می‌کند. در ادامه با مهم‌ترین جاذبه‌های عراق برای مسافران آشنا می‌شویم.

مراکز گردشگری بغداد برای علاقه‌مندان تاریخ

بغداد شهری با تاریخ پرفراز و نشیب است که زمانی مرکز تمدن اسلامی بوده و امروزه نیز یادگاری‌های تاریخی زیادی از دوران اوج خود دارد. این شهر ساختاری دایره شکل دارد و در کنار رودخانه‌ی دجله واقع شده است. بغداد در دوران طلایی اسلام مرکز خلافت اسلامی محسوب می‌شد و حدود یک میلیون نفر جمعیت داشت که برای آن زمان رقم چشم‌گیری است. امروز نیز بغداد با جمعیت حدود ۷ میلیون نفر پس‌از قاهره، دومین شهر پرجمعیت جهان عرب است. 

بغداد برای گردشگرانی که از این شهر دیدن می‌کنند، جاذبه‌های متنوعی دارد. اگر به جاذبه‌های تاریخی علاقه داشته باشید، موزه ملی عراق در بغداد اولین جایی است که باید از آن دیدن کنید. در این موزه می‌توانید آثاری از تمدن بین‌النهرین را مشاهده کنید که ۵۰۰۰ سال قدمت دارد و یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های بشری به‌حساب می‌آید. در این موزه همچنین می‌توانید آثاری از تمدن‌های بابل و ایران را نیز مشاهده کنید. موزه ملی عراق در سال ۲۰۰۳ و زمانی‌که آمریکا عراق را اشغال کرده بود مورد دستبرد دزدان عتیقه قرار گرفت و پس‌از سال‌ها تعطیلی، در سال ۲۰۱۵ دوباره بازگشایی شد.

یکی دیگر از آثار تاریخی موجود در بغداد طاق کسری یا ایوان مدائن است که بزرگ‌ترین طاق خشتی دنیا به‌حساب می‌آید. این اثر تاریخی ایوان خسرو نیز نامیده می‌شود و در زمان شاپور اول ساخته شده است. در آن زمان شهر تیسفون که در حومه‌ی بغداد امروزی قرار داشت پایتخت سلسله ساسانی به‌حساب می‌آمد و این شهر و بناهای تاریخی‌اش تاثیر زیادی روی معماری اسلامی داشته‌اند. بازدید از آثار تاریخی بغداد که زمانی تحت حکومت پادشاهان ایرانی بوده‌اند، برای ایرانیان جذابیت زیادی دارد. اگر به بغداد رفتید و قصد برگشت دارید، بهتر است بعد از خرید بلیط هواپیما بغداد تهران و پیش‌از بازگشت به وطن از این آثار تاریخی بازدید کنید.

مراکز زیارتی بغداد برای یک سفر معنوی

بغداد برخی از مهم‌ترین مراکز زیارتی شیعیان را در خود دارد و به همین دلیل سالانه علاقه‌مندان زیادی برای زیارت به پایتخت عراق مسافرت می‌کنند. حرم کاظمین مهم‌ترین مکان زیارتی شهر بغداد به‌حساب می‌آید و مجموعه آرامگاهی است که مزار اما موسی کاظم علیه‌السلام (امام هفتم شیعیان) و امام محمد تقی علیه‌السلام (امام نهم شیعیان) در آن‌جا قرار دارند. بنای مرقد امامین کاظمین به پیش‌از دوران آل بویه باز می‌گردد و تا امروز حوادث زیادی را به خود دیده است، از جمله تخریب در زمان اشغال عراق توسط مغول‌ها. اما در دوران صفویه شاه اسماعیل دستور داد تمام بناهای آسیب دیده حرم تخریب شدند و به جای آن‌ها یک بنای زیبا و باشکوه ساخته شد که کاشی کاری، آینه کاری و عمارت‌های چشم‌نوازی دارند.

از دیگر زیارتگاه‌های مهم شیعیان در شهر بغداد نیز می‌توان به چهار مرقد نواب اربعه، مسجد براسا، زندان حضرت موسی ابن جعفر، قبر شیخ کلینی، آرامگاه قنبر علی و آرامگاه سید ادریس از نوادگان امام کاظم علیه‌السلام اشاره کرد. علاوه‌بر این در حومه شهر بغداد و در منطقه‌ی مدائن نیز می‌توانید به زیارت آرامگاه سلمان فارسی بروید که از یاران باوفای پیامبر اکرم به‌حساب می‌آید.

مراکز تجاری عراق

مراکز تجاری عراق برای علاقه‌مندان تجارت و کسب‌وکار

جذابیت‌های بغداد صرفا تاریخی و مذهبی نیستند و این شهر به‌عنوان پایتخت کشور بزرگ عراق، از نظر تجاری هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این شهر مراکز تجاری متعددی دارد که برخی از آن‌ها بازارهای سنتی و برخی مدرن هستند. از جمله مراکز تجاری معروف بغداد می‌توان به مجتمع تجاری بابیلون مال اشاره کرد که در خیابان المنصور قرار دارد و از تعداد زیادی فروشگاه برخوردار است.

بغداد مال نیز یکی از بزرگ‌ترین مراکز تجاری بغداد به‌حساب می‌آید و در تقاطع خیابان دمشق با خیابان کندی واقع شده است. در این مجتمع تجاری می‌توانید به مرکز خریدی با ۴ طبقه، یک هتل ۳۲ طبقه، بیمارستان و یک پارکینگ ۱۰ طبقه با ظرفیت ۱۰۰۰ خودرو دسترسی داشته باشید. از دیگر مراکز تجاری مدرن بغداد نیز می‌توان به ماکسیمال و المنصور مال اشاره کرد.

اگر طرفدار خرید از بازارهای سنتی شبیه به بازار بزرگ تهران هستید نیز می‌توانید به بازار شورجه بروید که یکی از قدیمی‌ترین بازارهای بغداد به‌حساب می‌آید و در قرن چهارم هجری تاسیس شده است. در این بازار همه چیز از کالاهای زینتی تا لوازم برقی و پوشاک و وسایل الکترونیکی تا خوردنی و آشامیدنی پیدا می‌شود. اگر در عراق هستید و بلیط بغداد تهران را رزرو کرده‌اید، بد نیست قبل از پرواز برای تهیه سوغاتی به بازارهای معرفی شده سری بزنید.

خرید بلیط هواپیما بغداد تهران

خرید بلیط هواپیما بغداد تهران از فلای ‌تودی

بعد از یک سفر زیارتی، تفریحی یا تجاری به بغداد، به سادگی می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت فلای‌ تودی بلیط بغداد تهران را تهیه کنید و ظرف مدت کوتاهی در پایتخت ایران باشید. فلای ‌تودی به شما امکان می‌دهد پروازهای متنوعی که هر روز بین فرودگاه بین‌المللی بغداد و تهران انجام می‌شود را مشاهده و بهترین بلیط بغداد تهران را بر اساس جزئیاتی مثل میزان بار مجاز، قوانین کنسلی بلیط و امکان تغییر تاریخ بلیط انتخاب نمایید.

فلای تودی