تمیز کردن مبل پارچه‌ای | ترفندهای شستن مبل در خانه

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تمیز کردن مبلمان پارچه ای

تمیز کردن مبلمان یکی از مهم‌ترین کارهای خانه داری است که باید بصورت مرتب انجام شود زیرا تاثیر بسیاری در آراستگی خانه دارد. از طرفی این کار به یکی از دغدغه‌های خانم‌ها تبدیل شده است تا این کار را با کمترین هزینه و به بهترین حالت انجام دهند. ذرات گرد و غبار، لکه‌های خوراکی و نوشیدنی، خورده‌های نان و اغذیه در لابه‌لای شیارهای مبل و آلودگی‌های دیگر، مبل‌ها را کثیف و فضای خانه را نا‌مرتب نشان می‌دهد. البته باید بدانید که تمیز کردن مبل‌ها کار آسانی نیست و اگر این کار را بصورت درست انجام ندهید علاوه براینکه مبل‌ها تمیز نمی‌شوند، بلکه کثیف‌تر هم بنظر می‌رسند و آسیب می‌بینند. بنابراین در این مطلب از گهواره شما را با نکاتی برای تمیز کردن مبلمان پارچه‌ای آشنا می‌کنیم.

بهترین روش تمیز کردن مبل پارچه‌ای

برای آنکه مبلمان خود را به بهترین روش تمیز کنید، باید قبل از استفاده از هرگونه شوینده، موارد زیر را انجام دهید. این کارها باعث می‌شود تا مبلمان شما راحت‌تر تمیز شده و در هنگام تمیز کردن کثیف کاری نشود.

  • نظافت سطح مبل

اولین کاری که باید انجام دهید این است که سطح مبل را با جارو برقی تمیز کنید تا تمام گرد و خاک و خرده ریز‌هایی که در لابه‌لای شیارهای مبل جمع شده است، تمیز شود. بهتر است تا بالشتک‌ها و نشیمنگاه مبل را جدا کرده و کاملا جارو بزنید. 

مراحل نظافت مبل پارچه ای

  • زدودن گرد و غبار

ممکن است گرد و غبار به خورد پارچه مبل رفته باشد و به راحتی با جارو برقی تمیز نشود. بنابراین بهتر است تا با استفاده از یک برس سفت و محکم بر روی سطح مبل بکشید تا گرد و غبار از لابه‌لای آن بیرون بیاید. مراقب باشید تا برس را محکم نکشید تا پارچه مبل آسیب ببیند.

  • زدودن پرزها و کرک‌ها

پرز، مو و کرک با جارو برفی تمیز نمی‌شود و کاملا روی پارچه مبل می‌چسبد. برای تمیز کردن آنها باید با استفاده از یک غلتک که روی آن چسب قرار دارد، تمام پرز‌ها و کرک‌های روی مبل را تمیز کنید. این مرحله به ویژه در زمان نگهداری سگ در خانه و نگهداری گربه در خانه باید با دقت انجام شود.

  • تمیز کردن بخش‌های غیر پارچه‌ای مبل

قبل از شروع به تمیز کردن بخش پارچه‌ای مبل سطوح غیر پارچه‌ای را با توجه به متریالی که دارد تمیز کنید. اگر برای تمیز کردن این بخش‌ها از اسپری استفاده می‌کنید، بصورت مستقیم به محل مورد نظر اسپری نکنید، زیرا مواد شیمیایی موجود در آن باعث تغییر رنگ پارچه خواهد شد. به جای این کار مواد شوینده را به یک حوله پارچه‌ای اسپری کرده و محل مورد نظر را تمیز کنید.

  • توجه به جنس پارچه مبل

بسیار مهم است که شما جنس پارچه مبلمان خود را بشناسید تا باتوجه به آن بتوانید نوع ماده شوینده خود را انتخاب کنید. معمولا ملمان پارچه‌ای برچسبی دارند که روی آن جنس پارچه مبل و نوع مواد شوینده‌ای که می‌توانید برای تمیز کردن آن استفاده کنید، نوشته شده است. در صورتی که این اطلاعات نوشته نشده باشد، در هنگام خرید مبل حتما از جنس مبل و نحوه تمیز کردن آن از فروشنده سوال کنید. علائم نوشته شده روی برچسب مبل به شرح زیر است:

نظافت مبل براساس جنس پارچه

W: می‌توانید از شوینده‌های مایع همراه با بخارشوی استفاده کنید.

WS: هم می‌توانید از شوینده‌های مایع همراه با بخارشوی و هم از شوینده‌های خشک استفاده کنید.

S: فقس از شوینده‌های خشک باید استفاده کنید.

O: این عبارت یعنی پارچه مبلی از مواد رگانیک ساخته شده است و باید تنها از آب سرد برای تمیز کردن آن استفاده کنید.

X: نمی‌توانید از هیچگونه شوینده‌ای استفاده کنید و تنها باید با برس یا جارو تمیز کنید، مگر اینکه از شامپوی مخصوصی استفاده کنید.

پس از انجام موارد زیر و شناخت جنس و نوع مواد شوینده‌ای که باید استفاده کنید، نوبت به تمیز کردن اصلی مبلمان می‌رسد.

تمیز کردن مبل پارچه‌ای با جوش شیرین

تمیز کردن مبل با جوش شیرین ممکن است کمی عجیب بنظر برسد، اما باور کنید که راه حلی مناسب برای از بین بردن لکه‌ها و بوی ناخوشایند سطح مبل است. قبل از آنکه شروع به تمیز کاری کنید بهتر است از جنس پارچه مبل خود آگاه باشید که در بالا در این باره کاملا توضیح داده شده است. نحوه تمیز کردن با جوش شیرین برای مبل، صندلی و فرش یکسان است و تنها باید به جنس این وسایل توجه شود.

تمیز کردن مبل با جوش شیرین

در مرحله اول پس از تمیز کردن مبل با جارو و گرفتن گرد و غبار آن، لکه‌های سرسخت و ترکیبی را با استفاده از آب و صابون کاملا تمیز کنید. مقداری از محلول آب و صابون را روی دستمال ریخته و به آرامی روی لکه بکشید و سپس با استفاده از یک حوله آن را خشک کنید. حتما عمل خشک کردن را انجام دهید زیرا در صورتی که مبل مرطوب باشد، پس از استفاده از جوش شیرین، لکه‌ی جدیدی روی آن ظاهر خواهد شد.

در مرحله بعدی کافیست لایه نازکی از جوش شیرین را روی مبل بپاشید و بگذارید به مدت 30 دقیقه روی آن باقی بماند. توجه داشته باشید که جوش شیرین بیشتر برای ملمان چرم و یا الیاف طبیعی پارچه‌ای استفاده می‌شود.

در مرحله سوم پس از 30 دقیقه جوش شیرین را با استفاده از جارو برقی از سطح مبل تمیز کنید. توجه داشته باشید تا تمام جوش شیرین کاملا تمیز شود زیرا جوش شیرین می‌تواند به سطح مبل آسیب وارد کند. به همین دلیل با استفاده از یک پارچه نخی نم، جوش شیرین‌های باقی مانده در سطح مبل را تمیز کنید و اجازه دهید تا خشک شود.

جوش شیرین علاوه بر اینکه می‌تواند بوی بد سطح مبل را از بین ببرد، به دلیل خاصیت سایندگی که دارد می‌تواند هرگونه لکه چرب و چرک را تمیز کند.

تميز كردن مبل پارچه اي با سرکه

اگر به دنبال یک شوینده کم هزینه و ارگانیک هستید، سرکه سفید می‌تواند گزینه خوبی باشد که علاوه بر خاصیت تمیز کنندگی بالایی که دارد ضدعفونی کننده خوبی است. با وجود آنکه خاصیت اسیدی سرکه سفید ضعیف است اما برای تمیز کردن مبلمان بسیار موثر است. اما بهتر است قبل از آنکه شروع به تمیز کاری کنید، مقداری از آن را روی سطح کوچکی از مبل امتحان کنید. برای شروع، مقداری از جوش شیرین را با آب مخلوط کرده تا یک ترکیب خمیری بدست آید. استفاده از ترکیب جوش شیرین و سرکه کمک می‌کند تا لکه‌های بسیار قوی و ماندگار از بین بروند. حال لکه‌های مبل را با ماده خمیری بپوشانید و سپس مقداری سرکه سفید روی آن بریزید. بعد از گذشت 5 تا 6 دقیقه روی آن را تمیز کنید.

تمیز کردن مبل با سرکه

تميز كردن مبل پارچه اي با شامپو فرش

شستن مبل با شامپو فرش یکی از اولین، راحت‌ترین و در دسترس‌ترین گزینه‌ها برای تمیز کردن مبل است. امروزه شامپو فرش در انواع مختلف و برندهای خارجی و ایرانی در دسترس است و شما می‌توانید با سلیقه خود خریداری کنید. برای تمیز کردن مبلمان با شامپو فرش پس از تمیز کردن سطح مبل از گرد و غبار و شناسایی نوع پارچه مبل، شامپو فرش را طبق دستورالعمل با آب مخلوط کنید تا کاملا کف کند. سپس با استفاده از یک پارچه بدون پرز، شامپو فرش را روی لکه‌های مبل بکشید. سپس با استفاده از یک پارچه مرطوب، سطحی که روی آن شامپو فرش است را تمیز کنید و در نهایت با یک حوله پارچه‌ای آن را خشک کنید تا رطوبت آن باعث لکه شدن مبل نشود.

تمیز کردن مبل کرم و روشن

توجه داشته باشید که سرعت عمل در تمیز کردن مبلمان روشن بسیار مهم است. اگر بلافاصله پس از لکه شدن مبل آن را تمیز کنید، لکه به راحتی تمیز می‌شود. قطعا اگر لکه مدت زمان طولانی‌تری باقی بماند، سخت‌تر تمیز خواهد شد.

برای تمیز کردن مبلمان روشن می‌توانید از جوش شیرین استفاده کنید. جوش شیرین را به مدت 20 تا 30 دقیقه روی لکه‌ها گذاشته و سپس جارو کنید.

با استفاده از محلول صابون و آب و با استفاده از یک دستمال بدون پرز، لکه‌های روی مبل را تمیز کنید.

مخلوط آب، لیمو و جوش شیرین در تمیز کردن لکه‌های قوی بر روی مبلمان روشن بسیار موثر است.