ضربان قلب پایین در بیماران کرونایی و درمان آن

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ضربان قلب پایین در بیماران کرونایی

ضربان قلب پایین در بیماران کرونایی یا ضربان قلب بالا و پایین در بیماران کرونایی و یا کرونا و تپش قلب موضوعاتی هستند که پس از همه‌گیری و شیوع ویروس کرونا، در مورد آن هم بسیار سوال شده است و هم تحقیقاتی صورت گرفته است. بعد از بیش از دو سال دست و پنجه نرم کردن با ویروس کرونا، اکنون دیگر به خوبی می‌دانیم که این ویروس به شدت عملکرد‌های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به جز علائم خاص و اختصاصی وابسته به ویروس، می‌تواند در بخش‌های مختلف بدن، حتی پس از بهبودی کامل، مشکلاتی ایجاد کند. بعلاوه برخلاف شایعات کرونا در کودکان نیز ظهور می‌کند. یکی از این مشکلات مربوط به مشکلات قلبی است که در این مقاله در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

 

کرونا و بیماری‌های قلبی چه ارتباطی با هم دارند؟

کرونا و بیماری‌های قلبی چه ارتباطی با هم دارند؟

اگرچه ویروس کرونا در وهله اول یک عفونت تنفسی است که دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند، اما این احتمال همواره وجود دارد که در هنگام گردش خون در بدن به سایر اندام‌ها نیز حمله کند. در صورتی که کرونا ویروس به شکل مستقیم روی قلب تاثیر بگذارد، منجر به ایجاد درد در قفسه سینه، ریتم غیر طبیعی قلب و نارسایی قلب می‌شود. ریتم غیرطبیعی قلب همان ضربان قلب بالا و پایین است که در بیماران کرونایی به وفور دیده شده است. اگرچه برای آریتمی قلب علل دیگری نیز وجود دارد، اما در صورت ابتلا به کرونا و درگیری با ویروس کرونا، معمولا علت اصلی همان کرونا ویروس است.

در واقع پاسخ ایمنی به عفونت شدید ایجاد شده توسط کووید ۱۹، ممکن است باعث آسیب به قلب شود. چنانچه سیستم ایمنی یک بیمار کرونایی واکنش بیش از حد از خود نشان دهد، سطح خطرناکی از التهاب را ایجاد می‌کند. این سطح خطرناک از التهاب می‌تواند منجر به آسیب برخی از اندام‌ها، به ویژه قلب و کبد شود. البته همواره کسانی که سابقه مشکلات قلبی دارند، بیشتر در معرض خطر عوارض قلبی ناشی از کووید19 هستند. به طور کلی کرونا ویروس در افراد با سابقه بیماری‌های زیر بیشتر می‌تواند خطرناک باشد:

  • بیماری قلبی
  • فشار خون بالا (هایپرتنشن)
  • سکته
  • انواع دیابت‌ها
  • چاقی

همچنین باید به شدت مراقبت کرونا در بارداری باشید. گاهی ممکن است فرد به بیماری قلبی دچار باشد، اما به هر دلیل هنوز از این مشکل و بیماری خود اطلاعی نداشته باشد؛ مثلا چکاپ‌های لازم را انجام نداده باشد و از سلامت کلی بدن خود مطلع نباشد؛ در چنین حالتی وقتی به کرونا ویروس هم مبتلا شود، تب و التهاب ناشی از ویروس می‌تواند انسداد قلب یا انسداد جریان خونی را که قبلا کاملا بی علامت بوده است، تشدید کند. همین عوامل نیز ممکن است باعث تشکیل لخته‌های خطرناک در جریان خون شوند. این موارد می توانند منجر به بروز لخته‌های عمیق در وریدها، ایجاد لخته در ریه‌ها و فشار در سمت راست قلب شوند. بنابراین کرونا ویروس می‌تواند قلب و ورید‌های قلبی را تحت تاثیر قرار دهد. خصوصا اگر فرد به هر یک از بیماری‌ها و نارسایی‌های قلبی هم دچار باشد.

*ضربان قلب نوزاد پسر و دختر چه تفاوتی دارد

افزایش تپش قلب بر اثر کرونا چگونه اتفاق می‌افتد؟

افزایش تپش قلب بر اثر کرونا چگونه اتفاق می‌افتد؟

تجربه سندرم تاکی کاردی یا تند تپشی قلب در بیماران کرونایی زیاد است؛ منظور ضربان قلب بالا با فشار خون پایین همراه با خستگی مفرط و دردهای عضلانی است. البته نباید فراموش کنیم که  تب و التهاب هم به خودی خود منجر به تپش قلب و تقاضای متابولیک در قلب و همچنین سایر اندام‌ها می‌شود. وقتی ریه‌ها به دلیل آلوده شدن به ویروس مجبور باشند بیشتر کار کنند تا میزان انتقال اکسیژن را به حالت نرمال برسانند، در این صورت فشار وارده به بدن بیشتر خواهد بود.

البته مطالعات نشان داده است که علائم حیاتی مانند ضربان قلب، میزان تنفس و فشار متوسط ​​شریانی بین بیمارانی که در بخش ICU بوده‌اند و بیمارانی که در این بخش نبوده‌اند، تفاوتی وجود ندارد. این نکته را نیز باید فراموش کنیم که عفونت ریوی حتی در بیمارانی که سابقه مشکلات قلبی ندارند، می‌تواند به طور غیر مستقیم باعث آسیب قلبی شود. در واقع حتی اگر قلب به طور مستقیم آلوده ویروس کرونا نشده باشد، تب و التهاب ناشی از کرونا می‌تواند باعث تپش قلب شود و نیاز خون به اکسیژن را افزایش دهد. همچنین عفونت ریه‌ها هم می‌تواند توانایی سیستم تنفسی در پردازش اکسیژن را مختل کند. این افزایش تقاضا و کاهش عرضه می‌تواند قلب را دچار کمبود اکسیژن کند و به طور بالقوه منجر به بروز آسیب‌هایی از جمله حمله قلبی شود.

به طور کلی تحقیقات نشان داده است که احساس تپش قلب یا ضربان قلب پایین در هر دو صورت در بیماران کرونا تجربه شده است و بسیاری این تجربه را داشته‌اند. گاهی اوقات بالا رفتن ضربان قلب در کرونا به 100 دور در دقیقه می رسد یا اینکه ضربان قلب کند‌تر می شود و پایین می‌آید. با این حال باید به این نکته اشاره کنیم که کرونا و بیماری قلبی اگرچه می‌تواند خطرناک باشد، اما این خطر به مراتب برای کسانی که سابقه بیماری قلبی دارند، بیشتر است.

ضربان قلب نرمال در کرونا چه قدر است؟

ضربان قلب در کرونای خفیف معمولا در محدوده نرمال بین  60 تا 100 قرار دارد. معمولا با افزایش درجه حرارت بدن یا همان بروز تب، ضربان قلب بالا می‌رود. در صورت ابتلا به کرونای شدید، ضربان قلب معمولا بالا می‌رود و هم گام با درمان، کم کم به محدوده نرمال باز می‌گردد.

آیا تپش قلب بعد از بهبودی از کرونا درمان دارد؟

اولین قدم برای درمان تپش قلب بعد از بهبودی کرونا،  درمان علت‌های زمینه‌ای مانند مشکات ریوی باقیمانده از بیماری، اضطراب، کمبودهای تغذیه‌ای و مواردی از این قبیل است. اگر لازم باشد، باید تحت نظر پزشک از داروهای کاهنده ضربان قلب مانند بتابلاگر‌ها استفاده شود. به یاد داشته باشید که مصرف خودسرانه دارو بعد از بهبودی از کرونا، می‌تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.

کلام آخر

ضربان قلب پایین در بیماران کرونایی یا تجربه آریتمی قلب در بیماران مبتلا به کرونا ویروس، اگرچه ناراحت‌کننده و استرس‌آور است، اما فراموش نکنید که خودِ استرس از هر چیزی بدتر است. بنابراین حتما با حفظ کامل خونسردی به دستوراتی که پزشک صادر می‌کند، گوش کنید. خودسرانه مصرف دارویی را قطع نکنید یا داروی خاصی را مصرف نکنید. اگرچه کرونا در افراد دارای سابقه بیماران قلبی بیشتر می‌تواند تاثیرگذار باشد، اما این جمله هرگز به این معنی است که افراد با سابقه قلبی نمی‌توانند با این ویروس مبارزه کنند. بنابراین در هر شرایطی قوی باشید و به پیروزی فکر کنید.